Beste ketting reiniger

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

Ik haal de kettings van de fiets af en dan in een emmer, dasty er op spuiten, en borsteltje langs.

Ontvetten op de fiets zorgt er voor dat eindelijkelijk wat ontvetter in je lagers loopt.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

:~
En je ketting wil je wel volledig zonder vet?
Ik denk dat het meer dan negentig draaipunten zijn die gesmeerd moeten blijven. Maar dat is slechts een mening. Voor de duidelijkheid, ik heb geen verstand of ervaring hiermee.
Lekker fietsen!
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik gebruik Squirt op mijn ketting. In het begin moest ik even doorkrijgen hoe goed aan te brengen maar nu zweer ik erbij. Zelfs na een modderige rit even afspoelen doek erlangs en alles is weer bling bling.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik had ooit (ook) zo'n soort van dwangstoornis dat na elke rit de boel er weer fonkelnieuw uit moest zien.
Elk uur fietsen was goed voor een uurtje of nog langer poetsen.
Is in de archiefkasten van het forum nog wel terug te vinden.
Gezellig, potje bier er bij maar tegenwoordig ga ik daar wat meer praktisch mee om.

Als de ketting flink goor is hang ik 'm aan een spijker en haal ik de doek er flink stevig over.
Heel, heel af en toe gaat de luchtspuit er over, alleen als er echt veel rommel aan begint te koeken aan de binnenzijde van de schalmen.
Vervolgens druppelen, in laten trekken en buitenzijde droogwrijven met een doek.
Heb de meest uiteenlopende soorten olie getest, zo'n beetje alles wat tussen kettingzaagolie, versnellingsbakolie en drywax in zit.
Momenteel Squirt, mijn zoon heeft daar een halve liter van aangeschaft dus ik kan wel een paar weken vooruit.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Na een hele zware modderrit ketting demonteren, schoon schudden in een dichte pot diesel.
Daarna drogen en insmeren met waxlube(Squirt), anders gewoon de ketting insmeren, bevalt me prima.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

De zware dagen voor de ketting bezitter zijn weer aangebroken zie ik om mij heen ... ik doe al jaren niets of in het uiterste geval even de tuinslang :bier:

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

yo-eddy schreef: vr 15 november 2019, 13:28
...
Briljant :-q
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ja zo'n Pinion is wel hassle-free inderdaad.

Maar niet om het een of ander.... gaan we hier nu echt allemaal weer opnieuw ketting reinigings tips delen? De bovenstebeste TS heeft zich na openen van het topic verder niet meer gemeld hier... van mij mag het op zich, maar het is weer een zoveelste geval van herhaling van zetten en die moeite kan iedereen zich besparen lijkt me.

Ik zou de TS verder dus aanraden om voor meer info nog ff de zoekfunctie te gebruiken... 8)
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Net als banden hé?
Zeer geliefd onderwerp waar je niet over uitgepraat raakt.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Jan Willem schreef: vr 15 november 2019, 17:56 Net als banden hé?
Zeer geliefd onderwerp waar je niet over uitgepraat raakt.
Tja zo kan je het ook bekijken :lol:

Maar ik vind toch dat dit aan banden gelegd moet worden. ;)

(Met het risico off topic te raken...) bv door een nieuwe member verplicht de eerste posts de zoekfunctie te laten gebruiken alvorens hij/zij vrije topic-opstartrechten krijgt. :bier:
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Beetje afwasmiddel aangelenkt in een lege dusty fles, ff inspuiten en borstelen met een afwasborstel , afspoelen drogen invetten en klaar :-q na elke 4 a 5 ritten. Normaal gewoon de tuinslang, een doek en invetten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wiel-Maat schreef: (Met het risico off topic te raken...) bv door een nieuwe member verplicht de eerste posts de zoekfunctie te laten gebruiken alvorens hij/zij vrije topic-opstartrechten krijgt. :bier:
GOED IDEE.
Alleen een nieuw topic aan kunnen maken na 25 zinnige posts in andere onderwerpen en na minstens 10x de zoekpagina te hebben gebruikt.

Of als het scriptje te moeilijk wordt, dan gewoon pas na toestemming van een mod.
Verder ook de discipline bijbrengen om het onder het juiste onderwerp te hangen.

Om even de aanda ht vd mods te trekken zal ik een poging wagen een "controversieel" plaatje te posten :o
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 17 november 2019, 00:24
Wiel-Maat schreef: (Met het risico off topic te raken...) bv door een nieuwe member verplicht de eerste posts de zoekfunctie te laten gebruiken alvorens hij/zij vrije topic-opstartrechten krijgt. :bier:
GOED IDEE.
Alleen een nieuw topic aan kunnen maken na 25 zinnige posts in andere onderwerpen en na minstens 10x de zoekpagina te hebben gebruikt.

Of als het scriptje te moeilijk wordt, dan gewoon pas na toestemming van een mod.
Verder ook de discipline bijbrengen om het onder het juiste onderwerp te hangen.

Om even de aanda ht vd mods te trekken zal ik een poging wagen een "controversieel" plaatje te posten :o
Afbeelding
:-q

...Wat betreft je laatste alinea: :lol:
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Is dat niet een ander onderwerp “Beste kleding reiniger” ?
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voorbehandelen met Ass Saver en dan afspoelen met Muc Off.
:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie