BC Bike Race

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
stoppieheld
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 20 januari 2020, 15:30
Mijn mountainbike: Rose Psycho Path

Deze zomer gaan we een maand rondreizen in Canada met een camper. Al zoekende naar to-do's op Vancouver Island kwam ik de website van de BC Bike Race (BCBR) tegen. Dit schijnt 's werelds meest epische singletrack experience te zijn. Het gaat om een 7-daagse stage race die start op Vancouver Island en dan richting Whistler trekt. Gemiddeld 50 km. en 2000+ hm. per dag. Bij de inschrijving zitten vervoer (ferry/watervliegtuig), slaapplekken, uitgebreide voeding, BCBR Trolley etc. inbegrepen... Early bird zit rond de €1600,- (dit is uiteraard wel ex. vlucht A'dam-Vancouver).

Zoals jullie begrijpen werd ik hier nogal enthousiast van. When in Rome, dus we gaan deze zomer zeker een dag kijken. Heeft er iemand ervaring met dit evenement?

Website: https://www.bcbikerace.com/
Verslag van BKXC op Youtube: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... 7p0_rg_Yob
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Geen ervaring, maar er staat een inschrijving te koop: viewtopic.php?f=20&t=142645
Maar die had je misschien al gezien.
stoppieheld
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 20 januari 2020, 15:30
Mijn mountainbike: Rose Psycho Path

baron062 schreef: do 13 februari 2020, 15:24 Geen ervaring, maar er staat een inschrijving te koop: viewtopic.php?f=20&t=142645
Maar die had je misschien al gezien.
Merci voor de tip, maar is te kort dag helaas.
Gebruikersavatar
SFrits
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 9 april 2014, 17:22
Mijn mountainbike: Mach 4SL V2, Diverge comp

Voor een impressie van de routes check:

https://www.youtube.com/watch?v=XgiyFUc ... 7p0_rg_Yob
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

stoppieheld schreef: do 13 februari 2020, 15:36
baron062 schreef: do 13 februari 2020, 15:24 Geen ervaring, maar er staat een inschrijving te koop: viewtopic.php?f=20&t=142645
Maar die had je misschien al gezien.
Merci voor de tip, maar is te kort dag helaas.
Hoezo te kort dag? Je vraagt of BCBR wat is voor deze zomer en iemand biedt een inschrijving te koop aan....


Ik heb de BCBR in 2018 gedaan en het was mijn mooiste bike ervaring. Super mooie tracks bij de verschillende plaatsen. Technisch erg leuk. De sfeer tijdens de hele week was ook erg goed. Ik zou de BCBR zo weer doen (enige uitdaging is geld, tijd en thuisfront)
stoppieheld
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 20 januari 2020, 15:30
Mijn mountainbike: Rose Psycho Path

bouwpakket schreef: vr 14 februari 2020, 09:41
stoppieheld schreef: do 13 februari 2020, 15:36

Merci voor de tip, maar is te kort dag helaas.
Hoezo te kort dag? Je vraagt of BCBR wat is voor deze zomer en iemand biedt een inschrijving te koop aan....


Ik heb de BCBR in 2018 gedaan en het was mijn mooiste bike ervaring. Super mooie tracks bij de verschillende plaatsen. Technisch erg leuk. De sfeer tijdens de hele week was ook erg goed. Ik zou de BCBR zo weer doen (enige uitdaging is geld, tijd en thuisfront)
Thanks, goed om te lezen dat je het zo mooi vond. De redenen die jij noemt zijn dus ook precies de redenen dat ik dit jaar niet kan rijden. Hebben met het gezin een maand een camper gehuurd om een ronde British Columbia/Rockies te doen, dus het geld is op :wink: Bovendien een goed excuus om volgend jaar nog een keer te gaan!
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Goede vriend van me heeft 'm ook gereden en wat Bouwpakket zegt vond hij de trails ook top.
Maar...
wat hem tegenviel en waar hij zich in vergist had was het verplaatsen met kamp van route naar route.
Iets te veel eiland hoppen voor hem, hij had wat meer relax tijd verwacht voor en na de ritten.
Vaak het gevoel van haasten om de boel weer op te pakken en naar het volgende kamp verplaatsen ipv bbq in de avond met een biertje erbij.

Door z'n werk was z'n conditie niet echt top en zat hij bij de langzamere rijders. Hij had dus meer tijd nodig om de routes te voltooien waardoor je automatisch minder tijd over hebt als je aan komt in het kamp. Zorg dus dat je in top conditie bent om er voor de volle 100% van te kunnen genieten. :-q
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Jefro98 schreef: vr 14 februari 2020, 10:17 Goede vriend van me heeft 'm ook gereden en wat Bouwpakket zegt vond hij de trails ook top.
Maar...
wat hem tegenviel en waar hij zich in vergist had was het verplaatsen met kamp van route naar route.
Iets te veel eiland hoppen voor hem, hij had wat meer relax tijd verwacht voor en na de ritten.
Vaak het gevoel van haasten om de boel weer op te pakken en naar het volgende kamp verplaatsen ipv bbq in de avond met een biertje erbij.

Door z'n werk was z'n conditie niet echt top en zat hij bij de langzamere rijders. Hij had dus meer tijd nodig om de routes te voltooien waardoor je automatisch minder tijd over hebt als je aan komt in het kamp. Zorg dus dat je in top conditie bent om er voor de volle 100% van te kunnen genieten. :-q
Het is inderdaad een vol programma. Je bent wel met een vast ritme bezig elke dag. En ik kan me voorstellen dat als je wat langer over het fietsen doet, dat het dan nog gejaagder voelt. Aan de andere kant heeft het ook wel weer wat als je je er aan over kan geven. Is ook gewoon lachen met oude schoolbussen, watertaxi's, veerboten en sommige zelfs met watervliegtuigen vervoerd worden.

Kijk gewoon een paar van de (gelikte) BCBR video's. Geeft een heel mooi beeld van het biken en de sfeer.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

BCBR is een bucketlist ride, net als het Gardameer en Slick rock en...
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Vanuit het perspectief van een 'local':
Alle trails waar de wedstrijd overheen gaat zijn openbaar en prima zelfstandig te rijden mbv bv Trailforks.
Zoals al opgemerkt is de BCBR een flinke logistieke onderneming met veel verplaatsingen over land en water en veel verschillende locaties in een week gepropt.
Het inschrijfgeld is behoorlijk hoog, en van wat ik me kan herinneren komt bv een maaltijdplan er ook nog apart bij.
Kortom je betaalt vooral voor de enorme organisatie van dat alles en niet zo zeer voor het mtb'en zelf. Wel is alles dan super geregeld. Spreekt dit je aan, dan kan dit een goede (maar dure) optie zijn.
Persoonlijk zou ik dan liever 2 of 3 weken nemen en alles zelf op het gemak doen met eigen (gehuurde) auto of camper. Kun je ook nog eens ergens wat langer blijven dan 1 dag, een rustdag inbouwen, andere plekken aandoen etc.
stoppieheld
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 20 januari 2020, 15:30
Mijn mountainbike: Rose Psycho Path

nielsvk schreef: vr 14 februari 2020, 17:15 Vanuit het perspectief van een 'local':
Alle trails waar de wedstrijd overheen gaat zijn openbaar en prima zelfstandig te rijden mbv bv Trailforks.
Zoals al opgemerkt is de BCBR een flinke logistieke onderneming met veel verplaatsingen over land en water en veel verschillende locaties in een week gepropt.
Het inschrijfgeld is behoorlijk hoog, en van wat ik me kan herinneren komt bv een maaltijdplan er ook nog apart bij.
Kortom je betaalt vooral voor de enorme organisatie van dat alles en niet zo zeer voor het mtb'en zelf. Wel is alles dan super geregeld. Spreekt dit je aan, dan kan dit een goede (maar dure) optie zijn.
Persoonlijk zou ik dan liever 2 of 3 weken nemen en alles zelf op het gemak doen met eigen (gehuurde) auto of camper. Kun je ook nog eens ergens wat langer blijven dan 1 dag, een rustdag inbouwen, andere plekken aandoen etc.
Goed punt! De race an sich lijkt me qua beleving (alle nationaliteiten, het hele circus etc.) erg gaaf. De optie die je noemt lijkt me ook interessant, meer vrijheid en zelf indelen 'koersdagen'. Woon je zelf in de omgeving van BC?
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

stoppieheld schreef: di 18 februari 2020, 11:23 Goed punt! De race an sich lijkt me qua beleving (alle nationaliteiten, het hele circus etc.) erg gaaf. De optie die je noemt lijkt me ook interessant, meer vrijheid en zelf indelen 'koersdagen'. Woon je zelf in de omgeving van BC?
Ja, in Vancouver.

Zo'n evenement heeft inderdaad ook wel wat, heb zelf nooit de BCBR gedaan maar wel de Cape Epic en dat was zeker een bijzondere ervaring. Je bent alleen maar bezig met fietsen, eten, slapen en de rest van de wereld valt helemaal weg, het is op een bepaalde manier heel 'zen'.
Inmiddels ben ik meer van het uit de weg gaan van drukte en evenementen, puur persoonlijke voorkeur.

Mocht je voor doe-het-zelf gaan, ik kijk net op de BCBR website naar de 2019 stages en alle gps tracks staan op Trailforks: https://www.bcbikerace.com/courses-overview/

Met wat meer research kun je er je eigen variant op verzinnen, er nog zo veel meer moois in de omgeving. Je zou bv ook nog de route van de Nimby 50 wedstrijd in Pemberton mee kunnen pakken, geweldig parcours.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

stoppieheld schreef: di 18 februari 2020, 11:23
nielsvk schreef: vr 14 februari 2020, 17:15 Vanuit het perspectief van een 'local':
Alle trails waar de wedstrijd overheen gaat zijn openbaar en prima zelfstandig te rijden mbv bv Trailforks.
Zoals al opgemerkt is de BCBR een flinke logistieke onderneming met veel verplaatsingen over land en water en veel verschillende locaties in een week gepropt.
Het inschrijfgeld is behoorlijk hoog, en van wat ik me kan herinneren komt bv een maaltijdplan er ook nog apart bij.
Kortom je betaalt vooral voor de enorme organisatie van dat alles en niet zo zeer voor het mtb'en zelf. Wel is alles dan super geregeld. Spreekt dit je aan, dan kan dit een goede (maar dure) optie zijn.
Persoonlijk zou ik dan liever 2 of 3 weken nemen en alles zelf op het gemak doen met eigen (gehuurde) auto of camper. Kun je ook nog eens ergens wat langer blijven dan 1 dag, een rustdag inbouwen, andere plekken aandoen etc.
Goed punt! De race an sich lijkt me qua beleving (alle nationaliteiten, het hele circus etc.) erg gaaf. De optie die je noemt lijkt me ook interessant, meer vrijheid en zelf indelen 'koersdagen'. Woon je zelf in de omgeving van BC?
Zit ff mee te lezen en wat ik dacht toen ik bovenstaande las, is een internationaal evenement dichter bij huis(*) voor de sfeer en de BCBR op eigen planning, puur voor het fietsen en de omgeving.
*) Riva, Roc d'Azur, dat soort festivals.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie