Fiets leasen nu beschikbaar tegen 7% bijtelling

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
HtotheB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 12 februari 2020, 11:29

Johan !! schreef: wo 12 februari 2020, 16:04 Het is alleen leuk als je geen reiskosten krijgt
Met 130 euro reiskosten in de maand x 12x 3 is 4680 euro in 3 jaar die ik dan niet krijg plus de 7 x12 x 3 = 252 kan ik na 3 jaar zelf een fiets van € 5000 kopen
Nee dat gaat hem niet worden
Ik krijg zelf € 338,- aan km vergoeding in de maand. Gezien ik 45 km van mijn werk woon ben ik van plan 1 dag in de week met de fiets te komen. Voor die ene dag moet ik dus mijn km vergoeding inleveren wat neer komt op ongeveer €70 p/maand. Dat over 3 jaar gezien is 2520 euro. Daarnaast moet je uiteraard nog de bijtelling van de fiets betalen en mits je dat wilt rekening houden met het overname bedrag na de lease periode. Voordeel is dus wel dat je niet in een keer een groot bedrag hoeft uit te geven aan een dure fiets maar dit dus in termijnen kan doen.
HtotheB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 12 februari 2020, 11:29

RobBoZ schreef: wo 12 februari 2020, 16:33 En los van dat is het veel leuker om iets te hebben wat echt van jou is ipv in bruikleen van een bedrijf.
Tenminste dat is mijn instellingen.

Dat de belastingbetaler evt meebetaalt aan iemand z'n fiets kan ik niet zo van wakker liggen.
Gun die werkende die een fiets wil van mijn belasting geld het een stuk meer dan iemand die te lui is om van de bank te komen om te gaan werken.
De fiets kan worden overgenomen na de leaseperiode, wat het dus eigenlijk wel ''jou'' fiets maakt.
HtotheB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 12 februari 2020, 11:29

bogak schreef: wo 12 februari 2020, 21:25 Alleen interessant als je niet al te ver van je werk woont ivm vervallen km vergoeding.
Bij mij gaat het niks worden, de (voorlopige) voorwaarden zouden zijn:

Werkgever stelt per jaar maximaal xx fietsen ter beschikking – wie het eerst komt die het eerst maalt;
De fiets wordt aangeschaft door werkgever en is het eigendom van werkgever;
Voor de fiets is een bijtelling van 7% van de adviesprijs van de fiets van kracht, dit wordt op het brutosalaris ingehouden,
(bijv.: voor een fiets van € 2000 betaal je per jaar € 140 bruto bijtelling, de belasting per jaar is € 58. Per maand kost de fiets je € 4,83);
De aanschafwaarde van de fiets bedraagt maximaal tussen de € 1.000 en € 2.500.
Het arbeidspercentage (parttime/fulltime) bepaalt het maximale tarief;
Het onderhoud van de fiets is, met een vastgesteld maximum per jaar, voor rekening van werkgever;
De fiets van de zaak is niet te combineren met een auto van de zaak;
Als gebruik wordt gemaakt van de regeling “fiets van de zaak” komt de reiskostenvergoeding woon-werkverkeer te vervallen,
tenslotte kom je (zoveel mogelijk) op de fiets naar je werk!
Wat jij hierboven hebt geschreven is niet juist. De KM vergoeding vervalt alleen op de dagen dat je op de fiets naar je werk zou komen. Fietsen mogen uitgezocht worden van E-bike tot Mountainbikes met een waarde van €500 tot €12000. De fiets van de zaak is WEL te combineren met een auto van de zaak.
HtotheB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 12 februari 2020, 11:29

Peter243 schreef: wo 12 februari 2020, 21:51 https://nos.nl/l/2302416
Dit is een oud artikel, probeer deze eens: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/231362 ... files.html
HtotheB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 12 februari 2020, 11:29

Oli4k schreef: wo 12 februari 2020, 18:26 Hoe zit het met onderhoud en onderdelen? Voor eigen kosten of zit dat bij het contract in? 😁
Onderhoud zit bij het contract in. Er kan gekozen worden voor het standaard onderhoud of premium (een verschil van €2.75 p.mnd)
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

HtotheB schreef: do 13 februari 2020, 10:05 Dit is een oud artikel, probeer deze eens: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/231362 ... files.html
Dat artikel zegt helemaal niets en heeft meer weg van een advertorial.

Heb je ergens een bron met duidelijke cijfers en voorwaarden voor de regeling waar jij het over hebt.
Geen mooie verhaaltjes maar gewoon zwart/wit hoe het nu zit?

Wil je niet tegenwerken hoor, ben gewoon benieuwd hoe het nu echt zit.
En vanuit een betrouwbare bron.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

NOS heeft waarschijnlijk lekker het persberichtje van Gazelle/Pon gecopypaste ;)
Everybody bought a new bike!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Maar gaat je baas een fiets van €6000,- leasen voor 1 dag in de week?
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Mwa, hier wordt hard aan gelobbyd hoor.

In de sectoren waar de leaseauto nog heilig is zie ik het nog niet zo snel gebeuren allemaal (want je leaseauto inleveren voor een fiets van de zaak is dus een nogal slechte deal) maar bv in de (semi-) publieke sector zullen er wel bedrijven en instellingen zijn die hiermee gaan experimenteren.*

Voor een commute van bv Amersfoort of Nieuwegein naar Utrecht Uithof is een pedelec echt wel een handig vervoermiddel namelijk.


* Al zal in de praktijk dat ding ofwel stof gaan staan happen, ofwel door 1 persoon geannexeerd worden :winkie:
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Belangrijk is eerst duidelijke cijfers en voorwaarden zodat je er een rekensommetje tegenaan kan gooien een rationele beslissing kan maken.

Kunnen allemaal wel speculeren maar zonder dat is niet te zeggen of het een slimme investering is of gewoon een product op afbetaling.
( Mijn vermoeden gaat toch uit van dat laatste, gezien hoeveel er voor gelobbyd wordt. )

Verhalen van een aantal personen voor wie het wel gunstig uitpakt zegt natuurlijk niets over de andere 99%.
Er zijn ook mensen die hun hele leven roken en 100 jaar oud worden.
Dat betekent niet dat roken gezond/een goede keuze is.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

HtotheB schreef: do 13 februari 2020, 10:05
Peter243 schreef: wo 12 februari 2020, 21:51 https://nos.nl/l/2302416
Dit is een oud artikel, probeer deze eens: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/231362 ... files.html
Het gaat met name om de rekenvoorbeelden. Vaak is zelf aankopen op termijn voordeliger. Veel is afhankelijk wat werkgever wil doen ook qua administratieve lasten en deze dan weer wel of niet uitbesteden. Het lijkt een leuk plan maar in de praktijk voor velen niet aantrekkelijk.
HtotheB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 12 februari 2020, 11:29

japie carbon schreef: do 13 februari 2020, 11:46 Maar gaat je baas een fiets van €6000,- leasen voor 1 dag in de week?
Er zijn 3 vormen:
Werkgever investeert, in dit geval hoef je alleen de bijtelling te betalen en betaald je werkgever de rest.
Gedeelde investering, werkgever en werknemer bepalen de verdeling van de kosten.
Werkgever faciliteert, Leasebedrag verrekend met het brutoloon, fiscaal voordeel van 25-40%
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

De anwb is ook een groot belang hebbende bij lease.
Ze linken in het artikel nota bene naar hun eigen leaseplan voor private lease.

Over het algemeen is de praktijk, als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het ook zo.

Zal zelf ook eens wat rondneuzen.
Gewoon omdat het kan. :tong
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Maar wat is eigenlijk het doel van dit topic?

Want je lijkt er al veel van te weten en hebt overal een tegen antwoord op.

Wil je weten of dit een goede keuze is ?
Wil je bevestigd hebben dat het een goede keuze is?
Of is het ordinair spammen?
Plaats reactie