Discussie: verlichting (voor in het donker)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Mart! schreef: ma 21 januari 2019, 22:29
Jer_81 schreef: ma 29 oktober 2018, 21:13 Ik heb inmiddels de Sigma Buster 700 gekocht en uitgeprobeerd. Een lamp van 5 tientjes.
Deze heb ik onlangs ook aangeschaft en al enkele keren naar tevredenheid gebruikt. Ervaring is dat deze het langer uithoud dan de Ali lampjes van m'n fietsmaten, zeker in de 'standard' modus. Ook een mooi compact lampje dat makkelijk afneembaar is en Duitse degelijkheid. Zit zelf ook te denken aan een 300 voor de helm, of om de 700 te verplaatsen naar de helm en de 2000 bij te kopen (die is wel wat steviger geprijsd)
Die 2000 was mij wat te stevig geprijsd. Ik heb de 700 nu op het stuur en de 300 op mijn helm. Die is ook een stukje kleiner en lichter dan de 700. Ik vind het een combi die prima voldoet aan mijn eisen. Bijkomend voordeel is dat ik er het volste vertrouwen in heb dat deze lampen wel een hele lange tijd mee zullen gaan. Zijn gebouwd als een tank.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ik heb tegenwoordig een 2000 op het stuur met nog een karma op de helm. Met mijn oude powerled werd ik toch iets teveel in mijn eigen schaduw gezet door clubgenoten en de bundel was wat smal.

De 2000 heeft mooie brede bundel, stand twee van de 4 is bij normalebospaden meer dan genoeg en daar heb ik hem meestal op staan. Stand 4 overpower je de 5000 lumen chinese lampen met gemak, maar normaal niet nodig.

Met de afstand bediening hoef je ook niet door alle zeven standen ta schakelen.

Na twee trainingen van twee uur nog steeds 50% lading, alleen jammer dat indicator achterop lamp te snel naar groen en rood gaat. Rood al bij meer dan 50% lading.

De Karma is ook alleen nog maar nodig als je echt scherp de bocht om wil.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Sigma "Duitse Degelijkheid" :roll: :roll: ..... geeft gewoon aan dat in China best wat knaps gemaakt kan worden.
Rij zelf al een jaar of 8 met de Trout Lumens Liberator 3.0 een echt Engels stukje vakwerk dat helaas niet meer wordt gemaakt. Na al die jaren nog steeds een super lamp die er 2000 echte lumens uit strooit in boost :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Ryan_86
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 29 augustus 2018, 12:53
Mijn mountainbike: 2023 Cannondale Scalpel

Ik heb een tijd geleden een avondrit in het pikkedonker gedaan op de route Soest. Vond het wel kicken maar best spannend. Had een Ali Express schijnwerper op mijn stuur waar redelijk wat licht af kwam, een klein rood lampje voor de veiligheid om mijn zadelpen en een Petzl headlight om mijn helm. Vooral de Petzl gaf veel te weinig licht waardoor ik in bochten, klimmetjes en dalingen slecht zicht had. Een dikke schijnwerper op je helm is in mijn ogen echt wel een must.
- 2023 Cannondale Scalpel Carbon 2
- 2022 Trek Procaliber 9.8 (retired)
-2021 Trek Supercaliber 9.7 (retired)
-2018 Specialized Epic Comp (retired)
- 2017 Canyon Neuron AL 6.9 (retired)
- Merida Big Seven 100 (retired)
Bikee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 14 februari 2019, 13:39

Gaan mountainbiken in het donker is inderdaad kicken, maar zo veel doe ik het niet. Ik heb een setje blauwe Ledlichten van op Ali express (zo’n 20 euro per set) voor op mijn stuur en een licht onderaan mijn zadel. Werken voor mij prima!
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Ik heb één Sigma Buster 300 op het stuur en eentje op de helm. Prima zicht als je niet met een hele club met mega schijnwerpers bent, licht, goedkoop, en even fel als de Ali Solarstorm 5.000.000.0000 lumen met losse accubom.

Enige nadeel is de wat korte accuduur, maar ik ben er na anderhalf uur toch echt wel klaar mee :-)

Perfect om te beginnen met nightbiken voor een prikkie.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Sinds ik op de UHR woon, ga ik niet meer na zonsondergang de routes op. Is gewoon een no-go. Er zijn gelukkig wel gravelpaden over de UHR waar je wel overheen mag na zonsondergang (moet je wel een beetje zoeken), en dat maakt het leuk op de gravelracer. Daarbij heb je dan weer geen helmlamp nodig, maar een fikse bak licht op het stuur is wel lekker.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Blijf in het donker lekker weg van onze UHR routes. Tief op, of gaat op het fietspad rijden. Daar word je tenminste nog gevonden als je op je kneiter valt en je fontanellen weer open gaan.
Bos is in het donker voor de wilde dieren. Die wonen daar en zijn ‘s nachts actief. Wij hinderen ze overdag al genoeg.
Nog vragen?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

bert l. schreef: do 30 mei 2019, 19:15 Blijf in het donker lekker weg van onze UHR routes. Tief op, of gaat op het fietspad rijden. Daar word je tenminste nog gevonden als je op je kneiter valt en je fontanellen weer open gaan.
Bos is in het donker voor de wilde dieren. Die wonen daar en zijn ‘s nachts actief. Wij hinderen ze overdag al genoeg.
Nog vragen?
- vaste routes verstoren het wild nauwelijks overdag, dat weet jij ook.
- Is het nou om de dieren of om de veiligheid voor de fontanelletjes?
- Lucht zo'n post op?

verder ben ik het wel met je eens hoor ;)
Nightbiking (hoewel het vaak "evening biking" is) wordt zwaar overschat qua lol en onderschat qua overlast.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

yo-eddy schreef: do 30 mei 2019, 22:02
bert l. schreef: do 30 mei 2019, 19:15 Blijf in het donker lekker weg van onze UHR routes. Tief op, of gaat op het fietspad rijden. Daar word je tenminste nog gevonden als je op je kneiter valt en je fontanellen weer open gaan.
Bos is in het donker voor de wilde dieren. Die wonen daar en zijn ‘s nachts actief. Wij hinderen ze overdag al genoeg.
Nog vragen?
- vaste routes verstoren het wild nauwelijks overdag, dat weet jij ook. Nauwlijks is toch ook zat?
- Is het nou om de dieren of om de veiligheid voor de fontanelletjes? Beide mag niet? Als zou ik niks om hun fontanellen geven, maar om het feit dat de ambulance weer een hele nacht mag zwerven om ze te vinden. Dat lukt ze overdag al bijna niet
- Lucht zo'n post op? Nee, niet echt. Ik doe het al niet meer omdat het toch niet aankomt bij die lui

verder ben ik het wel met je eens hoor ;)
Nightbiking (hoewel het vaak "evening biking" is) wordt zwaar overschat qua lol en onderschat qua overlast.
Sorry kon het niet laten :tong . Maar als je het met hem eens bent waarom ondermijn je zijn post dan :~ ?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

KarinMTB schreef: vr 31 mei 2019, 12:05 Sorry kon het niet laten :tong . Maar als je het met hem eens bent waarom ondermijn je zijn post dan :~ ?
Gewoon gezonde Hollandse allergie voor wijzende vingertjes en badinerende toontjes :bier: :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Ik weet niet hoe gezond het tegenwoordig nog is....
Maar goed.. het escaleert vanzelf :roll: (niet specifiek op dit geval gericht, maar algemeen :-q )
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Toegegeven, een harde sliding, maar op de bal.
Er wordt heel veel gedaan om mountainbikers op de Heuvelrug een goed imago te geven. Een nachtrit veegt in een keer een hele berg goede daden weg. Je verstoort echt het wild. Vanwege je bouwlamp waarmee je een gezin reeën of dassen in een keer verblind terwijl ze net aan het herkauwen waren. Mocht je daarbij gepakt worden dan ga je tenminste met een boete van 100 euro naar huis, of met eentje van 450 als je gedrag als mileudelict gezien wordt.
Blijf lekker op de fietspaden fietsen of ga met mij een keer een 24-uursrit alleycat rijden. (op de weg). Ik beloof je de dag van je leven.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

Volg gewoon de regels die op het bord staan, meestal staat er dus na zonsondergang geen toegang. Punt, geen discussie.

De beheerders moeten al vaak genoeg in overleg om alles open te houden, maak het hun niet te moeilijk, anders wordt het gewoon afgesloten.
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Ik heb de ontwikkelingen wat betreft MTB lampen (en met name Chinese lampen) niet heel erg gevolgd de laatste tijd.
Zijn er momenteel aanraders die tevens leuk geprijsd zijn? Voor aankomende winter ben ik op zoek naar een helmlamp.
Plaats reactie