QR code MTB vignet

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Zas
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 1 september 2014, 21:36
Mijn mountainbike: is erg fijn

Op het Natuurmonumenten MTB vignet zit een QR codevan Save.me. Zijn er ook mensen die deze code hebben geactiveerd en zo ja, werkt het scannen van de code dan ook werkelijk?
De QR code zou te scannen zijn door hulpinstanties. Ik heb meerdere producten van Save.me en de QR code’s geactiveerd maar wanneer je deze scant zijn ze niet uit te lezen, je komt op vreemde of onduidelijke websites. Ik heb contact gehad met Save.me en die gaven aan dat je moet scannen met een QRscan app i.p.v. met de camera van je mobiel, maar ook hiermee het zelfde resultaat. Geen resultaat dus.
Vandaar dat ik dus benieuwd ben naar ervaringen van anderen.
A good bike ride fixes everything.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

De vraag al gesteld aan natuurmonumenten?
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Zas
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 1 september 2014, 21:36
Mijn mountainbike: is erg fijn

Bij Natuurmonumenten word je doorverwezen naar Save.me. Wat ik wel weer begrijp. Heb wat rond gevraagd maar niemand gevonden bij wie de QR code werkt.
Ik was vooral benieuwd naar ervaringen van anderen want het lijkt een mooi systeem, maar als het niet werkt is het vooral een stukje schijnveiligheid.
A good bike ride fixes everything.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Bij mij werkt het gewoon... ik heb zojuist een profiel aangemaakt, de save me card print optie gebruikt (dan krijg je een pdf). Als ik de code op die pdf scan (via lighting QR op android, of gewoon de standaard camera van mijn samsung s8), dan is het resultaat een volledige URL: https://save-me.nu/u/[mijn unieke code :)]
als ik die link open in de webbrowser, dan krijg ik mijn profiel en ICE contact info te zien.

Afhankelijk van je telefoon en je software is het proces anders, maar de QR code in de PDF bevat in ieder geval een complete en werkende URL

Als je op je profiel pagina de pincode hebt ingeschakeld, dan krijg je nog een tussenpagina waarbij je een 4 cijferige pin moet invullen, die als het goed is ook op het kaartje staat.
(dit is wel aan te raden, want hoewel ze aangeven de pagina's niet geindexeerd worden door google, staat je naam en (ice) telefoonnummer wel gewoon openbaar op het internet)
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Ik heb onlangs ook een Save-Me profiel aangemaakt om eens te kijken wat het nu eigenlijk is. Als ik de QR met het fototoestel van mijn mobiel scan (geen speciale app nodig) wordt de profielpagina netjes geopend. Wel ben ik huiverig voor het online opslaan van dit soort persoonsgegevens en heb het profiel maar heel summier gevuld. Net genoeg om het thuisfront te kunnen bereiken.
Ook vraag ik mij af of dit in de praktijk gaat werken. Stel je ligt ergens voor pampus in het bos. Zal de hulpverlener dan het NM-vignet vinden, weten dat er mogelijk een QR-code op staat die gescand kan worden en een telefoon met voldoende bereik bij de hand hebben?
Het is toch veel makkelijker om de gegevens op een kaartje te schrijven en in de zak van je fietsshirt te steken. Eventueel aangevuld door ICE goed in te stellen op je mobiel. In noodsituaties ben ik het liefst zo min mogelijk afhankelijk zijn van dit soort elektronische technologie.

PS, wel een goede tip van de pincode! Deze heb ik nu ook geactiveerd.
Be Nice, Say Hi!
Zas
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 1 september 2014, 21:36
Mijn mountainbike: is erg fijn

Bedankt voor de reactie! :-q
Bij mij werkt het nu en ik heb inderdaad ook de pincode ingesteld.
A good bike ride fixes everything.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Pbro schreef: ma 21 oktober 2019, 15:32 Ik heb onlangs ook een Save-Me profiel aangemaakt om eens te kijken wat het nu eigenlijk is. Als ik de QR met het fototoestel van mijn mobiel scan (geen speciale app nodig) wordt de profielpagina netjes geopend. Wel ben ik huiverig voor het online opslaan van dit soort persoonsgegevens en heb het profiel maar heel summier gevuld. Net genoeg om het thuisfront te kunnen bereiken.
Ook vraag ik mij af of dit in de praktijk gaat werken. Stel je ligt ergens voor pampus in het bos. Zal de hulpverlener dan het NM-vignet vinden, weten dat er mogelijk een QR-code op staat die gescand kan worden en een telefoon met voldoende bereik bij de hand hebben?
Het is toch veel makkelijker om de gegevens op een kaartje te schrijven en in de zak van je fietsshirt te steken. Eventueel aangevuld door ICE goed in te stellen op je mobiel. In noodsituaties ben ik het liefst zo min mogelijk afhankelijk zijn van dit soort elektronische technologie.

PS, wel een goede tip van de pincode! Deze heb ik nu ook geactiveerd.
Ja, of gewoon een ice nummer op je mobiel.
Ik zie de voordelen hier ook niet van, aangezien ik er nog nooit eerder van heb gehoord, voor een willekeurige voorbijganger zal het ook onbekend zijn.. misschien voor hulpverleners wel, maar dan nog, die weten ook andere methoden te vinden
Gebruikersavatar
Black Scotty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: za 7 april 2007, 22:33
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si 4 Carbon 2017
Contacteer:

Bij mij werkt de scanner ook niet en wanneer ik het adres gewoon met google intyp word het ook niet herkend.
Ik begrijp ook niet precies het nu van de pincode want die staat toch gewoon op de sticker?🤔
http://petpowerdh.wix.com/petpower4mischa#" onclick="window.open(this.href);return false;
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

de pincode staat op de sticker.

Als ik alleen jouw QR code scan kom ik op een gesloten pagina. Met de pincode kan je deze openen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

De bedoeling hiervan is dat je persoonsgegevens niet "openbaar" op het internet staan, maar dat je naast een URL ook een code nodig hebt om de gegevens te bekijken.
Plaats reactie