Modderbanden voor xc

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik denk momenteel na om met 1 vaste zomer/winterband te rijden. Of dit achter of voor moet worden weet ik nog niet.. In principe is een voorbandje zo gewisseld met compressor e.d. Elke week gaat wel ver, maar elk seizoen is niet zo een probleem.
Omdraaien kan altijd nog!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Vittoria's kom je ook heel ver mee, zomer en winter , okee modder minder ,maar een band die daar weer beter is ,is slechter vaak op verhard .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Dat heb ik vaker gehoord idd. Ik denk gewoon achter allround houden ( rocket ron ) en voor Hans dampf en Nobby uitwisselen na gelang van het seizoen. Ik rijd niet echt XC, meer trail. En ik hou van een beetje marge op het voorwiel als ik eens een foutje maak.
Omdraaien kan altijd nog!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

JMA1992 schreef: di 24 december 2019, 12:32 Dat heb ik vaker gehoord idd. Ik denk gewoon achter allround houden ( rocket ron ) en voor Hans dampf en Nobby uitwisselen na gelang van het seizoen. Ik rijd niet echt XC, meer trail. En ik hou van een beetje marge op het voorwiel als ik eens een foutje maak.
Voor meer marge op je voorwiel : neem eens een clinic , band gaat je daar niet echt bij helpen , techniek wel .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Een clinic zit al heel lang in de planning maar komt er steeds niet van. Verder ga ik geen discussie meer aan of een band je wel of geen marge geeft, mijn techniek wel of niet goed is, enzovoorts enzovoorts. Ik rij gewoon graag met wat grover en steviger aan de voorkant.
Omdraaien kan altijd nog!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ja ,nu weet ik het weer ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Of semi-slick een goede keus zijn of lichtelijk suicidaal, is moeilijk wat over te zeggen zonder de exacte condities waarin gereden wordt. Idem wat betreft noppenbanden.

2) Verschillende banden op verschillende wiesets monteren en je kunt desnoods ter plaatse nog verzinnen welke je gebruikt. Zeker voor kun je dan nauwelijks van moeite spreken om te wisselen... Afgezien van de tijd van het jaar, maakt het "waar' ook nog wel een beetje uit voor de keuze.

3) Als je echt trail wilt rijden in de modder zou ik persoonlijk Hans Dampf er snel afgooien (zeer matige modderband, mag je navragen bij nagenoeg iedereen die buiten de bloso routes in de Ardennen rijdt in de winter) en een band met karkas van rijstpapier al helemaal niet achterop monteren.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

cheeta schreef: di 24 december 2019, 14:44 1) Of semi-slick een goede keus zijn of lichtelijk suicidaal, is moeilijk wat over te zeggen zonder de exacte condities waarin gereden wordt. Idem wat betreft noppenbanden.

2) Verschillende banden op verschillende wiesets monteren en je kunt desnoods ter plaatse nog verzinnen welke je gebruikt. Zeker voor kun je dan nauwelijks van moeite spreken om te wisselen... Afgezien van de tijd van het jaar, maakt het "waar' ook nog wel een beetje uit voor de keuze.

3) Als je echt trail wilt rijden in de modder zou ik persoonlijk Hans Dampf er snel afgooien (zeer matige modderband, mag je navragen bij nagenoeg iedereen die buiten de bloso routes in de Ardennen rijdt in de winter) en een band met karkas van rijstpapier al helemaal niet achterop monteren.
duidelijk. Wat zou je adviseren dan ipv rocket ron? Nobby nic achter nog niet gehad. Hans dampf wel achter maar dat was veel te zwaar voor me hier in nl.
Omdraaien kan altijd nog!
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Snelle Buffer schreef: di 24 december 2019, 12:46
JMA1992 schreef: di 24 december 2019, 12:32 Dat heb ik vaker gehoord idd. Ik denk gewoon achter allround houden ( rocket ron ) en voor Hans dampf en Nobby uitwisselen na gelang van het seizoen. Ik rijd niet echt XC, meer trail. En ik hou van een beetje marge op het voorwiel als ik eens een foutje maak.
Voor meer marge op je voorwiel : neem eens een clinic , band gaat je daar niet echt bij helpen , techniek wel .
een clinic gaat je minder helpen op een steile afdaling met natte wortels en stenen dan een band met meer grip en die je meer vertrouwen geeft.
en dan praat ik over de wat gevordere rijder, een ieder die zenuwachtig wordt van een drop van 50cm kan idd beter eerst een clinic nemen en dan fatsoenlijke banden monteren.
en de hoeveelheid grip die een stevige band je kan geven is vaak niet eens nodig, het vertrouwen dat de grip er is als je het nodig bent is net zo belangerijk. ik heb een aantal jaar in het onk supermoto gereden, daar zit je ook met slicks of regenbanden in het zand of modder, grip heb je bijna niet, je moet de sporen zoeken. en als er geen sporen zijn is het vasthouden en hopen dat het goed gaat.
dus als je het voor de hobby doet, waarom risico lopen als het niet nodig is
Bird Aeris 9 blurple
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

novaterra schreef: di 24 december 2019, 16:37
Snelle Buffer schreef: di 24 december 2019, 12:46

Voor meer marge op je voorwiel : neem eens een clinic , band gaat je daar niet echt bij helpen , techniek wel .
een clinic gaat je minder helpen op een steile afdaling met natte wortels en stenen dan een band met meer grip en die je meer vertrouwen geeft.
en dan praat ik over de wat gevordere rijder, een ieder die zenuwachtig wordt van een drop van 50cm kan idd beter eerst een clinic nemen en dan fatsoenlijke banden monteren.
en de hoeveelheid grip die een stevige band je kan geven is vaak niet eens nodig, het vertrouwen dat de grip er is als je het nodig bent is net zo belangerijk. ik heb een aantal jaar in het onk supermoto gereden, daar zit je ook met slicks of regenbanden in het zand of modder, grip heb je bijna niet, je moet de sporen zoeken. en als er geen sporen zijn is het vasthouden en hopen dat het goed gaat.
dus als je het voor de hobby doet, waarom risico lopen als het niet nodig is
Eindelijk iemand die het begrijpt. Ik wil graag een clinic volgen omdat me dat leuk lijkt. Niet omdat ik dat nodig heb of op een snellere band wil kunnen rijden.

Het kan ook leuk zijn om grip te ervaren. Het voelen bijten van de band. Als ik hard wil rijden met weinig rolweerstand koop ik wel een gravel/racefiets.
Omdraaien kan altijd nog!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Zie net dat er laatst zelfs een videotje over gemaakt is:

https://www.youtube.com/watch?v=yTWeQb0k4hA
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Na het kijken van de video zie ik wel dat ik een belangrijk punt heb gemist.
Het type modder en of er blad over de modder heen ligt.

Hier is het allemaal zand met weinig blad, weet niet hoe het met de rest van de MTB routes in Nederland is maar kan mij voorstellen dat met klei of een blader dek de lol er snel af kan zijn met een snelle XC band.

Gisteren met de gravelaar een verlaten bospad op gezocht met veel modder en blad en kwam amper vooruit.
Halve trapper slag was om grip te krijgen en de andere halve om vooruit te komen.

Ben hier misschien een beetje verwend met de kwaliteit van de ondergrond waardoor je met xc banden ook nog uit de voeten kan. :oops:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Alles staat of valt met de omstandigheden en wat voor soort trails je rijdt.

Neemt niet weg dat goed geskillde MTBers altijd met een snellere band onderweg kunnen zijn.
Zelfs in de modderige Bart Brentjens werd er door sommigen met Racekings gereden.

Ben zelf geen slecht weer rijder en ik zal dus ook nooit banden vervangen naar gelang de omstandigheden.
Rijd zelf met X-Kings voor en achter het hele jaar door en de ene keer dat je wat minder grip hebt neem ik graag voor lief.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik reed laatst bij kalmthout op stukken waar veel nat zand, modder en bladeren lagen maar mijn hans dampf voor gaf geen kick. kon er mee smijten wat ik wou zonder ook maar een moment grip te verliezen. Hier op flakkee in de kleigrond is dat echter een ander verhaal..

Ik heb op marktplaats een rock razor op de kop getikt ( althans, als hij eindelijk zijn rekeningnummer eens stuurt :roll: ) en die zal ik eens uitvoerig gaan testen vanaf volgend jaar. Ik ga hem als eerst vergelijken met stukken waar ik nu met de roro ook uit de voeten kom.. Niet op flakkee dus, want daar faalt de roro keer op keer.
Omdraaien kan altijd nog!
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Op mijn vorige fiets (Stalen Hardtail) heel lang op Vittorio Peyote gereden. Tubeless met lage druk. Hier in het Zuid Limburgse altijd goed kunnen rijden, veel grip en vertrouwen. Het is geen Nobby Nic, maar ik vond het een goed compromis voor goed en slecht weer.
Sinds kort heb een Epic en daar zitten standaard de Fast Tracks op...heel ander verhaal. Eerste rit, Meerssen route...met binnenbandjes. Glibberen en glijden, dacht zal wel ff wennen zijn een nieuwe fiets. Week erop banden tubeless gemaakt, iets beter maar als ik te laag in druk ga dan gaan ze zwabberen. De Peyotes konden dat wel met de verstevigde zijwand.
Ik rij nu door met de Fast Tracks, omdat ik er inmiddels een beetje aan gewend ben en mijn rijstijl heb aangepast. De volgende band wordt weer een Peyote.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Plaats reactie