MTB ombouwen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Hallo,

Ik heb een gave carbon Scott Scale 710 (27.5"). Destijds top-of-the-line. Veel lol mee gehad maar ik ga binnenkort toch een 29er kopen voor de lange tochten. Ik zoek toch iets meer comfort en rolvermogen dan de 710.

Verkopen vind ik zonde dus ik wil de fiets een andere rol gaan geven. Ofwel een meer race-fiets achtig door bijvoorbeeld smalle banden erop te gooien en wat hardware eraf te halen..

Of er een heel bruut en agressief ding van te maken. Zodat ik de 29er echt ga gebruiken voor cross-country en tour tochten.

Misschien een vork met 140mm veerweg i.c.m. nét iets te brede bandjes?

De 710 (XL frame) heeft een lange wielbasis en race-geo, ik neig daarom meer om er een soort ATB/Multi-purpose beest van te maken met bijvoorbeeld dit soort banden: https://www.veetireco.com/listings/fat-speedster/

Hoe dan ook, het moet dus een andere fiets worden dan een 29er HT.

Hebben jullie ideeën ter inspiratie? Dank!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Je kunt er ook een gave gravelracer van maken. Helemaal met 27.5" wielen en iets bredere banden kun je een zeer snelle machine bouwen voor door de bossen, veldwegen etc 8)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als je echt richting flat-bar gravelracer gaat kun je er een vaste voorvork en een setje weg / race wielen op zetten. Dan kun je hem rijden met 28" bandjes van 35 tot 45mm. Met dat frame kan je een ontzettend licht cross-beest bouwen!
Waar woke is, is vuur
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Makkelijk schreef: zo 29 maart 2020, 21:38 Als je echt richting flat-bar gravelracer gaat kun je er een vaste voorvork en een setje weg / race wielen op zetten. Dan kun je hem rijden met 28" bandjes van 35 tot 45mm. Met dat frame kan je een ontzettend licht cross-beest bouwen!
flat-bar gravelracer

=

Sporthybride


Maar dat klinkt niet zo sexy natuurlijk 😎
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Sporthybride heeft dan doorgaans juist weer een incompetente verende voorvork en een absurd zwaar frame.
Waar woke is, is vuur
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Krom stuur is mooier natuurlijk, maar dan komen er weer flinke kosten bij voor een weg of gravel groep of iig de grepen/shifters.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Bedankt voor de ideeën! Voorlopig heb ik het volgende gedaan:

- nieuwe stuurpen van 50mm (race-face atlas)
- nieuw stuur van 780mm, 30mm rise, 4gr upsweep, 12gr backsweep.

Dit zorgt echt voor zoveel meer controle en comfort. Ik had dat veel eerder moeten doen. Stock was het gewoon té racey voor mij en net ff iets te smal stuur (740mm)

Stuur is van SQLAB. Ik kan deze aanraden!

Wat vinden jullie, het misstaat toch niet op dit frame? Mijn inziens een geweldige compromis tussen XC en comfort. Klimmen gaat nog steeds zo makkelijk dankzij de lange wielbasis van deze fiets..

Verder heb ik er nieuwe bandjes op gelegd. Een combi van Schwalbe racing ralph en rocket ron.

Het enige wat ik nu nog wil is van 2x10 naar 1x10 gaan. Ik vind het zonde om een nieuwe groep te kopen want dit schakelt nog zo goed en heb relatief weinig KM gemaakt. Hoe zouden jullie dat aanpakken? Gewoon voor-derrie eraf en Racingface voorblad erop? Of iets met een cassette hack doen? Wat is jullie ervaring daarmee?

Huidige setup:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De 10-speed 11-42 cassette van Shimano is fijn voor een 1x setup.
En dan een NW voorblad van Ali er op.
Als je dan toch bij Ali gaat shoppen, dan meteen een derailleur hanger verlenger van ZTTO mee laten komen, kost maar een paar euro en schakelt net wat beter bij een oude 10 speed derailleur icm 42t
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 29 april 2020, 22:02 De 10-speed 11-42 cassette van Shimano is fijn voor een 1x setup.
En dan een NW voorblad van Ali er op.
Als je dan toch bij Ali gaat shoppen, dan meteen een derailleur hanger verlenger van ZTTO mee laten komen, kost maar een paar euro en schakelt net wat beter bij een oude 10 speed derailleur icm 42t
Thanks ik heb je even een PM gestuurd om te kijken of ik het juiste heb!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Het is natuurlijk afhankelijk van persoonsgebonden omstandigheden, maar op veel plaatsen in NL is een 11-42T niet echt must; waarmee wat onderdelen demonteren en een NW chainring van Ali (<10 EUR) al kan volstaan. Persoonlijk zou ik er nog een chainguide opzetten... (ook te vinden voor <10 EUR op Ali)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

cheeta schreef: do 30 april 2020, 00:31 Het is natuurlijk afhankelijk van persoonsgebonden omstandigheden, maar op veel plaatsen in NL is een 11-42T niet echt must; waarmee wat onderdelen demonteren en een NW chainring van Ali (<10 EUR) al kan volstaan. Persoonlijk zou ik er nog een chainguide opzetten... (ook te vinden voor <10 EUR op Ali)
Is er een manier om mijn bestaande 10sp derrie werkend te krijgen met een 11-42T? Persoonlijk vind ik een ovale chainring niet heel mooi, ook al geloof ik best dat het voordelen heeft.

Misschien rijd ik gewoon deze groep op en koop ik een nieuwe 1x12 groep..
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

16610 schreef: do 30 april 2020, 14:50
cheeta schreef: do 30 april 2020, 00:31 Het is natuurlijk afhankelijk van persoonsgebonden omstandigheden, maar op veel plaatsen in NL is een 11-42T niet echt must; waarmee wat onderdelen demonteren en een NW chainring van Ali (<10 EUR) al kan volstaan. Persoonlijk zou ik er nog een chainguide opzetten... (ook te vinden voor <10 EUR op Ali)
Is er een manier om mijn bestaande 10sp derrie werkend te krijgen met een 11-42T? Persoonlijk vind ik een ovale chainring niet heel mooi, ook al geloof ik best dat het voordelen heeft.

Misschien rijd ik gewoon deze groep op en koop ik een nieuwe 1x12 groep..
One-up components en of wolftooth maken volgens mij een 42 tandwiel en een aangepaste derailleur ervoor.
Maar als je shadow+ derrie hebt werkt het ook zonder aanpassingen wel, iig in mijn ervaring. Heb misschien zelfs nog wel een rood geanodiseerde 42 voor je liggen.

Edit:tstm legt niet hierboven al uit!
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Ik heb jaren geleden zo’n one up wolftooth 40tands blad gebruikt op mijn Canyon Nerve. Moest wel een derrie met lange kooi gebruiken. Ik had een medium kooi en dat liep niet goed. Voor gebruik ik een 32 tands blad omdat ik de fiets in Spanje gebruik. Voor in in Nederland volstaat een 34 of zelfs 36t.

Twee weken alles vervangen ivm slijtage. Oa een Sun Race 11-42 cassette en voor wederom een 32t blad maar dan Ali. Ben benieuwd hoe lang deze het gaat doen. Op mijn Canyon rij ik ook 1x10.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb een 10 speed XT met med kooi op zo'n Shim 11-42 cassette.
Werkte net wel net niet.
Met zo'n verlengstukje van ZTTO werkt het prima.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Kijk hier ook even op wat je aan versnellingen gebruikt en nodig hebt als je naar 1x 10 ombouwt.

https://www.ritzelrechner.de/

Het is een heel mooie fiets en zonde om deze zomaar af te schrijven. Je kunt er ook een street racer van maken.
Oooeeessss
Plaats reactie