Gravel tochten op Hardtail xc mtb

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
PaganiProductions

Aangezien ik nog geen gravelbike heb wil dit jaar eens wat Gravel tochten gaan rijden op mijn hardtail mtb iemand hier ervaring mee.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik denk dat je de eerste bent die dat gaat proberen.

Zonder gekheid: hele volksstammen doen dat. Goed te doen, misschien ben je voor je gevoel wat langzamer omdat je fiets wat zwaarder zal zijn dan een doorsnee gravelbike. Maar jij hebt weer een geveerde voorvork, dus da's wel weer lekker. Kortom, probeer het maar eens. Mogelijk vind je het wat saai.

Kan wel een slotje op dit topic :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

PaganiProductions schreef: ma 27 januari 2020, 09:25 Aangezien ik nog geen gravelbike heb wil dit jaar eens wat Gravel tochten gaan rijden op mijn hardtail mtb iemand hier ervaring mee.
Ja. Je rijdt een stuk langzamer als het een échte graveltocht betreft. Is het een tocht met wat technische passages dan rijdt je harder dan de mannen op de gravelbikes. Kortom: of het nu "Gravel" heet of gewoon ouderwets "VTT": buiten het grotere aantal knotjes en baarden bij de eerste (en het tienvoudige aan inschrijfgeld) stelt het allemaal weinig anders voor dan toen we tot 3jr geleden allemaal op de fiets kropen om een paar uur te rijden.

Wat mij betreft voegt die speciale stempel aan die events weinig toe (tenzij je ver over de landsgrenzen kijkt), maar kan de gravelbike an sich wel een leuke toevoeging zijn aan je stal: je range wordt wat groter en je bent niet gebonden aan welke specifieke ondergrond dan ook.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PaganiProductions schreef: ma 27 januari 2020, 09:25 Aangezien ik nog geen gravelbike heb wil dit jaar eens wat Gravel tochten gaan rijden op mijn hardtail mtb iemand hier ervaring mee.
Banden wat harder oppompen en de stuurpen omdraaien en dan heb je het grootste deel van het verschil wel goed gemaakt.


Gravelbikes zijn niets anders dan mountainbikes uit 1990 met iets grotere wielen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En een raar stuurtje met bochtjes.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
PaganiProductions

Lars TB schreef: ma 27 januari 2020, 10:44
PaganiProductions schreef: ma 27 januari 2020, 09:25 Aangezien ik nog geen gravelbike heb wil dit jaar eens wat Gravel tochten gaan rijden op mijn hardtail mtb iemand hier ervaring mee.
Banden wat harder oppompen en de stuurpen omdraaien en dan heb je het grootste deel van het verschil wel goed gemaakt.


Gravelbikes zijn niets anders dan mountainbikes uit 1990 met iets grotere wielen.

Tot die conclusie kwam Gcn ook.
Mijn Alma is daar straks goed genoeg voor.
En dan weet ik gelijk of het gravel gebeuren ook wat voor mij en het dan zin heeft om er nog een aparte fiets voor te kopen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je Alma is er nu al goed genoeg voor. Pak dat ding en zoek wat gravelpaden op. Maak er een ritje van 50km van. Gaat dat goed, lekker doen. Ga je voor je gevoel te langzaam, maar vind je het wel leuk: koop een gravelbike.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
PaganiProductions

Heb routes gevonden vanaf 60 km in de buurt.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Fantastisch. Gaan.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kapitein Iglo schreef: ma 27 januari 2020, 10:51 En een raar stuurtje met bochtjes.
Ach, iedereen houdt dat stuur toch bovenop de remgrepen vast. En zelfs de breedte komt dan aardig overeen met een 1990 mtb... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

:tong klopt! Hoewel, op de langere rechtere stukken met tegenwind zijn die bochtjes nog wel handig. En als je het ding een keer op het asfalt gebruikt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
PaganiProductions

Dit weekend eens route 1 doen.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Lynskey pro met Lauf, omgebouwd, 45mm banden erin, zo een fout stuur erop, 1x11, en stuiteren. Afgelopen weekend 82km in ruim 3 uur, harde weg, gravel, single tracks van alles wat. Bevalt goed, gravel fiets is onderweg, lynskey wordt dan weer xc met normale banden en normaal stuur. :-D
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Lars TB schreef: ma 27 januari 2020, 11:21
Kapitein Iglo schreef: ma 27 januari 2020, 10:51 En een raar stuurtje met bochtjes.
Ach, iedereen houdt dat stuur toch bovenop de remgrepen vast. En zelfs de breedte komt dan aardig overeen met een 1990 mtb... .
Even wat barends er op en je bent er helemaal. :D
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 27 januari 2020, 11:21
Kapitein Iglo schreef: ma 27 januari 2020, 10:51 En een raar stuurtje met bochtjes.
Ach, iedereen houdt dat stuur toch bovenop de remgrepen vast. En zelfs de breedte komt dan aardig overeen met een 1990 mtb... .
haha, een 50cm stuurtje met bar-ends is inderdaad niet zo anders dan een dropbar.

Het grootste verschil verder zit uiteraard in de smalle bandjes en het ontbreken van de voorvering. Verder maakt het allemaal niet zoveel uit.
dus lock je vork, koop een paar gravel banden (28" banden passen ook gewoon op je 29" MTB velgen), zaag je stuur af en haal je oude bar-ends uit de kast :) :-q
Plaats reactie