MTB ombouwen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Ziet er stilstaand al snel uit. De kleurencombinatie roept bij mij de associatie op met een blauw zwaailicht, misschien nog ergens een plaatsje voor?
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 29 april 2020, 22:02 De 10-speed 11-42 cassette van Shimano is fijn voor een 1x setup.
En dan een NW voorblad van Ali er op.
Als je dan toch bij Ali gaat shoppen, dan meteen een derailleur hanger verlenger van ZTTO mee laten komen, kost maar een paar euro en schakelt net wat beter bij een oude 10 speed derailleur icm 42t
Wat is het effect van zo'n verlenger?
Who needs roads when there's dirt
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

twowheeler schreef: ma 22 juni 2020, 18:33
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 29 april 2020, 22:02 De 10-speed 11-42 cassette van Shimano is fijn voor een 1x setup.
En dan een NW voorblad van Ali er op.
Als je dan toch bij Ali gaat shoppen, dan meteen een derailleur hanger verlenger van ZTTO mee laten komen, kost maar een paar euro en schakelt net wat beter bij een oude 10 speed derailleur icm 42t
Wat is het effect van zo'n verlenger?
Het bovenste derailleur wieltje staat daardoor wat verder van het grotere tandwiel op de cassette, ruimte die je nodig hebt om soepel te schakelen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Lars TB schreef: ma 22 juni 2020, 20:02
twowheeler schreef: ma 22 juni 2020, 18:33

Wat is het effect van zo'n verlenger?
Het bovenste derailleur wieltje staat daardoor wat verder van het grotere tandwiel op de cassette, ruimte die je nodig hebt om soepel te schakelen.
Duidelijk, merci!
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

16610 schreef: do 30 april 2020, 14:50
cheeta schreef: do 30 april 2020, 00:31 Het is natuurlijk afhankelijk van persoonsgebonden omstandigheden, maar op veel plaatsen in NL is een 11-42T niet echt must; waarmee wat onderdelen demonteren en een NW chainring van Ali (<10 EUR) al kan volstaan. Persoonlijk zou ik er nog een chainguide opzetten... (ook te vinden voor <10 EUR op Ali)
Is er een manier om mijn bestaande 10sp derrie werkend te krijgen met een 11-42T? Persoonlijk vind ik een ovale chainring niet heel mooi, ook al geloof ik best dat het voordelen heeft.

Misschien rijd ik gewoon deze groep op en koop ik een nieuwe 1x12 groep..
Het lijkt er op dat je een redelijk lange variant derailleur hebt dus als de schroef voor het instellen van de afstand tussen derailleur en eerste versnelling/grootste tandwiel lang genoeg is komt het goed.
Narrow-Wide is iets anders dan ovaal, dan heb je dikke en dunne tandjes om de ketting beter vast te houden. Al is er bij mij natuurlijk op zo'n blad al eens een ketting afgelopen omdat de derailleur geen rem/demping had. Kettinggeleider vind ik nu wel iets handigs.
Lekker fietsen!
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

27.5 met 2.4 banden scheelt helemaal niet zoveel van 29. Maar volgens N+1 is er altijd wel een reden om een nieuwe fiets te kopen :tong
Maurice88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 2 januari 2012, 01:34

Je wil meer racefietsachtig tip doe hier niks aan deze te koop zetten en koop een racefiets dan.
Plaats reactie