In een race mijn fiets nog wat lichter te maken kwam ik tot de conclusie dat ik op de crankset 300 gram kan besparen.
Wanneer ik van mijn XT 1x11 naar de nieuwe E-thirteen XCX crankset ga, gaat mij dat een winst van 300 gram opleveren.
Mijn vraag is, merk je zoiets en zo ja waarin?
Ik wil de fiets graag nog wat feller maken qua acceleratie.
Als een lichtere crankset daarin niets toevoegt dan doe ik dat uiteraard niet.
Heb verder al redelijk lichte wielen (±1500g), lichte bi + bu banden en een lichte cassette.
Mijn eigen gewicht gaat richting de 60kg dus daar valt niet veel meer te halen.
Lichtere crankset, merk je dat?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29837
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik denk niet dat je het merkt, maar... dat geld voor al dit soort dingen, en alles bij elkaar scheelt het wél.
Ik zou het bekijken in relatie tot de rest vd fiets.
Als het crankstel dan uit de toon valt, dan moet je dat aanpakken.
Ik zou het bekijken in relatie tot de rest vd fiets.
Als het crankstel dan uit de toon valt, dan moet je dat aanpakken.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5568
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
De rest van de fiets onderdelen is niet exotisch maar wel gewoon licht genoeg.
Ik vind het zonde om 400 euro voor een crankset te betalen als je geen verschil merkt.
Het gaat mij puur om beleving, want die paar 100g maken op een langere klim maakt niets uit, gaat mij meer om acceleratie.
Heb hiervoor een S-works Epic HT gereden maar hield pijn in mijn onderrug.
Deze fiets accelereerde wel als een raket.
Het frame waar ik nu op rijd is een alu Specialized Crave frame.
Comfortabel qua zithouding, alleen probeer ik het wat sneller te krijgen.
Het frame is namelijk een stuk zwaarder dan dat van de S-Works destijds en ook de chain stays zijn een cm langer wat de acceleratie beleving ook niet ten goede komt.
Ik vind het zonde om 400 euro voor een crankset te betalen als je geen verschil merkt.
Het gaat mij puur om beleving, want die paar 100g maken op een langere klim maakt niets uit, gaat mij meer om acceleratie.
Heb hiervoor een S-works Epic HT gereden maar hield pijn in mijn onderrug.
Deze fiets accelereerde wel als een raket.
Het frame waar ik nu op rijd is een alu Specialized Crave frame.
Comfortabel qua zithouding, alleen probeer ik het wat sneller te krijgen.
Het frame is namelijk een stuk zwaarder dan dat van de S-Works destijds en ook de chain stays zijn een cm langer wat de acceleratie beleving ook niet ten goede komt.
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Sprint training gaat een stuk meer doen als lichtere cranks.
Ik zit nu in de tijd van het jaar dat het vooral duurtraining(basis) is en dan zie je dat het piek vermogen een stuk lager is als je wel een keer flink aanzet.
Is nu zo'n 700Watt piek, waar ik bij wekelijkste sprint training in "het seizoen" boven de 1000Watt zit.
Ga sinds nov dit jaar ook 1x per week naar de sportschool voor been krachttraining maar merk dat dat toch anders is als echt sprint training op de fiets.
Maar wellicht is het een goede basis voor nog meer sprint(acceleratie) power.
Was niet echt jou vraag, maar misschien heb je er iets aan als je op zoek bent naar meer acceleratie.
Ik zit nu in de tijd van het jaar dat het vooral duurtraining(basis) is en dan zie je dat het piek vermogen een stuk lager is als je wel een keer flink aanzet.
Is nu zo'n 700Watt piek, waar ik bij wekelijkste sprint training in "het seizoen" boven de 1000Watt zit.
Ga sinds nov dit jaar ook 1x per week naar de sportschool voor been krachttraining maar merk dat dat toch anders is als echt sprint training op de fiets.
Maar wellicht is het een goede basis voor nog meer sprint(acceleratie) power.
Was niet echt jou vraag, maar misschien heb je er iets aan als je op zoek bent naar meer acceleratie.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3453
- Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
- Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR
Van een sworks Epic HT naar een alu Crave ga je nooit helemaal compenseren met onderdelen. Is gewoon een ander uitgangspunt qua frame.
Bicycle, bicycle, bicycle
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Ga je amper wat van merken.
Met 60kg zou je wat betreft wielset nog wel lichter kunnen gaan. Sowieso door tubeless te gaan rijden ipv met biba.
En een +-1200gr setje te nemen. Wel verreweg de meest dure upgrade.
En je huidige frame zal altijd wat gemoedelijker blijven aanvoelen dan je vorige pur sang race-HT (gewicht, geometrie).
Met 60kg zou je wat betreft wielset nog wel lichter kunnen gaan. Sowieso door tubeless te gaan rijden ipv met biba.
En een +-1200gr setje te nemen. Wel verreweg de meest dure upgrade.
En je huidige frame zal altijd wat gemoedelijker blijven aanvoelen dan je vorige pur sang race-HT (gewicht, geometrie).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Als de 300 gram ten koste van stijfheid gaat dan werkt her eerder tegen je, het blijft een hobby dus je mag uitgeven wat je wilt, maar doe het gewoon omdat je het leuk vindt. €400,- investeren om 0,000001% sneller te gaan als amateur is natuurlijk nooit rationeel
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 301
- Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel
Als ik het zo lees kan je beter investeren in een tubeless setup.
Scheelt een hoop geld en ga je zeker merken.
Succes.
Scheelt een hoop geld en ga je zeker merken.
Succes.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
- Ad58
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2751
- Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
- Mijn mountainbike: Niner Ros 9
Dat ga je zeker heel goed merken! Het verschil is aanzienlijk. In je portemonnee wel te verstaan....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3363
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Als het op een klim niet uitmaakt, zal het qua acceleratie ook niet uitmaken
Ruim een euro per gram is vanaf een bepaald punt wel vrij gangbaar, maar het effect blijft vrij marginaal natuurlijk.
20 X een uur krachttraining (er vanuit gaande dat je je tijd waardeert op €20 netto per uur) zal een stuk meer effect hebben.
Everybody bought a new bike!
- Willem Altes
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2163
- Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26
Heb je al al de grammen uit schoenen, sokken, pedalen gehaald?
Zonder sokken rijden kost niets. Per gram de goedkoopste oplossing
Zonder sokken rijden kost niets. Per gram de goedkoopste oplossing
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5568
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Thanks allemaal ik laat de crankset wel zitten, te duur voor niks.
Tubeless zou kunnen maar ik heb geen zin in dat gedoe dus ik blijf lekker met latex bibas rijden
Ja de wielset kan lichter maar dat wordt wel een hele dure grap helaas.
Sprint training altijd goed natuurlijk maar zou dat ook de fiets beleving veranderen?
Dat dit frame niet het vorige frame kan compenseren is helaas waar.
Tubeless zou kunnen maar ik heb geen zin in dat gedoe dus ik blijf lekker met latex bibas rijden
Ja de wielset kan lichter maar dat wordt wel een hele dure grap helaas.
Sprint training altijd goed natuurlijk maar zou dat ook de fiets beleving veranderen?
Dat dit frame niet het vorige frame kan compenseren is helaas waar.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 301
- Lid geworden op: di 19 augustus 2014, 09:22
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel
Tubeless en gedoe. Volg ik niet helemaal. Met de huidige banden is het een fluitje van een cent en rommel is niet noodzakelijk.
Maar dat is een keuze natuurlijk.
Maar dat is een keuze natuurlijk.
Wanneer je beter wordt doet het niet minder pijn. Je gaat alleen harder.
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
Cannondale Scalpel
http://www.strava.com/athletes/1001097
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Tubeless klink inderdaad spannerder als het in werkelijkheid is.
Rijd alleen op mijn racer nog met (latex)binnenbanden.
Hoor daar nog wat negative dingen met latex vloeistof en hoge druk.
Maar de rest is allemaal tubeless zonder problemen.
Niet alleen is je acceleratie op vlak beter maar je knalt ook veel makkelijker korte klimmetjes op en houd zo ook meer energie voor de afdaling over.
Met een hartslag van 160 ben je toch meer gefocust dan met 190.
En dat komt het bochtenwerk weer ten goede.
Is ook weleens handig als je van een wielplakker af wil.
( En het is goed voor veel Strava segmenten, mocht je daar van zijn. )
Rijd alleen op mijn racer nog met (latex)binnenbanden.
Hoor daar nog wat negative dingen met latex vloeistof en hoge druk.
Maar de rest is allemaal tubeless zonder problemen.
Vind ik persoonlijk wel.
Niet alleen is je acceleratie op vlak beter maar je knalt ook veel makkelijker korte klimmetjes op en houd zo ook meer energie voor de afdaling over.
Met een hartslag van 160 ben je toch meer gefocust dan met 190.
En dat komt het bochtenwerk weer ten goede.
Is ook weleens handig als je van een wielplakker af wil.
( En het is goed voor veel Strava segmenten, mocht je daar van zijn. )