Modderbanden voor xc

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Worte&paprika
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 27 augustus 2019, 22:34

Ook de continental cross king lijkt wel interessant
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

julie schreef: do 10 oktober 2019, 20:04 voor modder is er de beaver, ik zou zeker geen ardent plaatsen, niet op het voorwiel tenminste.
De Beaver is idd een erge fijne band voor in de modder. Rolt ook nog redelijk goed.

Ardent heeft juist weinig grip in de modder
StAlTiCa
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ga je vaardigheid verbeteren dan kun je ook met een semislick uit de voeten: je wens is een band voor de weg en zachte onverharde paden.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Bedoelt men met modder van die natte, bruine drab of gewoon een vochtige ondergrond met hier en daar een plas? ‘Echte’ modderbanden wil je niet mee op de weg rijden, en eigenlijk ook niet op iets anders dan modder. Ik heb jarenlang een paar schwalbe supersmalle modderbanden met mega noppen in de kast gehad die ik maar een paar keer heb gebruikt omdat ze gewoon te specifiek zijn. De grip en voorspelbaarheid in echte bagger is wel een pluspunt maar weegt niet echt op tegen matige eigenschappen in alle andere omstandigheden. Leuk als je een wedstrijd of een tocht rijdt waarvan je weet dat het van begin tot eind modder is maar dus totaal niet all-round inzetbaar. Andersom zal iedere band die dat wel is minder presteren in de modder. Je wil sowieso een stuk smaller dan normaal vanwege de grip (met een brede band ‘drijf’ je over de modder) en extra frame clearance. En dat geldt ook voor de overgang tussen verhard en onverhard. Je zal dus nooit een band vinden die goed rijdt in modder en op de weg. Dat gezegd hebbende, de conti cross king lijkt het inderdaad goed te doen op soppige bodem. Op natte zandgrond vond ik ze wel opvallend zwaar rollen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ondanks dat de titel expliciet naar "modderbanden" verwijst, lijken die allerminst gevraagd...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Worte&paprika
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 27 augustus 2019, 22:34

Heg ging vooral over banden die het goede zouden doen in de modder niet over rasechte modderbanden, want ik rij nu met michelins wild race'r en die vullen zich direct. Maar ik denk dat ik een setje cross kings ga bestellen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Crossking als modderband :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Worte&paprika
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 27 augustus 2019, 22:34

Op mantel zeggen ze dat de crosskings hrt nog redelijk goed doen in de modder mss een trailking vooraan.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Worte&paprika schreef: ma 14 oktober 2019, 06:44 Op mantel zeggen ze dat de crosskings hrt nog redelijk goed doen in de modder mss een trailking vooraan.
Mij viel het heel erg mee hoe de CK’s vollopen in de modder. Of juist niet. De ene modder is de andere niet maar ze lossen echt goed ondanks hoe dicht de noppen op elkaar staan. Ik rij met de 2.3. Trailkings heb ik in 2.4 en die hebben in de modder iets meer problemen met clearance in mijn frame. De breedtes zoals conti die opgeeft in inches komen niet helemaal overeen met de werkelijkheid.
Gebruikersavatar
TitaTovenaar
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 30 januari 2019, 17:00
Mijn mountainbike: Limburg BE

Worte&paprika schreef: ma 14 oktober 2019, 06:44 Op mantel zeggen ze dat de crosskings hrt nog redelijk goed doen in de modder mss een trailking vooraan.
Had zelf op mantel wat samengesteld (banden en alles voor tubeless te maken)
Toch een dure winkel :-?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Qua conti kwamen ze bij mij op dezelfde prijzen uit als de Duitse prijsstunters. Latex koop ik meestal in een grote verpakking waar het toevallig in de aanbieding is. Ventielen hoef je maar een keer te kopen en gaan normaal gesproken heel lang mee.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Worte&paprika schreef: ma 14 oktober 2019, 06:44 Op mantel zeggen ze dat de crosskings hrt nog redelijk goed doen in de modder mss een trailking vooraan.
De technische kennis van Mantel op MTB gebied zou ik met een beste korrel zout nemen
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Voor echte modder is een Specialized ground control misschien nog een idee. In de 2.1 versie heb je een echte (snij)door de modderband.

https://www.specialized.com/be/nl/groun ... 243-173636
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Bonanza schreef: ma 14 oktober 2019, 16:03
De technische kennis van Mantel op MTB gebied zou ik met een beste korrel zout nemen
Dat zondermeer... #voor de tweede keer 6 weken zonder fiets is niet grappig.... (gelukkig niet zelf maar vriend van mij)
StAlTiCa
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Voor echte modder is een Specialized ground control misschien nog een idee. In de 2.1 versie heb je een echte (snij)door de modderband.
Dat scheelt ongeveer 4 mm ofwel ongeveer 6% in breedte met een 2.25 band. Maakt zo'n klein verschil in breedte dat echt een merkbaar verschil in de modder?
Plaats reactie