Velgen vraagje 2.25 banden op 29mm (intern) velgen.

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Beste medeforummers,
zag een setje "gebruikte" velgen staan, met een interne breedte van 29 mm, extern 32.3. Deze zijn in feite bedoeld cq gemaakt voor een bandenbreedte vanaf 2.35, aangezien ik mij met XC bezig houdt vindt ik persoonlijk 2.35 net iets to much, op de Fast-trak (2.3) van Specialized na, deze vallen best smal uit imo, maar aangezien ik met banden van Vittoria rij, allen in 2.25 is dit nu nog even geen optie. Inmiddels bij de producent geïnformeerd, zie reactie beneden zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben of mij van advies kunnen gaan voorzien, thanks !

There is no safety concerns with doing so, but as you start to move away from that ideal tire range the shape of the tire will start to square off and the tread cap will start to flatten out. That could start to affect the way that the tire handles and can also leave the sidewalls of both the tire and the rim more exposed to rock strikes and cuts.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Precies wat de bandenfabrikant zegt. De vorm zou iets minder ideaal kunnen zijn.


Maar de banden van de laatste 2 jaar zijn wel wat aangepast en inmiddels vallen ook veel 2.25 banden best goed op 29 mm. Fout is het niet, maar je moet het zelf gaan proberen. Wie weet voelt het beter aan, wie weet heb je het idee meer te glijden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Lars TB schreef: vr 15 november 2019, 21:56 Precies wat de bandenfabrikant zegt. De vorm zou iets minder ideaal kunnen zijn.


Maar de banden van de laatste 2 jaar zijn wel wat aangepast en inmiddels vallen ook veel 2.25 banden best goed op 29 mm. Fout is het niet, maar je moet het zelf gaan proberen. Wie weet voelt het beter aan, wie weet heb je het idee meer te glijden.

Dank voor je bijdrage, tis idd wat je zegt het kan (tegenwoordig) mss goed zijn, maar mss ook niet lastig, het is een kwestie van uitproberen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De meesten hebben positieve ervaring met die combi, dus ik zou er gewoon voor gaan!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hier (zomer in NL) achterop een Maxxis Ikon 2.2 op een ZTR Flow, ook 29mm intern. Dat is een band waarbij het profiel sowieso al smaller is dan de wangbreedte maar doet het prima achterop. Het wil nog wel eens driften en glijden maar achterop is dat niet zo`n ramp (is leuk zelfs :winkie: . Voorop zou ik er niet mee willen rijden.

Singletrack magazine heeft zowel de Ikon 2.2 als de Fast-trak 2.3 op een 23mm velg getest en beiden vallen even smal (2.16"/54,8mm). Maw de Fast-trak is bij lange na geen 2.3 band, eerder een krappe 2.2.

Een 2.35 of een 2.4 voorop is niet veel zwaarder en qua rolweerstand merk je er weinig van (als je er al wat van merkt) maar qua grip, controle en vertraging ga je er een stuk op vooruit.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

TenZNL schreef: za 16 november 2019, 18:23 Hier (zomer in NL) achterop een Maxxis Ikon 2.2 op een ZTR Flow, ook 29mm intern. Dat is een band waarbij het profiel sowieso al smaller is dan de wangbreedte maar doet het prima achterop. Het wil nog wel eens driften en glijden maar achterop is dat niet zo`n ramp (is leuk zelfs :winkie: . Voorop zou ik er niet mee willen rijden.

Singletrack magazine heeft zowel de Ikon 2.2 als de Fast-trak 2.3 op een 23mm velg getest en beiden vallen even smal (2.16"/54,8mm). Maw de Fast-trak is bij lange na geen 2.3 band, eerder een krappe 2.2.

Een 2.35 of een 2.4 voorop is niet veel zwaarder en qua rolweerstand merk je er weinig van (als je er al wat van merkt) maar qua grip, controle en vertraging ga je er een stuk op vooruit.
Grappig want het gaat om de, Flow MK3 er zitten nu, Fast Trak 2.3 op die vallen idd vrij smal uit voor een 2.3 band vond ze wel mooi op die velgen zitten, echter ik rij zelf met banden van Vittoria zijnde, de Mezcal zit nu voor erop maar gaat naar achteren, in het voorjaar wil ik de Peyote voorop gaan leggen, die heeft aardige noppen aan de zijkanten dus denk gezien jou ervaring dat dit niet echt een goede combi is met de Flow velgen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Peyote TNT 29 2.35 scheelt maar 40gr tov z`n 2.25 broertje.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

TenZNL schreef: za 16 november 2019, 18:44 Peyote TNT 29 2.35 scheelt maar 40gr tov z`n 2.25 broertje.
Klopt zie het nu ook, das te verwaarlozen.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Ik rij ook met Vittoria’s, 30mm intern. Heb op de 2.25 mezcals een zomer gereden, vielen mooi rond, geen enkele keer lek door stenen oid (wel de TNT) Afgelopen zomer de Peyote 2.25, vielen ook mooi rond, in Italie wel lek gereden in de wang door een steen, maar was de niet TNT versie. Verder ervaar ik prima grip, heb niet het idee dat de band niet goed reageert door de brede velg. Ik heb vergelijkings materiaal, namelijk mijn hartdtail met 25mm intern, ook Vittoria’s. De 30mm voelen mij vertrouwder aan.

Heb nu 2.35 Peyote voor en 2.35 Mezcal achter, heb hier nog maar 2 keer mee gereden. Nog een beetje zoeken naar de juiste bandenspanning, maar denk hier wel nog meer grip mee te hebben in de bochten.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Bonanza schreef: zo 17 november 2019, 19:22 Ik rij ook met Vittoria’s, 30mm intern. Heb op de 2.25 mezcals een zomer gereden, vielen mooi rond, geen enkele keer lek door stenen oid (wel de TNT) Afgelopen zomer de Peyote 2.25, vielen ook mooi rond, in Italie wel lek gereden in de wang door een steen, maar was de niet TNT versie. Verder ervaar ik prima grip, heb niet het idee dat de band niet goed reageert door de brede velg. Ik heb vergelijkings materiaal, namelijk mijn hartdtail met 25mm intern, ook Vittoria’s. De 30mm voelen mij vertrouwder aan.

Heb nu 2.35 Peyote voor en 2.35 Mezcal achter, heb hier nog maar 2 keer mee gereden. Nog een beetje zoeken naar de juiste bandenspanning, maar denk hier wel nog meer grip mee te hebben in de bochten.

Thanks ! Dat is nog eens vergelijkingsmateriaal, heb nagenoeg dezelfde Vittoria's enkel in de G2 Skinwall uitvoering, echter ik rij niet op z,on ruig terrein als waar jij denk ik zo te lezen in rijd, rij enkel op wat NL XC routes. Ik heb zelf wel nog een 2.35 Barzo en een Mezcal 2.25 beiden TNT versie, dit is mijn wintersetje na het lezen van jou bijdrage durf ik nu dat wielsetje wel aan te gaan schaffen.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

:-q
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Zie ook mijn topic “bredere velg en minder grip”. Ik ben uiteindelijk toch naar een 2.35 band gegaan. Maar goed het meest cruciale is om de optimale bandenspanning opnieuw te bepalen, dat is wat het meeste verschil maakt.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Jouke74 schreef: wo 20 november 2019, 10:29 Zie ook mijn topic “bredere velg en minder grip”. Ik ben uiteindelijk toch naar een 2.35 band gegaan. Maar goed het meest cruciale is om de optimale bandenspanning opnieuw te bepalen, dat is wat het meeste verschil maakt.
... :-q
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Bij heel velgen wordt voor 2.35 banden een interne breedte van 30mm geadviseerd.

Dus 2.25 op 29mm intern lijkt me meer dan ok
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

streetracer schreef: wo 20 november 2019, 15:11 Bij heel velgen wordt voor 2.35 banden een interne breedte van 30mm geadviseerd.

Dus 2.25 op 29mm intern lijkt me meer dan ok
... :-q
Plaats reactie