Velgen vraagje 2.25 banden op 29mm (intern) velgen.

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
HtotheB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 12 februari 2020, 11:29

Ik weet niet of je ondertussen de wielen al gekocht hebt maar ik zweer bij bredere wielen. Ik ben echt een XC rijder en fiets +/- 8000 km per jaar op de mountainbike. Ik heb ongeveer 2.5 jaar geleden carbon wielen gekocht voor mijn mountainbike met een interne breedte van 30 mm, ik had toen nog het plan deze wielen ook te gebruiken voor op het strand, dat heb ik echter nooit gedaan en heb de wielen vooral voor in het bos gebruikt. Doordat ik een behoorlijk stijve fiets heb ben ik erg blij met de brede wielen, dit geeft mij namelijk de mogelijkheid om met een lage banden spanning te rijden (ongeveer 1 bar), door de lagere banden spanning heb je ook een lagere rolweerstand, ondanks de lage banden spanning voelt de band nog redelijk hard aan, echter voel je takken, stenen en boomstronken minder hard dan met een smal wiel, doordat de wielen breed zijn is het volume erg groot in de band waardoor deze minder gaat ''rollen'' in de bochten. Ik heb ongeveer 2 jaar met Schwalbe thunder burt (2.25) gereden en dat beviel erg goed. Ik heb sinds kort Maxxis Ikon 2.2 deze zijn voor op de weg wat minder snel.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Thanks voor deze info ! Kan hier zeker wat mee, geen nieuwe wielen gekocht aangezien ik nu met een nieuwe mtb bezig ben, waar op den duur andere (bredere) velgen op gaan komen, hoorde sowieso al van diverse fietszaken dat men qua de interne velgbreedte voor XC tegenwoordig meer en meer richting de 30mm aan het gaan is.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Rij ook met 30 mm intern (carbon velgen op mijn scott) vanaf 2017 met 2,25 Schwalbes RARA/RORO banden. Sinds kort met 2,2 Continental CrossKings. De banden bollen mooi om velg, en het rijd ook nog eens fijn. Nooit het gevoel van onzekerheid gehad. Ben er zeer content mee :-q
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Shaggadellick schreef: di 24 november 2020, 12:10 Rij ook met 30 mm intern (carbon velgen op mijn scott) vanaf 2017 met 2,2 Maxxis Ikon banden. Sinds kort met 2,2 Continental CrossKings. De banden bollen mooi om velg, en het rijd ook nog eens fijn. Nooit het gevoel van onzekerheid gehad. Ben er zeer content mee :-q
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Wat al enkele malen genoemd is: 2.25 op 29/30mm velgen kan wel of niet, afhankelijk van de band.

Zelf heb ik heel wat wielsets (van 21m intern tot 49,5 intern) en banden (van 1.8 tot 3.0) in de schuur en heb dus veel kunnen proberen. Nu je voor de toekomst een keuze hebt: als je 2.25 blijft rijden zou ik eerder voor een interne breedte van 25-27 mm gaan.

Op een 30mm kan de band vierkanter vallen. Dan kun je wel gewoon rijden. Alleen kan de rolweerstand toenemen (je fietst rechtdoor in feite (deels) op je zijnoppen die normaal gesproken groter/grover zijn. Als je dan de fiets plat legt voor een bocht zijn er dus soms geen zijnoppen meer (of maar voor een deel) en ben je je wiel kwijt. Achter is het leuk, dan kun je met je achterwiel driften. Voor is minder, dan ben je met je helm aan het driften.

En op 25 en zeker 27mm interne velgen passen ook uitstekend 2.4 banden, mocht je dat in de toekomst willen. Als je zeker voor 2.4 - 2.6 banden gaat is 30mm de ideale oplossing.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Jouke74 schreef: wo 20 november 2019, 10:29 Zie ook mijn topic “bredere velg en minder grip”. Ik ben uiteindelijk toch naar een 2.35 band gegaan. Maar goed het meest cruciale is om de optimale bandenspanning opnieuw te bepalen, dat is wat het meeste verschil maakt.
Heb je hier een link van? Ik zoek me de pleuris, maar helaas...
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Zoals hier al gezegd is, een heleboel hangt af van het karkas van de band.

Zelf rijd ik 2.25 op 20 met 1.8 erin en ik mag mijn rijstijl best wel als aggressief bestempelen, maar de zijwangen van de band geven geen krimp in de bocht. Maar goed, dit betreft een Schwalbe band van 800 gram. Rubber en stijve wangen helpen goed en denk er zelfs aan om naar 2.3/2.35 over te stappen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Stunning schreef: do 8 juli 2021, 19:42 Zoals hier al gezegd is, een heleboel hangt af van het karkas van de band.

Zelf rijd ik 2.25 op 20 met 1.8 erin en ik mag mijn rijstijl best wel als aggressief bestempelen, maar de zijwangen van de band geven geen krimp in de bocht. Maar goed, dit betreft een Schwalbe band van 800 gram. Rubber en stijve wangen helpen goed en denk er zelfs aan om naar 2.3/2.35 over te stappen.
Nee bij 1.8 geloof ik dat wel. Rubber en stijve wangen helpen, maar dat is ook gewoon hoge druk! Ik kan zelf naar 1.2 op 27mm bij 85 kg. En dan gingen op 19 mm mijn Schwalbe toch echt rollen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

jernij schreef: di 6 juli 2021, 11:36
Jouke74 schreef: wo 20 november 2019, 10:29 Zie ook mijn topic “bredere velg en minder grip”. Ik ben uiteindelijk toch naar een 2.35 band gegaan. Maar goed het meest cruciale is om de optimale bandenspanning opnieuw te bepalen, dat is wat het meeste verschil maakt.
Heb je hier een link van? Ik zoek me de pleuris, maar helaas...
Deze:
viewtopic.php?f=1&t=143275&p=2421256#p2421256
Plaats reactie