Voorrang single track?!

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

g60 schreef: do 6 februari 2020, 10:11
Mad Wally schreef: do 6 februari 2020, 09:13

En jij een kort lontje. Je gaat er zomaar van uit dat iedereen weet dat er websites zijn waar de routes op staan en dat ze weten dat daar een route loopt. Voor hetzelfde geld is het iemand die net een fiets heeft gekocht een lekker stukje door een bos fietst en ergens een leuk paadje ziet waar hij in rijdt. Geen enkel bordje of markering dat hij spookrijdt op een MTB route. Ik begrijp dat je er van kunt schrikken, maar als je hem er vervolgens vriendelijk op wijst dat wat hij doet niet handig is dan is de wereld toch een mooiere plek :kiss:
Nogmaals, als je ff je hersens gebruikt snap je toch wel dat als je op een bochtige overgroeide singletrack tegen de richting in gaat rijden dat dat gewoon levensgevaarlijk is?? Als je allebei 20km/u rijd is dat n goeie klap! Als je bv3 tegenliggers tegen gekomen bent moet er wel een lampje gaan branden toch? En als je dan bijna tegen elkaar zit en gewoon vol door rijd weet je donders goed wat je doet. Van zulke types krijg ik een kort lontje idd. Omdat ie bewust iemand anders in gevaar brengt.
Je kan er ook een wandelaar / kind / hond / hert / konijn* tegen komen. Ik ben van mening dat je altijd in acht moet nemen dat je niet op een afgezet parcours rijdt en zomaar iemand in het wild kunt tegen komen! Wil je zekerheid dat je niemand tegen komt moet je wedstrijden gaan rijden!! Verder wat Mad Wally zegt, blijf een beetje vriendelijk en doe es lief :kiss:

* doorhalen wat niet van toepassing is
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Een MTB-route is mede ontstaan om al het bosverkeer in goede banen te leiden (lees: voetgangers/ruiters/fietsers uit elkaar te houden) Ik denk dat je dan toch anders fietst dan op een "openbaar" pad. Ik vind het heerlijk op de grens van mijn technisch kunnen en conditie over smalle (en bochtige) paadjes en heuveltjes te knallen. Als je dan de hele tijd in je achterhoofd moet houden dat er iets kan gebeuren........

Uiteraard moet je wel alert zijn, maar dat ben je dan sowieso. Al een keer of drie tegenliggers gehad (ook een trailrunner). Je schrikt daar inderdaad van, maar over het algemeen sta je binnen een paar meter stil of je kunt opzij. De fietsende tegenliggers zeiden nog sorry, de trailrunner zal het misschien niet eens geweten hebben, ging ook niet opzij. Boos worden doe ik niet zo snel, wel even aangegeven dat ze niet helemaal goed bezig zijn. Kom ook geregeld wandelaars tegen, die waarschuw ik altijd dat ze op een MTB-route lopen en dat dat gevaarlijk is.

In een groot aantal gevallen hebben de meeste mensen waarschijnlijk niet eens door dat ze op een route zitten. Vaak zijn er kruisende paden, zonder bordjes, kan me voorstellen dat je daar dan inslaat. Dus niet meteen fysiek worden......
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Goed lezen ja. En begrijpend. Gaat een wereld voor je open, echt. En niet je eigen verhaal ervan maken.
Deze discussie 10 jaar geleden ook al gevoerd.
Laatste keer:
- als je willens en wetens tegen de richting in rijd ben je gwoon een domme lul. 1x keer zo 1 tegen gekomen en scheelde niks of we waren gecrashed.
- als je zomaar in de rondte rijd, en tegenliggers tegenkomt (want die dag komt echt wel als spookbiker), op een bochtige singletrack; dan moet er toch ook wel een lampje gaan branden waarom je allemaal tegenliggers tegenkomt.. Toch?? Dus dan snap je het ook niet. Als je je een beetje verdiept en 1 keer googled op mtb routes kom je op een schitterende site met route kaarten INCLUSIEF rijrichtingen. Want elke kaart/route heeft die. Wauw.
- Als beginnend fietser wil je toch ook niet dat er een tegenligger ook met 20/25 km/u op je af komt of wel dan.. Das toch nie handig op singletracks? Denk ff na. Dus dat.
Dus ja, ik heb weinig begrip voor spookers en als ik er 1 tegenkom maak ik dat op gepaste toch dringende manier duidelijk. Is het er idd 1 uit de eerste categorie, dan kan ie btr gaan rennen als ie dat nog kan ja na een crash. Maar meestal rijden ze vol gas door en ik ga er natuurlijk niet achteraan tegen de richting in...

Trailrunners kom ik ook wel eens tegen. En die rennen meestal tegen de richting in. Als ze het snappen want dan zien ze de mtbers aankomen. En gaan vaak ook even aan de kant. Stukje eigen veiligheid en goed over na gedacht. Die heb ik 10x liever dan een spookfietser!!

Hoop dat het nu duidelijk is dan...

Zo, en en nu oogjes dicht en snaveltje toe :-q , ik ga morgen weer een rondje in de richting mee fietsen ergens :bier:
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Denk ook dat een groot deel van de overige bos gebruikers dat bordje driehoekje met 2 rondjes helemaal niet herkent.

Net als de aanlijnplicht voor honden, dacht dat wielrenners hard konden schreeuwen maar baasjes die hun hond terug roepen terwijl die met je meerent kunnen er helemaal wat van. :roll:
(Maar goed, dat is weer een andere frustratie. :P )
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

@ Deefdeef, ik rij ook op de Maashorst en vind het wel relax dat het daar nog niet verplicht is om altijd de uitgepijlde paden te moeten volgen. Al volg ik meestal wel gewoon de bordjes, toch weet ik ook wel mooie stukken waar de gepijlde route niet over heen gaat, maar daar doe ik altijd wel voorzichtiger want daar kun je eerder tegenliggers of wandelaars verwachten.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

@wizzy82: Ik rijdt ook meestal netjes met de pijltjes mee, want dan weet ik hoe lang ik onderweg ben en weet ik zeker dat ik op tijd weer thuis ben.
Maar in het weekend ga ik vaak wat dwalen door de Maashorst en dan komt het wel eens voor dat ik een stuk tegen de route inrijdt, dat geeft vaak een nieuwe dimensie aan het pad dat je normaal andersom rijdt. Ik vermijdt dan wel de smalle singletracks vaak.
Vanuit het toertochten-overleg Maashorst mogen wij onze toertochten in principe niet tegen de rijrichting in uitpijlen.
Maar buiten die toertochten ben je gelukkig nog steeds vrij om te rijden waar en hoe je wil.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

@Deefdeef, gelukkig ben je inderdaad vrij om te gaan fietsen waar je wilt in de Maashorst. Hopelijk blijft dat nog lang al begin ik daar wel eens aan te twijfelen door oa de toestanden met het vee en andere recreanten. Het zou echt jammer zijn als dat niet meer kan namelijk. Een paar mooie heuvelruggen en het rondje oude wielerbaan (start of eindig ik vaak mee) die nu niet in de route liggen zou je dan bijv. niet meer kunnen doen. Standaard sluit mijn ritje af met een lekkere beker verse melk bij de Bosrand.
Reigner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 20:39
Mijn mountainbike: Deventer

Hier in Deventer nog nooit spookrijders tegengekomen. Op de Sallandse heuvelrug ook niet.
wel trailrunners maar die doen een stapje opzij en ik rij ook de berm in!
voor wilde dieren stop ik altijd even om te kijken.
Verder weleens een gezin dat toch de avontuurlijk route doet te voet maar dat hoort er bij.
heb in winterberg op het trailpark weleens op een haar na een kind gemist met mn stuur.
die liepen de rode trail op (poppenberg) bij de jumps.
hart in mn keel🤣😂 en toch even gevloekt in mijzelf.
Giant reign 2018
Nsbikes eccentric
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ohoh....alweer pagina 8 :oops: .... ben ik toch heelemaal vergeten te zeggen.... Ik heb altijd voorrang :winkie: beter te laat melden, dan nooit melden.... zou ik maar zeggen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
stoppieheld
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 20 januari 2020, 15:30
Mijn mountainbike: Rose Psycho Path

George schreef: ma 6 januari 2020, 22:49 Ik zou er niet wakker van liggen, in het bos kom je af en toe eikels tegen, dat hoort er nu eenmaal bij.
I see what you did there 8)
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik denk er ook wel eens aan, de afdalings stukken in Amerongen met de varens, als er daar iemand omhoog komt in tegengestelde richting ben je echt te laat en heb je een flinke impact.
Plaats reactie