Lichtere crankset, merk je dat?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

corex schreef: do 13 februari 2020, 13:40 Waar is GDMR afkorting van?

Great Divide Mountainbike Route :-q
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Mad Wally schreef: do 13 februari 2020, 13:56
Rayb81 schreef: di 11 februari 2020, 16:41 Latex gaat hem niet worden, te eigenwijs om het te testen :P
Dan doe je jezelf ernstig tekort.

Beste wat ik heb gedaan met mijn fiets. Geen lekke banden meer en fietst zoveel lekkerder :D

Bij een geschikte wielset en banden stelt het echt helemaal niks voor.
En hoeveel gram/ml latex vloeistof gooi je er dan in per band?

Banden voor tubeless gebruik zijn soms toch zwaarder?
Bij continental bijv moet je dan de protection variant gebruiken omdat de racesport niet goed afsluit.

Lees altijd veel verhalen over niet luchtdicht krijgen, leeglopen van banden.

Dan verhard de vloeistof ook nog en moet je het eens in de zoveel tijd bijvullen.

Omdat de vloeistof verhard word je band vies aan de bjnnenkant waardoor je het weer moet schoonmaken?
Doe je dit niet dan hoopt het zich alleen maar op.

Bovenstaande is wat ik door de jaren heen gelezen/gehoord heb en mij dus zeker niet zal besluiten om het eens te proberen.

Met een bandje erin is het ready to go, geen omkijken naar, af en toe oppompen.
En lekke banden heb ik gelukkig amper.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

De laatste paar jaar gaat tubeless bij mij eigenlijk feilloos. Alleen laatst wat lucht verloren via de velgrand en een slag in mijn band gereden. Geen idee hoe dat kan en of dat met binnenband niet was gebeurd. Dan had ik waarschijnlijk een klapband gehad. Verder zie ik alleen maar redenen om wel tubeless te rijden. De nadelen zijn zo klein ten opzichte van de voordelen. Alleen al nooit meer lekrijden. En de enorme hoeveelheid grip die je erbij krijgt. Het grootste nadeel is dat mijn reservebandjes zo lang niet gebruikt worden dat ik niet moet vergeten te checken of ze niet uitgedroogd zijn.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Haha, dat laatste heb ik ook, mijn binnenband ging zo lang mee dat er zelfs schuurplekjes in zaten (deed het dus niet meer)

Verder herken ik niets van jouw nadelen. Ik vind het een top systeem!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rayb81 schreef: do 13 februari 2020, 14:22
Mad Wally schreef: do 13 februari 2020, 13:56

Dan doe je jezelf ernstig tekort.

Beste wat ik heb gedaan met mijn fiets. Geen lekke banden meer en fietst zoveel lekkerder :D

Bij een geschikte wielset en banden stelt het echt helemaal niks voor.
En hoeveel gram/ml latex vloeistof gooi je er dan in per band?

Banden voor tubeless gebruik zijn soms toch zwaarder?
Bij continental bijv moet je dan de protection variant gebruiken omdat de racesport niet goed afsluit.

Lees altijd veel verhalen over niet luchtdicht krijgen, leeglopen van banden.

Dan verhard de vloeistof ook nog en moet je het eens in de zoveel tijd bijvullen.

Omdat de vloeistof verhard word je band vies aan de bjnnenkant waardoor je het weer moet schoonmaken?
Doe je dit niet dan hoopt het zich alleen maar op.

Bovenstaande is wat ik door de jaren heen gelezen/gehoord heb en mij dus zeker niet zal besluiten om het eens te proberen.

Met een bandje erin is het ready to go, geen omkijken naar, af en toe oppompen.
En lekke banden heb ik gelukkig amper.
Eigenwijs is ook wijs.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

2e Pagani :D
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Nu kan het alleen nog maar tegenvallen. Als je van latex binnenbanden af komt heb je op het lekrijden na de meeste voordelen al ervaren. Bovendien is tubeless zwaarder en is conti racesport nog altijd nauwelijks fatsoenlijk tubeless te maken.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Latex binnenbanden (heb het hier echt over een binnenband van latex en niet een normale binnenband met latex vloeistof er in) hebben wel een groot nadeel.
Ze zijn poreus, dat betekent op m'n racer dat ik ze iedere dag moet oppompen.
Weet niet hoe erg dat effect bij mtb banden is aangezien die druk veel lager is, maar zal nog wel een ding zijn.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Makkelijk schreef: vr 14 februari 2020, 07:30 Nu kan het alleen nog maar tegenvallen. Als je van latex binnenbanden af komt heb je op het lekrijden na de meeste voordelen al ervaren. Bovendien is tubeless zwaarder en is conti racesport nog altijd nauwelijks fatsoenlijk tubeless te maken.
Hoezo is tubeless zwaarder? Latex MTB biba Michelin Aircomp C4 26x1.85-2.1 (groter kan ik ze even niet vinden !) weegt 128 gram. In een 2.1 band doe je niet meer dan 60 ml (gram) latex. Is toch 68 gram per band minder.

Wat betreft Conti heb ik geen ervaring, maar Schwalbe is een paar minuten werk. zeker de TLR/TLE versies, en die zijn niet zwaarder, maar juist lichter dan de goedkope niet TLR/TLE versies.

Montage doe ik als volgt: Band er om leggen en met handpomp op de velg laten ploppen om zeker te zijn dat de montage goed gaat en hij de druk vasthoudt. Vervolgens leeg laten lopen en aan een kant weer even van de velg drukken, een beetje latex er in gieten en de band weer op de velg pompen. Gepruts van latex via het ventiel vind ik onhandig.

Elke paar maanden weer even van de velg drukken en de latex controleren. als er door lek of verdamping veel weg is dan weer even een scheutje er bij en weer oppompen. paar minuutjes werk.

In verhouding tot al het andere schoonmaken en onderhoud stelt het echt helemaal niks voor.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Mad Wally schreef: vr 14 februari 2020, 09:15
Makkelijk schreef: vr 14 februari 2020, 07:30 Nu kan het alleen nog maar tegenvallen. Als je van latex binnenbanden af komt heb je op het lekrijden na de meeste voordelen al ervaren. Bovendien is tubeless zwaarder en is conti racesport nog altijd nauwelijks fatsoenlijk tubeless te maken.
Hoezo is tubeless zwaarder? Latex MTB biba Michelin Aircomp C4 26x1.85-2.1 (groter kan ik ze even niet vinden !) weegt 128 gram. In een 2.1 band doe je niet meer dan 60 ml (gram) latex. Is toch 68 gram per band minder.
Hmm.. latex biba is dan toch nog best zwaar. Ik heb alleen ervaring met de racefiets-varianten, waar het zeker niet zwaarder is dan tubeless.

Ik heb overal tubeless, inclusief racefiets en ben er dol op, ik denk alleen dat een weight weenie die nu met racesport rijdt er niet beter mee af is. Mijn ervaring met conti racesport en tubeless is dat je zeker meer dan 60ml latex en een hoop geduld nodig hebt. Je wilt dus Protection banden en dat is alweer 75 gram meer. Als de TS dan ook nog aangeeft tevreden te zijn over z'n latex binnenbanden dan denk ik dat het weleens een teleurstellende ervaring kan worden.

Je zou ook nog naar die gekke oranje bandjes kunnen kijken. Tubolito. Ik weet nog niet of ik daar in geloof.
Waar woke is, is vuur
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Die oranje plastic banden zijn wat te duur om eens te proberen.

Maar goed, tubeless of latexbanden zal om het even zijn, daar zal het niet aan liggen :P
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Van verschillen in het rijden met tubeless (latex) merk ik dus helemaal niets. Als er over enorme verschillen gepraat wordt vraag ik me werkelijk af waar die mensen dan vantevoren mee gereden hebben...
Ik rijd tubeless om maar één reden: geen lekke banden meer door kleine gaatjes.

Alleen bijvullen is ook niet de goede manier, dan rijdt je met steeds meer verdunde vloeistof rond. Dus het is echt wel iets meer gedoe dan biba's, tenzij je vaak lek rijdt natuurlijk ;-)
Maar het kan zonder knoeien, het beste werkt toch vullen via het ventiel. Ik gebruik daar een klein flesje van NoTubes voor: je duwt het gevulde flesje tegen het ventiel dat je bovenin hebt staan. Terwijl je het flesje goed blijft aanduwen draai je het wiel rustig tot het ventiel onderin staat en knijpt het flesje leeg. Geen druppel gemorst ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kermit schreef:Alleen bijvullen is ook niet de goede manier, dan rijdt je met steeds meer verdunde vloeistof rond.
Wat Kermit bedoelt is dat er bij uitgewerkte latex een waterig residue achter kan blijven. Afhankelijk van het merk en de omstandigheden.
Dus als het nog klotst in de band, wil niet zeggen dat de latex nog werkt.
Verse latex bijvullen, terwijl dat oude waterige spul nog in je band zit is ook geen goed idee.
Beter de band aan 1 kant loshalen en leeg laten lopen voordat je bijvult.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Niks voor mij, teveel gedoe, ik ben iemand die met zo min mogelijk onderhoud zoveel mogelijk kms rijdt en dat lukt aardig.

Voor de puristen, prima.
Als ik vaak lek had gereden dan had ik het wel kunnen overwegen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ga een rondje Voerstreek rijden, dan praten we verder.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie