Extra XC bike. Weer hardtail of toch fully?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Geen ervaring met Mantel, maar 12Go is in mijn optiek ook maar een dozenschuiver. Wil je goedadvies? Ga dan naar een echte fietsenzaak waar ze wel de tijd voor je nemen en mensen rondlopen die weten waar ze het over hebben. In plaats van natte vinger werk kan je daar ook een goede meting doen en wordt de fiets helemaal op jouw afgestemd. (niemand is gelijk)

Wil je bij Scott blijven? (past mij met mijn 1,96 als een handschoen) https://www.scott-sports.com/nl/en/dealers/locator Zelf mijn Genius gekocht bij Rijwielpaleis Bilthoven daar staat genoeg om even je kont op te zetten. Zijn ook Santa Cruz dealer.
◼︎ Go round the outside.
Jboonstra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 3 september 2008, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon lux

Om te kijken welke fiets bij jouw huidige zit in de buurt komt is deze site als mogelijk indicatiemiddel te gebruiken.
Mits je huidige en toekomstige fiets in de database is opgenomen uiteraard. Je kan een beetje spelen met stem lengte, hoek en spacers. Lastige vind ik altijd het juiste modeljaar te vinden zodat je wel de goed hebt.

Eventueel je huidige frame vinden en geometrie-tabellen vergelijken is ook een optie, maar soms lastiger omdat de stuuraanpassingen er niet in verwerkt worden en dit wel veel uitmaakt voor comfort. Beetje rekenen met hoeken kom je ook een heel eind maar is weer iets meer werk.

En proefrijden geeft uiteraard een goed beeld en is voor de lange termijn zeker de moeite waard.
https://bikefreak-magazine.eu/mtb-e-mtb ... nter-2019/ (geen ervaring mee, maar kan de moeite waard zijn)

Verder sluit ik me aan dat je een nieuw beoogde fiets niet enorm (meerdere centimeters) zou moeten verbouwen om voor jou een lekkere zithouding te creëren, dan is het denk ik simpelweg niet de juiste fiets voor jou.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Deze even uit het oog verloren
16610 schreef: wo 6 mei 2020, 01:55 @Heckler40: Goeie tips. Deze merken zijn echter slecht vertegenwoordigd in NL en eerlijk gezegd ben ik vooral bekend met de bekende kanalen als een Mantel en een 12GO. Ik kijk ook bijvoorbeeld naar een Orbea OIZ maar geen idee waar ik zo'n unit kan uitproberen...
De fabrikanten hebben op hun website adressen van distributeurs en dealers staan. En als je een bepaald merk zoekt plaats je hier een vraag: "wie heeft er goede ervaringen met een dealer voor XX in de buurt van YY?"

Hier heb je alle Orbea dealers in NL: https://www.orbea.com/nl-nl/dealers/?country=NL
16610 schreef: wo 6 mei 2020, 01:55 Maar mijn volgende bike moet gewoon perfect out-of-the-box passen, zonder lapmiddelen met risers en stems.
Wat al gezegd is, spelen met rise, sweep, pen lengte en een spacer is normaal, maar geen 30mm toren EN een riser
16610 schreef: wo 6 mei 2020, 01:55 Mijn huidige XL Scott Scale heeft een wielbasis van zo'n 1.17m en een vrij grote reach. Kijk ik bijvoorbeeld naar een Trek Top Fuel 9.7, hebben we het zelfs over een wielbasis van 120.6mm Dat is toch niet agile meer?? Ook de Spark trail is 120.4mm.

Dat schrikt mij af! Terecht?
Onterecht! Ik kijk nooit naar 1 getal op zichzelf. Geometrie moet werken als een geheel. Testrijden als je kunt.
Want de geometrie keuze heeft gevolgen voor hoe het aanvoelt bij het rijden en/of welke rijtechiek het beste werkt.
En dan nog opassen, bij een korte testrit voel je vooral wat er "anders" is, en niet altijd wat "beter" is.

Ik heb een moderne Long en slack Intense fully, veerweg 160-140mm, wielbasis in XL 1.24m. Vvorige week gepost over een hele tight twisty singletrack hier in de buurt echt links recht links weaven door de boomstammen. Ik reed daar een nieuwe PR op de Intense. Een week later reed ik diezelfde singletrack op mijn klassieke stalen 29er met 71-73 graden hoeken en een wielbasis van 1.10m. Tot op de seconde dezeffde tijd, maar met een totaal andere beleving. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

ik zou aanraden om een bike fit aan de aanschafprijs toe te voegen, inclusief wat klein spul wat nodig is om de fiets echt op maat te maken voor jou. Dat gaat je de perfecte pasvorm opleveren en is het geld mijns inziens ruim waard bij dit budget.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

En als m'n nieuwe wieltjes binnen zijn, mag je altijd op de mijne proberen (XL, zie link hieronder) :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

guntherrex schreef: wo 1 juli 2020, 14:52 ik zou aanraden om een bike fit aan de aanschafprijs toe te voegen, inclusief wat klein spul wat nodig is om de fiets echt op maat te maken voor jou. Dat gaat je de perfecte pasvorm opleveren en is het geld mijns inziens ruim waard bij dit budget.
Nee, zo een bikefitting gaat je geen meter verder helpen! Niets wat je zelf niet beter kunt ontdekken.


Enige reden om een bikefitting te doen is als je problemen hebt of wilt optimaliseren. En dan kun je dat beter bij een fysiotherapeut doen met kijk op fietsen.
De ene of de andere bikefitting kan zo al 3 cm in zadelhoogte verschillen, dus geen enkele kun je zinnig aanraden! Nu is het advies van een fietsenmaker ook maar een gok, hoewel er genoeg zijn die er kijk op hebben. Maar dat is niet meer dan een startpunt, dus om die reden zul je gewoon zelf aan de gang moeten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Heeft Topic Starter in die 2 maanden misschien al een fiets gekocht?

8)

Maar verder, wat Lars zegt.

Ooit heeft een tester van een bekend fietsblad zichzelf bij een aantal bikefitters laten meten. Met dezelfde rijder en dezelfde input waren de resultaten best duidelijk.De verschillen in de uitkomsten gaven aan hoe afhankelijk je bent van de individuele fitter, helaas. Artikel staat misschien wel ergens online.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Even terug naar het onderwerp.
Een extra fiets moet anders zijn dan de fiets die je al hebt, anders heeft het geen practisch nut en ben je gewoon fietsen aan het verzamelen ;)
Heckler40 schreef: do 2 juli 2020, 22:25 Heeft Topic Starter in die 2 maanden misschien al een fiets gekocht?
8)
...
Enjoy!!
mountainbike.nl schreef:Laatst actief:
di 16 juni 2020, 20:09
TS is als een dolle aan het bikefitten geslagen, heeft geen tijd meer voor ons. :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 6 juli 2020, 10:43Een extra fiets moet anders zijn dan de fiets die je al hebt, anders heeft het geen practisch nut en ben je gewoon fietsen aan het verzamelen ;)
En wat is daar mis mee?

:lol:
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Helemaal niets. :-q
Maar dat is voor de toekomst. Als je van alles 1 exemplaar hebt, dan ga je de verzameling uitbreiden.
Op discipline, merk, type,kleur, bouwjaar enz.
Nu is het grwoon minder practisch wanneer de extra fiets een kopie is van de eerste.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie