Mtb af en toe voor asfalt?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Jan Willem schreef: wo 27 november 2019, 14:58 Heb in weer en wind duizenden km's woon-werkverkeer op MTB's gemaakt.
Levert relatief veel poets en smeerwerk op.
Hier in de regio volop mogelijkheden om offroad ommetjes mee te pikken, toch leuk meegenomen dan.
Tegenwoordig ben ik mooi weer fietser en heb een commutert aangeschaft met belt ipv ketting, hoef nu vrijwel niks meer aan onderhoud te doen.
Met het ouder worden, wordt ik meteen ook gemakzuchtiger.
Als ik een offroad ommetje wil maken, pak ik 's morgens de MTB en pak dan in de middag een rondje UH mee.

Dus ja, gewoon doen.
Het enige echte zinvolle advies. Als je zuinig bent op je mtb, gebruik je hem niet voor woon-werkverkeer. Als je thuiskomt na een regenachtige woonwerkrit wil je liefst direct ff onder de douche. Je gaat je bike niet eerst nog eens uitgebreid poetsen als je weet dat je morgen weer in dezelfde condities op pad moet. En daar begin het verval. Been there.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Je kunt op elke fiets je woon werk verkeer doen. Het jaargetijde en je doelstelling bepaalt of je het ook daadwerkelijk wilt. Ik ga in de zomer vaak op de racefiets. Doe ik daarna nog lekker een rondje van 60-80km. Soms ga ik op de plusbike als ik weet dat ik die middag nog even ga spelen in het bos. Of nu in de winter vooral op de omgebouwde semi gravelbike. Zeker in dit jaargetijde is een fiets met weinig poespas het beste. Kan er weinig vies worden en dus ook weinig slijtage.

Ps ik rijd met mijn 28mm race banden hele delen van mtb parcoursen. Tegenwoordig zijn de tracks zo strak dat je echt heel weinig profiel nodig hebt. Niet teveel bar erin en je rijdt heerlijk comfortabel :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Kapitein Iglo schreef: wo 27 november 2019, 16:44 Het enige echte zinvolle advies. Als je zuinig bent op je mtb, gebruik je hem niet voor woon-werkverkeer. Als je thuiskomt na een regenachtige woonwerkrit wil je liefst direct ff onder de douche. Je gaat je bike niet eerst nog eens uitgebreid poetsen als je weet dat je morgen weer in dezelfde condities op pad moet. En daar begin het verval. Been there.
Waarom zou je zuinig zijn op je MTB, hij hoeft de showroom toch niet meer in.
En slijtagedelen zijn te vervangen.
Plezier hebben is voor mij belangrijker dan een shiny fiets.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

De Kaptein bedoelt wss dat een MTB geen pekelfiets is, he?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

TenZNL schreef: wo 27 november 2019, 20:05 De Kaptein bedoelt wss dat een MTB geen pekelfiets is, he?
Exact. Hij gaat er echt snel van achteruit als je hem als daily driver gaat beschouwen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Echt pekel is een ander verhaal ja, zeker op blank aluminium.

Maar verder zijn de meeste onderdelen relatief goedkoop en makkelijk te vervangen.
En als je de auto laat staan omdat je het leuker vind om op de mtb te gaan heb je die versleten onderdelen kosten er al uit met de benzine die je bespaart.

Wat wel belangrijk is is de schuivende delen van de vork schoon houden zodat je geen ingedroogd vuil voorbij je seals duwt.
Maar dat is een kwestie van een doekje er over.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Maar om nou woon werk verkeer te doen met mijn fiets met dure afmontage waarbij ik de vering en of versnellingen nauwelijks nodig heb .. zou ik dus mooi een 2e hands no nonsense fietsje erbij nemen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

hanjovdberg schreef: wo 27 november 2019, 21:43 Maar om nou woon werk verkeer te doen met mijn fiets met dure afmontage waarbij ik de vering en of versnellingen nauwelijks nodig heb .. zou ik dus mooi een 2e hands no nonsense fietsje erbij nemen.
Dat is ideaal, voor op de weg maakt het toch niet uit of je met een oude pekel mtb of op het nieuwste van het nieuwste rijd.
(Er even van uit gaan dat je geen pr's wil verbreken.)
Gebruik zelf ook de 11 jaar oude 26" als ik een keer afwisseling van de racefiets wil op de weg.

Heerlijk om er niet op te hoeven letten waar je rijd maar gewoon door te denderen.
Maar had ik dit alternatief niet dan had ik gewoon de moderne mtb gepakt.

Maar die afweging is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Voor de winter heb ik een pekelbak, als er gestrooid is gebruik ik die ipv de commuter.
Cube AIM framepje van Bike-Discount, 75 ballen, daar wat ouwe rommel op gebouwd.
Helaas is die nou gejat.
Die ouwe blauwe Koga maar weer van stal gehaald; spatborden, lichtbak erop en gaan maar weer.

Hoe dan ook, je kunt zuinig op je MTB zijn of niet, als weer-en-wind fietser zal je toch fiks aan de bak moeten om de boel functioneel inzetbaar te houden.
Zuinig of niet, niemand wordt blij van corrosieblaren onder de lak.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie