Nieuwe set banden

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Joost van Rhee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 11 november 2019, 14:47
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 2020

Hallo allemaal,

Het is tijd geworden voor een eerste upgrade aan mijn mountainbike (trek x-caliber 2020). Ik zit aan nieuwe banden te denken.
Ik rijd voornamelijk parcours op de Utrechtse Heuvelrug. Wat zijn volgens jullie de beste set banden die ik kan aanschaffen? Tubeless ga ik sws met mijn nieuwe set banden!

Help mij!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik zou zeggen: Wolfpacks! De Race voorop en de Speed achter.
Laatst gewijzigd door Ad58 op wo 22 januari 2020, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

X-King, Race King :-q

Of Barzo, Mezcal.
Everybody bought a new bike!
Joost van Rhee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 11 november 2019, 14:47
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 2020

Ad58 schreef: di 21 januari 2020, 21:55 Ik zou zeggen: Wolfpacks! De Speed voorop en de Race achter.
En waarom deze banden? Wat zijn jouw ervaringen?
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Ben wel benieuwd wat je nu hebt en wat je als upgrade ziet of wat je mist met de huidige banden?
Joost van Rhee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 11 november 2019, 14:47
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 2020

ThijsE schreef: di 21 januari 2020, 22:02 Ben wel benieuwd wat je nu hebt en wat je als upgrade ziet of wat je mist met de huidige banden?
Heb momenteel de Bontrager XR3 Comp, deze werden gewoon meegeleverd met mijn fiets.
Ik mis als het een tijd heeft geregend en de baan vrij vochtig is (niet eens een modderpoel) veel grip voor mijn gevoel.
Kan ook aan mijzelf liggen.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Heb zelf maxxis banden (ikon voor en ardent race achter) beide de maxxspeed versie. Ben daar redelijk tevreden over (grip kan iets beter).
Banden zijn 2.35 breed, volgens de specs bij jou 2.2? Een stukje breder kan ook al schelen in grip.
Misschien eerst alleen voor upgraden, en dan bekijken wat je met de achterband doet?
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

De banden met de minste rolweerstand zijn de conti race king en speed king. Ik rij van maart tot november met deze set up op de uhr. Als het echt nat wordt race king en x-king. Afhankelijk van de gewicht kan je achter voor een protection kiezen,..zeg bij 80+ kilo. Geen idee wat je doel is,..maar als je zo snel mogelijk wil dan zijn dit je banden
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThijsE schreef: di 21 januari 2020, 22:22 Heb zelf maxxis banden (ikon voor en ardent race achter) beide de maxxspeed versie. Ben daar redelijk tevreden over (grip kan iets beter).
Ik denk dat als je ze van voor naar achter zet, het al wat beter gaat worden :wink:
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

TenZNL schreef: di 21 januari 2020, 23:40 Ik denk dat als je ze van voor naar achter zet, het al wat beter gaat worden :wink:
Dank voor de tip, had dit nog niet overwogen vanwege het lage profiel op het middenstuk van de ardent race. Was daarom opzoek naar een andere voorband (ardent of forekaster bijv.) en dan de Ikon naar achter.

Zal dit eens proberen, kan altijd een andere voorband zoeken.
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Als het om grip gaat en je bent geen toppiloot kun je nu beter een band voor monteren die dat ook heeft.. bij Wolfpack dan een Trail voor en Race achter .. in het voorjaar kan de Race dan als voorband en Speed achter. Velen zullen misschien gewoon met de laatste combi in de winter doorrijden, ik vind zelf echter de extra grip voor in de winter bijzonder prettig als het wat nat ligt her en der..
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Tja zoveel merken zoveel smaken; en wat dan echt het beste is... je zou het toch idealiter zelf moeten proberen om dat verschil te weten in plaats van testresulaten naast elkaar te leggen.

Zo reed ik op mijn eerste fiets aanvankelijk met Ritchey Zmax comp, toen Conti mountain king en daarna Vittoria goma's...op zich allemaal best goed.

Met mijn nieuwe bike op Maxxis ardent overgaan - nadat de Schwalbe smart sams die er standaard op zaten niet bevielen - en dat was al weer beter. Nu sinds een tijdje een Maxxis highroller met Max c terra compound voor in 2.4 en de ardent achter (2.25) en dat geeft toch weer meer grip dan ardents voor en achter.

En budget speelt ongtewijfeld ook mee in een keuze en dan moet je een overweging maken welke banden specs het beste samengaan in combinatie daarmee. Maar ik vind Maxxis zijn geld sowieso wel waard iig. :-q
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThijsE schreef: wo 22 januari 2020, 08:41
TenZNL schreef: di 21 januari 2020, 23:40 Ik denk dat als je ze van voor naar achter zet, het al wat beter gaat worden :wink:
Dank voor de tip, had dit nog niet overwogen vanwege het lage profiel op het middenstuk van de ardent race. Was daarom opzoek naar een andere voorband (ardent of forekaster bijv.) en dan de Ikon naar achter.

Zal dit eens proberen, kan altijd een andere voorband zoeken.
De AR heeft meer zijnop dan de Ikon.
Maar als je toch wat anders zoekt, een FK doet het nog beter en dan kan je zowal de Ikon als de AR als achterband gebruiken. AR voor de winter en de Ikon in de zomer.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik vind het voordeel van Wolfpacks dat ze idioot veel grip bieden en tóch lekker snel rollen. Maar nu is mijn ervaring ook beperkt. Ik rij alleen maar bij Dorst en omstreken en heb tot dusver dusver alleen maar met Schwalbes gereden. Maar wél veel verschillende.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ad58 schreef: wo 22 januari 2020, 22:28 Ik vind het voordeel van Wolfpacks dat ze idioot veel grip bieden en tóch lekker snel rollen. Maar nu is mijn ervaring ook beperkt. Ik rij alleen maar bij Dorst en omstreken en heb tot dusver dusver alleen maar met Schwalbes gereden. Maar wél veel verschillende.
Maar - waar koop je die dingen eigenlijk?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie