Welke fully?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Arjanv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 29 oktober 2019, 19:40

TenZNL schreef: zo 9 februari 2020, 21:27
Arjanv schreef: zo 9 februari 2020, 21:06 Volgend weekend wil ik weer een toertocht fietsen. Zal m'n ogen open houden voor de canyon neuron. Jammer dat er geen dealers van zijn. Zag ook dat ze op bike motion staan. Misschien ga ik er toch maar heen.
Koblenz is te ver?
412 km enkel reis...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Da`s wel even tuffen, ja. Dan is BikeMotion praktischer :)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hoe lang ben je, hoe zwaar?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Arjanv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 29 oktober 2019, 19:40

1.97 en rond de 100 kg. (Dat wisselt nog al eens 😁)
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

owwwwk schreef: zo 9 februari 2020, 21:34 Brede inzet (ook Ardennen / Alpen): https://www.canyon.com/nl-nl/mountain- ... groesse=XL

Bekende heeft er net een gekocht en ziet er echt te gek uit.
Als ik deze zie en de afmontage en prijs en vergelijk met de carbon neuron kan je je afvragen waarom je voor carbon zou gaan. Het scheelt 400 gram met de vergelijkbare carbon Neuron. Een goed aluminium fiets is minstens zo goed.

Ik heb zelf een nerve al9.9 en gebruik hem overal voor. Ben wel wat lichter dan OP, maar de nieuwere modellen zijn ook wat steviger gebouwd. Ik zit qua maat net een beetje tussen een M en L in, maar heb voor de zekerheid destijds het service centre gecontacteerd. Daar had een van de mannen mijn fiets in maat L (ook een forum lid) en heb daar even op z'n fiets mogen passen. Zat meteen goed dus daarna een L besteld.

Je zou dus aan Canyon kunnen vragen of je naar het Service center mag komen. Deze zit in Eindhoven, mocht dat dichterbij zijn. Misschien hebben ze daar je type fiets staan in je maat mocht je daar over twijfelen of de fiets willen zien.
Who needs roads when there's dirt
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

aurelius schreef: zo 9 februari 2020, 15:09 De Stereo 120 en Canyon Neuron staat in een trailfully groepstest in de huidige/meest recente Dts 'Bike', ze kwamen er samen als winnaars uit. De moeite van het lezen waard. Beiden zeer allround en ook erg goed bergop, naast af. Daarnaast relatief licht
Is zeker geen linkje naar dat artikel?
Bicycle, bicycle, bicycle
Arjanv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 29 oktober 2019, 19:40

Ik heb vandaag in de winkel heen en weer gereden op meerdere fietsen. De lokale fietsboer kon de stance niet regelen bij Giant. Ik ben vandaag bij fietswinkel Gelderland in Heteren geweest. Deze had de stance wel staan. Leuke fiets qua prijs kwaliteit verhouding. De zit en rij eigenschappen vindt ik goed. De vering ( suntour ) wat minder. Deze valt af.
Meteen even op de Giant Anthem en cannondale scalpel gereden. Deze zijn qua zit niet beter als mijn Cube hard tail. Erg korte fietsen. Ze stonden niet op het lijstje maar was leuk om even te testen. De Trek fuel ex 5 hadden ze alleen in een te kleine maat staan. Dit blijft een mooi afgewerkte fiets. Jammer van de 1x10 en de dikke 2.6 banden. Mocht dit hem gaan worden dan gaan er smallere banden op en te zijner tijd een 1 x12 groep. Eerst wacht ik nog even de bike motion beurs af. Ik heb contact gehad met Canyon. Deze hebben aangegeven alleen de carbon modellen mee te hebben op de beurs. Deze zullen dezelfde zit hebben als de aluminium fietsen neem ik aan. Daarna wordt het kiezen tussen deze 2.
Wordt vervolgd.....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Arjanv schreef: za 15 februari 2020, 20:42 De Trek fuel ex 5 hadden ze alleen in een te kleine maat staan. Dit blijft een mooi afgewerkte fiets. Jammer van de 1x10 en de dikke 2.6 banden. Mocht dit hem gaan worden dan gaan er smallere banden op en te zijner tijd een 1 x12 groep. Eerst wacht ik nog even de bike motion beurs af. Ik heb contact gehad met Canyon. Deze hebben aangegeven alleen de carbon modellen mee te hebben op de beurs. Deze zullen dezelfde zit hebben als de aluminium fietsen neem ik aan. Daarna wordt het kiezen tussen deze 2.
Wordt vervolgd.....

Vergeet de Canyon. Voor jouw lengte is die ouderwets klein. De XL zou met een reach van 475 mm volgens de huidige normen prima zijn voor mijn 180 cm!

De Trek heeft een 45 mm langere reach (520 mm). Daar ga je blij van worden! Die fiets zal veel meer in verhouding zijn voor jouw lengte, met veel neutralere stuureigenschappen. En iets meer ruimte om te spelen met de zithouding en de lengte van je stuurpen (en daarmee ook met de rijeigenschappen).

Kijk dan verder bij merken als Mondraker, die ook erg lange fietsen maken die beter bij grote mensen passen.

(Het probleem is dat de fietsindustrie nog steeds geen fietsen in verhouding bouwt die goed passen voor mensen van 195+ cm. Het is feitelijk behelpen als je groot bent, en dat is wat lange mountainbikers de afgelopen 30 jaar gedaan hebben. Inmiddels begint er wel wat keuze te komen: profiteer daarvan!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

En als je alsnog canyon wil bekijken. Een canyon friendly store in assen wellicht contacten.

http://www.fietsreparatieassen.nl/
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik zou ook voor de Trek gaan.
Ik ben 188 en heb 2 jaar geleden tussen 2 maten Remedy 1.9.5 en 21.5, de 19.5 gekozen die net aan kleine kant is gekozen.
Dat gaat prima en ik rij er lekker op, maar toen ik een poosje een 21.5 te leen had die echt als gegoten past, reed ik wel meteen een stuk beter.
De zadelpen hoefde minder lang waardoor ik bij klimmen meer in de fiets zit ipv als boven het achterwiel en ook echt stijl dalen waar ik geen held in ben werd meteen veel makkelijker. De maatvoering maakt gewoon meer verschil als ik toen dacht.
Wat betreft de afmontage:
Die XR4 band is voor NL achter wel wat lomp ja, maar vervang hem voor een Maxxis Ikon 2.6 en je hebt een hele fijne set met genoeg float om ook op de mullere stukken door te rijden en langzamer als smallere banden is het in het terrein gewoon echt niet.
1x10 is inderdaad niet optimaal, maar met een upgrade setje kost dat je de kop niet, die komen hier ook vaak genoeg nieuw voorbij of inderdaad gewoon iets vaker je voorblad wisselen bij trips.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Arjanv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 29 oktober 2019, 19:40

Ik heb ook een goed gevoel bij de Trek. Hij is net even wat groter. Dat voegt goed bij mij. Ik krijg bericht als ze hem binnen hebben en dan ga ik er voor. Andere banden er op en dan eerst gewoon lekker rijden. Desnoods de schakelgroep even upgraden. Ik heb er zin in! M'n oude Fietswille ik een starre voorvork in knutselen en snelle bandjes er op. Ideaal als woon werk verkeer race monster.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Hé "buurman" (woon toch in de zelfde hoek van het land) Dijkgat, Texel, School, GMA kan je natuurlijk lekker rond rijden op een hardtail. :D Voor het Dijkgat is een fully een overkill. Maar als je plannen zijn "ruigere" trails op te zoeken dan is een fully inderdaad wel "comfortabeler" (De bedoeling is meer grip en controle omdat je wielen beter aan de grond blijven. (mist vering juist afgeregeld en juiste techniek) )

De Trek Fuel EX 5 die je noemt is een trail bike. Even er van uitgaande dat de geometrie het zelfde is als van de EX 9 waar ik vorig jaar bij Trek meerdere test rondjes op gereden heb kan je je zeggen dat het een fijne fiets is, rijd prima, en past inderdaad goed bij een langere lichaamslengte.(niet het gevoel of je met het stuur tussen je knieën zit) De vering is natuurlijk wel een andere klasse dan in de 9. Maar een goed afgesteld budget model rijd beter dan een slecht afgesteld top model. :D Dus neem even de tijd om dat goed af te regelen. Een goede zaak doet dat voor je. En dan bedoel ik niet op een tabelletje kijken hoeveel druk er in moet, maar fatsoenlijk de sag en rebound afregelen.

Zelf heb ik een 2015 Scott Spark 100mm XC fully (wat ze nu Spark RC noemen) en die "past" als een handschoen. (ik ben 1,96) Op deze fiets 2 keer de Trans Schotland gereden en daar geen enkele moeite mee gehad. (als in de fiets is niet de beperkende factor) De Spark is er nu ook met 120mm veerweg (meer trail georiënteerd) dus die gaat zeker capabel genoeg zijn voor het ruigere werk. En ik heb net een Genius gekocht (voor nog ruiger werk), ook een erg fijn fietsje maar wel een zwaarder dan de Spark. Scott is waarschijnlijk buiten je budget maar standaard met 12 speed. Dus als je daar waarde aan hecht wellicht het bekijken waard.
◼︎ Go round the outside.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Arjanv schreef: zo 16 februari 2020, 13:31 Ik heb ook een goed gevoel bij de Trek. Hij is net even wat groter. Dat voegt goed bij mij. Ik krijg bericht als ze hem binnen hebben en dan ga ik er voor. Andere banden er op en dan eerst gewoon lekker rijden. Desnoods de schakelgroep even upgraden. Ik heb er zin in! M'n oude Fietswille ik een starre voorvork in knutselen en snelle bandjes er op. Ideaal als woon werk verkeer race monster.

Ikzelf fiets sinds kort op een Trek ex 8 2020 . En ik vind het een top fiets. Op de mijne zit een 1 x12 sram eagle gx groep op . En die is voor Nederland meer dan genoeg en met 1 x 10 zul je het hier in NL ook prima mee kunnen doen.
Arjanv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 29 oktober 2019, 19:40

IMG]https://www.mupload.nl/img/4x09dmaizky.jpg[/IMG

Vandaag ben ik gaan proef rijden met de Trek fuel ex 5. De fietsenwinkel had hem vrijblijvend besteld voor me en had een mooie aanbod gedaan. Na het proefrijden heb ik er een strikje om.laten doen en heb hem gekocht. Nu inmiddels een 15km vlak onverhard en over de weg gereden. Wat.een fijne fiets! Qua maat is hij perfect.. een lekkere reach. Alleen nog een hoger stuur. Morgen een rondje Dorst om in het terrein te testen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Code: Selecteer alles

[img]https://www.mupload.nl/img/4x09dmaizky.jpg[/img]
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie