Modderbanden voor xc

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Rayb81 schreef: ma 9 december 2019, 23:57 Ja hoe extreem wil je je band hebben.
Kijk naar de crossers op wat voor banden die door de modder rijden (ook afdalingen met onderaan een bocht).

Ik denk dat je het ook in rijtechniek moet zoeken, niet alleen de band.
Iedere band zal wel wat gaan glijden, ik denk dat je daarmee moet leven en ermee moet leren spelen (anticiperen).
+1

In het begin ook met een setje mountainkings gereden om maar niet te glijden in de modder.
Werkte overigens prima maar het lijkt als of je fietst met de rem er op.

Rijd nu met de combi Racing Ralph/Rocket Ron en kan veel beter de snelheid er in houden.
Meer snelheid mee de modder in en niet te bang zijn om de fiets wat te laden glijden/spoor zoeken.
Vind het inmiddels veel leuker als dat strak in één lijn rijden.
Voelde mij afgelopen weekend net Ken Block in de modder. :D

Bijkomstigheid van meer snelheid is alleen dat je van top tot teen onder de modder zit, maar dat vind ik wel wat hebben.
( Ben niet van de spatborden, gewoon lekker goor worden. :P )
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

RobBoZ schreef: di 10 december 2019, 07:58
........

+1, zeker in NL
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

bongo schreef: di 10 december 2019, 08:39
RobBoZ schreef: di 10 december 2019, 07:58
........

+1, zeker in NL
(... niet -overal- in Nl :wink: )
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

aurelius schreef: di 10 december 2019, 08:57
bongo schreef: di 10 december 2019, 08:39


+1, zeker in NL
(... niet -overal- in Nl :wink: )
okay, okay.....+0,9 dan :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

P@trick schreef: ma 9 december 2019, 20:08 Ook hier voor en achter nobby nick’s. Prima grip op steen, modder en voldoet goed in glibberige omstandigheden. Voorheen reed ik in het droge seizoen met nn voor en rara achter maar afgelopen zomer met de Nobby’s voor en achter gereden en bevalt goed. De rolweerstand valt mij alles mee tov de rara’s, de grip daarentegen is geweldig (trappetjes op en af, boomwortels, rotsachtig ge ondergrond etc) voor mij voorlopig een blijvertje. Ik rij trouwens tubeless 27,5x235 op een velgbreedte van 21mm. Zou eigenlijk te breed zijn voor de velg maar geeft (voor mij) net wat meer demping en nooit het gevoel gehad de ze er ‘af rollen’ 😎
De 2.35 NoNi kan prima op een smallere velg. Sommige banden voelen dan wazig aan, maar NoNi niet.
En zo schokkend is het ook niet, een paar jaar geleden was 21mm heel normaal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

RobBoZ schreef: di 10 december 2019, 07:58
Rayb81 schreef: ma 9 december 2019, 23:57 Ja hoe extreem wil je je band hebben.
Kijk naar de crossers op wat voor banden die door de modder rijden (ook afdalingen met onderaan een bocht).

Ik denk dat je het ook in rijtechniek moet zoeken, niet alleen de band.
Iedere band zal wel wat gaan glijden, ik denk dat je daarmee moet leven en ermee moet leren spelen (anticiperen).
+1

In het begin ook met een setje mountainkings gereden om maar niet te glijden in de modder.
Werkte overigens prima maar het lijkt als of je fietst met de rem er op.

Rijd nu met de combi Racing Ralph/Rocket Ron en kan veel beter de snelheid er in houden.
Meer snelheid mee de modder in en niet te bang zijn om de fiets wat te laden glijden/spoor zoeken.
Vind het inmiddels veel leuker als dat strak in één lijn rijden.
Voelde mij afgelopen weekend net Ken Block in de modder. :D

Bijkomstigheid van meer snelheid is alleen dat je van top tot teen onder de modder zit, maar dat vind ik wel wat hebben.
( Ben niet van de spatborden, gewoon lekker goor worden. :P )
Ik heb jaren met de motor trial en rally gereden en ben best wel gewend dat banden “zoeken” maar met de motor is het makkelijk het voorwiel licht te maken door het gewicht naar achteren en het gas er op. Het voorwiel laten zoeken, het achterwiel laten kwispelen en het stuurgedrag blijft voorspelbaar. Hetzelfde geldt voor snelle bochten op losse ondergrond, over en onderstuur corrigeren door meer of minder gas.
Op de fiets vind ik dat lastiger en ik heb op losse ondergrond meer het gevoel dat het voorwiel iets doet wat ik niet wil. Wellicht is mijn gewichtsverdeling niet optimaal met 97 kg een lengte van 195 broekmaat L en shirt maat XXL (en nee, niet vanwege een buikje😉). Wellicht te veel druk op het voorwiel, maar daar kan ik niet al te veel aan doen behalve wellicht een andere fiets met een modernere geometrie.
Ik heb nu een Cannondale Trail 1 in XL uit 2014 met een steile head tube van 71 graden.
Ik hoop toch het probleem iets beheersbaarder te maken met een band met wat meer grip.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een grove noppenband voor en een bamd met kleine noppen (of zelfs semi slick) achter wil ook wel helpen.
Rolweerstand komt vooral van je achterwiel, dus daar een licht lopende band en voor flink profiel om verrassingen te voorkomen.
Als je achterwiel eens doorslipt is er geen man over boord (letterlijk) en echt vastlopen vanwege te weinig profiel is ook zeldzaam.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Ik rij bijna het hele jaar op race king en speed king, ook bij natte ondergrond. In de winter rij ik 95% race king race king. Alleen in hele slechte omstandigheden gebruik ik wel eens een xking.

Een all round set up die je het hele jaar door kan rijden is race king en xking, racing ralph, racing ray. Rolweerstand is laag op zowel weg als bos en voldoende grip in modderige omstandigheden. Grootste deel is bochtentechniek. Ik ben nog nooit tekort gekomen met een xking, in zowel sauerland, ardennen niet. In Nederland is meer dan xking, rocket ron etc niet nodig. Vaak kan je beter een band nemen die modder goed lost dan een band met veel nop die volloopt. Als het echt heel slecht is ( maar wanneer is dat zo en wanneer ga je dan ook daadwerkelijk het bos in ) kan je altijd 2x xking of rocket ron etc erop gooien. Banden als de mountain king is in mijn ogen echt over de top in Nederland.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Mountainking heeft voor mij wel de voorkeur in heel los zand (op de 26").
Je gaat niet hard maar je valt in ieder geval niet stil door gebrek aan grip of teveel wegglijden van het voorwiel.
Voor de rest is het gewoon overkill.

Maar nu ik 29" rijd is het zelfs op banden met amper nop al een stuk makkelijker om door het zand te komen.
Heb nu het gevoel dat mijn combi Racing Ralph(A) /Rocket Ron (V) ( 1,6 bar TL ) alles wel aan kan.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

MK overkill? Wel nee weet je hoe leuk dat is om die een bocht in te smijten :winkie: (verkies dan wel versie III boven versie II)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zou zelfs zeggen dat alles minder dan MK 'underkill' is, een beperking op je eigen vermogens... :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Jurriaan schreef: ma 16 december 2019, 13:56 MK overkill? Wel nee weet je hoe leuk dat is om die een bocht in te smijten :winkie: (verkies dan wel versie III boven versie II)
Dat is het zeker.
Je smijt je fiets de bocht in en het is als of je op een rails rijd zo stak.

Probleem vind ik alleen dat de rolweerstand een stuk hoger is als bv. de Racing Ralph / Rocket Ron combi.
En alles dat enigszins de potentiële snelheid er uit haalt stoort mij dan weer een beetje.
( Moet mij misschien toch eens gaan testen op BWR syndroom. :oops: )
NoepZor
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 1 april 2009, 19:11
Mijn mountainbike: Giant Fathom 29 1 LTD 2017
Contacteer:

Ik rij zelf op een combi van racing ralph achter en nobby nic voor. Als ik nu de keuze zou moeten maken zou ik de combi met de racing ray voor overwegen. Volgens mij is die iets sneller dan een nobby nic, meer grip dan een racing ralph en robuuster dan een rocket ron.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

RobBoZ schreef: di 17 december 2019, 07:39 Dat is het zeker.
Je smijt je fiets de bocht in en het is als of je op een rails rijd zo stak.
:-q
RobBoZ schreef: di 17 december 2019, 07:39 Probleem vind ik alleen dat de rolweerstand een stuk hoger is als bv. de Racing Ralph / Rocket Ron combi.
En alles dat enigszins de potentiële snelheid er uit haalt stoort mij dan weer een beetje.
Ja rolweerstand is hoger. Voor nu heb ik fun hoger op mijn lijstje staan dan absolute snelheid.
RobBoZ schreef: di 17 december 2019, 07:39 ( Moet mij misschien toch eens gaan testen op BWR syndroom. :oops: )
Onbehandelbaar, sterkte :bier:
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Jurriaan schreef: wo 18 december 2019, 14:49 Onbehandelbaar, sterkte :bier:
Zag er 2 weken terug nog een paar in vol downhill tenue door het bos rijden.
Misschien dat dat helpt om als echte mountainbiker over te komen. :tong
Plaats reactie