Extra XC bike. Weer hardtail of toch fully?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Hallo,

Ik bezit momenteel een 27.5" Scott Scale. Een gave bike maar ik gluur toch meer naar 29" voor algeheel comfort en momentum.

Ik ben van plan ook buiten Nederland te gaan fietsen. Langere ritten (60km) en tour tochten. Snelheid vind ik belangrijk maar leuke afdalingen en technische parcours vind ik belangrijker. Ik ben echter geen downhill mannetje. Ik wil van alles wat.

In het algemeen wil ik iets meer comfort en iets meer rechtop zitten. Ik heb nu ook een stuur met 30mm rise, 12gr backsweep en een 50mm stem. Brede sturen vind ik fijner dan smal. Momenteel rijd ik 780mm en dat bevalt uitstekend.

Als jullie dit zo lezen, zouden jullie mij dan een fully aanraden of toch gewoon een hardtail?

Eind dit jaar (of zo gauw als het weer kan gezien covid19) wil ik dit soort tochten gaan maken:

https://youtu.be/b7kxSzCpQ2c
https://youtu.be/fiAbcWs9S8g

Maar zuid Duitsland wil ik ook gaan doen.

Op dit moment gluur ik bijvoorbeeld naar een Scott Spark of een Trek Supercaliper.

Wat zouden jullie doen als je mij was?! Thnx
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

In jouw geval zeker voor een fully gaan. Op lange ritten ga je het comfort zeker waarderen. Je kan zelfs overwegen om iets meer richting een trail fiets te gaan (130 140 mm. veerweg en iets rechtere zit).
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hoe groot ben je, hoe zwaar?
Waar in Nl rijd je meestal?
Wat is je maximale budget?

Op die filmpjes zie je relatief makkelijke trails. Kan op elke fiets nog wel. Maar
een fully is op lange dagbergtochten heerlijk, zeker in technischer terrein.

De ‘gewone’ Spark is een zeer sportieve snelle trailbike die dit soort lange afstandenwerk erg goed kan.
Een Supercaliber is een hele echte racefully, waarbij fully al een groot woord is, gezien de weinige veerweg. Zit zeker diep. Je zou dan een Trek Topfuel ook eens kunnen bekijken, die lijkt meer op een Spark dan de Supercaliber.

Afhankelijk van de antwoorden op gestelde vragen kan een marathonfully die wat trailwaardiger gemaakt is (mits je kleiner, lichter bent, en de nadruk ligt op snelheid; ben je langer, dan kom je zeker te diep te zitten naar je smaak) t/m een trailfully van pak en beet 130mm prima. Die zitten en rijden relaxter, zijn vergevingsgezinder, zijn snel bergop en bergaf.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Als ik jou was zou ik ergens een keer een fully testen.
Ik heb al regelmatig gehad dat ik op de parkeerplaats op de bergweg aan de praat raakte met een hardtailrijder die ik even de marmottenafdaling liet doen op mijn eigen fiets. Ze stonden allemaal versteld van het comfort en de efficiëntie.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

De gewone Spark nemen (dus niet de RC versie) en geen vragen meer stellen. :winkie:

Op mijn 2015 Spark twee keer de Trans Schotland gereden gaat prima. https://strava.app.link/5xwNUftha6
In de Harz de Brocken afgereden met dat ding, ging ook prima. https://strava.app.link/6mlTeCsha6
De 2015 versie is vergelijkbaar met wat nu RC is. (100mm veerweeg) De huidige versie is meer trail georiënteerd. (120mm veerweg)

Filmpjes:

https://m.youtube.com/watch?v=NDpCI3a0Q64
(Die gast met blauwe rugzak)

https://m.pinkbike.com/video/503682/
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Bedankt voor de nuttige reacties!

@Tijgerhaai: dit ziet er gaaf uit! Hoe kwam je hier zo terecht en wordt er ook gekeken naar de samenstelling van de club? Om te voorkomen dat je meerdere groepjes krijgt met snellere en langzame rijders die op elkaar moeten wachten? Of speelt dat geen rol met zo'n tour tocht?
aurelius schreef: za 2 mei 2020, 08:45 Hoe groot ben je, hoe zwaar?
Waar in Nl rijd je meestal?
Wat is je maximale budget?
Ik ben 1.89 en 80-83KG. Vet% rond de 8 dus geen pensje bij dat gewicht!
Ik rijd meestal in Schoorl, Arnhem, Utrechtse Heuvelrug en soms Limburg, Ik wil dus ook buiten NL gaan fietsen/touren!
Max budget is rond de 4k. Daarmee koop je een fiets van 5k. Zo staat bij Mantel deze Scott Spark voor €4.300. Dus met een beetje onderhandelen rijd je hem voor iets minder naar buiten.

Goedkoper mag natuurlijk ook!

Ik kwam overigens op het volgende idee en ik vroeg me af of dit vaker wordt gedaan? Men koopt een fully, bijv een Spark. En een los Scale (hardtail) frame wanneer zich een goede deal aandoet. Met een uurtje zet je nagenoeg alles over van het ene frame naar het andere frame en doe je gelijk wat onderhoud. Zo kun je voor meerdere type events altijd de juiste bike hebben... ? De afmontage van beide fietsen is vaak vergelijkbaar, hooguit net een ander stuurpennetje. Is dit het ei van Columbus? Zo ja, zijn er nog bepaalde zaken waar je op moet letten?

Met het draadloos schakelen hoef je zelfs niet eens meer de kabels te verleggen/vermaken, mocht dat een issue zijn.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Voor de Trans Schotland was er en kennismakingclinic. Mocht je dan echt buiten de boot vallen met techniek ed. wordt je dit reëel verteld dat het beter is om nog even niet mee te gaan. Tijdens de reis is het samen uit, samen tuis. Je moet tussen de gidsen blijven. Er wordt op elkaar gewacht. De één is snel boven de ander als eerste beneden. Eerste keer dat ik hem reed zat ik in de achterhoede, tweede keer steeds voorin. Mountainbike Challenge ben ik eens op een beurs tegen gekomen ondertussen meerdere reizen mee gemaakt, altijd goed voor elkaar.

Meer info: https://www.mountainbikechallenge.nl/mo ... ke-reizen/


Maar goed over de fiets. De link die je geeft is een Spark RC. Mooi ding, maar dat is dus een racemachine daar zit je dieper op. Van wat je beschrijft in je openingspost wordt je gelukkiger van een Spark (zonder RC dus)

https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... park&text=#
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

16610 schreef: za 2 mei 2020, 22:30

Ik kwam overigens op het volgende idee en ik vroeg me af of dit vaker wordt gedaan? Men koopt een fully, bijv een Spark. En een los Scale (hardtail) frame wanneer zich een goede deal aandoet. Met een uurtje zet je nagenoeg alles over van het ene frame naar het andere frame en doe je gelijk wat onderhoud. Zo kun je voor meerdere type events altijd de juiste bike hebben... ? De afmontage van beide fietsen is vaak vergelijkbaar, hooguit net een ander stuurpennetje. Is dit het ei van Columbus? Zo ja, zijn er nog bepaalde zaken waar je op moet letten?

Met het draadloos schakelen hoef je zelfs niet eens meer de kabels te verleggen/vermaken, mocht dat een issue zijn.

De afmontage kan dan vaak wel vergelijkbaar zijn naar dat is de afstelling van de diverse componenten zeer zeker niet. Interne kabelgeleiding, externe kabelgeleiding. Uitlijning van de remklauwen. Verschillende kabel en remleiding lengtes etc. Leuk bedacht maar in de praktijk werkt het niet.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Nu is remklauwen afstellen niet echt het probleem (paar minuten werk), maar zoals Dice zegt zit je met verschil in leidinglengtes en als die ook nog eens intern zijn dan zijn dat in de regel toch geen dingen die je voor je plezier even overzet. En voor de prijs van een AXS set om doortrekken en afstellen van kabels te voorkomen, koop je ook 2 conventionele sets... En vaak zijn hoeken net iets anders waardoor je zadel, stuur, ... net even iets anders wilt staan. Dat zijn typisch dingen waar je het liefst afblijft wanneer ze eenmaal goed staan... Da's niet iets wat je geregeld wilt doen.

Ik ken wel mensen die beide gewoon rijdbaar hebben (vaak 1x bling-bling, 1x puur puur functioneel) en de echt dure componenten als een wielset of vork zo nu en dan tussen fietsen wisselen. Voordeel is dan ook dat ze een 2e wielset hebben om makkelijk van banden te kunnen wisselen, of een fiets draaiende kunnen houden indien er wat stuk gaat / weg moet voor onderhoud.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Simpel antwoord, een fully "erbij", houdt je de Scale als hardtail aan.

Als je de zitpositie echt belangrijk vind zou ik gaan voor bikes die by design zo'n zitpositie heben.
Je kunt een 30mm riser op een spacer toren monteren, als je eigenlijk het verkeerde frame hebt.

BIjvoorbeeld de Supercaliber en ander soortgelijke XC racebakken met diepe zit vallen dan af.
Ook niet naar de race bikes kijken met wat extra mm veerweg en het label "marathon"

Nee ik zou eens bij de Short Travel trail bikes gaan kijken, er is best keuze in dat type. 110-120mm.
Bikes met een design voor het rijden van trails, maar dan gericht afmonteren voor jouw rijden.

Er zijn merken die van huis uit met kortere reach, lager bracket en hogere stack werken.
Dat is voor het staand op de pedalen snel of technisch afdalen, maar heeft ook de relaxte positie.
Veel van de Amerikaanse grote jongens als Santa Cruz, Ibis en Yeti bijvoorbeeld zijn "kort" gebouwd

Maar het huis voorbeeld is de Evil Following met 120mm veerweg, onbestwist een top trail bike.
Met een doordachte opbouw is dat gewoon een strak carbon frame met veel pop en goede aanzet.
En er is net een nieuwe uit, het vorige model is fors in de aanbieding, dus budget past ook nog.

En als je een steviger trail een keer voor de wielen komt hoef je niet in te houden 8)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Heckler40 schreef: zo 3 mei 2020, 14:47 Simpel antwoord, een fully "erbij", houdt je de Scale als hardtail aan.

Als je de zitpositie echt belangrijk vind zou ik gaan voor bikes die by design zo'n zitpositie heben.
Je kunt een 30mm riser op een spacer toren monteren, als je eigenlijk het verkeerde frame hebt.

BIjvoorbeeld de Supercaliber en ander soortgelijke XC racebakken met diepe zit vallen dan af.
Ook niet naar de race bikes kijken met wat extra mm veerweg en het label "marathon"

Nee ik zou eens bij de Short Travel trail bikes gaan kijken, er is best keuze in dat type. 110-120mm.
Bikes met een design voor het rijden van trails, maar dan gericht afmonteren voor jouw rijden.

Er zijn merken die van huis uit met kortere reach, lager bracket en hogere stack werken.
Dat is voor het staand op de pedalen snel of technisch afdalen, maar heeft ook de relaxte positie.
Veel van de Amerikaanse grote jongens als Santa Cruz, Ibis en Yeti bijvoorbeeld zijn "kort" gebouwd

Maar het huis voorbeeld is de Evil Following met 120mm veerweg, onbestwist een top trail bike.
Met een doordachte opbouw is dat gewoon een strak carbon frame met veel pop en goede aanzet.
En er is net een nieuwe uit, het vorige model is fors in de aanbieding, dus budget past ook nog.

En als je een steviger trail een keer voor de wielen komt hoef je niet in te houden 8)

Enjoy!!
Beetje een topic steal, maar waar vind je in hemelsnaam zo"n evil met korting? kom ze alleen op bikemarket.de tegen maar niet voor budget van TS?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Eh Bikemarket dus en Pinkbike etc. En de site van Evil zelf heeft ze on special offer, ik krijg ook een mailing.

2300 EUR voor een nieuw frame gezien dan kan ik voor 4K een hele fijne complete bike maken, YMMV
Frame only kun je hem helemaal naar eigen inzicht opbouwen in een puike XC-trail set-up.
En je kunt evt fijne spullen van de Scale overzetten en iets basics terug monteren om budget te sparen.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Heckler40 schreef: ma 4 mei 2020, 10:48 Eh Bikemarket dus en Pinkbike etc. En de site van Evil zelf heeft ze on special offer, ik krijg ook een mailing.

2300 EUR voor een nieuw frame gezien dan kan ik voor 4K een hele fijne complete bike maken, YMMV
Frame only kun je hem helemaal naar eigen inzicht opbouwen in een puike XC-trail set-up.
En je kunt evt fijne spullen van de Scale overzetten en iets basics terug monteren om budget te sparen.

Enjoy!!
Gelijk maar ingeschreven voor de mailing :-q
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Bedankt weer voor deze nuttige reacties!! :-q
@Dice: Duidelijk, idd veel gedoe om alles over te katten van een fully naar een HT frame.

@Heckler40: Goeie tips. Deze merken zijn echter slecht vertegenwoordigd in NL en eerlijk gezegd ben ik vooral bekend met de bekende kanalen als een Mantel en een 12GO. Ik kijk ook bijvoorbeeld naar een Orbea OIZ maar geen idee waar ik zo'n unit kan uitproberen...

Verder, jouw comments over de zitpositie en geometrie neem ik erg serieus. Ik heb destijds die Scale gekocht en dat was achteraf gezien gewoon niet wat ik wilde. Bij 12GO destijds op een 29" L gepast en de verkoper adviseerde mij een XL frame, prima. Ik wilde toen de 27.5 maar die stond niet in de showroom dus pas na aanschaf merkte ik dat dat totaal anders zat dan de 29" versie. Hier stond ik niet bij stil. Toen een kortere stuurpen erop en inmiddels ook een breder stuur met wat rise, zit nu vrij goed! Maar mijn volgende bike moet gewoon perfect out-of-the-box passen, zonder lapmiddelen met risers en stems. Geometrie neem ik dus erg serieus! Zeker nu ik van plan ben 5k stuk te gooien.

Enfin.. ik zou daarbij graag jullie hulp willen! Hoe kom ik tot een goede fit? Zo'n verkoper is vaak vrij ongeduldig en kijkt ook alleen naar lengte ipv binnenbeen lengte, armlengte etc. Kost hun allemaal teveel tijd. Ik moet nu eerst zelf wat voorverkenning doen met de overzichten van de mtb merken.

Daar is een handige site voor, kennen jullie die al? http://geometrygeeks.bike

Mijn huidige XL Scott Scale heeft een wielbasis van zo'n 1.17m en een vrij grote reach. De wielbasis en reach vind ik vrij lang maar blijkbaar hebben veel moderne bikes zoveel "slack". Kijk ik bijvoorbeeld naar een Trek Top Fuel 9.7, hebben we het zelfs over een wielbasis van 120.6mm Dat is toch niet agile meer?? Ook de Spark trail is 120.4mm..

Dat schrikt mij af! Terecht? .. De Orbea Oiz is dan iets korter met een wielbasis van 1181mm. Ik ga hierbij wel uit van een XL frame wat ik nodig schijn te hebben, en nu ook heb.

Ik ben 1.885m en slank gebouwd. Relatief lange benen met een binnenbeen lengte van 90cm. Net te groot voor een L maar misschien is een XL weer wat groot? Zijn er fietsmerken die bijvoorbeeld wat meer gesneden zijn op mijn lengte? Ik hoop dat er wat mensen van mijn lengte hier hun ervaring kunnen delen.

Overigens denk ik dat 120mm veerweg echt de sweet-spot is. Dan kan ik overal wel fietsen en hoef ook weer niet kaarsrecht op een fiets te zitten. Ik zoek gewoon een compromis tussen race en trail.

Thanks!
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Ben zelf 184 met een bbl van 90 en rij prima op een canyon lux maat L. In jouw geval zou dat dus ook nog kunnen en zit je dan wat rechterop. Nu is de lux een echte XC fiets dus misschien niet helemaal jouw model maar voor maatvoering (stack en reach) wellicht een goede indicatie.

Een beetje tweaken met stuurpen en stuur is niet heel vreemd, iedereen is verschillend dus we passen niet allemaal op dezelfde fiets.
Plaats reactie