Discussie: verlichting (voor in het donker)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Carpenter
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 00:58

awinkel schreef: ma 1 november 2021, 17:16 Afgaand op de specificaties die erbij staan vermeld op de site.
Voor mij is die hele omrekening van Lux naar Lumen ook niet helemaal duidelijk... Dus mijn mening is puur op ervaring gebaseerd (die Lux eenheid is namelijk niet hetzelfde als de Lumen eenheid zoals wordt gevraagd...).

Ik zal eens kijken of ik een plaatje/filmpje kan maken die wat indruk geeft van die lamp...
2022- Canyon Lux trail CF6
2019-2021 Merida Big Nine Pro One
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Afbeelding

Lumen: lichtbron. Kan alle kanten op schijnen, dus ook recht in de ogen van de konijnen en de herten
Lux: lumen/m2 in een vak recht voor je stuur, dus op de plek waar je er wat aan hebt

Lux is belangrijker voor je dan Lumen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Let wel op, je lampje schijnt in de praktijk niet precies op 1m2, dat zou erg onhandig fietsen :o
Aantal lumen is ook belangrijk, het zegt iets over het potentiaal dat een lampje heeft.

Als we de regelgeving en het dierenwelzijn even buiten beschouwing laten, dan kom je tot de conclusie dat het voor je eigen welzijn belangrijk is om zoveel mogelijk lux / lumen te hebben.
Je wilt de hertjes en de zwijntjes ruim van te voren zien.
De bomen en de wortels trouwens ook.
En je wilt 2 lampen.
Een brede bundel op het stuur en een smalle bundel op je helm.
2 lampen is ook belangrijk als backup. Soms gaat er wel eens iets kapot, of er schiet een stekkertje los.

Verder ligt het ook aan de omgeving hoeveel licht je nodig hebt.
Ergens waar het écht donker is, daar heb je aan een kleiner lampje wel voldoende.
Steek je af en toe een verlichte straat over, of rij je in een groep, dan heb je (veel) meer licht nodig.
Zo werken je ogen nu eenmaal.
Daarom zijn die lampjes dus best vervelend voor dieren, want die hebben ook ogen.
Maar de boswachter rijdt met z'n 4wd 's nachts ook in het bos, met groot licht.
Dan gaat hij de hertjes bijvoeren.
Vandaar dat je soms wel 20 herten achter je aankrijgt als je 's nachts door het bos fietst, want licht = eten.

Hoewel ik het een enorme belevenis vond, is het al heel wat jaren geleden dat ik 's nachts door het bos heb gereden.
vanwege de dieren. En omdat ik overdag meer tijd heb vrijgemaakt.

's Nachts het bos is, vet gaaf, maar toch liever niet doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

volgens mij kun je als redelijk betrouwbare vuistregel aanhouden dat als er in het gebied herten en zwijnen voorkomen, het sowieso al verboden is om daar 's nachts te rijden.
Ergens in dit topic is de inventarisatie wel gemaakt waar je zou mogen rijden en dat beperkt zich meestal wel tot de baantjes op de oude vuilstorts (denk aan Bergschenhoek, Zoetermeer).

(NB herten worden niet 's nachts bijgevoerd in NL en rennen ook niet achter een 4x4 met een lichtbak aan, voederplekken worden overdag bijgevuld. Faunabeheer is alleen 's avonds actief tijdens de tellingen en in de bronst, en dan met name om nieuwsgierige randstedelingen voor zonsondergang het bos uit te werken).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb een vrij ruime ervaring met nachtritten (in een ver verleden) en dan vraag ik me toch af waarom er met enige regelmaat 10 tot 20 herten met ons mee liepen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Bram87 schreef: di 9 november 2021, 10:11 volgens mij kun je als redelijk betrouwbare vuistregel aanhouden dat als er in het gebied herten en zwijnen voorkomen, het sowieso al verboden is om daar 's nachts te rijden.
Ergens in dit topic is de inventarisatie wel gemaakt waar je zou mogen rijden en dat beperkt zich meestal wel tot de baantjes op de oude vuilstorts (denk aan Bergschenhoek, Zoetermeer).

(NB herten worden niet 's nachts bijgevoerd in NL en rennen ook niet achter een 4x4 met een lichtbak aan, voederplekken worden overdag bijgevuld. Faunabeheer is alleen 's avonds actief tijdens de tellingen en in de bronst, en dan met name om nieuwsgierige randstedelingen voor zonsondergang het bos uit te werken).
Ik ken toch wel gebieden waar herten voorkomen en waar je legaal in de avond/nacht mag rijden - wat in dit seizoen al gauw na 17 u is ... bv op de trail in Noordwijk kan je ook zeker herten zien (of zijn het reeen, want dat verschil zie ik in de nacht niet). Het zijn geen grote aantallen maar soms een klein groepje. Waarbij ik moet zeggen dat ik ze daar ook wel eens overdag heb gespot, maar dan als enkeling. Nou is Noordwijk overdag niet de meest spectaculaire trail, maar in het donker is het al snel veel leuker cq spannender! 8)
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ThaSingleTrackMastah schreef: di 9 november 2021, 10:18 Ik heb een vrij ruime ervaring met nachtritten (in een ver verleden) en dan vraag ik me toch af waarom er met enige regelmaat 10 tot 20 herten met ons mee liepen...
dat is wel heel apart, was dat op de veluwe?
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Wiel-Maat schreef: di 9 november 2021, 10:58 Ik ken toch wel gebieden waar herten voorkomen en waar je legaal in de avond/nacht mag rijden - wat in dit seizoen al gauw na 17 u is ... bv op de trail in Noordwijk kan je ook zeker herten zien (of zijn het reeen, want dat verschil zie ik in de nacht niet). Het zijn geen grote aantallen maar soms een klein groepje. Waarbij ik moet zeggen dat ik ze daar ook wel eens overdag heb gespot, maar dan als enkeling. Nou is Noordwijk overdag niet de meest spectaculaire trail, maar in het donker is het al snel veel leuker cq spannender! 8)
zullen reeën zijn ja, Hollands Duin waarschijnlijk? Ik heb het meer over veluwe/bosgebieden. Duingebieden zijn wat vaker uitgezonderd (PWN niet overigens, ook daar is het verboden toegang na zonsondergang)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Bram87 schreef: di 9 november 2021, 15:20
Wiel-Maat schreef: di 9 november 2021, 10:58 Ik ken toch wel gebieden waar herten voorkomen en waar je legaal in de avond/nacht mag rijden - wat in dit seizoen al gauw na 17 u is ... bv op de trail in Noordwijk kan je ook zeker herten zien (of zijn het reeen, want dat verschil zie ik in de nacht niet). Het zijn geen grote aantallen maar soms een klein groepje. Waarbij ik moet zeggen dat ik ze daar ook wel eens overdag heb gespot, maar dan als enkeling. Nou is Noordwijk overdag niet de meest spectaculaire trail, maar in het donker is het al snel veel leuker cq spannender! 8)
zullen reeën zijn ja, Hollands Duin waarschijnlijk? Ik heb het meer over veluwe/bosgebieden. Duingebieden zijn wat vaker uitgezonderd (PWN niet overigens, ook daar is het verboden toegang na zonsondergang)
Ja dat kan goed zijn dat het daaronder valt idd. Je eerdere post was wat algemener qua gebieden dus vandaar dat ik dit noemde...maar dat klopt wel dat bosgebieden vaker (bijna altijd) gesloten zijn na zonsondergang, UHR bv ook.

En dat het reeen* zijn zou ook goed kunnen...

* ik heb in deze pc setting op 1 of andere manier niet de beschikking over een trema, anders had ik dat woord uiteraard ook van puntjes op de e voorzien... #lekkerbelangrijk ;)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bram87 schreef: di 9 november 2021, 15:17
ThaSingleTrackMastah schreef: di 9 november 2021, 10:18 Ik heb een vrij ruime ervaring met nachtritten (in een ver verleden) en dan vraag ik me toch af waarom er met enige regelmaat 10 tot 20 herten met ons mee liepen...
dat is wel heel apart, was dat op de veluwe?
Zullen ook reeen zijn geweest, herten, zijn groter.
Het was in N Brabant, Kempen en De Peel.
Op stukken waar gras en bos elkaar ontmoeten.
Wij reden dan op het pad langs de bosrand en dan liepen ze op het gras met ons mee.
(Zal de exacte plaats hier niet noemen)

Ook eens een kudde wilde zwijnen ontmoet, in de tijd dat het nog niet algemeen bekend was dat ze in N Brabant woonden. Verbazing en ongeloof. Gelukkig hadden de zwijntjes goede zin.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

ThaSingleTrackMastah schreef: di 9 november 2021, 23:34
Bram87 schreef: di 9 november 2021, 15:17
dat is wel heel apart, was dat op de veluwe?
Zullen ook reeen zijn geweest, herten, zijn groter.
Het was in N Brabant, Kempen en De Peel.
Op stukken waar gras en bos elkaar ontmoeten.
Wij reden dan op het pad langs de bosrand en dan liepen ze op het gras met ons mee.
(Zal de exacte plaats hier niet noemen)

Ook eens een kudde wilde zwijnen ontmoet, in de tijd dat het nog niet algemeen bekend was dat ze in N Brabant woonden. Verbazing en ongeloof. Gelukkig hadden de zwijntjes goede zin.
Bij Noordwijk zijn het denk ik eerder damherten, daar sterft het daar helaas van. Jammer dat het moet, maar het afgelopen jaar zijn er enkele honderden afgeschoten moeten worden omdat ze met zovelen dusdanig veel schade toebrachten aan de algehele biodiversiteit.
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Even aanhaken, ik zoek een voorlampje voor woon-werk ritten over (deels) donkere fietspaden. Volledig verhard traject.
Dus ik hoef er geen downhill in het donker mee te kunnen doen ;-)

Eisen:
- voldoende licht om dat veilig te kunnen doen, dus niet pas een tak over het pad zien als je er al zowat bovenop zit.
- liefst oplaadbaar (via usb?) en zonder externe batterij/accu.
- twee uur licht op een lading is (ruim) voldoende.
- betaalbaar cq goedkoop, zal slechts voor enkele weken per jaar echt nodig zijn.

Nog aanraders uit eigen ervaring?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Leyzne 1000XL

Ik heb er 2

1 fungeert als helmlamp (kan zonder adapters op mijn helm) andere op het stuur.

Je kan ook de set kopen met achterlicht, die heb ik als 1e gekocht en toen nog een losse.

https://www.mantel.com/lezyne-lite-driv ... chtingsset

Ik heb deze gebruikt tijdens lakebike en zonder op de volle stand te rijden zijn de accu's de gehele tijd dat ze nodig waren meegegaan.

Voor andere ritjes in het donker staan ze soms wel op de volle stand maar dat gaat voor 1,5uur probleemloos.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

Ik heb de Lezyne 1300xxl. Fijne lamp met een lange batterijduur. Voor gebruik op de openbare weg te fel voor tegenliggers dus heb hem altijd een paar standen lager staan (iets van 450 lumen).

Lezyne heeft een aardiger reeks lampen, dus denk dat eentje van 500xl ook meer dan voldoende zou moeten zijn.
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoe harder je rijdt, hoe meer licht je nodig hebt.
Ook als je andere lichtbronnen tegenkomt heb je zelf meer licht nodig om iets te blijven zien
(In het pikkedonker zou je bij wijze van spreken na wat gewenning genoeg hebben aan een kaars)

2 lampje voor is wel zo fijn.
1 op het stuur en 1 op je hoofd.
Die op je hoofd volgt je beweging, je kan een bocht inkijken.
2 lampjes is ook beter als er 1 onderweg mee ophoudt
Als je 2 dezelfde koopt en ze tegelijk oplaadt, dan gaan ze ook tegelijk uit, puntje van aandacht.
Met usb kan je ze op het werk opladen, dan heb je misschien al genoeg aan lampjes die het ruim een uur volhouden.
Of je laadt de ene op op het werk, de andere thuis.
Verder geen praktische tips qua merk, ben er al een tijdje uit en mijn lampjes hebben allemaal losse accus.
Losse accu is op het stuur geen probleem, lampje links, accu rechts of aan de bovenbuis.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie