Heeft iemand ervaring met de Ohlins RFX34 of de RFX36?
Ik zou de huidige voorvork willen vervangen voor een Ohlins voorvork? Iemand tips waar ik op moet letten?
Ohlins voorvork in Specialized Epic Comp
Ik heb een RFX36 met 160mm veerweg, prima vork.
Opletten? Wel eerst veerweg, volgens mij vanaf 120mm, is dat ok voor een Epic?
De bouwhoogte wel vrij laag vergeleken met Fox en RS, mijn 160 bouwt als een RS 150
En Ohlins heeft de techniek van de 36 een update gegeven, de “evo” versie, die wil je
Enjoy!!
Opletten? Wel eerst veerweg, volgens mij vanaf 120mm, is dat ok voor een Epic?
De bouwhoogte wel vrij laag vergeleken met Fox en RS, mijn 160 bouwt als een RS 150
En Ohlins heeft de techniek van de 36 een update gegeven, de “evo” versie, die wil je
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Extreme Biker
- Berichten: 782
- Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
- Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo
Ik heb de eerste serie RXF36 gehad, die was ronduit slecht, en dat geven ze inmiddels ook toe. Uit de doos was hij top, na verloop van tijd voelde je de performance afnemen. Na 50 rijuren was de hele soepelheid verdwenen en had je een over gedempte vork.
Er was inmiddels een recall op gekomen (ik reed toen al met DVO) en de eigenaren kregen een nagenoeg kostenloze update naar de EVO.
Dat heeft lang geduurd maar is inmiddels opgelost. Mijn vork was met heel bovenstaand verhaal aan iemand verkocht, die heeft die update laten doen, en is nog steeds super tevreden.
Ik heb voor mijn 2020 Sworks Enduro die in opbouw is, net een Ohlins TTX coil demper en een Ohlins RXF36 coil besteld. Dat spul is van de week binnen. Heb het via een suspension specialist (goeroe?) besteld omdat ik wat zaken rondom de dachteremper gecustomized wilde hebben naar de linkage van de Enduro. Dat wordt gedaan.
Ohlins zelf is een redelijk kut organisatie, ze nemen heel dat mountainbiken volgens mij niet zo serieus. Je wordt niet terug gebeld, ze beantwoorden mail gewoon niet ook niet na 5 reminders, en de importeur daar heb je helemaal geen reet aan die heeft overigens ook niets op voorraad.
Ik kan je daarom alleen maar J-tech uit de UK aanraden, prima gasten die het echt goed snappen, bovenop de mail zitten en wel vorken en dempers, en de spare parts, op voorraad hebben. Ook voor Fox, en vele custom ombouw pakketjes kun je daar terecht.
Er was inmiddels een recall op gekomen (ik reed toen al met DVO) en de eigenaren kregen een nagenoeg kostenloze update naar de EVO.
Dat heeft lang geduurd maar is inmiddels opgelost. Mijn vork was met heel bovenstaand verhaal aan iemand verkocht, die heeft die update laten doen, en is nog steeds super tevreden.
Ik heb voor mijn 2020 Sworks Enduro die in opbouw is, net een Ohlins TTX coil demper en een Ohlins RXF36 coil besteld. Dat spul is van de week binnen. Heb het via een suspension specialist (goeroe?) besteld omdat ik wat zaken rondom de dachteremper gecustomized wilde hebben naar de linkage van de Enduro. Dat wordt gedaan.
Ohlins zelf is een redelijk kut organisatie, ze nemen heel dat mountainbiken volgens mij niet zo serieus. Je wordt niet terug gebeld, ze beantwoorden mail gewoon niet ook niet na 5 reminders, en de importeur daar heb je helemaal geen reet aan die heeft overigens ook niets op voorraad.
Ik kan je daarom alleen maar J-tech uit de UK aanraden, prima gasten die het echt goed snappen, bovenop de mail zitten en wel vorken en dempers, en de spare parts, op voorraad hebben. Ook voor Fox, en vele custom ombouw pakketjes kun je daar terecht.
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3238
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Ik heb de vork van Erik overgenomen, en kan zijn verhaal in het geheel onderstrepen.
Om een lang verhaal kort te maken : als ie net service heeft gehad is het een topvork.
50 uur later niet meer.
De mijne is in november weg gegaan voor de update........
Maar voor in een epic lijkt me vrij bijzonder.
P.s. @ Erik : geef het toch op, mooier als die Yeti wordt een specialized nooit.
Om een lang verhaal kort te maken : als ie net service heeft gehad is het een topvork.
50 uur later niet meer.
De mijne is in november weg gegaan voor de update........
Maar voor in een epic lijkt me vrij bijzonder.
P.s. @ Erik : geef het toch op, mooier als die Yeti wordt een specialized nooit.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3453
- Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
- Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR
Waarom niet gewoon een 120mm fox?
Een Epic wordt nooit een trailbike, maar met 120mm wordt ie iets rustiger, hoger en verlost van de Brain vork.
Ik sta op het punt om zelfde te doen.
Een Epic wordt nooit een trailbike, maar met 120mm wordt ie iets rustiger, hoger en verlost van de Brain vork.
Ik sta op het punt om zelfde te doen.
Bicycle, bicycle, bicycle
De Epic is een hardcore xc-monster, de 'lichtste' Öhlins is zacht gezegd op extreem trail-werk gericht. Natuurlijk krijg je in een Epic dan ook uitmuntende functie, maar het is meer vork dan wat het normale gebruik van een Epic vraagt. Nu kan meer functionaliteit niet heel veel kwaad, dus je hebt het uiteindelijk vooral over gewicht.
Maar ondanks de vele instelmogelijkheden zal de RXF34 altijd zeer soepel blijven veren. In dat opzicht past de vork minder bij het karakter van de Epic en is het de vraag of je dat zoekt.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ik haak even in op je motorverleden, heb ik ook en rij nog af en toe op de motor. In de mx zijn de luchtvorken niet bijzonder geliefd en zijn de meeste merken weer terug bij een vork met een veer erin ipv een luchtkamer.
Ik heb gisteren voor het eerst gereden met een DVO Sapphire 32 in mijn Specialized Chisel. Ook wat overdone voor deze fiets, maar wel een hele verbetering tov Rockshox Judy of Reba. Ten eerste is de DVO vork stijver wat een directer stuurgedrag geeft. Maar het grootste verschil is de OTT functie, dit is een instelbare veer die op de plek van de negatieve luchtkamer van andere vorken zit. Ik heb er nog maar 1 keer mee gereden, maar kan wel zeggen dat dit heel goed werkt. De DVO blijft mooi hoog, is erg soepel en filtert alles weg.
Ik vind de Rockshox vorken die ik gereden heb nogal stug of houterig, (ik weet niet hoe ik het anders omschrijven moet), en de instelmogelijkheden zijn zeer beperkt.
De veerweg van de DVO Sapphire 32 kun je zelf veranderen van standaard 140mm naar 100mm in stapjes van 10mm met behulp van een kunststof spacer. Daarvoor moet wel de hele vork uit elkaar.
Ik rij nu in de Chisel met 120mm veerweg, maar ga ook nog terug naar 100mm om te testen. Dan zit ik weer op +/- dezelfde inbouwhoogte en is de fiets iets speelser denk ik, bovendien zit ik nu iets te ver naar achteren voor mijn gevoel.
Ik heb gisteren voor het eerst gereden met een DVO Sapphire 32 in mijn Specialized Chisel. Ook wat overdone voor deze fiets, maar wel een hele verbetering tov Rockshox Judy of Reba. Ten eerste is de DVO vork stijver wat een directer stuurgedrag geeft. Maar het grootste verschil is de OTT functie, dit is een instelbare veer die op de plek van de negatieve luchtkamer van andere vorken zit. Ik heb er nog maar 1 keer mee gereden, maar kan wel zeggen dat dit heel goed werkt. De DVO blijft mooi hoog, is erg soepel en filtert alles weg.
Ik vind de Rockshox vorken die ik gereden heb nogal stug of houterig, (ik weet niet hoe ik het anders omschrijven moet), en de instelmogelijkheden zijn zeer beperkt.
De veerweg van de DVO Sapphire 32 kun je zelf veranderen van standaard 140mm naar 100mm in stapjes van 10mm met behulp van een kunststof spacer. Daarvoor moet wel de hele vork uit elkaar.
Ik rij nu in de Chisel met 120mm veerweg, maar ga ook nog terug naar 100mm om te testen. Dan zit ik weer op +/- dezelfde inbouwhoogte en is de fiets iets speelser denk ik, bovendien zit ik nu iets te ver naar achteren voor mijn gevoel.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 3
- Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:49
- Mijn mountainbike: Specialzid Epic Comp Alloy 2019
Iedereen bedankt voor de reacties en ik ben weer wat wijzer geworden. Ik wilde de voorvork kopen omdat ik hem mooi vind, gevalletje emotie versus ratio. Misschien moet ik toch maar beginnen met een paar mooie Carbon wielen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5237
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Heel herkenbaar. Ik heb een paar maanden geleden in mijn Niner RIP9 ook deze vork gezet, met 140mm veerweg. Wat een verademing. Instellen moet je wel even voor gaan zitten, maar is geen rocket science. Hij bevalt zo goed dat ik er nu ook eentje in de On One Scandal heb zitten, ook 140mm en er eentje onderweg is voor in mijn Niner Jet9. Deze ga ik terugzetten op 100mm met de spacers. Hij is iets zwaarder dan de Sid welke er nu in zit, maar verwacht wel een hele verbetering.Arjan76 schreef: ↑zo 2 februari 2020, 14:26 Ik heb gisteren voor het eerst gereden met een DVO Sapphire 32 in mijn Specialized Chisel. Ook wat overdone voor deze fiets, maar wel een hele verbetering tov Rockshox Judy of Reba. Ten eerste is de DVO vork stijver wat een directer stuurgedrag geeft. Maar het grootste verschil is de OTT functie, dit is een instelbare veer die op de plek van de negatieve luchtkamer van andere vorken zit. Ik heb er nog maar 1 keer mee gereden, maar kan wel zeggen dat dit heel goed werkt. De DVO blijft mooi hoog, is erg soepel en filtert alles weg.
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Niet als je Volvo maar een V40'je (zonder trekhaak) is en geen 850/V70. Dan moet het voorwiel er wel uit
Overigens bedoel ik een mogelijkheid om een 15mm steekas snel en gemakkelijk, zonder gereedschap te verwijderen.
Laatst gewijzigd door RuudRuud op ma 3 februari 2020, 10:35, 3 keer totaal gewijzigd.