Geometrie of kwalitatieve onderdelen?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
TjerkB
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 29 november 2019, 16:57

Hallo!

Mijn naam is Tjerk. Ik mountainbike al een jaar of tien en ik wil van een HT naar een fully overstappen. Ik fiets voornamelijk op de UTH maar ook wel eens in de Ardenne of de UK. Ik wil dus een snelle en technische fiets.

Mijn budget is zo rond de 2.000 euro. Ik zit nu te twijfelen. Kan ik beter voor een nieuwe fiets gaan (zoals bijvoorbeeld de Giant Anthem 3) of een tweedehands zoals bijvoorbeeld de Specialized Epic FS. Het voordeel van een tweedehands is dat je kwalitatief een betere fiets hebt. Het voordeel van een nieuwe is dat deze de meest moderne geometrie heeft. Waar doe ik het beste aan voor mij doelstelling?

Ojha. Mijn binnen beenlengte is 83 cm. Dan is een medium frame het beste he?

Ik ben benieuwd.

Groeten,

Tjerk
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

TjerkB schreef: wo 22 april 2020, 11:11 Hallo!

Mijn naam is Tjerk. Ik mountainbike al een jaar of tien en ik wil van een HT naar een fully overstappen. Ik fiets voornamelijk op de UTH maar ook wel eens in de Ardenne of de UK. Ik wil dus een snelle en technische fiets.

Mijn budget is zo rond de 2.000 euro. Ik zit nu te twijfelen. Kan ik beter voor een nieuwe fiets gaan (zoals bijvoorbeeld de Giant Anthem 3) of een tweedehands zoals bijvoorbeeld de Specialized Epic FS. Het voordeel van een tweedehands is dat je kwalitatief een betere fiets hebt. Het voordeel van een nieuwe is dat deze de meest moderne geometrie heeft. Waar doe ik het beste aan voor mij doelstelling?

Ojha. Mijn binnen beenlengte is 83 cm. Dan is een medium frame het beste he?

Ik ben benieuwd.

Groeten,

Tjerk
Of een tussenweg. Een fiets uit het hogere segment van een jaar of 2 tot 3 jaar oud. Redelijk moderne geometrie (wel ff checken) en goede afmontage tegen ca 50% van de nieuwprijs.

Edit: overjarige modellen met 20-30% korting zijn natuurlijk ook interessant. Clearance bij stifmtb is leuk, maar wel iets hoger segment.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

TjerkB schreef: wo 22 april 2020, 11:11 Ojha. Mijn binnen beenlengte is 83 cm. Dan is een medium frame het beste he?
Jouw benen zijn even lang als mijn benen en ik rij op een large. Dus medium is waarschijnlijk te klein voor je, of je moet hele lange benen hebben. Ik ben 1.80m.

Verder is met jouw budget een nieuwe fiets wel haalbaar, maar je krijgt dan een echte instapper. Op de 2de hands markt is meer te krijgen voor dat bedrag, maar dan moet je een beetje geluk hebben dat er iets voorbij komt wat je leuk vindt. Bijv: https://link.marktplaats.nl/m1540024258 of https://bikemarkt.mtb-news.de/article/1 ... l-grosse-l
TjerkB
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 29 november 2019, 16:57

Bedankt voor de reacties! Het wordt waarschijnlijk een specialized epic expert world cup. 2e hands. Is in de aanbieding bij de lokale fietsenwinkel. Hopelijk is deze fiets niet volledig XC maar kan je er ook nog een beetje trail mee rijden.
Laatst gewijzigd door TjerkB op wo 22 april 2020, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat is achtervering met een brain?
Lees dan het brain topic hier even door.
(Een gewaarschuwd mens...)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Even voor je opgezocht.
Dit moet je ff lezen voordat je aan een Epic met brain begint.

viewtopic.php?f=9&t=145205

viewtopic.php?f=9&t=130459

viewtopic.php?f=9&t=136770

Uiteraard gaat jouw fietsenmaker jou gerust stellen, want zo erg is het allemaal niet, dat is allang opgelost enz enz.
Geloof wat je wilt, maar niet achteraf huilie huilie doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TjerkB schreef: wo 22 april 2020, 20:04 Hopelijk is deze fiets niet volledig XC maar kan je er ook nog een beetje trail mee rijden.
Hardcore XC, maar je kunt er prima mee vooruit komen in NL. Mits de Brain niet stopt met denken... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 22 april 2020, 20:41 Even voor je opgezocht.
Dit moet je ff lezen voordat je aan een Epic met brain begint.

viewtopic.php?f=9&t=145205

viewtopic.php?f=9&t=130459

viewtopic.php?f=9&t=136770

Uiteraard gaat jouw fietsenmaker jou gerust stellen, want zo erg is het allemaal niet, dat is allang opgelost enz enz.
Geloof wat je wilt, maar niet achteraf huilie huilie doen.
Yup, maat van me heeft de nieuwste Epic S-works, brain demper al na 2 maand kapot, bij zijn vorige Epic ook al 2 keer. Iemand anders van de club ook een S-works Epic, brain demper ook kapot. Mooi spul joh :bier:
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

zonoskar schreef: wo 22 april 2020, 11:44
TjerkB schreef: wo 22 april 2020, 11:11 Ojha. Mijn binnen beenlengte is 83 cm. Dan is een medium frame het beste he?
Jouw benen zijn even lang als mijn benen en ik rij op een large. Dus medium is waarschijnlijk te klein voor je, of je moet hele lange benen hebben. Ik ben 1.80m.

Verder is met jouw budget een nieuwe fiets wel haalbaar, maar je krijgt dan een echte instapper. Op de 2de hands markt is meer te krijgen voor dat bedrag, maar dan moet je een beetje geluk hebben dat er iets voorbij komt wat je leuk vindt. Bijv: https://link.marktplaats.nl/m1540024258 of https://bikemarkt.mtb-news.de/article/1 ... l-grosse-l
Ik ben 178 cm en ik heb een binnenbeenlengte van 83 cm en rij op een M.

Ik heb overigens een fully ingeruild voor een ltht. Niet zo comfortabel als een fully op de echt hobbelige stukken, maar verder strijkt ie alles aardig glad en kan ie overal goed uit de voeten :D
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

JMA1992 schreef: vr 1 mei 2020, 16:55 Ik ben 178 cm en ik heb een binnenbeenlengte van 83 cm en rij op een M.

Ik heb overigens een fully ingeruild voor een ltht. Niet zo comfortabel als een fully op de echt hobbelige stukken, maar verder strijkt ie alles aardig glad en kan ie overal goed uit de voeten :D
Heb je dan geen zadelpen van hier tot Tokyo?

Oja, de WC uitvoering van de Epic was een speciaal model als ultra-XC bak. Steile hoeken (71 graden stuurhoek!), super korte achterbrug, super smalle velgen (22mm internal), minder veerweg. Niks om vette trails mee te rijden (al kunnen de pro's het er wel mee).
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

zonoskar schreef: vr 1 mei 2020, 17:08
JMA1992 schreef: vr 1 mei 2020, 16:55 Ik ben 178 cm en ik heb een binnenbeenlengte van 83 cm en rij op een M.

Ik heb overigens een fully ingeruild voor een ltht. Niet zo comfortabel als een fully op de echt hobbelige stukken, maar verder strijkt ie alles aardig glad en kan ie overal goed uit de voeten :D
Heb je dan geen zadelpen van hier tot Tokyo?

Oja, de WC uitvoering van de Epic was een speciaal model als ultra-XC bak. Steile hoeken (71 graden stuurhoek!), super korte achterbrug, super smalle velgen (22mm internal), minder veerweg. Niks om vette trails mee te rijden (al kunnen de pro's het er wel mee).
Nee hoor. 18cm boven het frame uit.
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie