Fiets leasen nu beschikbaar tegen 7% bijtelling

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

JoopO schreef: do 20 februari 2020, 10:13
Je moet jezelf dus niet rijk rekenen. Met 200 euro per maand zul je behoorlijk wat kilometers maken neem ik aan.
Mijn geluk is dat het met de auto verder is dan met de fiets. Met de fiets heb ik een kortere weg via de pont. Dus ik ben idd 1 euro per dag extra kwijt aan de pont, maar dat zou met een lease fiets ook zo ijn.

Ik reken mijzelf zeer zeker niet rijk, ik geef alleen aan dat een leasefiets in heel veel gevallen niet voordeliger is.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Volgens mij gaat een leasefiets alleen voordeliger zijn als je er een auto voor kunt weg doen.
Dan liggen je vaste lasten ineens een stuk lager.

Maar dan nog is zelf een fiets kopen voordeliger in de meeste gevallen, tenzij je heel dicht bij je werk woont en amper reiskostenvergoeding krijgt.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

japie carbon schreef: do 20 februari 2020, 10:22 Ik heb geen extra auto, du ook geen extra kosten. Als ik niet op de fiets ga dan ga ik met de motor. Op die motoren heb ik geen afschrijving, alleen de kosten voor het extra onderhoud, en die heb je met een leasfiets nog steeds.
Hier nog zo een.
Kosten voor een motor zijn echt een lachtertje.
(5 euro verzekering per maand en 30 euro wegenbelasting per kwartaal. )
Verbruik ong. 1:20
Onderhoud doe ik zelf dus dat kost ook alleen de onderdelen.
Die ik weer via het werk kan kopen met de nodige voordelen.

Verder is het ook wat je zegt, je hoeft niet perse een dure fiets te hebben.
Denk dat dit soort regelingen mensen eerder aanzet tot dingen kopen die ze zich eigenlijk niet kunnen permiteren.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

RobBoZ schreef: do 20 februari 2020, 11:27 (...)
Verder is het ook wat je zegt, je hoeft niet perse een dure fiets te hebben.
Denk dat dit soort regelingen mensen eerder aanzet tot dingen kopen die ze zich eigenlijk niet kunnen permiteren.
Tja. Heel de wereld leeft op de pof. Geld is bijna gratis. Bezit wordt fiscaal bestraft. Dus huizen, auto's, allemaal niet van jezelf. Daar kan dan ook nog wel een fiets bij.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Joepie de schreef: do 20 februari 2020, 11:51 Tja. Heel de wereld leeft op de pof. Geld is bijna gratis. Bezit wordt fiscaal bestraft. Dus huizen, auto's, allemaal niet van jezelf. Daar kan dan ook nog wel een fiets bij.
Met die instelling wordt het er in ieder geval niet beter op.
Huis is begrijpelijk dat je het geld niet zomaar op hoest, en dat is nog een zinnige investering.

Maar al die andere "luxe" dingen waar mensen een lening voor afsluiten/op aanbetaling kopen/leasen zijn totaal overbodig.
Het voelt even goed als je het in handen hebt, en er mee kan showen aan de buurman/vrienden.
Maar daarna wordt het je nieuwe standaard, maar je kan wel blijven dokken.

Als je kijk wat je tegenwoordig allemaal kunt leasen ook, tot meubels toe.
Je hebt straks alleen maar spul van een ander wat je mag gebruiken en daarna mag je ook nog dokken als je het als nog wil hebben.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

RobBoZ schreef: do 20 februari 2020, 14:04
Joepie de schreef: do 20 februari 2020, 11:51 Tja. Heel de wereld leeft op de pof. Geld is bijna gratis. Bezit wordt fiscaal bestraft. Dus huizen, auto's, allemaal niet van jezelf. Daar kan dan ook nog wel een fiets bij.
Met die instelling wordt het er in ieder geval niet beter op.
Huis is begrijpelijk dat je het geld niet zomaar op hoest, en dat is nog een zinnige investering.

Maar al die andere "luxe" dingen waar mensen een lening voor afsluiten/op aanbetaling kopen/leasen zijn totaal overbodig.
Het voelt even goed als je het in handen hebt, en er mee kan showen aan de buurman/vrienden.
Maar daarna wordt het je nieuwe standaard, maar je kan wel blijven dokken.

Als je kijk wat je tegenwoordig allemaal kunt leasen ook, tot meubels toe.
Je hebt straks alleen maar spul van een ander wat je mag gebruiken en daarna mag je ook nog dokken als je het als nog wil hebben.
En uiteindelijk ga je dood en kun je niets meenemen. :bier:

Als het financieel voor iemand prima te behappen is zie ik geen bezwaar als iemand gaat leasen. In mijn kennissenkring worden ook auto's privé geleased en die hebben er veel plezier van. Uiteindelijk betalen ze er wel veel voor maar dat is een weloverwogen beslissing wat je dan neemt.

Ik lease geen auto. Die wordt betaald uit de spaarrekening en ook dat doet om de zoveel jaar pijn. Maar die pijn ben ik snel vergeten omdat ik kan genieten van een andere auto of iets anders waarvoor gespaard is.

Ik woon op 6 kilometer van mijn werk en pak nu eigenlijk te vaak de auto. Komt ook omdat ik geen zin aan fietsen heb als ik uit de nachtdienst kom. Voor mij zou het financieel nog aantrekkelijk worden om de auto te laten staan en die electrische fiets te leasen. Binnenkort horen we bij ons meer of we wel of niet mee gaan doen.
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

RobBoZ schreef: do 20 februari 2020, 07:41
Even voor de duidelijkheid, dit verhaal gaat nu over de Nederlandse regeling toch ?
Had ik toch nog iets duidelijk moeten zijn ... gaat over de Belgische regels. De Nederlands regels lijken als ik de uitleg hier lees wel gelijkaardig.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

@RobBoz, ik bedoelde het ook ironisch.

De mogelijkheid tot leasen/veel geld lenen wordt geboden en het is begrijpelijk dat mensen die mogelijkheid aangrijpen. Voor sommigen is zelfs de enige mogelijkheid om mee te doen in onze maatschappij. Of het verstandig is, is een tweede. Punt is namelijk dat we met de overdadige consumptie een voorschot nemen op de toekomst. Schulden gaan niet vanzelf weg, die moeten ergens een keer terugbetaald worden. Het kan best zijn dat de volgende generatie de rekening betaalt voor onze pleziertjes. We dachten altijd dat schulden in de toekomst relatief lager zouden worden door geldafwaardering (inflatie), maar de praktijk lijkt nu toch even iets weerbarstiger. Het aanzetten van de Europese geldpers is nu ook niet een heel vertrouwenswekkend instrument....

Maar goed, ik voel de vraag aankomen natuurlijk. Mijn schuld beperkt zich tot mijn eigen woning en die schuld is 30% van de marktwaarde. Mijn auto's en fietsen zijn in eigen bezit.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Gelukkig, zitten we toch op een lijn. :D

Het is inderdaad die mogelijkheden die worden geboden die mij storen.
Vaak nog onder het feelgood motto van minder koolstof uitstoot, betere gezondheid enz om nog lekker op het gevoel in te spelen ook.

Terwijl daar juist verbetering te halen valt door minder te consumeren.

Komt ook nog eens bij dat de mensen die het meest vatbaar zijn voor deze lokkertjes vaak ook de gene met het laagste inkomen zijn, en daardoor de impact van het afbetalen nog het grootst is.

Snap het uit commercieel oogpunt wel, je hebt er weer een doelgroep bij die je anders niet zou bereiken.
Maar of het moreel ook zo netjes is...
Maarja, daar kijken de grote graaiers niet naar.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Nou, dit gaat toch niet over geld lenen, maar over een fiets van de zaak. Opzich is daar niets mis mee, volgens mij is het overgrote deel van het wagenpark geleased.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Al eerder gepost;

Het "leasen" van de fiets heeft niets met deze regeling te maken.
Leasen is een vorm van financiering.

Waar het in dit topic om gaat is een Nederlandse belastingregel, waarbij over een fiets die door de werkgever beschikbaar wordt gesteld (ongeacht de financieringsvorm), 7% van de waarde bij je belastbaar inkomen wortd geteld, waarover je dan inkomstenbelasting betaalt.

Beter dus de titel van de post aanpassen naar "Fiets van de zaak/baas".
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Openings post:
Hallo,

Sinds januari 2020 is het mogelijk om fietsen te leasen. Dit zou een fiscaal voordeel opleveren tot 40%. Voordeel hiervan is dat je niet in een keer een enorme aankoop hoeft te doen en maandelijks een vast laag maandtarief betaald via het brutoloon. Na de leaseperiode van 36 maanden heb je dan de optie om de fiets over te nemen tegen 15% van de nieuwprijs. Nadeel is dat de fiets ook gebruikt moet worden voor woon-werk verkeer voor minimaal 1 dag in de week. Voor de dagen dat je met de fiets naar het werk denkt te komen vervalt je km vergoeding. Ik ben erg benieuwd of er al mensen zijn die hier ervaring mee hebben en dus al een fiets hebben uitgezocht en welke lease maatschappij ze daarvoor gebruikt hebben, de meest bekende lease maatschappij is Lease a bike. Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op een fiets, ik denk dan bijvoorbeeld aan een ''strandfiets'' omdat deze licht en snel kan zijn.
Volgens mij ging dit in de eerste instantie gewoon over een fiets leasen zodat je niet gelijk een dure fiets hoef te kopen.
En dat je zo toch aan een "leuke" fiets kan komen die je anders niet zomaar in een keer zou kopen.
Dat mogelijk tot 40% voordeel zie ik als een bijkomend voordeel in dit verhaal, maar niet de hoofdvraag.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

In de titel van de post wordt duidelijk de 7% bijtelling genoemd.

Het gaat dus om een fiets van de zaak, ongeacht de financieringsvorm die de wergever kiest.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

'T is maar net waar je op focust.

Maar komt er denk ik bij veel mensen toch op neer dat ze nu iets leuks kunnen rijden wat ze anders niet gekocht zouden hebben.
Ongeacht het financieel voordeel/nadeel.
En van de baas of lease maakt dan even niet uit.
Gaat er uiteindelijk om, kost het geld, of levert het geld op.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Als je heel dichtbij woont en al op je gewone fiets naar het werk gaat, en je mag van de baas een mooie MTB uitzoeken waarmee je dus niet naar het werk hoeft te fietsen dan is het best aardig. Dan lever je niet al te veel reiskosten, dan is het eigenlijk alleen maar de 7% bijtelling.
Plaats reactie