Beste ketting reiniger

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Joost van Rhee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 11 november 2019, 14:47
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 2020

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een kettingreiniger en daarmee bedoel ik zo'n apparaatje waar je je ketting in stopt.
Welke kettingreiniger kunnen jullie mij aanbevelen?
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Geen enkele. Waardeloze apparaten.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Een doek.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Bokmaaa schreef: ma 11 november 2019, 15:17Een doek.
Dat. ;)

En dan gebruik ik ook nog een Grunge Brush om tussen de schakels en ook uit de cassette nog wat reut te verwijderen.

Zo'n ding als dit dus.

Laatst via een Ali Express dochteronderneming (weet de naam ff niet) de namaak versie gekocht. Waarvan de borstels van die 'klauw-kant' toch niet zo goed om de ketting passen maar hij doet het wel. Voor 6 x minder geld... :bier:
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Yep, geweldig ding en vooral zonder zeep, alcohol of andere vet verwijderende sopjes gebruiken. Zand en stof eraf spoelen/borstelen/blazen en goed gesmeerd houden zo’n ketting.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Oud soepblik, dasty, water, ketting erin. 3x.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Grunge brush met Cyclon Bionet. Afspoelen met water, droog blazen met perslucht en gelijk weer oliën.

De Grunge brush is eigenlijk van mijn motor, maar door hem te twisten werkt het ook prima op de fietsketting.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
jweijters
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 14 augustus 2019, 15:34

Morgan blue kettingreiniger, een halve bidon, als beker, en een kwast. In kwasten die ketting, daarna afspoelen met water, en drogen die ketting. Hierna natuurlijk weer tussen de schakels smeren, en de buitenkant met een doek af doen.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Sjonge, gaan we nu echt weer allemaal vertellen hoe we onze ketting onderhouden? Nou vooruit dan.

Alleen nieuwe kettingen worden bij mij ontvet. Daarna goed in de squirt gezet. Na elke 50km of een langere rit wordt de ketting van nieuwe squirt voorzien. Als het nodig is wordt er geborsteld, verder niet.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

In den beginnen onderhield ik mijn ketting met een dergelijk apparaat. Na een jaar dat gedaan te hebben pleegde ik het jaar daarop vrij weinig onderhoud aan de ketting. Wat bleek de levensduur was gelijk. Afspoelen met water uit de plantenspuit na een modderrit, meer niet. Laten drogen in de wind, olie er op en klaar.
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Flow&Co schreef: di 12 november 2019, 19:59 .... Daarna goed in de squirt gezet.....
Gelijke behandeling verder, maar dan niet met SQUIRT maar CYCLON WAX.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Flow&Co schreef: di 12 november 2019, 19:59 Sjonge, gaan we nu echt weer allemaal vertellen hoe we onze ketting onderhouden? Nou vooruit dan.
Tja ik had ook al het idee dat de TS de zoekfunctie niet echt goed gebruikt heeft... :winkie:

Misschien moet hij dat alsnog ff doen en zich laven aan de schat aan informatie die er al over te vinden is hier... :bier:
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Mee eens.

Wel een relevante opmerking over dat Bionet ontvet schoonmaakmiddel.
Dat is gewoon zwaar overpriced afwasmiddel.

Afwasmiddel is ook een ontvetter, misschien zelfs beter.
Dat het biologisch afbreekbaar is, dat is geen argument want dat is ecover of klok afwasmiddel ook en dat kost nog geen 2 euro per fles.
Als afwasmiddel te goed ontvet dan kun je gewoon minder gebruiken, alleen maar beter.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Elvander schreef: wo 13 november 2019, 13:11 Mee eens.

Wel een relevante opmerking over dat Bionet ontvet schoonmaakmiddel.
Dat is gewoon zwaar overpriced afwasmiddel.

Afwasmiddel is ook een ontvetter, misschien zelfs beter.
Dat het biologisch afbreekbaar is, dat is geen argument want dat is ecover of klok afwasmiddel ook en dat kost nog geen 2 euro per fles.
Als afwasmiddel te goed ontvet dan kun je gewoon minder gebruiken, alleen maar beter.
Ik weet niet of je ze wel eens naast elkaar hebt gebruikt, maar ik denk het niet. Bionet spuit je zuinigjes op, je hoeft niet of nauwelijks te borstelen en alle vet is weg als je het met water afspoelt. Probeer dat maar eens met afwasmiddel dan kom je er wel achter.
Een goede motor/ketting reiniger is heel wat anders dan een huidvriendelijk huishoudmiddeltje.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Is goed hoor, koop het vooral.
Doe waar je je goed bij voelt, als dat een tientje uitgeven is voor een mooie sticker op een simpele ontvetter: :-q :-q :-q

(ja, natuurlijk naast mekaar gebruikt, het maakt geen verschil)
Plaats reactie