Lichtere crankset, merk je dat?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Paar jaar geleden, Alpentrip met een man of 8. 7x tubeless, 1 iemand die het teveel gedoe vond. Trein uit op de Berninapas, raden wie er na 500m zowel voor als achter lekreed....
Diezelfde avond op het parkeerterrein in Livigno zijn fiets tubeless gemaakt. :lol:

Maar goed, volgens hij is het wel duidelijk waar de winst met je fiets ligt. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

ThaSingleTrackMastah schreef: za 15 februari 2020, 22:43 Ga een rondje Voerstreek rijden, dan praten we verder.
Da’s mijn thuisgebied. Wel eens 18 meidoorns geteld bij een bandwissel :winkie:. Geen centje pijn met dank aan de latex.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Alles staat of valt met het gebied waar je rijdt.
Ik rijd niet in de Voerstreek.

Heb 1x de BBC gereden en heb er toen voor de zekerheid dikkere banden onder gegooid (wel met biba).
Gelukkig geen lek toen.

Wellicht speelt gewicht van de rijder ook nog mee en de manier van rijden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of de tijd vh kaar, MEIdoorns .
Of je had heel veel geluk (en dat is nu opgebruikt).
We zullen het nooit weten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Als er al 200 man bij de BBC over hetzelfde spoortje zijn gereden zijn de meeste meidoornen wel verdeeld.

Overigens is Tubeless ook niet heilig. Bij stootlekken/ schaven langs stenen op de wang heeft die biba toch ook zijn voordeel.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Door tubeless te rijden kun je juist met lagere druk rijden, doordát je minder kans hebt op stootlek/snakebite van een binnenband.
En rijd je toch eens lek, dan dicht de latex dat vaak nog. En lukt het de latex niet: plugje erin. Sneller/simpeler dan een bandje wisselen. Houdt prima, ook op de velgrand, is mijn ervaring.
Maar de wangen lek rijden gebeurt niet snel. Alleen op lange afdalingen met veel losse steen op hoge snelheid.
Kom je in Nl eigenlijk nergens tegen, pas vanaf Zuid L en verder zuidwaarts.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Real Epic '89 schreef: zo 16 februari 2020, 00:15 Overigens is Tubeless ook niet heilig. Bij stootlekken/ schaven langs stenen op de wang heeft die biba toch ook zijn voordeel.
Stootlekken zijn juist het grote nadeel bij binnenbanden :roll: reed vroeger met 3+ bar om mijn banden heel te houden buiten NL .... Tubesless met een bar minder en nooit problemen.

Als je de wang vd buitenband kapot schaaft langs een steen dan volgt de binnenband meestal binnen enkele seconden
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hou maar op, we gaan deze mensen echt niet overtuigen.
Maar als zo'n binnenband fetishist tijdens een let's ride lek rijdt, dan rijden wij gewoon verder :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
PaganiProductions

Ja zou er ook een Lauf voorvork erin kunnen zetten en heb nog minder gewicht aan de voorkant zeer geschikt voor Nederland.
https://www.laufcycling.com/product/lauf-tr-boost
Het enige nadeel je hebt geen rebound met deze vork.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

aurelius schreef: zo 16 februari 2020, 10:28 Maar de wangen lek rijden gebeurt niet snel. Alleen op lange afdalingen met veel losse steen op hoge snelheid.
Kom je in Nl eigenlijk nergens tegen, pas vanaf Zuid L en verder zuidwaarts.
Precies, Ikzelf..... Voerstreek ken de voordelen van Tubeless maar rij hier toch regelmatig mijn wangen kapot. Ik hoef hier ook niet met bv. een RaceSport op pad te gaan. Alles is Protection.
PaganiProductions

yo-eddy schreef: zo 16 februari 2020, 13:41
Real Epic '89 schreef: zo 16 februari 2020, 00:15 Overigens is Tubeless ook niet heilig. Bij stootlekken/ schaven langs stenen op de wang heeft die biba toch ook zijn voordeel.
Stootlekken zijn juist het grote nadeel bij binnenbanden :roll: reed vroeger met 3+ bar om mijn banden heel te houden buiten NL .... Tubesless met een bar minder en nooit problemen.

Als je de wang vd buitenband kapot schaaft langs een steen dan volgt de binnenband meestal binnen enkele seconden
Ik ga zelf voor ronde 2 met tubeless hopelijk geen binnenbanden meer nodig dit jaar.
Met Schwalbe banden begin ik er niet meer maar gelukkig heb ik nu Vittoria banden eens kijken als die er tegen kunnen.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Rayb81 schreef: zo 9 februari 2020, 01:38 In een race mijn fiets nog wat lichter te maken kwam ik tot de conclusie dat ik op de crankset 300 gram kan besparen.

Wanneer ik van mijn XT 1x11 naar de nieuwe E-thirteen XCX crankset ga, gaat mij dat een winst van 300 gram opleveren.
Mijn vraag is, merk je zoiets en zo ja waarin?
Ik wil de fiets graag nog wat feller maken qua acceleratie.
Als een lichtere crankset daarin niets toevoegt dan doe ik dat uiteraard niet.

Heb verder al redelijk lichte wielen (±1500g), lichte bi + bu banden en een lichte cassette.

Mijn eigen gewicht gaat richting de 60kg dus daar valt niet veel meer te halen.
Uiteindelijk scheelt alles. Het is meer dat dit 300 scheelt en alle andere onderdelen ook waardoor je uiteindelijk 1 a 2 kg kan besparen. En een lichte fiets is gewoon sneller.
life starts @ 150bpm...
PaganiProductions

g60 schreef: zo 16 februari 2020, 18:13
Rayb81 schreef: zo 9 februari 2020, 01:38 In een race mijn fiets nog wat lichter te maken kwam ik tot de conclusie dat ik op de crankset 300 gram kan besparen.

Wanneer ik van mijn XT 1x11 naar de nieuwe E-thirteen XCX crankset ga, gaat mij dat een winst van 300 gram opleveren.
Mijn vraag is, merk je zoiets en zo ja waarin?
Ik wil de fiets graag nog wat feller maken qua acceleratie.
Als een lichtere crankset daarin niets toevoegt dan doe ik dat uiteraard niet.

Heb verder al redelijk lichte wielen (±1500g), lichte bi + bu banden en een lichte cassette.

Mijn eigen gewicht gaat richting de 60kg dus daar valt niet veel meer te halen.
Uiteindelijk scheelt alles. Het is meer dat dit 300 scheelt en alle andere onderdelen ook waardoor je uiteindelijk 1 a 2 kg kan besparen. En een lichte fiets is gewoon sneller.
Daarom heb ik ook veel lichte onderdelen mijn Alma en leuk bijvangst is meer comfort bij Carbon dan.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Meeste gewichtsbesparing komt van je portemonnee met dat soort spul. :tong
99% marketing, 1% voordeel.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Een lichtere fiets is niet sowieso sneller. Een snellere fiets is sneller.

Van wielen kun je denk ik wel met zekerheid zeggen dat lichter sneller is. Mits je niet met zulke smalle banden rijdt dat ze keihard opgepompt moeten, of de velg veel te slap is.

Dingen die niet lichter zijn maar wel sneller:
- Stijfheid (rendement van de fiets)
- Comfort (rendement van de berijder)
- Progressieve geometrie
- Banden met weinig rolweerstand
- Minder weerstand in de aandrijving
- Betere techniek
Plaats reactie