Voorrang single track?!

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Ad58 schreef: ma 6 januari 2020, 21:20 Hij is natuurlijk zo fout als maar zijn kan. Maar of dit wettelijk ook zo geregeld is......?
Een goeie voor de rijdende rechter. Ik heb toch het vermoeden dat degene die in de rijrichting rijd het voordeel krijgt omdat er niet voor niks een rijrichting word gehandhaafd..

Die drop is leuk om iemand vliegend in te halen.. :winkie:
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Meestal wordt ik daar vliegend ingehaald...
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

modderfietser schreef: di 7 januari 2020, 20:22 [...]
Bij het bos bij mij in de buurt staat een bordje met vrij wandelen en fietsen, maar fietsen mag niet op gemarkeerde wandelroutes. Wandelroutes zijn 1 kant op gepijld, de bordjes staan vaak na een bocht, bij een kruispunt is niet altijd te zien waar de route vandaan komt. Hoe weet ik dan dat ik op een wandelroute rij als ik tegen de richting in rij? Of mag dat gewoon? En een beetje off topic voor de bordjeskenners: er staat niks over toegang tussen zonsopkomst en zonsondergang, mag ik hier dan nightbiken (als ik niet op de gemarkeerde wandelroutes fiets)?

Afbeelding
Weliswaar "Vrij fietsen op wegen en paden" maar dan... "Geen toegang met fietsen op gemarkeerde wandelroutes". Dat lijken me nogal onzinnige toegangsregels. Dat zou immers kunnen betekenen dat je — fietsend op een legaal onverhard pad — bij de eerstvolgende splitsing/kruising niet verder mag rijden, omdat alle vervolg-opties onderdeel zijn van een gemarkeerde wandelroute. Oftewel, je fietst dan feitelijk op een (legaal) doodlopend pad! :roll:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

g60 schreef: di 4 februari 2020, 18:53
Ad58 schreef: ma 6 januari 2020, 21:20 Hij is natuurlijk zo fout als maar zijn kan. Maar of dit wettelijk ook zo geregeld is......?
Een goeie voor de rijdende rechter. Ik heb toch het vermoeden dat degene die in de rijrichting rijd het voordeel krijgt omdat er niet voor niks een rijrichting word gehandhaafd..
Ten eerste is het geen “officiële” rijrichting, verder staan in de “verkeerde” richting meestal geen indicaties, laat staan officiële borden dat je tegen de rijrichting in fietst. Je fietst simpelweg een niet gemarkeerd paadje in. Ik denk dat je daar pas achter komt als je een boze mtb-er tegen komt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Mad Wally schreef: wo 5 februari 2020, 19:24
g60 schreef: di 4 februari 2020, 18:53

Een goeie voor de rijdende rechter. Ik heb toch het vermoeden dat degene die in de rijrichting rijd het voordeel krijgt omdat er niet voor niks een rijrichting word gehandhaafd..
Ten eerste is het geen “officiële” rijrichting, verder staan in de “verkeerde” richting meestal geen indicaties, laat staan officiële borden dat je tegen de rijrichting in fietst. Je fietst simpelweg een niet gemarkeerd paadje in. Ik denk dat je daar pas achter komt als je een boze mtb-er tegen komt.
Als je gaat mountainbiken en routes gaat rijden er op de site kijkt en je gezonde verstand gebruikt snap je wel dat die aangegeven rijrichting niet voor niks is. Ik ben er op ldd eens 1 tegen gekomen. Die heb ik verrot gescholden. Als ik door zo 1 crash, crash hij erna nog een keer maar dan door mijn vuist! Je bent gewoon n domme oetlul als je op singletracks tegen de rijrichting in gaat rijden.
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Mad Wally schreef: wo 5 februari 2020, 19:24 verder staan in de “verkeerde” richting meestal geen indicaties, laat staan officiële borden dat je tegen de rijrichting in fietst. Je fietst simpelweg een niet gemarkeerd paadje in. Ik denk dat je daar pas achter komt als je een boze mtb-er tegen komt.
Dat is inderdaad een ding hoor.
Afgelopen weekend ook weer aan het vrij rijden (is hier ook toegestaan) en was op een gegeven moment ook onbewust aan het spookrijden op een route die ik al honderden keren heb gereden.
( Gewoon bospad, geen singletrack. )
Zo'n route beleef je toch heel anders als je hem andersom rijd.
De paaltjes met de borden aan de andere kant vallen dan bijna niet op.

Het staat hier ook op het programma om bordjes te maken voor aan de andere kant van paaltjes, op strategische plaatsen, die aangeven dat je tegen een mtb route in rijd.
Niet alleen voor goedwillende mountainbikers maar zie soms ook hele gezinnen tegen een stukje snel/bochtig singletrack inwandelen.
Ik weet het, je moet eigenlijk niet harder rijden dan je kan anticiperen om stil te staan.
Maar dit werkt in de praktijk anders en niemand zit op ongelukken te wachten.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

g60 schreef: wo 5 februari 2020, 23:23
Mad Wally schreef: wo 5 februari 2020, 19:24

Ten eerste is het geen “officiële” rijrichting, verder staan in de “verkeerde” richting meestal geen indicaties, laat staan officiële borden dat je tegen de rijrichting in fietst. Je fietst simpelweg een niet gemarkeerd paadje in. Ik denk dat je daar pas achter komt als je een boze mtb-er tegen komt.
Als je gaat mountainbiken en routes gaat rijden er op de site kijkt en je gezonde verstand gebruikt snap je wel dat die aangegeven rijrichting niet voor niks is. Ik ben er op ldd eens 1 tegen gekomen. Die heb ik verrot gescholden. Als ik door zo 1 crash, crash hij erna nog een keer maar dan door mijn vuist! Je bent gewoon n domme oetlul als je op singletracks tegen de rijrichting in gaat rijden.
En jij een kort lontje. Je gaat er zomaar van uit dat iedereen weet dat er websites zijn waar de routes op staan en dat ze weten dat daar een route loopt. Voor hetzelfde geld is het iemand die net een fiets heeft gekocht een lekker stukje door een bos fietst en ergens een leuk paadje ziet waar hij in rijdt. Geen enkel bordje of markering dat hij spookrijdt op een MTB route. Ik begrijp dat je er van kunt schrikken, maar als je hem er vervolgens vriendelijk op wijst dat wat hij doet niet handig is dan is de wereld toch een mooiere plek :kiss:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Pfff.... ik dacht dat mtb-ers vaak een redelijk relaxed volk waren en juist waren van zoveel mogelijk vrijheid en vrij rijden overal, zo min mogelijk regeltjes en wat niet meer of juist minder :-D .

Maar er loopt best wat testosteron en intolerant volk rond zie ik wel. Helemaal als het dan net niet helemaal in je eigen straatje of paadje past, meteen allemaal regeltjes en wetten erbij halen :roll:

Geniet van je rit, accepteer dat je mensen tegen kan komen en kom tot rust... Leven en laten leven.

Zo, ik heb gezegd :winkie: en nu genieten potverdorie! :-q
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

deefdeef schreef: do 6 februari 2020, 09:49 Pfff.... ik dacht dat mtb-ers vaak een redelijk relaxed volk waren...
Tussen april en november wel ja. :wink:
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Mad Wally schreef: do 6 februari 2020, 09:13
g60 schreef: wo 5 februari 2020, 23:23

Als je gaat mountainbiken en routes gaat rijden er op de site kijkt en je gezonde verstand gebruikt snap je wel dat die aangegeven rijrichting niet voor niks is. Ik ben er op ldd eens 1 tegen gekomen. Die heb ik verrot gescholden. Als ik door zo 1 crash, crash hij erna nog een keer maar dan door mijn vuist! Je bent gewoon n domme oetlul als je op singletracks tegen de rijrichting in gaat rijden.
En jij een kort lontje. Je gaat er zomaar van uit dat iedereen weet dat er websites zijn waar de routes op staan en dat ze weten dat daar een route loopt. Voor hetzelfde geld is het iemand die net een fiets heeft gekocht een lekker stukje door een bos fietst en ergens een leuk paadje ziet waar hij in rijdt. Geen enkel bordje of markering dat hij spookrijdt op een MTB route. Ik begrijp dat je er van kunt schrikken, maar als je hem er vervolgens vriendelijk op wijst dat wat hij doet niet handig is dan is de wereld toch een mooiere plek :kiss:
Nogmaals, als je ff je hersens gebruikt snap je toch wel dat als je op een bochtige overgroeide singletrack tegen de richting in gaat rijden dat dat gewoon levensgevaarlijk is?? Als je allebei 20km/u rijd is dat n goeie klap! Als je bv3 tegenliggers tegen gekomen bent moet er wel een lampje gaan branden toch? En als je dan bijna tegen elkaar zit en gewoon vol door rijd weet je donders goed wat je doet. Van zulke types krijg ik een kort lontje idd. Omdat ie bewust iemand anders in gevaar brengt.
life starts @ 150bpm...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

g60 schreef: do 6 februari 2020, 10:11
Mad Wally schreef: do 6 februari 2020, 09:13

En jij een kort lontje. Je gaat er zomaar van uit dat iedereen weet dat er websites zijn waar de routes op staan en dat ze weten dat daar een route loopt. Voor hetzelfde geld is het iemand die net een fiets heeft gekocht een lekker stukje door een bos fietst en ergens een leuk paadje ziet waar hij in rijdt. Geen enkel bordje of markering dat hij spookrijdt op een MTB route. Ik begrijp dat je er van kunt schrikken, maar als je hem er vervolgens vriendelijk op wijst dat wat hij doet niet handig is dan is de wereld toch een mooiere plek :kiss:
Nogmaals, als je ff je hersens gebruikt snap je toch wel dat als je op een bochtige overgroeide singletrack tegen de richting in gaat rijden dat dat gewoon levensgevaarlijk is??
...
Omdat ie bewust iemand anders in gevaar brengt.
Je gaat er nog steeds vanuit dat die persoon het opzettelijk doet. Het hele punt is juist dat iemand gewoon een leuk bospaadje in rijdt zonder dat hij door heeft dat hij spookrijdt omdat er geen enkel teken of bordje is dat hij iets verkeerd doet.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Mad Wally schreef: do 6 februari 2020, 10:29
g60 schreef: do 6 februari 2020, 10:11

Nogmaals, als je ff je hersens gebruikt snap je toch wel dat als je op een bochtige overgroeide singletrack tegen de richting in gaat rijden dat dat gewoon levensgevaarlijk is??
...
Omdat ie bewust iemand anders in gevaar brengt.
Je gaat er nog steeds vanuit dat die persoon het opzettelijk doet. Het hele punt is juist dat iemand gewoon een leuk bospaadje in rijdt zonder dat hij door heeft dat hij spookrijdt omdat er geen enkel teken of bordje is dat hij iets verkeerd doet.
Goed lezen.
life starts @ 150bpm...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

g60 schreef: do 6 februari 2020, 11:43
Mad Wally schreef: do 6 februari 2020, 10:29

Je gaat er nog steeds vanuit dat die persoon het opzettelijk doet. Het hele punt is juist dat iemand gewoon een leuk bospaadje in rijdt zonder dat hij door heeft dat hij spookrijdt omdat er geen enkel teken of bordje is dat hij iets verkeerd doet.
Goed lezen.
Huh :o
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

G60 geeft aan dat ie dat nu gaat doen: goed lezen :bier:
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik ben bij Vuursche wel eens per ongeluk een stuk tegen het parcours in gereden omdat het slecht stond aangegeven. De eerste fietser die ik tegenkwam begon ook te communiceren en naar me uit te halen en te trappen vanaf zijn fiets zoals G60 het blijkbaar normaal vind..ik kan je verzekeren dat kwam de boodschap niet ten goede. :roll:
Eigenlijk pas nadat blaatmans op zijn buik in de modder met een knie tussen zijn schouders lag af te koelen werd het gesprek een stuk prettiger. 8)
Mijn advies, doe gewoon normaal en spreek mensen aan zoals je zelf aangesproken zou willen worden, dat is een stuk schoner en droger. :bier:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie