Lichtere crankset, merk je dat?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Oli4k schreef: ma 17 februari 2020, 19:32 Een lichtere fiets is niet sowieso sneller. Een snellere fiets is sneller.
Dus een golf gti is niet sneller dan een golfje 1.6? :winkie: .
life starts @ 150bpm...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oli4k schreef: ma 17 februari 2020, 19:32 Dingen die niet lichter zijn maar wel sneller:
- Stijfheid (rendement van de fiets)
- Comfort (rendement van de berijder)
- Progressieve geometrie
- Banden met weinig rolweerstand
- Minder weerstand in de aandrijving
- Betere techniek
Dat is dan wel weer een lijstje met daadwerkelijke zaken die sneller zijn en van zaken die in de praktijk niets gaan brengen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

g60 schreef: ma 17 februari 2020, 19:49
Oli4k schreef: ma 17 februari 2020, 19:32 Een lichtere fiets is niet sowieso sneller. Een snellere fiets is sneller.
Dus een golf gti is niet sneller dan een golfje 1.6? :winkie: .
Met Max in de 1.6 en ik in de GTI zeer zeker ja
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus een Max is sneller dan een Jaap?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ja, want die gaan tot de max.....
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Er is ook nog zoiets als sneller aanvoelen vs echt sneller zijn.

De S-Works Epic die ik had voelde veel levendiger aan, maar over een rondje UHR van 3uur was de fiets even snel als de Crave waarop ik momenteel rijd.
Maar een levendige fiets brengt meer lol.

Anyway, ik leg me erbij neer dat er met dit frame niet veel meer uit te halen valt :-q
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Kan kloppen idd maar dan heb je het over 2 verschillende fietsen..
life starts @ 150bpm...
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Geo is idd totaal niet vergelijkbaar.
De Crave is eigenlijk ook niet eens als een volbloed XC machine in de markt gezet.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Daarom. Gaat hier om een lichtere crank op huidige fiets. Dus daar vanuit gaande heb ik gereageerd. Dus dezelfde fiets een stuk lichter. Volgens mij heeft dat altijd een positieve invloed.
life starts @ 150bpm...
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Wat is een stuk lichter? In mijn ogen geen paar honderd gram, maar eerder een kilo of meer.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

japie carbon schreef: di 18 februari 2020, 23:28 Wat is een stuk lichter? In mijn ogen geen paar honderd gram, maar eerder een kilo of meer.
idd
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Maar wat is nu eigenlijk het doel ?
Een race winnen, sneller op strava segmenten, of het gevoel dat je een stuk sneller rijd ?

Want als je dan toch per se geld wilt uitgeven om sneller te worden zet er dan zo'n ding op.
Dat doet iig nog iets merkbaars.
Rayb81 schreef: di 18 februari 2020, 22:38 Er is ook nog zoiets als sneller aanvoelen vs echt sneller zijn.

De S-Works Epic die ik had voelde veel levendiger aan, maar over een rondje UHR van 3uur was de fiets even snel als de Crave waarop ik momenteel rijd.
Dat heb ik ook op mijn crosser met dunne bandjes.
Voelt echt of ik mijn snelste rit ooit heb gereden, maar als ik dan de data terug kijkt valt dat toch wel tegen.
Maar de funfactor ligt op die (lagere) snelheid vele malen hoger als bij de MTB.
Kan ook nog een oplossing zijn als je het gevoel wil om sneller te gaan, koop een minder capabele fiets. :tong
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Makkelijk schreef: vr 14 februari 2020, 07:30 Nu kan het alleen nog maar tegenvallen. Als je van latex binnenbanden af komt heb je op het lekrijden na de meeste voordelen al ervaren. Bovendien is tubeless zwaarder en is conti racesport nog altijd nauwelijks fatsoenlijk tubeless te maken.
Ik rij altijd met de conti racesport tubeless, zowel de race als de speed king geen enkel probleem. Naarmate ze gaan slijten ( strepen in de wangen ) gaan ze wel zweten, maar dan zijn ze nog steeds luchtdicht.
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

Zet geen 2 bidon rekjes op je fiets.
Dat is ongeveer je winst aan dood gewicht en zo dicht mogelijk in de buurt van je crankset.
Ga zo paar ritjes rijden en kijk of 't je voordeel geeft en of 't je dan 400 waard is...
Laatst gewijzigd door Geralt op di 17 maart 2020, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Ben nu weer op de racer bezig met voor een vermogen aan carbon wielen/zadelpen/stuur/zadel enz.
Maar maar conclusie is nu na een winter op de vol aluminium gravelfiets (met 30mm bandjes) dat het voor de rijervaring geen reet uitmaakt.
Sterker nog, het rijd wat comfort betreft nog minder prettig al dat stijve carbon.

Zelfs in de rijdata is het verschil zo subtiel dat het aan veel meer andere variabelen kan letten.

Met de kennis van nu had ik veel beter een mooie fully van dat geld kunnen kopen of iets anders leuks doen... :roll:
Plaats reactie