Voorrang single track?!

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Hier mag je night biken, want het is door de eigenaar niet uitgesloten.

Je mag 'fietsen en wandelen op alle wegen en paden'. Fietsers en wandelaar zijn daar gelijkwaardige verkeersdeelnemers. Voor voorrang gelden de regels die elders ook gelden, dus een fietser is een 'bestuurder' en een hardloper een 'voetganger'. Dus rechts gaat voor telt daarbij niet.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Interessant dat iemand hiervoor de Wvw 1994 erbij haalde. Daarin staat letterlijk:
wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten
(Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/ ... 1_Artikel1)

Daaruit concludeer ik toch echt dat ieder bospaadje een weg is, tenzij de toegang fysiek is afgesloten. Betekent ook dat een fietser een bestuurder is en een wandelaar niet. Deze zijn dus niet gelijkwaardig. Betekent ook dat een route een suggestie is en het niet volgen ervan wettelijk geen enkel probleem.

Ik lees graag op basis van feiten een ander inzicht.

Of het verstandig is om een (klein) stukje andersom te fietsen, hangt natuurlijk van de situatie af. Bij een drukke toertocht ben je een rund als je tegen het verkeer in gaat fietsen. Op een doordeweekse werkdag is het evenwel vaak goed mogelijk. Alles is relatief, behalve de wet- en regelgeving. (En zelfs dan nog... En ja, daarmee spreek ik mezelf hierboven tegen. Heerlijk toch? :-D )
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Definieer ‘openbaar verkeer’.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hopla, de hobby juristen gaan weer een wedstrijd verplassen houden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Is dit iets typisch Nederlands, alles regelen? In de Belgische Kempen gaan de vaste routes gewoon beide richtingen links en rechtsom......
Rekening houden met elkaar zou ik zeggen. En blind een bocht door knallen, hmm, ik ben eens een andere mtb-er tegen gekomen in een blinde bocht, ging met niet goed, beetje slingeren en de struiken in vallen. Beide sorry zeggen en weer verder.
Ik vind de reactie van de boze tegenligger ook niet terecht. Op een vaste route verwacht ik ook geen tegenliggers, maar je kunt ze wel eens tegen komen.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 8 januari 2020, 00:12 Hopla, de hobby juristen gaan weer een wedstrijd verplassen houden.
:-D

En ook nog eens tegen de wind in.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Denk echt dat dit iets typisch Nederlands is. Iedereen probeert maar ZIJN recht te halen. Je komt het overal tegen, een wandelaar die ZIJN pad beschermt door stug door te blijven lopen ( al dan niet met (loslopende) hond ), de paardrijden die ZIJN weg vervolgt de groep hardlopers die breeduit over een pad rennen en niet opzij gaan voor een MTB-er enz.
Ik kwam gister hetzelfde gedrag tegen toen ik met mijn kids wat baantjes aan het trekken was in het zwembad, de plaatselijke bejaardenbond over de hele breedte van het bad al kletsend voort dobberend niet aan de kant kon gaan voor iets sneller zwemmende mensen, met een blik van "wij zwemmen hier iedere week". Dus ik ga me er niet meer aan storen, je veranderd de verhuftering toch niet meer ben ik bang.

Ik fiets ook wel eens tegen de richting in en kom ook wel eens iemand tegen die dat doet. Als Ik het doe hou ik rekening met tegemoetkomend verkeer, als ik iemand tegenkom die het doet maak ik me er ook niet druk om. Ik hou er wel rekening mee dat ik het niet op zondagmorgen 9.00 uur doe :winkie:
En als fiets je op een vaste route, dit geeft niemand het recht om volle bak over de route te vliegen zodat iedereen maar aan de kant moet? Je kunt ook dieren of kinderen tegenkomen. Als je alleen maar snel wil rijden zonder dat je iemand op de route tegen wilt komen moet je maar wedstrijden gaan rijden lijkt me. Zo niet gewoon wat rekening met elkaar houden :bier:
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Rilson schreef: wo 8 januari 2020, 09:14
Ik kwam gister hetzelfde gedrag tegen toen ik met mijn kids wat baantjes aan het trekken was in het zwembad, de plaatselijke bejaardenbond over de hele breedte van het bad al kletsend voort dobberend niet aan de kant kon gaan voor iets sneller zwemmende mensen, met een blik van "wij zwemmen hier iedere week".
Die heb ik ook weleens ja.
Duik er dan onderdoor (niet naar boven kijken !) en zwem dan verder.
Als ze de boodschap na een paar keer niet duidelijk is komen de benen iets hoger uit het water zodat het wat meer gespetter veroorzaakt. :P

Al moet ik zeggen dat iedereen zich hier redelijk aan zn niveau baan houd.
Van bejaarden tot de snelle badmutsen.

( Nu ik dit zo terug lees moet ik misschien eens aan mn bunnyhop gaan werken... :tong )
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

+1 voor de reactie van Rilson.

In veel bossen zijn de paden vrij toegankelijk en zijn eventuele vaste routes slechts hulpmiddelen voor onbekenden in het gebied.

In de Maashorst kom ik regelmatig MTB-ers of wandelaars tegen op de gepijlde routes. Netjes ruimte maken, vriendelijk groeten en weer verder genieten. Gewoon zo hard rijden dat je zelf nog op tijd kan anticiperen op onverwachte omstandigheden.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

deefdeef schreef: wo 8 januari 2020, 14:47 +1 voor de reactie van Rilson.

Ik maak er een +2 van. :-q
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

deefdeef schreef: wo 8 januari 2020, 14:47 1) In veel bossen zijn de paden vrij toegankelijk en zijn eventuele vaste routes slechts hulpmiddelen voor onbekenden in het gebied.

2) Gewoon zo hard rijden dat je zelf nog op tijd kan anticiperen op onverwachte omstandigheden.
1: Weet niet of dat ook echt zo is, of dat mensen het zelf zo maar interpreteren omdat het hun gunstig uitkomt ?

2: Dat is altijd slim, zo voorkom je ongelukken.
Maar voor veel mensen is mountainbiken wel sport, en niet om tourend van de natuur te genieten, dus je gaat toch de grenzen op zoeken.
En binnen die grenzen kun je nog wel anticiperen op een persoon die op de route wandelt of een object, maar met een mede sporter die met 30km/h+ de hoek om komt vliegen wordt het toch lastig.

Hetzelfde met smalle padjes waar je echt de bosjes of het hek in moet om elkaar te passeren is het gewoon ruk.
Zeker met groepen.
Als je iedere dag met de auto door een 1 richting straat zou moeten om thuis te komen, en er zijn altijd mensen die tegen de richting in rijden omdat ze het makkelijk/leuk vinden, en je hinderen, zou je toch ook gefrustreerd raken...

Zijn natuurlijk altijd mensen die denken dat de normale gedragsnormen (wettelijk bepaald of niet) niet voor hun van toepassing zijn, die noemen we aso's.

Het is nu eenmaal drukker, zowel in het bos als in het verkeer en regels en gedragsnormen maken het voor iedereen prettiger.
Alleen het accepteren van verandering en gestuurd worden is voor sommige mensen een beetje moeilijk.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Zie het ook een beetje als een lopend buffet of bedrijfskantine.
Iedereen schuift aan met z'n bord/dienblad, de een loopt wat sneller als de andere.
Is er iemand die echt lang stil staat dan haal je even in, allemaal prima.

En dan is er één persoon die aan het einde begint en zich een weg wurmt richting het begin.
Zo iemand is de spookrijdende MTBer nou ook.
Die persoon zal er echt geen boete voor krijgen maar je begrijpt dat je het jezelf en anderen op deze manier alleen maar moeilijk maakt.
En hoe die andere mensen over die persoon denken...
( Al zullen dit soort mensen daar over het algemeen "het schijt" aan hebben ben ik bang. )
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

En als er dan een toertocht gehouden wordt tegen de rijrichting in???

Iemand geeft daar toch vergunning voor af??

Dan klopt het hele verhaal "je moet de rijrichting volgen" geen ene k@#$#$ van.


Denk dat het per gebied ook verschilt.
Net zoals wel of niet van de vaste route af mogen wijken.

Wel mooi dat het verbindingstuk in Best 2 kanten op mag rijden.
Wil daar nog steeds een keer heen,weet ik waar ik tegenliggers kan verwachten.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

RobBoZ schreef: wo 8 januari 2020, 19:29
deefdeef schreef: wo 8 januari 2020, 14:47 1) In veel bossen zijn de paden vrij toegankelijk en zijn eventuele vaste routes slechts hulpmiddelen voor onbekenden in het gebied.

2) Gewoon zo hard rijden dat je zelf nog op tijd kan anticiperen op onverwachte omstandigheden.
1: Weet niet of dat ook echt zo is, of dat mensen het zelf zo maar interpreteren omdat het hun gunstig uitkomt ?
Bij veel bossen hier in de buurt staan borden dat men vrij mag wandelen en fietsen op paden. Vandaar deze zin. En in de Maashorst weet ik dat de vaste mtb-routes gewoon hulpmiddelen zijn voor de toerist die niet bekend is in het gebied
RobBoZ schreef: wo 8 januari 2020, 19:29
deefdeef schreef: wo 8 januari 2020, 14:47
2) Gewoon zo hard rijden dat je zelf nog op tijd kan anticiperen op onverwachte omstandigheden.
2: Dat is altijd slim, zo voorkom je ongelukken.
Maar voor veel mensen is mountainbiken wel sport, en niet om tourend van de natuur te genieten, dus je gaat toch de grenzen op zoeken.
Als men met die sport/prestatie-gedachte door het bos crost dan moet je dus nog weer meer extra alert zijn, vindt ik. Je rijdt in "vrij" toegankelijk openbaar gebied. En veel routes zijn aangelegd met een recreatie-gedachte en niet met een sport-gedachte. Het is frustrerend dat je dan soms iemand tegen kan komen, maar niet meer dan dat. Heb je er teveel last van dan zul je toch een daarvoor bestemd sportgebied moeten gaan bezoeken.

De vergelijking met een eenrichtingsweg gaat niet op in deze, want daar geldt een wettelijk verbod om tegen de richting in te rijden, op veel mtb-routes geldt dit verbod niet. Dat het minder handig en misschien niet zo verstandig is, is weer iets anders.

Leven en laten leven zou ik zeggen, als we teveel gaan klagen of mopperen dan zal een terreinbeheerder zich achter de oren gaan krabben en besluiten nemen die niet gunstig uitpakken voor ons. Bijvoorbeeld een verbod op MTB of alleen maar op die ene route mogen rijden en verder niet daarbuiten.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Gei-Kek schreef: wo 8 januari 2020, 21:32 En als er dan een toertocht gehouden wordt tegen de rijrichting in???

Iemand geeft daar toch vergunning voor af??
In de Maashorst weet ik dat er de wens is dat je bij het organiseren van toertochten niet tegen de rijrichting in rijd van de vaste mtb-routes.
Als recreant mag dat wel omdat het dan incidenteel is en omdat je in principe vrij mag fietsen op paden en wegen in het gehele gebied.

Bij de toertocht van Geffen zaten er hele stukken smalle single-tracks van de vaste route tegen de rijrichting in, dat zou ik persoonlijk niet gedaan hebben of willen.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Plaats reactie