Welke fully?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Arjanv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 29 oktober 2019, 19:40

Hoi,

Ik ben nieuw hier op het forum. Hier een korte introductie:

Ik ben een man van 41 jaar oud, woonachtig omgeving Medemblik. Ik fiets voornamelijk in Noord Holland. Dijkgat / Robbenoordbos, Geestmerambacht, Texel, Schoorl en de nodige toertochten. Een aantal keer per jaar naar Appelscha en terug naar mijn roots omgeving Breda.
Een paar jaar geleden ben ik begonnen op een instapper. Cube aim race. Inmiddels al eens de groepenset vervangen naar de Sram NX 1x12.
Mijn fiets heeft het nodige meegemaakt in de afgelopen jaren en is nu toe aan een nieuwe voorvork enz.
Omdat ik uit m'n fiets begin te groeien en niet teveel meer wil spenderen aan vervangen van onderdelen, ben ik de zoektocht gestart naar een nieuwe fiets.

Qua type rijder ben ik geen wedstrijd rijder. Een wat uitdagender paadje (naar beneden), een technischer stuk en lekker bezig zijn in de natuur vindt ik belangrijker dan snel weer aan de koffie te zitten. Natuurlijk vindt ik het ook mooi om af en toe even te knallen.
Omdat ik toch wat meer comfort wil ben ik aan het kijken naar fully.

Prijsklasse tussen de 1500,- en 2000,-

Nu heb ik het volgende op het oog:

1. Cube stereo 120 Pro black-blue 1599,-
2. Cube stereo 120 race lightgrey/ flash yellow 1999,-
3. Giant stance 2 29 1599,-

Wat is slim?

Ik twijfel over de volgende zaken:

verschil tussen 1 en 2= 300,-
nr.2 heeft Rockschox sektor RL, nr.1 de Judy silver , nr.3 Suntour Raidon 34
Nr.2 Slx en xt, nr.1 Sram NX , SX, X1 , nr.3 Sram SX, Alle 1x12 versnellingen
- Nr.2 is een kilo zwaarder.
+ Nr.1 en 2 hebben standaard een dropper zadel

Qua looks vind ik de Giant het mooiste. Heb m'n twijfels bij de Suntour demping. Rockshox schijnt wat makkelijker te zijn in het onderhoud.
Nadeel van de Giant kan zijn dat hij qua giometrie wat luier is. Meer op trail gericht. Zou je dit echt merken tijdens het fietsen?

Ik ben benieuwd naar jullie mening
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik denk dat het wat rijeigenschappen betreft niet zo heel veel uit maakt. Als je wat aandacht aan de zithouding geeft kun je er een behoorlijk sportieve fiets van maken.

Wat je inzet betreft lijkt het me dat een duurzame fiets van belang is, want je kunt nogal wat modder tegen komen. Dan voldoet Shimano iets beter dan de SRAM onderdelen (SX/NX) van de andere twee.

Maar als je minder in de bagger rijdt maakt het weer minder uit en kun je wat geld besparen. SR-Suntour is echt geen nadeel. Service is zelfs zo eenvoudig dat je dat zelf kunt doen.

Ik zou dus bijna zeggen: pak welke je het mooist vindt! Als je uit deze 3 wilt kiezen dan verschillen ze niet zoveel.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wat Lars zegt,

Met een aanvulling, het lijken me best goed verkrijgbare modellen,
regel eens een proefrit met je keuze en voel hoe het past/bevalt/lekker stuurt etc.
Specs op papier zijn geduldig. Nieuwe fiets, eerste fully? moet toch iets “wow” hebben

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Wil je een xc fully of mag het wel een beetje een trail fully zijn?
Voor xc zijn dit prima fietsen maar zou je graag aanraden om even bij radon en canyon eens op de site te kijken.. ik denk dat als je iets meer richting trail zou durven te kiezen je wat meer waar voor je geld hebt.

De skeen trail bij radon
https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... 8.0-908725
en de neuron van canyon(zijn nog goedkopere modellen te vinden van de neuron)
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... groesse=XL
je dan mooi even kunnen vergelijken met de cube.
Je bent in iedergeval goed bezig met t vergelijken van één van de belangrijkste dingen op de fiets.
En als ik je dan 1 van deze 2 zou moeten aanraden zou het de radon zijn.. heeft mijn voorkeur kwa remmen/vork/demper en wielen.
Succes !!
Arjanv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 29 oktober 2019, 19:40

bedankt alvast voor de reacties!

Ik heb de Stance via de dealer in de buurt op zicht en om te testen aangevraagd bij Giant.
De Cube modellen hebben ze bij Mantel staan. Daar kom ik volgende week langs. Wat mij betreft mag het iets meer trail gericht zijn.
Dat begin ik leuker te vinden dan xc. Gelukkig heb ik geen haast en alle tijd om goed te kijken en voelen.

Ik ga mezelf ook eens verdiepen in canyon en de radon
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mauke schreef: di 28 januari 2020, 00:51 Wil je een xc fully of mag het wel een beetje een trail fully zijn?
Voor xc zijn dit prima fietsen maar zou je graag aanraden om even bij radon en canyon eens op de site te kijken.. ik denk dat als je iets meer richting trail zou durven te kiezen je wat meer waar voor je geld hebt.
Deze vallen toch wel onder 'trail' hoor :wink:

Zithouding is niet racy, afstelling van de vering is soepeler. Dit zijn geen Scott Spark of Trek Fuel-achtige marathonbakken.

Trail is wat breed, maar begint wel na xc. Sommige hanteren nog all mountain tussen trail en enduro. En tegenwoordig heb je dan downcountry, maar dat noemen wij dus eerder marathon, hoewel de definitie mij nog niet helemaal duidelijk is. Downcountry lijkt nu van alles op een hoop te gooien.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Arjanv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 29 oktober 2019, 19:40

Bij de lokale fietsboer heb ik de Giant stance op zicht besteld. Hij haalt deze bij Giant op van de week. Dit is even afwachten en ben ik nog steeds zeer benieuwd naar.

Vandaag ben ik bij 12go biking en Mantel geweest om te.kijken wat deze hebben staan aan fully's in mijn budget. Mantel had de Cube stereo race staan in een maatje te klein. Qua houding reed deze prima en afmontage is gewoon goed. Vind hem er alleen niet uitzien. :-D

12gobiking had 2 modellen Cannondale staan. Dit is mijn ding niet en vallen af.
Verder heb ik daar de trek fuel ex 5 gezien. Uiteraard niet in mijn maat en niet kunnen en mogen testen in de winkel. Tijdens het zitten een erg mooie en ruime fijne fiets! Uiteraard hadden ze mijn maat niet staan. Ben 1,97 ... Deze heeft 140mm veerweg en 1x10 ( 30 11-42). Nu is die 1x10 wel iets wat me zorgen baart.... Ik ben bang dat ik hier tekort aan heb. Ik rijdt nu 1x12 met 32 11x50, met klimmen is dat prima maar mis hier alleen het zwaarste verzet. Dit zou een 10 ipv 11 mogen zijn.
Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare vertanding?

.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Die 1x10 is wel een dingetje, dan kom je aan alle kanten te kort tov je 1x12.

Afbeelding

Maar goed, als je er bij 12GO genoeg af kunt praten om `m direct naar 1x11 om te bouwen (sunrace 11-50 cassette, XT achterderrie medium kooi, een shifter en een 32t kettingblad, zeg €200,- en DIY), dan hoeft dat geen probleem te zijn. Met een 32t blad heb je exact hetzelfde bereik als je nu hebt, dus een 34T is ook nog een optie als je wat zwaarder wil.

Ik denk wel dat de Giant (Giant Stance 29 2?) met kortere veerweg iets leuker rijdt hier in NL dan de 15kg/140mm EX5.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7391
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Mits je dezelfde wielmaat, die ik niet expliciet tegenkom, aan het vergelijken bent.

Als de behoefte voor en 10t en het gebruik van de 50t niet in hetzelfde rondje is, kun je ook gewoon het kettingwiel voor wisselen. Als je de 11 en 50 niet in htezelfde rondje gebruikt kun je ook met minder bereik toe, maar een drivetrain upgrade is anderzijds een van de makkelijkste dingen om te doen.


Ik weet niet welke maat Trek je bekeken hebt, maar een Trek in de goede maat is wel gigantisch verschillend van een Cube (~40mm meer reach & ETT !). Persoonlijk (1.96) zou ik het in de goede richting noemen (ben nooit vriendjes geworden met de geometrie van m'n Cube) maar als je nu gelukkig bent met je Cube zou je daar anders over kunnen denken (of zou je moeten kijken of je een keer op de Trek in de goede maat kunt rijden).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Arjanv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 29 oktober 2019, 19:40

cheeta schreef: zo 9 februari 2020, 09:47 Mits je dezelfde wielmaat, die ik niet expliciet tegenkom, aan het vergelijken bent.

Als de behoefte voor en 10t en het gebruik van de 50t niet in hetzelfde rondje is, kun je ook gewoon het kettingwiel voor wisselen. Als je de 11 en 50 niet in htezelfde rondje gebruikt kun je ook met minder bereik toe, maar een drivetrain upgrade is anderzijds een van de makkelijkste dingen om te doen.


Ik weet niet welke maat Trek je bekeken hebt, maar een Trek in de goede maat is wel gigantisch verschillend van een Cube (~40mm meer reach & ETT !). Persoonlijk (1.96) zou ik het in de goede richting noemen (ben nooit vriendjes geworden met de geometrie van m'n Cube) maar als je nu gelukkig bent met je Cube zou je daar anders over kunnen denken (of zou je moeten kijken of je een keer op de Trek in de goede maat kunt rijden).
Ik rijdt nu een 29".
Het vergelijken van fietsen blijft lastig. Ik weet geen winkel waar je zowel de trek als de Cube in mijn maat kan testen. De Cube komt meer gedrongen over op me. De trek lekker ruim.Qua houding vindt ik het niet erg om rechter op te zitten. Ik ben bang dat de 140 mm veerweg te veel is hier in NL. 120mm lijkt me zat. De Cube stereo 120 heeft een mooie afmontage en de Shimano 1x12 is net als mijn huidige nx 30 voor maar dan 10 - 52 ipv 11- 50. Net wat lichter en zwaarder. De kleurstelling is afschuwelijk van de Cube! Met de 1x10 op de trek kom ik echt te kort. Ga van de week bij de andere lokale fietsboer even onderhandelen wat er mogelijk is met een andere set. Ik koop ook liever in de buurt dan online. De neuron lijkt me ook leuk alleen dan ben je gebonden aan het internet volgens mij.
Arjanv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 29 oktober 2019, 19:40

cheeta schreef: zo 9 februari 2020, 09:47 Mits je dezelfde wielmaat, die ik niet expliciet tegenkom, aan het vergelijken bent.

Als de behoefte voor en 10t en het gebruik van de 50t niet in hetzelfde rondje is, kun je ook gewoon het kettingwiel voor wisselen. Als je de 11 en 50 niet in htezelfde rondje gebruikt kun je ook met minder bereik toe, maar een drivetrain upgrade is anderzijds een van de makkelijkste dingen om te doen.


Ik weet niet welke maat Trek je bekeken hebt, maar een Trek in de goede maat is wel gigantisch verschillend van een Cube (~40mm meer reach & ETT !). Persoonlijk (1.96) zou ik het in de goede richting noemen (ben nooit vriendjes geworden met de geometrie van m'n Cube) maar als je nu gelukkig bent met je Cube zou je daar anders over kunnen denken (of zou je moeten kijken of je een keer op de Trek in de goede maat kunt rijden).
Ik rijdt nu een 29".
Het vergelijken van fietsen blijft lastig. Ik weet geen winkel waar je zowel de trek als de Cube in mijn maat kan testen. De Cube komt meer gedrongen over op me. De trek lekker ruim.Qua houding vindt ik het niet erg om rechter op te zitten. Ik ben bang dat de 140 mm veerweg te veel is hier in NL. 120mm lijkt me zat. De Cube stereo 120 heeft een mooie afmontage en de Shimano 1x12 is net als mijn huidige nx 30 voor maar dan 10 - 52 ipv 11- 50. Net wat lichter en zwaarder. De kleurstelling is afschuwelijk van de Cube! Met de 1x10 op de trek kom ik echt te kort. Ga van de week bij de andere lokale fietsboer even onderhandelen wat er mogelijk is met een andere set. Ik koop ook liever in de buurt dan online. De neuron lijkt me ook leuk alleen dan ben je gebonden aan het internet volgens mij.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Pst... de Stereo 120 heet zo, omdat 'ie vroeger 120mm veerweg had voor. Er zit nu meestal ook gewoon 130mm in.
Maakt verder niet uit hoor.
De Stereo 120 en Canyon Neuron staat in een trailfully groepstest in de huidige/meest recente Dts 'Bike', ze kwamen er samen als winnaars uit. De moeite van het lezen waard. Beiden zeer allround en ook erg goed bergop, naast af. Daarnaast relatief licht vergeleken met de meeste concullega's.
En je hoeft je geen zorgen te maken over evt online kopen via Canyon. Kocht er al vaker vanaf het 26" tijdperk (een 26" 120mm Nerve, de verre voorloper van de huidige Neuron, een paar Grand Canyon hardtails, recent een 29" Neuron, een oude en recente Lux), altijd prima service.
Enige lastige kan zijn het kiezen van de juiste maat, als je precies tussen 2 maten in zou zitten, maar verder... (binnen 1 maand kun je een fiets trouwens altijd retourneren, dus echt verkeerd kiezen kan eigenlijk niet eens). Fiets in elkaar zetten is niet ingewikkeld.

Neuron Al 7,0, oa 1x12 Eagle GX, Fox 130mm Rhythm, 1999,-, https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ection-tab
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Arjanv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 29 oktober 2019, 19:40

Volgend weekend wil ik weer een toertocht fietsen. Zal m'n ogen open houden voor de canyon neuron. Jammer dat er geen dealers van zijn. Zag ook dat ze op bike motion staan. Misschien ga ik er toch maar heen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Arjanv schreef: zo 9 februari 2020, 21:06 Volgend weekend wil ik weer een toertocht fietsen. Zal m'n ogen open houden voor de canyon neuron. Jammer dat er geen dealers van zijn. Zag ook dat ze op bike motion staan. Misschien ga ik er toch maar heen.
Koblenz is te ver?
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Brede inzet (ook Ardennen / Alpen): https://www.canyon.com/nl-nl/mountain- ... groesse=XL

Bekende heeft er net een gekocht en ziet er echt te gek uit.
StAlTiCa
Plaats reactie