Wellicht hadden ze geen zin in van die lycra nichtenpakjes
Modderbanden voor xc
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Haha, beetje gay moet kunnen toch.
Nee baggy is prima, maar met alle protectoren en fullface helm in een vlak bos vond ik toch wel een apart zicht.
Maar ieder z'n ding natuurlijk.
Net als banden.
(Zo, zijn we weer ontopic.)
-
- Extreme Biker
- Berichten: 852
- Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
- Mijn mountainbike: Cube stereo 120
Rocket Ron voor achteren is prima. Kan evt in speedgrip. Als je voor iets wilt hebben gewoon nobby Nic en als je wat meer vertrouwen, grip en marge wilt de hans dampf. Beide in 2,35.
Rocket Ron is aan de voorkant ineens weg en dan lig je.. in beide compounds. weet ik twee keer uit ervaring. Evenals mijn maat.
In de winter gewoon wat harder trappen, ben je in de zomer op XC banden weer wat sneller.
Rocket Ron is aan de voorkant ineens weg en dan lig je.. in beide compounds. weet ik twee keer uit ervaring. Evenals mijn maat.
In de winter gewoon wat harder trappen, ben je in de zomer op XC banden weer wat sneller.
Omdraaien kan altijd nog!
-
- Extreme Biker
- Berichten: 852
- Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
- Mijn mountainbike: Cube stereo 120
En houden ze van een beetje vrijheid tijdens het fietsen in plaats van bij elkaar geknepen balletjes. Zouden sommige mensen daarom zo hard fietsen? Dan zijn ze eerder thuis.
Omdraaien kan altijd nog!
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Glijdend voorwiel is nog prima te herstellen, je moet alleen niet van schrik verstijven of remmen want dan lig je inderdaad.JMA1992 schreef: ↑zo 22 december 2019, 09:21 Rocket Ron voor achteren is prima. Kan evt in speedgrip. Als je voor iets wilt hebben gewoon nobby Nic en als je wat meer vertrouwen, grip en marge wilt de hans dampf. Beide in 2,35.
Rocket Ron is aan de voorkant ineens weg en dan lig je.. in beide compounds. weet ik twee keer uit ervaring. Evenals mijn maat.
In de winter gewoon wat harder trappen, ben je in de zomer op XC banden weer wat sneller.
Grof profiel en dikke banden zijn vooral handig om slechte rijtechniek weg te poetsen.
Rijd nu zelf op deze banden rond slechts 30mm breed en van profiel amper te spreken.
Maar haal nogsteeds met grip klooiende mountainbikers in omdat ze of te zenuwachtig sturen, slechte gewichtsverdeling hebben (en dan heb ik het niet over de bierpenzen ), te hakkerig trappen, of veel te hard/veel remmen.
Natuurlijk win je hier geen wedstrijden op, maar het zegt maar wat rijtechniek kan doen kwa grip in dezelfde omstandigheden.
Kwam het in de motorsport ook tegen, mensen die rijden op het nieuwste/snelste spul met wielen met bakken grip.
Maar je rijd ze op de 30 jaar oude tourmotor helemaal zoek.
Mensen zoeken het niet graag bij zichzelf maar geven liever het materiaal de schuld.
In de winter juist met mindere banden rijden en aan de techniek werken, dan ben je in de zomer een stuk sneller.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 852
- Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
- Mijn mountainbike: Cube stereo 120
Het wegpoetsen van slechte techniek met grove banden is mogelijk, maar dat wil niet zeggen dat mensen die met grove banden rijden per definitie een slechte techniek hebben.. of dat mensen die met semi slicks rijden barsten van de techniek.
Tijdens bijvoorbeeld de mh2d gaan mensen met thunderburts met 20 km per uur naar boven ( als ze überhaupt al naar boven fietsen.. ) en ook met 20 km per uur naar beneden omdat ze in hun broek poepen. Ik heb me toen met mijn 27,5 * 2,6 baron op het voorwiel alleen maar in moeten houden en mensen op gang moeten duwen die me eerder naar boven toe inhaalden.
Op een rondje dorst heb je inderdaad geen nobby of HD nodig, maar om voor elke track een aparte band te kopen lijkt me ook wat. Om in de winter ergens niet te rijden omdat je band niet geschikt is lijkt me trouwens ook niet prettig. Dus vandaar in de winter maar wat harder trappen maar wel lekker overal rijden.
Tijdens bijvoorbeeld de mh2d gaan mensen met thunderburts met 20 km per uur naar boven ( als ze überhaupt al naar boven fietsen.. ) en ook met 20 km per uur naar beneden omdat ze in hun broek poepen. Ik heb me toen met mijn 27,5 * 2,6 baron op het voorwiel alleen maar in moeten houden en mensen op gang moeten duwen die me eerder naar boven toe inhaalden.
Op een rondje dorst heb je inderdaad geen nobby of HD nodig, maar om voor elke track een aparte band te kopen lijkt me ook wat. Om in de winter ergens niet te rijden omdat je band niet geschikt is lijkt me trouwens ook niet prettig. Dus vandaar in de winter maar wat harder trappen maar wel lekker overal rijden.
Omdraaien kan altijd nog!
-
- Extreme Biker
- Berichten: 852
- Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
- Mijn mountainbike: Cube stereo 120
Daarbij snap ik je insteek wel om in de winter met een mindere band te rijden, dan lukt het je in de zomer zeker. Maar ik vul de wintertrainingen anders in. Als ik dan toch maar tochtjes van 45-60 km rijdt dan geef ik er niet om dat ik voor 100 km weerstand heb.
Omdraaien kan altijd nog!
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Nee dat wil ik ook absoluut niet zeggen.
Maar als je de rijtechniek verbeter ( wat niets kost behalve tijd ) kun je veel beter uit de voeten met een allround band.
Dan hoef je niet te investeren in verschillende banden, en niet tegen de hogere rolweerstand van zo'n band te trappen.
En zekerder op de fiets zitten maakt het ook nog leuker.
Al is met een totaal verkeerde band keuze ook leuk, vraagt veel concentratie/techniek.
Vandaag de lokale groene route nog op mijn cafe fiets incl. volle fietstassen gereden.
Erg vermakelijk en leverde ook nog wat leuke blikken van andere MTBers op.
Ja dat is een keuze inderdaad.JMA1992 schreef: ↑zo 22 december 2019, 16:23 Daarbij snap ik je insteek wel om in de winter met een mindere band te rijden, dan lukt het je in de zomer zeker. Maar ik vul de wintertrainingen anders in. Als ik dan toch maar tochtjes van 45-60 km rijdt dan geef ik er niet om dat ik voor 100 km weerstand heb.
Mijn wintertraining is een combi van krachttraining, hardlopen en fietsen.
Vooral met het doel fitness behoud, rijd techniek en plezier.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 852
- Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
- Mijn mountainbike: Cube stereo 120
Dat is wel iets wat vaak beweerd wordt helaas. Kom ik even uit de verdedigingsmode.. Haha. ik zag laatst op LDD inderdaad ook een stadsfietsje naar boven rijden. Prachtig.
Ik ben vooral voorstander van een allround voorband. Die heel het jaar rijden, en achter wisselen naar gelang de weersomstandigheden. De verschillen op het voorwiel kwa rolweerstand merk je toch niet zo. Bij een bandje zwaarder of lichter.. tussen een rocket Ron en een HD op het voorwiel zal wel veel verschil zitten. Maar tussen een nobby en een hans dampf niet zo. Grote verschil zal compound zijn. Al zou ik de nobby graag in soft zien.
Ik ben vooral voorstander van een allround voorband. Die heel het jaar rijden, en achter wisselen naar gelang de weersomstandigheden. De verschillen op het voorwiel kwa rolweerstand merk je toch niet zo. Bij een bandje zwaarder of lichter.. tussen een rocket Ron en een HD op het voorwiel zal wel veel verschil zitten. Maar tussen een nobby en een hans dampf niet zo. Grote verschil zal compound zijn. Al zou ik de nobby graag in soft zien.
Omdraaien kan altijd nog!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2919
- Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
- Mijn mountainbike: Bird Aeris 9
het verhaal wat je schrijft is leuk en klinkt best wel heel erg stoer, maar slaat kant noch wal. op een doorsnee nederlandse route en op de harde paden kun je met zoń band uit de voeten.RobBoZ schreef: ↑zo 22 december 2019, 16:00Glijdend voorwiel is nog prima te herstellen, je moet alleen niet van schrik verstijven of remmen want dan lig je inderdaad.JMA1992 schreef: ↑zo 22 december 2019, 09:21 Rocket Ron voor achteren is prima. Kan evt in speedgrip. Als je voor iets wilt hebben gewoon nobby Nic en als je wat meer vertrouwen, grip en marge wilt de hans dampf. Beide in 2,35.
Rocket Ron is aan de voorkant ineens weg en dan lig je.. in beide compounds. weet ik twee keer uit ervaring. Evenals mijn maat.
In de winter gewoon wat harder trappen, ben je in de zomer op XC banden weer wat sneller.
Grof profiel en dikke banden zijn vooral handig om slechte rijtechniek weg te poetsen.
Rijd nu zelf op deze banden rond slechts 30mm breed en van profiel amper te spreken.
Maar haal nogsteeds met grip klooiende mountainbikers in omdat ze of te zenuwachtig sturen, slechte gewichtsverdeling hebben (en dan heb ik het niet over de bierpenzen ), te hakkerig trappen, of veel te hard/veel remmen.
Natuurlijk win je hier geen wedstrijden op, maar het zegt maar wat rijtechniek kan doen kwa grip in dezelfde omstandigheden.
Kwam het in de motorsport ook tegen, mensen die rijden op het nieuwste/snelste spul met wielen met bakken grip.
Maar je rijd ze op de 30 jaar oude tourmotor helemaal zoek.
Mensen zoeken het niet graag bij zichzelf maar geven liever het materiaal de schuld.
In de winter juist met mindere banden rijden en aan de techniek werken, dan ben je in de zomer een stuk sneller.
ga je maar natuurlijke trails rijden, met off camber bochten, veel natte wortels en stenen, dan ben je meer aan het lopen dan aan het fietse.
en anders zou ik je graag het tegendeel zien bewijzen op een favoriet rondje van met in Tecklenburg. in de regen en modder welteverstaan.
en als je op een stadsfiets je rondje kunt doen, dan heeft het natuurlijk helemaal niks meer met mtb oid te maken. nu is het wel zo dat er heel veel routes hier in nl te rijden zijn met een stadsfiets, maar dat wil niet zeggen dat je overal met een bijna slick band kunt rijden.(en ja, ik vindt een conti der baron aan de voorkant prettig, maar dat komt ook omdat ik totaal niet kan fietsen denk ik, en je mag her op die oude toermotor ook wel een keer proberen)
Bird Aeris 9 blurple
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Je mist het punt.
Ik zeg niet dat grof profiel per definitie niet nodig is.
En ook niet dat mensen met grof profiel per definitie niet kunnen rijden.
Maar dat er veel te snel naar gegrepen wordt in situaties waar een betere rijtechniek eigenlijk de betere oplossing is.
De vergelijking met de bijna slik was om aan te geven dat je op zo'n simpele Nederlandse route ( die op een stadsfiets te doen is en schijnbaar niets met mountainbiken te maken heeft) zelfs met een slik uit de voeten kan.
Maar je met een slechte rijtechniek zelfs nog te weinig grip kan hebben met groffe MTB banden.
Spreek uit ervaring want heb ook tot mountainking toe gereden, en de banden maar de schuld gegeven.
Ben trouwens blij dat ik stoer over kom, krijg ik op de fiets niet voor elkaar.
Ik zeg niet dat grof profiel per definitie niet nodig is.
En ook niet dat mensen met grof profiel per definitie niet kunnen rijden.
Maar dat er veel te snel naar gegrepen wordt in situaties waar een betere rijtechniek eigenlijk de betere oplossing is.
De vergelijking met de bijna slik was om aan te geven dat je op zo'n simpele Nederlandse route ( die op een stadsfiets te doen is en schijnbaar niets met mountainbiken te maken heeft) zelfs met een slik uit de voeten kan.
Maar je met een slechte rijtechniek zelfs nog te weinig grip kan hebben met groffe MTB banden.
Spreek uit ervaring want heb ook tot mountainking toe gereden, en de banden maar de schuld gegeven.
Ben trouwens blij dat ik stoer over kom, krijg ik op de fiets niet voor elkaar.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Prima als je met matig materiaal lekker kunt rijden, maar ik heb vroeger ook aan motorsport gedaan (trial en rally) en goed materiaal zoals banden en vering en de juiste afstelling daarvan kan het verschil maken tussen een podiumplek en de middenmoot. Met name bij de trial luistert dit enorm nauw. Je bandenspanning net iets te hoog en je grip is totaal weg.
Op de fiets zie ik dat niet anders. Je wil de grenzen opzoeken en met de juiste banden en bandenspanning ligt die grens een stuk verder dan op een “stadsfiets”. Dat je een route met een stadsfiets kunt rijden wil niet zeggen dat dat even hard gaat. Daarnaast geeft het juiste materiaal vertrouwen en dat is fijn wanneer je bezig bent je grenzen te verleggen.
Op de fiets zie ik dat niet anders. Je wil de grenzen opzoeken en met de juiste banden en bandenspanning ligt die grens een stuk verder dan op een “stadsfiets”. Dat je een route met een stadsfiets kunt rijden wil niet zeggen dat dat even hard gaat. Daarnaast geeft het juiste materiaal vertrouwen en dat is fijn wanneer je bezig bent je grenzen te verleggen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5568
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Precies dit.RobBoZ schreef: ↑zo 22 december 2019, 16:00Mensen zoeken het niet graag bij zichzelf maar geven liever het materiaal de schuld.JMA1992 schreef: ↑zo 22 december 2019, 09:21 Rocket Ron voor achteren is prima. Kan evt in speedgrip. Als je voor iets wilt hebben gewoon nobby Nic en als je wat meer vertrouwen, grip en marge wilt de hans dampf. Beide in 2,35.
Rocket Ron is aan de voorkant ineens weg en dan lig je.. in beide compounds. weet ik twee keer uit ervaring. Evenals mijn maat.
In de winter gewoon wat harder trappen, ben je in de zomer op XC banden weer wat sneller.
In de winter juist met mindere banden rijden en aan de techniek werken, dan ben je in de zomer een stuk sneller.
Ik rijd zelf op mijn crosser met dezelfde banden als die je poste in de condities van vandaag de dag.
Geen zin om te gaan wisselen naar iets anders en je leert er gewoon beter van sturen wat je al zei.
Zoals je al zei moet je er natuurlijk geen wedstrijden op gaan rijden.
- kan niet meer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2180
- Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
- Mijn mountainbike: Spot Mayhem
Hier ook een ex-trialrijder. Reed je wel eens in Nunspeet?Prima als je met matig materiaal lekker kunt rijden, maar ik heb vroeger ook aan motorsport gedaan (trial en rally) en goed materiaal zoals banden en vering en de juiste afstelling daarvan kan het verschil maken tussen een podiumplek en de middenmoot. Met name bij de trial luistert dit enorm nauw. Je bandenspanning net iets te hoog en je grip is totaal weg.
Idd zijn banden heel belangrijk maar iit tot de motortrial is het op de fiets meestal een compromis als je niet elke week/maand wil wisselen.
"This species has amused itself to death"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Ja, zelf reed ik in Zelhem en later in Apeldoorn, maar ging het hele land door voor wedstrijden. Van Sleen tot Limburg.kan niet meer schreef: ↑di 24 december 2019, 10:42Hier ook een ex-trialrijder. Reed je wel eens in Nunspeet?Prima als je met matig materiaal lekker kunt rijden, maar ik heb vroeger ook aan motorsport gedaan (trial en rally) en goed materiaal zoals banden en vering en de juiste afstelling daarvan kan het verschil maken tussen een podiumplek en de middenmoot. Met name bij de trial luistert dit enorm nauw. Je bandenspanning net iets te hoog en je grip is totaal weg.
Idd zijn banden heel belangrijk maar iit tot de motortrial is het op de fiets meestal een compromis als je niet elke week/maand wil wisselen.
Elke week wisselen is natuurlijk overdreven, maar een apart setje voor de natte wintermaanden oftewel “winterbanden” is toch niet heel raar.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-