Eerste kilometers van de rit

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Zodra je je voor langere tijd flink gaat inspannen vind ik het normaal om een warming up te doen. Intervallen om op temperatuur te komen, rekken om alle bewegingen te kunnen maken maar meer dan 15-25 min hoeft dat niet te duren als je dat bewust doet.
Bij t fietsen begin ik met een klim/spring/klim stuk om op temperatuur te komen, met 20 min stabiliseert mijn hartslag dan wel.
Lekker fietsen!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ook Peter schreef: wo 20 oktober 2021, 21:20 Zodra je je voor langere tijd flink gaat inspannen vind ik het normaal om een warming up te doen. Intervallen om op temperatuur te komen, rekken om alle bewegingen te kunnen maken maar meer dan 15-25 min hoeft dat niet te duren als je dat bewust doet.
Bij t fietsen begin ik met een klim/spring/klim stuk om op temperatuur te komen, met 20 min stabiliseert mijn hartslag dan wel.
Ja precies. Ik doe van tevoren ook altijd goed rekken. Vooral rug, hamstrings en quadriceps. Even planken en wat pushups is ook niet verkeerd.

Het is ook een beetje afhankelijk hoe je gaat rijden. Als ik weg ga voor een 100 kilometer rit vertrek ik al heel anders dan wanneer ik maar echt een uurtje de tijd heb. Als ik een uurtje de tijd heb dan rij ik een paar minuten even warm en dan gaat vrij snel het gas er op. We hebben hier op het dorp twee leuke tracks op drie km van elkaar die best wel wat techniek en intervallen met zich meebrengen. In een uurtje zit je dan op 16-20 km maar die kunnen dan soms voelen als honderd.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ik zorg voor een rit sowieso dat ik goed ontbeten heb (ik rij in principe nl. altijd in de ochtend). Dat is voor mij dan 500 gram kwark met een goeie hand musli, walnoten en een banaan. Dat is wel een power ontbijt en ik plan het zo dat ik het ongeveer een uur a anderhalf voor de rit eet zodat het beschikbaar komt als ik begin met rijden.

Qua warming up doe ik meestal ff een stukje fietsen op een fietspad aan de route of ik pak een klein lusje vlakke trail, om de hartslag wat op gang te brengen en de benen los te maken. Een echte warming up met stretchen enzo heb ik niet echt nodig; ik fiets bv. altijd naar mijn werk en daar gooi ik altijd meteen het tempo erop, dus mijn benen zijn wel wat gewend...dat is dan wel op een gewone fiets maar de trapbeweging is in principe hetzelfde.

Verder kan ik dan best snel het tempo erin gooien, bv op Zeist begin ik bij het Beauforthuis en dan krijg je vrijwel meteen een lekker bochtig stuk waar ik altijd lekker in kom en al vrij snel goed op tempo kan rijden. Echt inzakken heb ik daarna geen last van. Echter als ik een tijdje niet gefietst heb merk ik wel dat het op de lange duur iets minder constant is, maar als ik weer een beetje in het ritme zit komt dat vrij snel weer op niveau. Ik kies het beginpunt van een trail overigens wel zo dat ik niet meteen begin met bv een heftige klim, om de krachten toch wel wat te verdelen. 8)

Dat dus.....Maar goed, iedereen is anders qua fysiek enzo dus je zal voor jezelf moeten bepalen wat werkt ; je kan er wel bepaalde principes op loslaten maar als die voor jou niet goed voelen is dat ook niet echt constructief.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Fijne discussie, ervaringen...
Wat mij betreft, zie ik herkenbare zaken. 's Morgens vroeg starten is alleen voor mij een ramp, dus dat doe ik 't liefst niet. Tenzij ik echt een keer met maten ergens mooie toertocht ver weg ga rijden.
Eind van de morgen ben ik meestal op mijn best. Op mijn 40e gestopt met roken en begonnen met fietsen. Ik zit nog steeds (naar mijn idee :winkie: ) in opbouw-fase, 15 jaar later. Eerste 20-30 minuten rij ik graag rustig, anders zit ik met te hoge hartslag. Op mtb rij ik graag 2,5 a 3,5 uur. Gemiddelde snelheid zegt me niet zoveel, hou ik soms bij, soms kijk ik er niet naar. Met 27,5-plus ben je sowieso wat trager als 29er, maar op technische parcours krijg ik er toch flinke vaart in.
Af en toe rij ik plm. 1 uur volle bak, en neem niet de tijd om warm te draaien, wat resulteert in makkelijker opstarten bij een rit 2 dagen later.
Dit geldt ook als ik intensief rij (bijv. 6 rondjes Burgh Haamste of 5 rondjes Col du Kragge).
Totdat ik recent ontdekte dat ik s avonds (mits juist gegeten) echt flink stuk makkelijker rijd t.o.v. overdag. Snap ik nog niet helemaal. Moet de logica daarvan nog achterhalen...
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

S’ochtends starten is voor ochtendmensen, ik ben meer een bruncher wat dat betreft. Hangt denk ik heel veel erg af van wat je gewend bent.
Mijn fietsen gaat meer om de half langeduur de laatste tijd en dan heb ik echt het opstarten nodig om een korter rondje te kunnen doen op tempo.
Lekker fietsen!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Als ik hier op het eiland een parcours uitkies dan kies er vaak voor om met de wind mee te vertrekken. Lekker op het gemak een afstand afleggen want soms moet ik 15km over de weg voor ik er ben. Dan rij ik daar een paar rondjes en stoemp ik tegenwind terug. Als ik met tegenwind daarheen moet dan ben ik het al snel beu, haha. En uiteindelijk moet ik naar huis toe, dus zal toch de tegenwind moeten trotseren.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

JMA1992 schreef: vr 22 oktober 2021, 09:35 Als ik hier op het eiland een parcours uitkies dan kies er vaak voor om met de wind mee te vertrekken. Lekker op het gemak een afstand afleggen want soms moet ik 15km over de weg voor ik er ben. Dan rij ik daar een paar rondjes en stoemp ik tegenwind terug. Als ik met tegenwind daarheen moet dan ben ik het al snel beu, haha. En uiteindelijk moet ik naar huis toe, dus zal toch de tegenwind moeten trotseren.
Toch benieuwd, welk eiland woon jij dan, de ZH eilanden of waddengebied?

Verder is het naar de route rijden op de fiets eigenlijk iets wat ik bijna nooit doe ; de routes die ik meestal rij (UHR enzo) liggen niet echt in de buurt, behalve Noordwijk, dat is iets van 17 km rijden vanaf Zoeterwoude waar ik woon. Maar dat doe ik toch liever met de auto zodat ik de volle energie voor de route kan bewaren. ;) Want anders tellen die wegkilometers er toch ook bij op…en die zijn bovendien niet zo spannend. Ok, je kan die kilometers dan ook zien als warming up maar je moet ook nog terug en dat moet je dan toch weer incalculeren en wat energie daarvoor bewaren, sort of. 8)
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120


Toch benieuwd, welk eiland woon jij dan, de ZH eilanden of waddengebied?
Op Goeree Overflakkee! Is in principe wel schitterend fietsen dus het verveelt niet om daar heen te rijden. Verder moeten we al snel drie kwartier tot een uur met de auto rijden om ergens in het bos te komen, dus op flakkee rijden we standaard alles met de fiets aan. Wij weten hier ook alle bospaadjes en onverharde wegen dus vaak worden die ook meegenomen.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

JMA1992 schreef: vr 22 oktober 2021, 12:23

Toch benieuwd, welk eiland woon jij dan, de ZH eilanden of waddengebied?
Op Goeree Overflakkee! Is in principe wel schitterend fietsen dus het verveelt niet om daar heen te rijden. Verder moeten we al snel drie kwartier tot een uur met de auto rijden om ergens in het bos te komen, dus op flakkee rijden we standaard alles met de fiets aan. Wij weten hier ook alle bospaadjes en onverharde wegen dus vaak worden die ook meegenomen.
Aha ok. Zal vast mooi zijn, ik ken het daar niet…maar lijkt me gezien de ligging best snel winderig daar, zoals je ook al beschreef. Edoch: hier vlak aan de kust waait het ook vaak, maar als je eenmaal een trail op gaat merk je daar niets meer van; dat vind ik ook het fijne van MTB trails rijden …wind is daar op zich geen factor. Tenzij het windkracht 10 is en de bomen uit de grond waaien natuurlijk. ;)
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Wiel-Maat schreef: vr 22 oktober 2021, 14:08
JMA1992 schreef: vr 22 oktober 2021, 12:23

Op Goeree Overflakkee! Is in principe wel schitterend fietsen dus het verveelt niet om daar heen te rijden. Verder moeten we al snel drie kwartier tot een uur met de auto rijden om ergens in het bos te komen, dus op flakkee rijden we standaard alles met de fiets aan. Wij weten hier ook alle bospaadjes en onverharde wegen dus vaak worden die ook meegenomen.
Aha ok. Zal vast mooi zijn, ik ken het daar niet…maar lijkt me gezien de ligging best snel winderig daar, zoals je ook al beschreef. Edoch: hier vlak aan de kust waait het ook vaak, maar als je eenmaal een trail op gaat merk je daar niets meer van; dat vind ik ook het fijne van MTB trails rijden …wind is daar op zich geen factor. Tenzij het windkracht 10 is en de bomen uit de grond waaien natuurlijk. ;)
Mocht je ooit hier een mooi zomers ritje willen maken van een km of 70 met een privé gids dan kan je me een PBtje sturen 🙃.

Maar dat is inderdaad het lekkere aan mountainbiken. Je kunt ook gewoon onderaan een dijk uit de wind rijden ipv erop en in de wind. Al trap je dan nog minstens net zo zwaar, je hebt geen last van de wind :lol:
Omdraaien kan altijd nog!
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Wiel-Maat schreef: vr 22 oktober 2021, 14:08
JMA1992 schreef: vr 22 oktober 2021, 12:23

Op Goeree Overflakkee! Is in principe wel schitterend fietsen dus het verveelt niet om daar heen te rijden. Verder moeten we al snel drie kwartier tot een uur met de auto rijden om ergens in het bos te komen, dus op flakkee rijden we standaard alles met de fiets aan. Wij weten hier ook alle bospaadjes en onverharde wegen dus vaak worden die ook meegenomen.
Aha ok. Zal vast mooi zijn, ik ken het daar niet…maar lijkt me gezien de ligging best snel winderig daar, zoals je ook al beschreef. Edoch: hier vlak aan de kust waait het ook vaak, maar als je eenmaal een trail op gaat merk je daar niets meer van; dat vind ik ook het fijne van MTB trails rijden …wind is daar op zich geen factor. Tenzij het windkracht 10 is en de bomen uit de grond waaien natuurlijk. ;)
Is t zelfde gebied waar ik woon. Mountainbike route's zijn hier niet van vergelijkbaar nivo als UHR of Brabant helaas. Wat korte rondjes, vlak en klei-ondergrond. 's Winters slecht begaanbaar als het nat is. Vandaar dat ik voor mountainbike de auto vaak neem en mooiere route's bezoek. Desalniettemin kun je hier ook met racer of gravelbike leuke stukken rijden :-q . Zeker als het harder waait :D
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120


Is t zelfde gebied waar ik woon. Mountainbike route's zijn hier niet van vergelijkbaar nivo als UHR of Brabant helaas. Wat korte rondjes, vlak en klei-ondergrond. 's Winters slecht begaanbaar als het nat is. Vandaar dat ik voor mountainbike de auto vaak neem en mooiere route's bezoek. Desalniettemin kun je hier ook met racer of gravelbike leuke stukken rijden :-q . Zeker als het harder waait :D
Leuk! Ze doen hier op het eiland ook wel heel veel om te kunnen mountainbiken. Wordt steeds meer ook. Voor het maken van kilometers is het altijd wel lekker. Het is niet het mountainbiken zoals ik het graag doe, maar we kunnen hier heel leuk uit de voeten.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Arnieboy85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 24 september 2021, 11:06
Mijn mountainbike: Trek X-Caliber 8 2021

Vorige week had ik niet zoveel last maar dit weekend ik ging echt kapot.
Kan het ook aan niet genoeg drinken en eten liggen.

Wat eten/drinken jullie voor een rit.

Oké in ieder geval rustig aan beginnen
goeie tip!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Arnieboy85 schreef: ma 25 oktober 2021, 18:56 Vorige week had ik niet zoveel last maar dit weekend ik ging echt kapot.
Kan het ook aan niet genoeg drinken en eten liggen.

Wat eten/drinken jullie voor een rit.

Oké in ieder geval rustig aan beginnen
goeie tip!
Ik eet vaak een groot bord Brinta met rozijnen er in. Dat zit wel op 500-600 gram. Groot glas melk erbij. Vaak tegen heug en meug maar ik fiets er super op. Dat doe ik meestal een uur van tevoren. In de tussentijd nog 1 of 2 koppen koffie of in de winter als het koud is lekker wat sterke thee. Als we met de auto op pad gaan en er zit meer dan twee uur tussen het ontbijt en het fietsen dan eet ik vaak nog een reuze krentenbol met kaas. Ook maak ik vaak mijn eigen sportdrank 50/50 appelsap en water. Snufje zout erbij. Paar banaantjes en een snelle Jelle in de tas/zak en rijden maar. Kan ik zo een km of 70 mee rijden.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Arnieboy85 schreef: ma 25 oktober 2021, 18:56 Vorige week had ik niet zoveel last maar dit weekend ik ging echt kapot.
Kan het ook aan niet genoeg drinken en eten liggen.

Wat eten/drinken jullie voor een rit.

Oké in ieder geval rustig aan beginnen
goeie tip!
Ik rijd meestal 's ochtends, een half uur na het ontbijt. Ontbijt bestaat uit glas sap en een kom zelfgemaakte granola met blauwe bessen en yoghurt. Voor onderweg (rijd zo'n 2 uur) neem ik nog een mueslireep mee, maar die eet ik niet altijd op. Verder de Camelback gevuld met gewoon water. Wanneer ik terugkom maak ik meestal een shake, bijvoorbeeld van ongezoete amandelmelk, een banaan, lepel pindakaas en een schep weipoeder.
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Plaats reactie