Modderbanden voor xc

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Worte&paprika
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 27 augustus 2019, 22:34

De specialized ground control lijkt wel een goede band maar heeft wel een hoge prijs. Ook de vittoria barzo lijkt me goede band. Maar jullie zeggen dus dat de crosskings het niet zo goed doen in modder en nat weer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Worte&paprika schreef: ma 14 oktober 2019, 22:07 De specialized ground control lijkt wel een goede band maar heeft wel een hoge prijs. Ook de vittoria barzo lijkt me goede band. Maar jullie zeggen dus dat de crosskings het niet zo goed doen in modder en nat weer.
De specialized ground control is juist een waardeloze band. Ik heb hem er pas juist afgehaald omdat deze totaal geen grip heeft.
Gebruikersavatar
TitaTovenaar
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 30 januari 2019, 17:00
Mijn mountainbike: Limburg BE

Oli4k schreef: ma 14 oktober 2019, 15:12 Qua conti kwamen ze bij mij op dezelfde prijzen uit als de Duitse prijsstunters. Latex koop ik meestal in een grote verpakking waar het toevallig in de aanbieding is. Ventielen hoef je maar een keer te kopen en gaan normaal gesproken heel lang mee.
Ga eens moeten zoeken waar ik alles het goedkoopst kan halen
Ik kwam vroeger altijd uit de voeten met NoNi
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Dat zijn vooral modder-specifieke banden die het in overige omstandigheden niet lekker doen. Volgens mij was de vraag een band die ook redelijk met modder overweg kan.

In mijn ervaring is een CK in de modder voorspelbaarder en praktischer dan de TK I. Die TK’s zitten eerder vol, ondanks dat de noppen verder uit elkaar staan. Ik moet wel bekennen dat ik met de nieuwe TK II nauwelijks in de modder heb gereden, hoogstens wat vochtige bosgrond. Het verschil tussen de TK I en II is heel groot ondanks dat ze er bijna hetzelfde uitzien. De nieuwe versie is veel beter. Ook wel iets om op te letten als je gaat shoppen. Sommige shops tonen verkeerde info of foto’s en zetten er niet bij welke je krijgt.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Sabai schreef: di 15 oktober 2019, 07:01
Worte&paprika schreef: ma 14 oktober 2019, 22:07 De specialized ground control lijkt wel een goede band maar heeft wel een hoge prijs. Ook de vittoria barzo lijkt me goede band. Maar jullie zeggen dus dat de crosskings het niet zo goed doen in modder en nat weer.
De specialized ground control is juist een waardeloze band. Ik heb hem er pas juist afgehaald omdat deze totaal geen grip heeft.
Op basis van het profiel zou je zeggen prima band voor de modder. Je hebt ook nog de goed aangeschreven Storm control maar dat lijkt mij voor de gemiddeld toertocht met modder weer teveel van het goede.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De topictitel is nog steeds MODDERBANDEN voor xc.
In MODDER kan je alleen fietsen met MODDERbanden.
Maar blijkbaar is modder een rekbaarrrrrrrrrr begrip... :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Worte&paprika
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 27 augustus 2019, 22:34

Ik zoek gwn een band waarmee je genoeg controle hebt in de modder maar ook andere dingen mee kan doen. Rasechte modderbanden zijn alleen goed ik de modder maar in al de rest zijn ze slecht
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je zoekt dus een allround herfst/winterband voor gebruik in vlak Nl, die het op de weg goed doet en in het veld?
Om op safe te spelen zou ik grip in het veld dan laten prevaleren, en het compromis wordt dan de wat grotere rolweerstand op de weg?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 15 oktober 2019, 18:35 De topictitel is nog steeds MODDERBANDEN voor xc.
In MODDER kan je alleen fietsen met MODDERbanden.
Maar blijkbaar is modder een rekbaarrrrrrrrrr begrip... :winkie:
Als je nou zou zeggen dat je met modderbanden alleen in modder kan fietsen zou ik je gelijk geven.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oli4k schreef: di 15 oktober 2019, 22:16
ThaSingleTrackMastah schreef: di 15 oktober 2019, 18:35 De topictitel is nog steeds MODDERBANDEN voor xc.
In MODDER kan je alleen fietsen met MODDERbanden.
Maar blijkbaar is modder een rekbaarrrrrrrrrr begrip... :winkie:
Als je nou zou zeggen dat je met modderbanden alleen in modder kan fietsen zou ik je gelijk geven.
Jouw stelling is zondermeer waar.
Mijn stelling is ook waar, mits we het over echte modder hebben.
Maar zoals ik al schreef, blijkbaar is modder een rekbaar begrip.

Echte modder en de verharde weg liggen zover uit elkaar dat er geen lekker compromis is.
Als de modder minder vet is, en de verharde weg is wat minder glad, dan zijn er misschien mogelijkheden, maar ook die blijven behelpen.
Vandaar mijn advies, koop een 2e hands racefiets voor woonwerkverkeer (en een setje grove banden voor je mtb).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Een paar (niet onbekende) Fransen waren anders aardig succesvol met het gebruik van modderbanden in extreeeem droge (en losse) condities waar modder in de verste verte niet te bekennen was.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

cheeta schreef: di 15 oktober 2019, 22:57 Een paar (niet onbekende) Fransen waren anders aardig succesvol met het gebruik van modderbanden in extreeeem droge (en losse) condities waar modder in de verste verte niet te bekennen was.
XC?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

owwwwk schreef: zo 13 oktober 2019, 15:43
julie schreef: do 10 oktober 2019, 20:04 voor modder is er de beaver, ik zou zeker geen ardent plaatsen, niet op het voorwiel tenminste.
De Beaver is idd een erge fijne band voor in de modder. Rolt ook nog redelijk goed.

Ardent heeft juist weinig grip in de modder
Dat is ook mijn favoriet. Staat bij het overzicht in dit draadje ook als modderband. Is ook buiten de modder niet verkeerd, maar met 2.0 wel een beetje smal voor huidige maatstaven. Ook de favoriet van Bart Brentjes, maar tegenwoordig lastig te vinden (volgens mij zitten ze officieel niet meer in het assortiment).

Ik heb ze op een wielset liggen met relatief smalle Arch EX velgen. In de modder wil je niet met brede banden fietsen. Die blijven drijven op de modder en ga je glijden. Dunnere banden snijden sneller door de modder heen en vinden dan grip op de harde ondergrond onder de modderlaag. Als het één grote baggerzooi is neem ik de gravelracer, star en singlespeed. Juist vanwege de nog smallere banden.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Elke modder/slecht weer band is ruk als er niet fatsoenlijk mee door gereden wordt. De modder moet ook gelost worden tussen de noppen door het draaien van de band. Als je stapvoets rijdt met een maxxis shorty loopt ie ook vol en doet niks meer.
Een beaver is idd een goede xc bamd voor herfst/winter, net als de schwalbe dirty dan xc. Maar deze banden hebben ook beetje rotatie snelheid nodig om schoon te blijven tussen de noppen
Bird Aeris 9 blurple
Plaats reactie