Discussie: verlichting (voor in het donker)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Jer_81 schreef: za 27 oktober 2018, 10:56 Ik denk dat ik het toch maar niet gok met zo'n goedkope 5000 lumen kit. Het schijnt dat die 5000 tamelijk overdreven is en dat de accu van discutabele kwaliteit is. Ik wil het niet gokken dat het ding ontbrand wanneer ik hem aan het opladen ben.
Koop je ook geen A merk Samsung of iPhone dan? Willen ook wel eens ontbranden.
Tuurlijk is het geen 5000 lumen, maar wel meer lumen dan een lamp van 60 piek met een merklogo. Accu discutabel? Is niet mijn ervaring. Normaal slijtage patroon, normale levensduur. En voor een normale prijs te vervangen. Er is inderdaad een facebook post die om de zoveel tijd opduikt met een verbrande batterij van alibaba, maar die kan ik je ook van 'a merken' laten zien.
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

Er is een verschil tussen mindere merken en goedkoopste van het goedkoopste uit China.

Grote accu packs gemaakt uit meerdere cellen, die moeten goed gebalanceerd zijn. Die balans chip is niet duur, maar bij de goedkoopste van het goedkoopste vind je bij elkaar gescharrelde cellen van verschillende fabrikanten, al dan niet gerecylced. Dat goed balanceren is een stuk lastiger als de cellen al niet matchen. Gebruik een cel en je bent gelijk van de balans issue af, geen overladen van een cel, omdat de andere cel niet goed is.


Snap niet waarom mensen zo veel geld uitgeven aan een MTB zelf, maar geen cent willen uitgeven voor een betere lamp. Ken al iemand waarvan de accu is geexplodeerd is thuis. Die koopt nog steeds goedkope accu's, maar laad ze tenminste op in een steelpan op de balkon.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Zo ken ik iemand die z'n samsung spontaan ontbrandde. Staat wat mij betreft echt los van A, B of C merk.
Voor mij persoonlijk: ik gebruik de lamp hooguit 10 ritten per jaar. Voor mij is de chinese lamp de 'betere' lamp tov gewone fietslampjes die te weinig licht geven.
Op sommige dingen moet je niet bezuinigen, maar een goedkoop lampje in china halen om te checken of je nightbiken leuk vindt vond ik een logische keuze. En achteraf een goede keuze want het is een toplampje. Uiteraard leg ik 'm ook niet onder m'n kussen om op te laden, dat heet gezond verstand.
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Bram87 schreef: ma 29 oktober 2018, 14:24
Jer_81 schreef: za 27 oktober 2018, 10:56 Ik denk dat ik het toch maar niet gok met zo'n goedkope 5000 lumen kit. Het schijnt dat die 5000 tamelijk overdreven is en dat de accu van discutabele kwaliteit is. Ik wil het niet gokken dat het ding ontbrand wanneer ik hem aan het opladen ben.
Koop je ook geen A merk Samsung of iPhone dan? Willen ook wel eens ontbranden.
Ik heb nu een Motorola. Maar ja, elk merk heeft wel eens een minder model. Er zit echter wel degelijk verschil in kwaliteit en kwaliteitscontrole bij de verschillende merken. Daarnaast hebben sommigen lampen wel beveiliging een sommigen geen beveiliging zoals laad- en diepontladingsbeveiliging. Sommigen claimen weerbestendig te zijn, anderen zijn het daadwerkelijk.
Tuurlijk is het geen 5000 lumen, maar wel meer lumen dan een lamp van 60 piek met een merklogo. Accu discutabel? Is niet mijn ervaring. Normaal slijtage patroon, normale levensduur. En voor een normale prijs te vervangen. Er is inderdaad een facebook post die om de zoveel tijd opduikt met een verbrande batterij van alibaba, maar die kan ik je ook van 'a merken' laten zien.
Ik heb inmiddels de Sigma Buster 700 gekocht en uitgeprobeerd. Een lamp van 5 tientjes.
Ben op die keuze gekomen door oa de volgende vergelijkingstool te bekijken; https://road.cc/content/buyers-guide/21 ... how-choose

Een lamp van Aliexpress had waarschijnlijk veel meer lumen gehad voor een veel lagere prijs. Deze voldoet echter en maakt de beloften tot op heden waar. Ga er waarschijnlijk nog wel een Buster 300 bijkopen als helmlampje. Vind het fijn om bochten door te kunnen kijken en zo nu en dan opzij te kijken als er een geluid vandaan komt.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Jer_81 schreef: ma 29 oktober 2018, 21:13 Vind het fijn om bochten door te kunnen kijken en zo nu en dan opzij te kijken als er een geluid vandaan komt.
Das wel herkenbaar, ik sprong er altijd af en richtte snel het stuur in het bos :lol: nu ook een hemlampje uit china
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Mtb1988 schreef: do 25 oktober 2018, 14:58
Zal morgen even de lampen linken en bevindingen noteren.
Aangezien ik het al beloofd had te posten, toch nog maar een post!
Alles bij elkaar duurde het iets langer voor alles binnen was.

De volgende verlichting aangeschaft om te proberen en dit zijn de bevindingen:
https://nl.aliexpress.com/item/WEST-FIE ... 4c4dvkNCdd Voorlicht brandt bij 16 graden +- 3 uur, opladen duurt ongeveer 1 uur.

Achterlicht werkt met een knoopcel batterij, dus niet geprobeerd hoe lang die aanblijft.

https://nl.aliexpress.com/item/1-SET-Su ... 4c4dvkNCdd
Lamp brandde ook 3 uur, echter wordt de lamp toch redelijk warm. (gok zon 40 graden)
Ook getest in 16 graden. Opladen +- 2 uur.
Nadeel van deze verlichting is het accu pakket wat aan de bovenbuis gemonteerd moet worden, echter gaat dit erg makkelijk

Beide lampen getest op volle sterkte voor de batterijduur.
Buiten op een verlaten boerenweg is de verlichting prima te noemen en ik durf zeker te zeggen dat het genoeg is voor offroad gebruik.

En mijn helm verlichting:
https://nl.aliexpress.com/item/USB-Rech ... 4c4dvkNCdd

Deed er ook 3 uur over voor de accu leeg was, verlichting was okay te noemen.
Oplaadduur: 1 uur.

Ik wil nog proberen foto's te maken met de verlichting aan, in een donker bos om te laten zien hoe goed de kwaliteit / het zicht is.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

200lumen voor offroad? Das wel wat weinig.
Maar misschien als je 10kmh rijdt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 9 november 2018, 22:57 200lumen voor offroad? Das wel wat weinig.
Maar misschien als je 10kmh rijdt.
Aantal lumen op alixpress lijkt niet heel veel te zeggen.

Met de helm verlichting kan ik vanaf de achterdeur tot de garage van de achterbuurman (15 meter) de hele muur verlichten vanaf mijn achterdeur.
Denk dat dus de 200 of 2000 lumen die vermeld zijn niet kloppen.

Van het weekend / begin volgende week maar eens kijken wat de verlichting in het bos doet.

De andere verlichting zou 5000 - 7000 lumen zijn, terwijl dat de grote merken dat niet eens aanbieden.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er bestaan natuurlijk ook echte lumens, en zodra ze 200 roepen, dan komt dat aardig in de richting vd waarheid voor dit lampje.
Maar er zijn ook lampjes die wel 3000 echte lumens uitpoepen,
Als je daar eenmaal mee hebt gefietst...
Maar nog vervelender is als jij met 200 lumen fietst (wat best kan, rustig aan), en er rijdt iemand mee met 2000 lumen of meer. Dan rij jij virtueel in het donker.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

Degene met de felste lampen voorop.

Zet zelf mij lamp op de midden stand (~500 lumens) en dat is prima. Kan mijne ook op 1000 lumens zetten, maar een beetje overdreven. (heb wel lampen waar je redelijk van uit kan gaan dat de lumens redelijk kloppen).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tjin schreef: ma 12 november 2018, 16:03 Degene met de felste lampen voorop.
...
Dat werkt niet echt.
De lichtkegel van je voorganger is zo fel dat jij nog steeds in het donker lijkt te rijden.
Grote verschillen in lumen zijn hinderlijk.
Met weinig lumen (en aangepaste snelheid) kom je een eind, totdat je fietsmaat op komt dagen met 2000exhte lumen op zn stuur en 2000 op zn helm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nendv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 29 augustus 2017, 08:45
Mijn mountainbike: CUBE RACE ONE 29

Als je voor een fietslamp gaat, ga dan echt voor een goede lamp. Dit is een investering voor langere tijd met minder risico (naar mijn mening) op slechte accu's en gewoon solide. Ook heb je dan een accu wat goed gesmacht is met de lamp en de opgegeven waarden dus zowel de lumen of de accu duur zijn gewoon goed.

https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-fe ... p-bc30.htm

Zelf zou ik deze lamp aanraden. Met offroad rijden en ook onroad op donkere paden altijd een goede keuze in hoeveelheid lumen.
Onroad is rond de 200-400 lumen meer dan voldoende. Offroad vind ik zelf 800 lumen of meer wel het minimum.

Lamp in de link is ook handig want heeft aparte schakelaar, dus deze zet je naast je handvat ergens en kun je zonder handen van je je stuur te doen wisselen in lumen.
Onelo
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: do 15 maart 2012, 01:15
Mijn mountainbike: Focus Superbud 29R 2.0

nendv schreef: wo 28 november 2018, 14:23 ..minder risico (naar mijn mening) op slechte accu's (...)Zelf zou ik deze lamp aanraden.
Hmhm, deze heeft dus geen accu van zichzelf, dan speel je inderdaad op safe :wink:
Met deze pluk je er ook wel een exotische lamp uit hoor, voor een kleine doelgroep. Er zijn voor die prijs leukere opties, (Van bv Lezyne)
Ik heb dit lampje jaren terug bij een beurs meegenomen. Ik was erg onder de indruk van de 'warmte' qua kleur. En - niet geheel onbelangrijk- Ik was al in het bezit van talloze 18650 accu's en een goede lader. Heb je die nog niet, dan ben je zo 50 euro verder..

Het blijft een vreemde éénd in de bijt, door het gebruik van 18650 accu's, zonder usb-laad mogelijkheid. Hoewel ik verwacht had dat de plastic batterijlade het snel zou begeven, valt dat mee. Maar dan die volledig nutteloze 1800 lumen burstmodus, die je dan ook alleen maar kunt bedienen met de afstandsbediening. Dat knopje dient nergens anders voor dan te 'flashen' met 1800lm. Dat heeft geen enkel nut, al helemaal niet als je de lamp op z'n hoogte stand hebt staan (1200lm). Het enige nut heeft hij gehad, als ik bij nachtelijke onroad ritten auto's kon seinen hun groot licht uit te doen :D.
Gebruikersavatar
Mart!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 1 november 2017, 11:48
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910

Jer_81 schreef: ma 29 oktober 2018, 21:13 Ik heb inmiddels de Sigma Buster 700 gekocht en uitgeprobeerd. Een lamp van 5 tientjes.
Deze heb ik onlangs ook aangeschaft en al enkele keren naar tevredenheid gebruikt. Ervaring is dat deze het langer uithoud dan de Ali lampjes van m'n fietsmaten, zeker in de 'standard' modus. Ook een mooi compact lampje dat makkelijk afneembaar is en Duitse degelijkheid. Zit zelf ook te denken aan een 300 voor de helm, of om de 700 te verplaatsen naar de helm en de 2000 bij te kopen (die is wel wat steviger geprijsd)
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Wij(mijn vrouw en ik) reden voorheen regelmatig 's avonds in het bos, daarbij gebruik makend van 1 Solarstorm(18 dollar) op het stuur en een andere ebay lamp(16 dollar) op de helm. De lichtopbrengst is heel goed alleen de accu's zijn wat goedkoop(kartonnen plaatjes op de polen en een krimphoesje om de cellen) :-?
Toch nog verbaasd over de brandduur 2 van de bijgeleverde accu's (de ene had een duur van 3 uur op volle kracht en de andere 2,5 uur). Na 2x bikefestival en een aantal keren natgeregend te zijn gaven ze het uiteindelijk op. Ik heb nu 4 accu's(27€ per stuk) bij een Nederlandse internetshop besteld, deze zijn heel wat beter afgewerkt dan de chinezen, maar ze kosten per stuk net zoveel als de Solarstorm met accu, adapter en montage-steunen, dus dat vind ik dan wel een gokje waard.
Met een adapter opladen kan er niet zoveel misgaan(accu's moet je niet onbeheerd opladen) en aangezien je maar met een relatief klein vermogen laadt(ik heb voorheen met Lipo-accu's rc auto's geraced en die moet je toch heel anders behandelen met het oog op balanceren) dus heb wel een beetje ervaring.
Plaats reactie