Marathons achteraan starten of meer naar voren

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Hallo allemaal,

misschien een beetje een nodeloze vraag, maar toch ben ik benieuwd naar wat inzichten en/of ervaringen.

Ieder jaar rijd ik wel een paar marathons, waarbij ik meestal als laatste start omdat ik geen zin heb om een kwartier/half uur voor tijd al in de rij te staan.

Zo ook afgelopen zaterdag de marathon Apeldoorn waarbij ik als allerlaatste over de startstreep rolde.
Ik ben uiteindelijk 82/320 geworden.
1e ronde 1uur31min
2e ronde 1uur29min
Na de eerste ronde split lag ik op plek 134 (in tijd)
Na de 2e (laatste) ronde lag ik op plek 82 (in tijd)

Nu heb ik eens wat split tijden van rijders bekeken die voor mij zijn gefinisht.
Het valt me op dat er bij de meeste een groot verval zit, meestal tussen de 7min tot wel 13min tussen de 1e en 2e ronde.
Verder heb ik zo snel even niemand kunnen vinden die überhaupt het 2e rondje sneller reed dan het eerste.
Maar deze mensen met dit grote verval zijn wel voor mij geëindigd.

Ik ben dus de hele wedstrijd alleen maar bezig geweest met inhalen.
Iedereen die ik inhaalde heb ik niet meer terug gezien, dus op dat punt was ik sowieso sneller dan al die rijders voor mij.
In de 2e ronde reed ik dus tot wel 8min sneller dan rijders die voor mij zijn geëindigd.
Deze rijders hebben waarschijnlijk in de 1e ronde kunnen profiteren van een snelle groep.
Ikzelf heb de hele wedstrijd solo gereden omdat iedereen die voor mij reed te langzaam reed.

Nu is mijn vraag na dit lange verhaal: zou het veel uitmaken om dan toch maar meer vooraan te gaan staan bij de start en zodoende te kunnen profiteren van een snelle groep voor mij waarin ik kan meerijden?
Mensen die hier ervaring mee hebben?

Met een 5 minuten snellere tijd had ik tussen de 50-60 geëindigd, eigenlijk een beetje mijn streven voor dit jaar.

Alvast bedankt :-q
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Dat lijkt mij een inkopper. De enige reden om het niet te doen is de reden die je noemt. Langer uit kunnen slapen :winkie:
Qua resulaten zul je altijd voordeel hebben van voorin starten , mits je de intentie hebt om dan ook mee te rijden.

Voor mijzelf heeft het bijvoorbeeld niet zo veel zin, omdat ik waarschijnlijk in de 1e kilometer weer door (bijna) iedereen wordt ingehaald.
Ik ben niet zo`n starter.
v_schultinge

Die drukte + duwen en trekken zijn voor mij al jaren een argument om in NL geen marathons te rijden. Ik zoek liever de kleinere marathons in Duitsland op, of marathons waar de start lekker breed is zodat iedereen zijn postie kan vinden.

Maar qua uitslag maakt dat zeker uit. De rijders die namelijk even snel zijn als jij, die haal je sowieso nooit meer in plus het feit dat je heel veel tijd en energie in het inhalen steekt waardoor je nog meer tijd verliest.
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Anderzijds is het meer motiverend om in te kunnen halen, dan steeds ingehaald te worden.
Ik zou me dan meer in de middenmoot zetten, of toch iets meer naar voor.
Heb ook geen zin om, lichtjes gekleed 30 min. te wachten in de wind en kou. (ik kan niet tegen kou :-{ )
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Een aantal jaren geleden zat ik precies met dezelfde vraag. Zelf bouw ik mijn marathons zodanig op dat ik relatief langzaam (d.w.z. ten opzichte van de mannen, die ongeveer even snel de hele marathon rijden) begin en in de loop van de marathon probeer verder naar voren te schuiven. Mijn hartslag zit de laatste 30 km van een marathon ook dikweg 10-15 tellen hoger dan de eerste 60-70 km. Doordat ik andere inhaal, gaat mijn motivatie omhoog; soms krijg ik zelfs een kick, waardoor ik steeds harder ga rijden. Ik kan me een Hel van Groesbeek marathon herinneren waar ik overall op plek 150 eindigde, maar de laaste van de 3 rondes bij de beste 40 mannen zat. Er zit ook een nadeel aan vast. Er zijn marathons waar heel weinig deelnemers zijn; een gevolg van mijn strategie is in dit geval dat ik lange afstanden alleen moet rijden. En mocht ik iemand inhalen, kan ik niet in zijn achterwiel blijven zitten, omdat ik domweg te snel onderweg ben.

Ik heb in het verleden ook meerdere keren geprobeerd om met dezelfde snelheid te starten zoals de mannen, die ongeveer even snel de marathons rijden dan ik. Idee was om in een "goede groep" terecht te komen in de verwachting, dat "meerijden" gemakkelijker is dan alleen rijden. Heeft bij mij niet goed gewerkt. Soms kreeg ik mentale problemen om het tempo op de laatste 20-30 km constant hoog te houden. Soms was het gewoon niet mijn dag en dan is relatief snel beginnen zowiezo geen goed idee. Soms zag ik dat de combinatie "ingehaald worden" en "moe zijn" bij mij meestal leidt tot nog langzamer rijden en/of instorten. Maar zoals ik boven al opmerkte, is dat heel persoonlijk. En zeker zou je een andere strategie ook kunnen aanleren.

Kortom: ik denk dat er geen algemen geldig antwoord op je vraag bestaat, omdat het heel sterk van je zelf afhangt wat het beste voor je uitpakt. Ik zou zeggen, gewoon meerdere strategien uittesten. Bij sommige marathons wordt je ook door andere omstandigheden gedwongen je snelheid aan te passen, bijv. als bekend is dat naar enkele km opstoppingen kunnen ontstaan (bijv. Hel van Groesbeek); in dit geval rij ik de eerste km ook bovengemiddeld hard om opstoppingen zoveel mogelijk te voorkomen.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Het rustig starten en in je ritme komen en dan vooral inhalen werkt mentaal erg motiverend. Het kan dus zomaar zijn dat je met een startplek in het gedrang enigszins geïrriteerd en gedemotiveerd raakt en zelfs minder gaat rijden.

Kan dus zomaar de andere kant op werken. Vooraan starten en minder goed finishen. Ik had vorig jaar bij de Eifel marathon hetzelfde. Redelijk achteraan gestart. Uiteindelijk veel ingehaald in de eerste 15 km. Uiteindelijk wel kunnen aanhaken bij groepjes die voor me reden en op het laatste klimmetje nog wat over om weg te sprinten en bij de eerste 35 te eindigen (60km). Misschien had ik mijzelf wel over de kop gereden als ik vooraan was gestart en juist ingekakt. De marathon van Amerongen liep nl totaal niet en daar gold dat ik eigenlijk alleen maar ingehaald werd. :~
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
simonovereem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 179
Lid geworden op: za 24 juni 2006, 19:48
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SLX RS-1, Cannondale F700, Scott Scale 10

Het was in Apeldoorn ook al vroeg druk, half uur voor de start wilde ik nog even warm fietsen en was er nog bijna niemand. 10 min later stond er zeker tussen de 50-100 man voor me. Viel er op de startlijn ook nog iemand pal voor me, dus uiteindelijk als iets van 100ste het veld in. Naja, hoort erbij denk ik dan. Na een minuut of 15 was die vals plat klim langs de A1, daar haal ik hele groepen 70km rijders in met haast de dubbele snelheid. Dan vraag ik me ook echt af waarom die mensen perse vooraan moeten starten.. Vervolgens met 2-3 anderen die dezelfde 'fout' hebben gemaakt alleen maar ingehaald, eerst de langzame 70 en toen door met de 105.. (uiteindelijk 28ste).
Als ik dan kijk hoeveel kracht die eerste ronde kost, dan heb je behoorlijk voordeel als je direct in een snelle groep zit.
Dus, of eerder vooraan gaan staan of een licentie kopen..
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Thanks allemaal.
Komt er dus toch op neer dat ik meer naar voren moet gaan staan.

Wat hierboven beschreven werd had ik dus ook. Dat je mensen met dubbele snelheid op die klim inhaalde.
En er zat te weinig klimwerk in om nog meer verschil te kunnen maken.

Eigenlijk zijn een paar brede klimmen na de start het beste om het uit elkaar te trekken. Maar ook dan kun je er niet altijd langs omdat men in dubbele rijen omhoog fietst.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Rayb81 schreef: di 10 maart 2020, 20:13 Thanks allemaal.
Komt er dus toch op neer dat ik meer naar voren moet gaan staan.

Wat hierboven beschreven werd had ik dus ook. Dat je mensen met dubbele snelheid op die klim inhaalde.
En er zat te weinig klimwerk in om nog meer verschil te kunnen maken.

Eigenlijk zijn een paar brede klimmen na de start het beste om het uit elkaar te trekken. Maar ook dan kun je er niet altijd langs omdat men in dubbele rijen omhoog fietst.
Alleen uitkijken voor opblazen. Verder naar voren kom je ook vaak in een groepje dat eigenlijk harder rijdt dan wat je aankan. Maar goed daar wordt je ook weer beter van. Mijn moto is wel dat je altijd maximaal moet gaan voor een goed resultaat. Soms krijg je de deksel op de neus en een andere keer gaat het wel goed. Zelf wel eens geprobeerd rustig te starten en dan deel 2 van de race over te houden en uiteindelijk sneller te zijn. Dit liep altijd uit op teleurstelling. De mannen bij wie ik normaal reed zag ik nooit meer terug.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat is dus wel voor iedereen verschillend. Je kunt erop trainen (volle bak starten en volhouden) maar als je het niet gewend bent is het zeker mogelijk dat je inkakt in deel 2.

De vraag is uiteindelijk wat kost meer energie. Volle bak starten en al snel net boven je macht rijden of iets rustiger en aan het einde nog wat over hebben.

Maar probeer het vooral een keer dan weet je wat je beter ligt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik weet wel dat marathons in de Ardennen beter gaan als je wat voorin start vanwege de smalle klimmetjes en de files die daar ontstaan als je achterin start. Verder hangt het af van je doel. Is het een goede tijd rijden en maakt de plaats niet zo uit, dan is achterin starten wel leuk omdat je telkens aan het inhalen bent. Voor een goede plaats moet je echt wel een beetje voorin starten en bij de start al een beetje op de plaats rijden die je denkt ook te kunnen finishen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

In de eerste ronde worden de kaarten geschud en liggen de plaatsen min of meer vast. Daarna wijzigen de onderlinge tijdsverschillen bijna niet meer. Wil je voor de punten meedoen, dan moet je vooraan staan. De eerste ronde moet je zien te overleven op inzet en tempohardheid. Intensieve intervaltraingen helpen daarbij
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb lang geleden wat wedstrijd gereden, via de KNWU. Startposities gingen op resultaat in het seizoen. Een rotsysteem, waarbij je als beginner of niet alle wedstrijden fietsend ALTIJD bijna achteraan moet starten. Omdat je weinig punten haalt.

Daarbij vaak was het zo dat in de eerste bocht of klim of vernauwing er een file ontstond. Dat duurde minuten. Dus die voorste gasten waren al heel ver weg en never nooit meer in te halen, want dat waren natuurlijk sowieso de snelle mannen. Maar die kregen wel een vette tijd bonus omdat de rest moest wachten.

Heb 1 keer een wedstrijd gefietst waar dat file effect minder was en net als jij van plek 140 (achteraan) naar iets rond plek 55 kunnen rijden.

Bij marathons is dat misschien anders, wedstrijd duurt langer. Maar als je vooraan wil eindigen moet je vooraan starten. De eerste km's doorbijten, maar dat moeten die andere gasten ook. Zorgen dat je voldoende overhoudt. Iig heb je de langzame kudde met opstoppingen achter je en kan je beter je eigen tempo rijden. Of jezelf een beetje optrekken aan de snellere rijders.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Mees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 9 januari 2008, 23:52
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1 / Cannondale F29 Carbon 2

Inhalen kost gewoon meer energie dan meerijden.

Ik merk toch heel vaak dat het in het begin van de marathon de kaarten geschud worden en dat je vervolgens een heel eind in een tempogroep kunt rijden. Als je achteraan start dan mis je die tempogroepjes en slaag je erin 'jouw' groepje bij te halen dan haak je tegen het einde van de wedstrijd als eerste weer af omdat het begin te veel heeft gekost. Dus, ja, eerder in het startvak gaan staan :-q

Overigens ben ik in Apeldoorn ook achteraan gestart, daar kreeg ik toch wel spijt van. Door het vele getut liet ik mij opjutten om zo snel mogelijk de meute in te gaan halen. Het was te vroeg in het seizoen en kon na ronde 2 het tempo niet meer volhouden. Ook voor mijzelf: in Oldebroek sta ik meer naar voren.
Haast u langzaam
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Vroeger bij de belgische marathons werd je in startvakken ingedeeld naar de uitslag het jaar ervoor.
Veel werk voor de organisatie, maar wel het beste idee.

Je ziet ook vaak mensen helemaal vooraan staan die er niet horen, hele rugzakken met ik vermoed tenten :-D op de rug.
Ik snap dat ook niet, dat is toch niet relaxed als je een paar honderd man over je heen krijgt en gevaarlijk ook.

Nadeel van achteraan is dat je in de files beland en inhalen kost meer energie, mentaal kan het wel lekker zijn.
Ik probeerde altijd te starten naar mijn kunnen dat is qua tijd ongeveer 15 - 20 % van de toppers. Dus als ik weet wat er mee doet ga ik ongeveer op die positie staan.

En net als de TS rijd ik ook vrij constant of stort niet in, net hoe je het brengt. Heb de grootste moeite om het moordende starttempo bij te houden zeker als het meteen het terrein in gaat of omhoog. Ik ervaar dat ook bij bv LBL tourversie. de eerste klim wordt ik voorbij gereden niet normaal en heel simpel. Ik zie op mijn wattmeter dat het niet kan, als ik in het begin constant 275w rijd en ik wordt met 10km/h harder voorbij gereden rijden die personen boven de 400 a 450 watt, dat is profniveau en houden ze nooit vol, maar als je dat niet goed weet kan je wel de fout maken mee te gaan.
Plaats reactie