Marathons achteraan starten of meer naar voren

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik probeer(de) als ik ambities had altijd een goede startplek te hebben.
Vervolgens start ik veel te hard (ook bij een 200km wedstrijd).
En hang ik daarna steeds aan groepjes die net te hard voor me gaan.
De laatste km's zijn voor mij dan ook altijd afzien en harken op toertocht niveau.

Sorry voor het geen kopwerk doen, maar dit leverde me wel goede plaatsen op. :o
Op het einde werd ik dan meestal maar door een paar mensen ingehaald.

In de lokale competitie mochten de 1ste 5? Vooraan starten, dat is helemaal makkelijk.


De hele manier van starten is trouwens ook de reden dat ik gestopt ben met strandracen.
Ik vroeg in het startvak, om aan te zien hoe anderen toch vooraan staan zonder vroeg in het vak te staan.

@rayb : als je resultaten wilt in wedstrijden zul je toch misschien wat minder lief moeten zijn.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

We gaan het zien bij de komende marathons (als ze doorgaan)
Proberen ergens rond een plek te starten waar ik ongeveer wil eindigen ipv achteraan.

@Tiewrap, wat bedoel je met minder lief zijn?
Bij het inhalen ga ik er gewoon langs waar ruimte is. Of bedoel je bij de start via de berm naar voren lopen? :P
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik heb je nooit in een wedstrijd meegemaakt, maar oa door het achteraan startten kreeg ik het idee dat je mogelijk wat passief bent.
Uiteindelijk is het wel een wedstrijd.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus de wedstrijd begint al voor de start, trekken en duwen.
Gewoon naar de 1e startrij, ftw.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

tiewrap schreef: vr 13 maart 2020, 23:19 Ik heb je nooit in een wedstrijd meegemaakt, maar oa door het achteraan startten kreeg ik het idee dat je mogelijk wat passief bent.
Uiteindelijk is het wel een wedstrijd.
Haha dat passieve valt mee hoor met een wedstrijd.
Als ik de benen heb en voel dat ik sneller ben haal ik iedere rijder in die voor me rijdt. Door de berm of tussendoor (wel veilig).

Maar het is meer luiheid. Geen geduld om al zo vroeg in het startvak te gaan staan.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Winnaars zijn per definitie niet aardig
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nou, ik ken iemand die meedeed aan de Staatsloterij die won, en...

Zonder enige ambitie behalve ‘volbrengen’ wel vaker meegedaan aan de BBC toerversie. Start liefst vooraan, scheelt gewoon inhalen en soms filerijden, afstappen, ergernis kortom.
Stiekum rijd ik liefst geen (drukke) tochten.

Maar goed, geen wedstrijdrijder dus...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

De drukke start en dan op een simpel klimmetje al in de file staan frustreerde bij mij het rijplezier wel heel erg.
Het irriteerde ik me enorm dat Jantje dan stukken afsneed om vooraan te komen,
Pietje probeerde hard schreeuwend iedereen aan de kant te jagen om vervolgens op zijn ultra lichte race bandjes voor en achter lek te staan bij de eerste echte offroad sectie.
Fred vind dat hij het zwaar heeft en af moet stappen op een klim. Dan gaat hij breed lopen want als hij het niet kan, is het voor de rest ook onmogelijk om naar boven te fietsen.

Op wat minder drukke marathons in Duitsland of starten in het licentie vak (met licentie) was veel leuker.

Het nadeel met al dat soort tochten is dat je wel mee moet kunnen met de startsnelheid. Anders zit je weer achteraan.

Ik kan heel goed in en voor een groep vrienden rijden. Dan ben ik een heel sociale renner. Tussen onbekende idioten word ik een naar persoon. Dus ik vermijd dat ook het liefste.
Oooeeessss
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Sowiso vrees ik dat dit vraagstuk voor 2020 een zuiver theoretische zal zijn :-(
Bicycle, bicycle, bicycle
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Maar de meeste renners dromen er van of hebben juist nachtmerries van de starts. :tong

Tja, het is maar net wat je leuk vind. Bij marathon wedstrijden probeer ik ook bij de eerste versmalling vooraan te zitten. Dit maak je namelijk nooit meer goed in het vervolg van de wedstrijd. Daarna neem ik gas terug om in de tweede helft weer opgeblazen renners op te rapen.

Maar achteraan kan ook leuk zijn. De hele tijd bikers inhalen is en blijft goed voor het moraal alleen heb je dan wel te maken met mensen met minder ervaring die onverwachte acties maken. Daar moet ik wel bij zeggen dat het rijden tussen de elite rijders een stuk makkelijker is. Daar is toch nog enig respect voor elkaar. Zij weten ook wel dat we volgende week elkaar weer tegenkomen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ja het beste is rond een plek te gaan staan waar je vooraf ongeveer denkt te eindigen. Maar dat zal nog best lastig zijn.
Op tijd komen is natuurlijk belangrijk en dat is niet een van mijn sterkste punten haha.
Ben bang dat het volgend jaar zal worden.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Rayb81 schreef: ma 11 mei 2020, 17:00 Ja het beste is rond een plek te gaan staan waar je vooraf ongeveer denkt te eindigen. Maar dat zal nog best lastig zijn.
Op tijd komen is natuurlijk belangrijk en dat is niet een van mijn sterkste punten haha.
Ben bang dat het volgend jaar zal worden.
Je race indelen en bv. bevoorradingen doorfietsen geeft meer tijdwinst dan je startpositie. Al zegt de adrenaline wat anders tijdens de start natuurlijk. :wink:
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Rayb81 schreef: ma 11 mei 2020, 17:00 Ja het beste is rond een plek te gaan staan waar je vooraf ongeveer denkt te eindigen. Maar dat zal nog best lastig zijn.
Op tijd komen is natuurlijk belangrijk en dat is niet een van mijn sterkste punten haha.
Ben bang dat het volgend jaar zal worden.
Is ook niet meer dan een uitgangspunt (die ik trouwens ook zelf aanhoud). Ze ziet toch heel veel mannen als een gek van start gaan, die je dan halverwege een marathon begint op te rapen. En wees zeker dat wanneer bekent is dat er ergens aan het begin een bottleneck zit, de meeste mannen, net zoals jij, bijzonder hard van start gaan.

Bij marathons in de Ardennen sta ik liever wat meer achter in het veld. Ik heb een hekel aan stresskippen, die te lui zijn om op tjid het startvak in te gaan en daarna denken binnen enkele km naar voren te moeten schuijven. Ik heb al meedere keren nare situaties mee gemaakt in hele technische afdalingen met dit soort stresskippen. Dan liever wat langzamer van start en veiliger onderweg.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Een startpositie speelt bij een marathon zeker wel een rol, hoe groot is afhankelijk van het parcours en je ambities. Vooraan staan heeft altijd voordelen, de kunst is alleen om je tactiek zo goed mogelijk te plannen: haak ik zo lang mogelijk aan om tijd te winnen en accepteer ik dat ik aan het einde verlies. Of deel ik goed in, zoek een groepje van gelijkgestemden en probeer zo een goed resultaat neer te zetten. Kan allemaal, maar overal ben je op de eerste rij in het voordeel mits, ik herhaal, mits je je aan je vooraf opgestelde plan houdt.

Op die eerste rij kan alleen maar een man of tien staan. In een ideale wereld gaat iedereen staan op de plek waar-ie thuishoort. In de huidige mtb-wereld komt een opstelling op basis van een klassement of UCI-punten daar het dichtst bij. Vaak is het wie het eerst komt, wie het eerst maalt (met soms een onderverdeling naar startnummer of licentie).

In dat laatste geval vind ik dat iedereen gebruik mag maken van de regel. Dus als jij aanstaande nummer 134 op de eerste rij wilt staan en het er voor over hebt om daarvoor 45 minuten te gaan staan blauwbekken en het aantal priemende ogen in je rug te voelen toenemen, dan is dat je goed recht. Meestal gaat dit helemaal goed en vindt iedereen wel een plek waar hij én de rest van het startveld zich prettig bij voelt. Soms gaat het mis en staat een topper ver achterin of andersom. De topper leert daarmee dat-ie bij een desbetreffende wedstrijd voortaan op tijd moet zijn, de recreant dat hij beter wat verder naar achter kan gaan staan.

Vaak komt het ook voor dat deelnemers via hekken, bomen, ondergrondse tunnels, de schouders van de concurrentie, vernuftige afleidingsmanoeuvres of ander ongeoorloofd gedrag de regel aan hun laars lappen en op het laatste moment vooraan gaan staan. Gebeurt door mtb'ers van elk niveau (en ik heb me er ook wel eens schuldig aan gemaakt). Dat hoort er waarschijnlijk gewoon bij.

Net als de rest van het bovenstaande. Samen met fantastische parcoursen op de mooiste plekken is dat de charme van marathonbiken. Wanneer mogen we weer???
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Plaats reactie