Zoals je in mijn eerste bericht kunt lezen ben ik benieuwd naar mensen die hier al ervaring mee hebben, en dus al een fiets leasen, Ik wil namelijk zelf ook graag meedoen. Het bedrijf waar ik voor werk gaat mee doen met het nieuwe ''fietsenplan'' alleen weten ze nog niet met welke lease maatschappij. De meest voor de hand liggende is Lease a bike puur en alleen omdat zij de grootste zijn.
Fiets leasen nu beschikbaar tegen 7% bijtelling
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
"Toevallig" zijn ze bij mij op het werk (werkgever van meer dan 1000 personen) ook bezig om te kijken hoe de regeling uitpakt en wat er nog komen gaat.
Van wat ik begrepen heb wordt er in de 2e kamer nog voor het zomerreces een beslissing genomen omtrent de reiskostenvergoeding. Nu is het financieel alleen interessant als je tot 5 kilometer van je werk woont, daarboven dus niet. Tenzij Den Haag gaat besluiten dat de reiskostenvergoeding blijft bestaan zoals dat nu ook het geval is.
Van wat ik begrepen heb wordt er in de 2e kamer nog voor het zomerreces een beslissing genomen omtrent de reiskostenvergoeding. Nu is het financieel alleen interessant als je tot 5 kilometer van je werk woont, daarboven dus niet. Tenzij Den Haag gaat besluiten dat de reiskostenvergoeding blijft bestaan zoals dat nu ook het geval is.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 187
- Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C
Ik ben ondernemer en ook werkgever. Wij zijn ook aan het kijken hoe we dit aan de medewerkers kunnen aanbieden. En wat de gevolgen zijn. Medewerkers hebben al een leaseauto en NS business card. In eerste instantie ben ik niet van plan dit voor medewerkers te gaan betalen, maar zou het wel willen faciliteren zodat zij het fiscaal voordeel hebben.
Vraag me voor mezelf af, ik ben ook medewerker, of je ook meer dan 1 fiets van de zaak zou mogen hebben.
Vraag me voor mezelf af, ik ben ook medewerker, of je ook meer dan 1 fiets van de zaak zou mogen hebben.
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Hier nog wat extra info voor werkgever/weknemer:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... an-de-zaak
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... an-de-zaak
Overigens sorry als ik soms bot over kom hoor, maar ben altijd een beetje sceptisch over dit soort zaken.
In mijn ogen heeft dit soort "goodwill" altijd als uitgangspunt nog meer geld binnen harken.
( Mensen dingen (op afbetaling) laten kopen die ze anders niet gekocht zouden hebben. )
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... an-de-zaak
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... an-de-zaak
Overigens sorry als ik soms bot over kom hoor, maar ben altijd een beetje sceptisch over dit soort zaken.
In mijn ogen heeft dit soort "goodwill" altijd als uitgangspunt nog meer geld binnen harken.
( Mensen dingen (op afbetaling) laten kopen die ze anders niet gekocht zouden hebben. )
-
- Pro Biker
- Berichten: 1253
- Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
- Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit
Ik zie in de bovenstaande reacties een denkfout terugkomen.
"als je een dag met de fiets gaat moet je XX euro inleveren" Als je op die dag met de fiets gaat heb je geen andere kosten. Je levert dus geen geld in. Je ontvangt alleen geen vergoeding voor niet te maken kosten.
"als je een dag met de fiets gaat moet je XX euro inleveren" Als je op die dag met de fiets gaat heb je geen andere kosten. Je levert dus geen geld in. Je ontvangt alleen geen vergoeding voor niet te maken kosten.
Zeker heb je wel kosten, een auto kost ook geld als hij stil staat voor de deur. Dus met een leasefiets erbij wordt je auto duurder. Dat is het hele probleem van deze regeling (voor de gebruiker).ollie schreef: ↑do 13 februari 2020, 23:02 Ik zie in de bovenstaande reacties een denkfout terugkomen.
"als je een dag met de fiets gaat moet je XX euro inleveren" Als je op die dag met de fiets gaat heb je geen andere kosten. Je levert dus geen geld in. Je ontvangt alleen geen vergoeding voor niet te maken kosten.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
Inderdaad, en van het geld dat je krijgt als reiskosten kan je een aardige fiets kopen. Ik krijg bijvoorbeeld bijvoorbeeld 200 euro reiskostenvergoeding per maand. Als ik een leasefiets zou krijgen dan zou ik dat in moeten leveren. Ikkan mij niet voorstellen dat mijn baas EN een fiets leased voor mij EN de overage reiskosten blijft betalen.
Voor die 2400 reiskosten per jaar kan je al een hele leuke fiets kopen. Dan heb ik de bijtelling nog niet eens meegerekend.
Voor die 2400 reiskosten per jaar kan je al een hele leuke fiets kopen. Dan heb ik de bijtelling nog niet eens meegerekend.
Hier kan het verhaal danig verschillen. De regels staan toe om lease fietsen aan te bieden. De werkgever krijgt hier een fiscaal voordeel en de werknemer betaalt geen sociale bedragen op dit voordeel. De werkgever is echter niet verplicht om het fiscaal voordeel te laten doorstromen naar de werknemer. Een werkgever kan dit wel kiezen en dan kan je tot > 40% op de nieuw prijs voordeel doen. Maximaal voordeel krijg je meestal als de werkgever zelf de financiering regelt en er dus geen leasing maatschappij is. De werkgever mag de fiets na de looptijd dan ook immers aan een restprijs van €0 doorverkopen. Werkgevers gaan in dit scenario expliciet voor het maximale werknemers voordeel als manier om personeel te binden.
Als de werkgever dit niet doet neemt het totale voordeel op de nieuw prijs snel af. Leasing maatschappijen vragen meestal een afkoop prijs en leggen nogal makkelijk extra vereisten op. Dit kan bv sportief gebruik in georganiseerd groepsverband uitsluiten. Maw je gaat tegen de regel van het leasing contract als je deelneemt aan een toertocht. Als het voordeel op de totaal prijs zakt kan er een tweede val ontstaan, zeker bij lagere inkomens, de maandelijkse bijdragen wordt afgehouden van je bruto inkomen. Alle voordelen die berekend worden op het bruto loon dalen voor de looptijd dus ook. Belangrijkste daarbij is het pensioen.
De belastingdienst vraagt dat de werkgever een princips akkoord heeft met de werknemer om frequent een fiets te gebruiken in het woon-werkverkeer. Dit kan en mag echter niet afgedwongen of gecontroleerd worden.
- RobBoZ
- Extreme Biker
- Berichten: 617
- Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
- Mijn mountainbike: is smerig.
Zat nog even op die site van Lease a bike te kijken maar kan eigenlijk niets over de voorwaarden vinden.
Wel dit stuk:
Wel dit stuk:
Dat is volgens mij gewoon misleiding.Leasen is profiteren. Het leasemodel inclusief terugkoop is dé voordeligste manier voor elk type fiets.
En welk deel van die 200 euro (bruto/netto?) verdwijnt weer via de uitlaat? Dat spaar je dus mooi wel uit/geef je niet uit als je gaat fietsen. Een auto kost stilstaand inderdaad ook geld.japie carbon schreef: ↑vr 14 februari 2020, 08:55 Inderdaad, en van het geld dat je krijgt als reiskosten kan je een aardige fiets kopen. Ik krijg bijvoorbeeld bijvoorbeeld 200 euro reiskostenvergoeding per maand. Als ik een leasefiets zou krijgen dan zou ik dat in moeten leveren. Ikkan mij niet voorstellen dat mijn baas EN een fiets leased voor mij EN de overage reiskosten blijft betalen.
Voor die 2400 reiskosten per jaar kan je al een hele leuke fiets kopen. Dan heb ik de bijtelling nog niet eens meegerekend.
Even makkelijk gerekend:
200 euro / 0,20 ct (makkelijk gerekend ) = 1000km/maand
1000km/20 werkdagen (makkelijk gerekend) = 50km/dag
200 euro/20 werkdagen = 10 euro per dag
gemiddeld verbruik (?): 1:15 (benzine)
verbruik per dag: 3,33L
gemiddelde benzineprijs in 2019: 1,78 euro
Via de uitlaat verdwijnt dus 5,93 euro van de 10 euro per dag. En dat spaar je dus uit als je gaat fietsen. (los van onderhoud, slijtage en extra afschrijving) Extra brandstof voor je lichaam niet meegerekend. En dit is puur de centenkwestie...Maar dit telt alleen als je nu de auto gebruikt ipv de fiets
Ik zou het wel zien zitten. Één leasebudget voor auto en fiets. Een VW Golf-achtige is prima voor mij, rest in de fiets en afschrijven naar 0 in 3 jaar. Dan beloof ik plechtig dat ik 52/53x per jaar de fiets meeneem naar mijn werklocatie. (Meenemen moet je ruim zien ) Het milieuvoordeel voldoe ik al aan als ik de trein neem ipv de auto.
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5628
- Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
- Mijn mountainbike: is een hardtail
- Contacteer:
Dat is wel heel makkelijk natuurlijk...
In jouw berekening loop je dus 16 euro per maand mis (4 euro, 4 weken).
Maar als je een fiets gaat leasen, kost je dat ook al snel een tientje per maand.
Je levert dus 25 euro per maand in, zodat je een dag in de week op de fiets kunt gaan zitten.
Mijn gok is dat dat niet zo heel erg aantrekkelijk gaat zijn voor de meeste Nederlanders
Voor mijzelf is het ook niet zo interessant trouwens.
Ik fiets al naar mijn werk, dus ik zou mijn woon werk vergoeding (100 euro per maand) gaan inleveren en gaan betalen voor een fiets (al snel een tientje per maand).
Dus in plaats van 1200 euro per jaar krijgen, zou ik 50 euro per jaar gaan betalen. Onderhoud van mijn fiets is zo rond de 100 euro per jaar (bandje, remblokje, ketting/cassette), met een aanschaf van rond de 700 euro.
In mijn huidige situatie verdien ik dus 400 euro per jaar, terwijl het me 50 euro per jaar zou kosten als ik dezelfde fiets ga leasen.
In jouw berekening loop je dus 16 euro per maand mis (4 euro, 4 weken).
Maar als je een fiets gaat leasen, kost je dat ook al snel een tientje per maand.
Je levert dus 25 euro per maand in, zodat je een dag in de week op de fiets kunt gaan zitten.
Mijn gok is dat dat niet zo heel erg aantrekkelijk gaat zijn voor de meeste Nederlanders
Voor mijzelf is het ook niet zo interessant trouwens.
Ik fiets al naar mijn werk, dus ik zou mijn woon werk vergoeding (100 euro per maand) gaan inleveren en gaan betalen voor een fiets (al snel een tientje per maand).
Dus in plaats van 1200 euro per jaar krijgen, zou ik 50 euro per jaar gaan betalen. Onderhoud van mijn fiets is zo rond de 100 euro per jaar (bandje, remblokje, ketting/cassette), met een aanschaf van rond de 700 euro.
In mijn huidige situatie verdien ik dus 400 euro per jaar, terwijl het me 50 euro per jaar zou kosten als ik dezelfde fiets ga leasen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
Inderdaad, het wel of niet fietsen hangt toch niet af van een leasefiets. Mijn punt is dat ik nu 2400 euro aan reiskosten krijg, die ik niet zou krijgen met een leasefiets. In 1 jaar tijd kan ik dus gemakkelijk een prima fiets kopen waarmee ik op mijn werk kom. Alles wat ik daarna krijg is zo een beetje pure winst (op wat onderhoudskosten na)
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 365
- Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
- Mijn mountainbike: Scott Scale 930
Als je gaat rekenen moet je alle (extra) kosten meenemen. Een auto kost inderdaad ook geld als ie stilstaat, maar nog meer als ie rijdt. Denk aan extra afschrijving en extra onderhoud.
Je moet jezelf dus niet rijk rekenen. Met 200 euro per maand zul je behoorlijk wat kilometers maken neem ik aan.
Je moet jezelf dus niet rijk rekenen. Met 200 euro per maand zul je behoorlijk wat kilometers maken neem ik aan.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
Ik heb geen extra auto, du ook geen extra kosten. Als ik niet op de fiets ga dan ga ik met de motor. Op die motoren heb ik geen afschrijving, alleen de kosten voor het extra onderhoud, en die heb je met een leasfiets nog steeds.