Modderbanden voor xc

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Worte&paprika
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 27 augustus 2019, 22:34

Heb juist een setje tubeless crosskings besteld. Als ze erop liggen eens testen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Gisteren route Deventer gefietst. Ik fiets net sinds de zomer en dit was de eerste keer met zo'n slechte ondergrond. De natte bladeren en zompige bosgrond ging nog wel, maar je werd vanwege bomenkap een stuk omgeleid over bospaden die volledig waren omgeploegd door de machines en waren veranderd in sporen van 20 cm diepe, dikke modder. Ik heb me er met veel moeite doorgeploegd over een afstand van ca 1,5 km.

Ik fiets nu met de combi RoRo/RaRa, maar met name de RoRo voor gaf mij weinig vertrouwen, zowel over de natte bospaden als door de modder had ik naar mijn gevoel weinig grip. De RaRa achter daarintegen viel me 100% mee, zelfs bij het ploeteren door de modder bleef ik tractie houden en nooit een moment het gevoel dat ik daar grip verloor.

Ik ben dus op ziek naar een alternatief voor de voorband voor natte condities.
De band moet passen op een 29" 25 mm brede tubeless velg. Verder moeten hij nog redelijk rollen en grip hebben op verhard. Vanwege mijn gewicht van bijna 100 kg geef ik de voorkeur aan een bredere band van 2.25 of liever nog 2.35 of is dat echt af te raden voor dit type band?

Om het simpel te houden heb ik een licht voorkeur voor Schwalbe, bijvoorbeeld de Magic Mary , maar eventueel ook de Maxxis Beaver.

Wie kan hier helpen?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Mad Wally schreef: ma 9 december 2019, 11:07 Gisteren route Deventer gefietst. Ik fiets net sinds de zomer en dit was de eerste keer met zo'n slechte ondergrond. De natte bladeren en zompige bosgrond ging nog wel, maar je werd vanwege bomenkap een stuk omgeleid over bospaden die volledig waren omgeploegd door de machines en waren veranderd in sporen van 20 cm diepe, dikke modder. Ik heb me er met veel moeite doorgeploegd over een afstand van ca 1,5 km.

Ik fiets nu met de combi RoRo/RaRa, maar met name de RoRo voor gaf mij weinig vertrouwen, zowel over de natte bospaden als door de modder had ik naar mijn gevoel weinig grip. De RaRa achter daarintegen viel me 100% mee, zelfs bij het ploeteren door de modder bleef ik tractie houden en nooit een moment het gevoel dat ik daar grip verloor.

Ik ben dus op ziek naar een alternatief voor de voorband voor natte condities.
De band moet passen op een 29" 25 mm brede tubeless velg. Verder moeten hij nog redelijk rollen en grip hebben op verhard. Vanwege mijn gewicht van bijna 100 kg geef ik de voorkeur aan een bredere band van 2.25 of liever nog 2.35 of is dat echt af te raden voor dit type band?

Om het simpel te houden heb ik een licht voorkeur voor Schwalbe, bijvoorbeeld de Magic Mary , maar eventueel ook de Maxxis Beaver.

Wie kan hier helpen?
Ik heb goede ervaringen met de Nobby Nic banden in zulke condities.
Indien de omstandigheden echt belabberd zijn zou je voor een Hans Dampf kunnen monteren maar dat is echt een grove band.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mad Wally schreef: ma 9 december 2019, 11:07
...redelijk rollen en grip hebben op verhard.........Magic Mary
Dit gaat niet samen :wink:

MM is echt een traktorband, bedoeld voor enduro/DH. De 2.25 is ook alleen in Addix-soft te krijgen. Je trapt je de t***** op het vlakke en omhoog (BTDT). NN is dan idd een veel betere keuze.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

slapbandje schreef: ma 9 december 2019, 12:22
Mad Wally schreef: ma 9 december 2019, 11:07 Gisteren route Deventer gefietst. Ik fiets net sinds de zomer en dit was de eerste keer met zo'n slechte ondergrond. De natte bladeren en zompige bosgrond ging nog wel, maar je werd vanwege bomenkap een stuk omgeleid over bospaden die volledig waren omgeploegd door de machines en waren veranderd in sporen van 20 cm diepe, dikke modder. Ik heb me er met veel moeite doorgeploegd over een afstand van ca 1,5 km.

Ik fiets nu met de combi RoRo/RaRa, maar met name de RoRo voor gaf mij weinig vertrouwen, zowel over de natte bospaden als door de modder had ik naar mijn gevoel weinig grip. De RaRa achter daarintegen viel me 100% mee, zelfs bij het ploeteren door de modder bleef ik tractie houden en nooit een moment het gevoel dat ik daar grip verloor.

Ik ben dus op ziek naar een alternatief voor de voorband voor natte condities.
De band moet passen op een 29" 25 mm brede tubeless velg. Verder moeten hij nog redelijk rollen en grip hebben op verhard. Vanwege mijn gewicht van bijna 100 kg geef ik de voorkeur aan een bredere band van 2.25 of liever nog 2.35 of is dat echt af te raden voor dit type band?

Om het simpel te houden heb ik een licht voorkeur voor Schwalbe, bijvoorbeeld de Magic Mary , maar eventueel ook de Maxxis Beaver.

Wie kan hier helpen?
Ik heb goede ervaringen met de Nobby Nic banden in zulke condities.
Indien de omstandigheden echt belabberd zijn zou je voor een Hans Dampf kunnen monteren maar dat is echt een grove band.
De Nobby Nick zou volgens de tabel https://www.schwalbe.com/nl/mtb-reader/magic-mary geen verbetering moeten geven ten opzichte van de Rocket Ron, en de Hans Dampf maar een hele kleine. De Magic Mary en de Dirty Dan wel, maar dan is de Magic Mary wat breder inzetbaar en met acceptabele eigenschappen op harde ondergrond.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mad Wally schreef: ma 9 december 2019, 13:11 De Nobby Nick zou volgens de tabel https://www.schwalbe.com/nl/mtb-reader/magic-mary geen verbetering moeten geven ten opzichte van de Rocket Ron, en de Hans Dampf maar een hele kleine. De Magic Mary en de Dirty Dan wel, maar dan is de Magic Mary wat breder inzetbaar en met acceptabele eigenschappen op harde ondergrond.
Je interpreteert de tabel verkeerd, aan de rechterkant staan de toepassingen. RoRo=XC/Marathon, NoNI=XC/Trail/Enduro en MM=Enduro/DH.
MM is goed voor losse/blubberige ondergrond bergaf, niet voor een vlak NL XCparcours.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

TenZNL schreef: ma 9 december 2019, 13:29
Mad Wally schreef: ma 9 december 2019, 13:11 De Nobby Nick zou volgens de tabel https://www.schwalbe.com/nl/mtb-reader/magic-mary geen verbetering moeten geven ten opzichte van de Rocket Ron, en de Hans Dampf maar een hele kleine. De Magic Mary en de Dirty Dan wel, maar dan is de Magic Mary wat breder inzetbaar en met acceptabele eigenschappen op harde ondergrond.
Je interpreteert de tabel verkeerd, aan de rechterkant staan de toepassingen. RoRo=XC/Marathon, NoNI=XC/Trail/Enduro en MM=Enduro/DH.
MM is goed voor losse/blubberige ondergrond bergaf, niet voor een vlak NL XCparcours.
Ik had dat wel gezien, maar de NoNi staat evenmin vermeld voor XC en geeft volgens de tabel ook geen verbetering ten opzichte van de RoRo.
MaMa krijgt trouwens uitstekende reviews ook door XC rijders https://www.chainreactioncycles.com/sch ... prod160953

Misschien toch maar voor de Maxxis Beaver gaan, wel een echte XC band en krijgt goede reviews ook in de modder.

Blijft mijn vraag nog staan of je echt smal wilt gaan met een 2.0 of dat een 2.25 ook nog goed stuurt?
Laatst gewijzigd door Mad Wally op ma 9 december 2019, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je rijdt in vlak Deventer, en je zoekt meer grip/zekerheid aan de voorkant voor in de modder, 100kg, nu RoRo voor/Rara achter.

Ik rijd in Zuid L, Voerstreek, Luik etc. het hele jaar door het liefst met NoNi's, juist vanwege die controle aan de voorkant, vooral ook in de modder. En hier ligt al heel snel modder! Hard bergaf wil je dan absoluut op je voorkant kunnen vertrouwen (en achter wil je steil bergop in de modder ook gewoon goede tractie behouden).
Rocket Ron rijd je 'hier'snel aan gort op scherpe steen en mist tov een NoNi echt die betrouwbaarheid. Als het droog is, RoRo prima, maar als het vettig wordt, nope… En Racing Ralph noemen we hier Sliding Ralph... kan nog net in de zomer (maar hier ook snel kapot op scherpe steen), maar in de modder echt steil bergop heb je er niets aan. Maar in vlak Nl heb je niet die lange steile modderstukken, dus als die Rara je bevalt achter, lekker laten liggen.

Voorop moet een NoNi echt wel voldoen, en bij 100kg zou ik sowieso altijd volumineuzer kiezen, 2,35" dus in dit geval. Hans Dampf, Magic Mary etc. zijn allen teveel AM/enduro/AM gericht, allen erg zwaar, meer rolweerstand, en meer grip dan een NoNi voor stevig XC in Nl heb je gewoon niet nodig.

Wil je het bij Maxxis houden: de Forekaster in 2,35 is ongeveer gelijkwaardig aan de NoNi, zelfde inzetbereik. Vond ik aan de voorkant ook een fijne band met prima grip (NoNi rolt een tik lichter, maar daar hecht ik wat meer belang aan als het om de achterband zou gaan).
Maxxis Forekaster voor 2,25" en een Maxxis Ikon 2,35"achter zou dan een goede herfst/wintercombi kunnen zijn, daar je aangeeft achter niet meer tractie nodig te hebben dan je nu L hebt met een Rara (maar ook een Ikon doet het in de modder steil op/af minder goed).

(En er is meer dan Schwalbe en Maxxis natuurlijk...)
Laatst gewijzigd door aurelius op ma 9 december 2019, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Mad Wally schreef: ma 9 december 2019, 11:07.........De RaRa achter daarintegen viel me 100% mee, zelfs bij het ploeteren door de modder bleef ik tractie houden en nooit een moment het gevoel dat ik daar grip verloor......
Ik heb hier nog nieuw in de verpakking liggen: Racing Ralph 29 x 2.35, snakeSkin, TLE, compound PSC. Dit is het model met het profiel van voor de laatste wijziging, met een stevige nop.
Deze ga ik in principe niet meer gebruiken, want ik heb de hardtail sinds zomer niet meer, waarmee ik op 2.35 breed reed i.v.m. betere demping. Ik rijd nu een fully met 2.25 brede banden. Laat me maar weten of je interesse hebt, mag weg voor leuk prijsje.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mad Wally schreef: ma 9 december 2019, 13:45 Ik had dat wel gezien, maar de NoNi staat evenmin vermeld voor XC en geeft volgens de tabel ook geen verbetering ten opzichte van de RoRo.
MaMa krijgt trouwens uitstekende reviews ook door XC rijders https://www.chainreactioncycles.com/sch ... prod160953

Misschien toch maar voor de Maxxis Beaver gaan, wel een echte XC band en krijgt goede reviews ook in de modder.

Blijft mijn vraag nog staan of je echt smal wilt gaan met een 2.0 of dat een 2.25 ook nog goed stuurt?
Die tabel zegt nix over grip en rolweerstand, enkel over het soort terrein en vorm van rijden. Ik rij met alle drie die banden (3 fietsen) en voor wat jij wilt is de NoNI het beste met een bak meer grip dat de RoRo, zeker in de blub.

Voor echte blubber zou een smalle band beter zijn maar voor allround wintergebruik zou ikzelf een combi van 2.25 achter en 2.35 voor nemen.

Edit:
Dit had ik al getikt maar toen was het eten klaar en Aurelius was me dus voor. Precies wat hij ook zegt.

En mbt Maxxis: ik rij ook met de FK 2.35/Ikon 2.2 combi maar heb laatst de Ikon achterop gewisseld voor een Rekon 2.25 vanwege de iets grotere zijnoppen voor het natte seizoen.
Laatst gewijzigd door TenZNL op ma 9 december 2019, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Oke, Nobby Nic dan. Mocht het toch tegenvallen qua grip kan die altijd nog naar achter en voor iets extremers.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
oliver538
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 17:01

Ik ben dit najaar ook overgestapt van RoRo voor / RaRa achter naar een setje Nobby Nics. Tot nu toe erg blij mee, echt veel meer grip en vertrouwen. Verschil in rolweerstand vind ik wel meevallen. Ik woon overigens in Zuid-Limburg, dus ik sluit me aan bij het commentaar van Aurelius :-)
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mad Wally schreef: ma 9 december 2019, 14:49 Oke, Nobby Nic dan. Mocht het toch tegenvallen qua grip kan die altijd nog naar achter en voor iets extremers.
Goede keuze. Ik denk dat je die tabel beter links kan laten liggen, want je leest hem niet goed af. De vergelijkingen van grip die je maakt klopt niet. Een XC band gemaakt voor gemixte omstandigheden heeft niet dezelfde grip als een downhill band voor gemixte omstandigheden.
En als je in Nederland wil rijden en nog een redelijke rolweerstand verwacht moet je echt geen seconde kijken naar banden die volgens Schwalbe bedoelt zijn voor downhill racen in de modder.
Ik vind zelf overigens al een groot verschil zitten in de blubber tussen RoRo en NoNi. achter maakt het me niet zo veel uit.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Ook hier voor en achter nobby nick’s. Prima grip op steen, modder en voldoet goed in glibberige omstandigheden. Voorheen reed ik in het droge seizoen met nn voor en rara achter maar afgelopen zomer met de Nobby’s voor en achter gereden en bevalt goed. De rolweerstand valt mij alles mee tov de rara’s, de grip daarentegen is geweldig (trappetjes op en af, boomwortels, rotsachtig ge ondergrond etc) voor mij voorlopig een blijvertje. Ik rij trouwens tubeless 27,5x235 op een velgbreedte van 21mm. Zou eigenlijk te breed zijn voor de velg maar geeft (voor mij) net wat meer demping en nooit het gevoel gehad de ze er ‘af rollen’ 😎
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ja hoe extreem wil je je band hebben.
Kijk naar de crossers op wat voor banden die door de modder rijden (ook afdalingen met onderaan een bocht).

Ik denk dat je het ook in rijtechniek moet zoeken, niet alleen de band.
Iedere band zal wel wat gaan glijden, ik denk dat je daarmee moet leven en ermee moet leren spelen (anticiperen).
Plaats reactie