Bochtentechniek MTB vs Motorfiets

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Nog niet genoemd: Een wiel met een ronde doorsnede dat schuin staat gaat vanzelf een bocht draaien. Leg het horentje van een ijsje op tafel, draai het en het maakt een bocht. Haal je wiel uit je fiets, laat het uit je handen rollen en zodra hij een kant op neigt draait hij ook die kant op. Door je fiets schuin te leggen zet je zo naast het sturen een tweede techniek in om een bocht te draaien.

Tegensturen is daar op gebaseerd. Je legt door tegen te sturen je fiets schuin. Het verklaard ook deels de andere motorfietsenbochtentechniek bij lage en hoge snelheid. Bij lage snelheid druk je de motor schuin om de banden het draaiwerk te laten doen. Bij hoge snelheid lukt dat door de grote gyroscopische kracht van de zware snel draaiende wielen niet meer. Dan moet je je hele gewicht inzetten om die gyroscopische kracht te overwinnen en de motor schuin te trekken.
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

corex schreef: do 7 mei 2020, 10:06 Counter steering heet die techniek. eerst tegen stuur en dan de bocht doorsturen. Is ook toe te passen op de fiets en ook een auto.
Een cuttie is een extreme vorm van tegensturen met de mountainbike.
Counter steering werkt met elke tweewieler, maar het toepassen in een auto zie ik niet helemaal.
Bedoel je dat automobilisten in de vorm van een vraagteken een bocht maken?
Dat heeft niks met counter steering te maken maar is gewoon slordig rijgedrag. :P
rikkertsmf schreef: zo 24 mei 2020, 22:01
Arjan76 schreef: di 5 mei 2020, 22:01 Je kunt MTB niet met een wegmotor vergelijken. Bij een wegmotor is de snelheid hoger en de motor is veel zwaarder, dus die wil heel graag rechtuit als je niet gaat hangen. Bij een fiets is het andersom, de rijder is zwaarder dan de fiets. Je moet zorgen dat je grip houdt door je gewicht naar de juiste kant te verplaatsen.
Nee.. hangen doet echt 0,0 met het stuurwerk.

Mocht je motorrijder zijn en het je interesseren: twist of the wrist.

Super cliché film maar keiharde waarheid! Hangen doet een hoop met grip maar niks met sturen
Precies! :-D
rikkertsmf schreef: zo 24 mei 2020, 22:17 Na circuit gereden te hebben met racemotoren, toermotoren en supermoto vind ik supermoto nog het meeste in de buurt komen bij MTB.

De manier van sturen op vlakke bochten en kom/kuipbochten is nagenoeg identiek. ook qua druk op de stepjes/pedalen.

Als je het dan toch naast sportief motorrijden wilt leggen, wat is dan wel hetzelfde:
- druk op het stepje/pedaal is hetzelfde > altijd de buitenkant
- Countersteering is absoluut hetzelfde, zoals op elke 2 wieler overigens
- kijktechniek, bochten in en doorkijken, target fixation is ook een grote veroorzaker van ongelukken bij beide groepen

denk dat die het meeste overeenkomen met het 'gewone motorrijden'
Helemaal mee eens!
pietervl schreef: wo 8 juli 2020, 00:25 Tegensturen is daar op gebaseerd. Je legt door tegen te sturen je fiets schuin. Het verklaard ook deels de andere motorfietsenbochtentechniek bij lage en hoge snelheid. Bij lage snelheid druk je de motor schuin om de banden het draaiwerk te laten doen. Bij hoge snelheid lukt dat door de grote gyroscopische kracht van de zware snel draaiende wielen niet meer. Dan moet je je hele gewicht inzetten om die gyroscopische kracht te overwinnen en de motor schuin te trekken.
Sorry maar dat laatste klopt niet. Je stuurt een motor altijd in met tegensturen, of je nu hard of langzaam gaat.
Het is wel zwaarder naarmate de snelheid hoger is.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Dus zonder handen aan je stuur zou je geen bocht door kunnen komen??
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

japie carbon schreef: wo 8 juli 2020, 15:27 Dus zonder handen aan je stuur zou je geen bocht door kunnen komen??
Op de fiets een klein beetje, op een motor gaat het nog trager. Sturen zonder handen maar door je gewicht te verplaatsen bedoel je hè? Een beetje links-rechts hoeken gaat echt niet zonder counter steering.
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

japie carbon schreef: wo 8 juli 2020, 15:27 Dus zonder handen aan je stuur zou je geen bocht door kunnen komen??
Op een gemiddelde motorfiets kom je dan inderdaad geen bocht meer door.

Je kan wel iets afwijken van je lijn. Maar daar houd het echt bij op!
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik weet niet wat de ge,iddelde motor is, maar op mijn racer is het prima te doen.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Ik weet niet wat voor racer je hebt, maar ik rij met enige regelmaat op een ducati desmosedici, en die kan ik zonder handen aan het stuur niet de bocht om krijgen, net zoals mijn supermoto dat ook niet wilde.
Bird Aeris 9 blurple
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

novaterra schreef: do 9 juli 2020, 20:23 Ik weet niet wat voor racer je hebt, maar ik rij met enige regelmaat op een ducati desmosedici, en die kan ik zonder handen aan het stuur niet de bocht om krijgen, net zoals mijn supermoto dat ook niet wilde.
Whoah! :-D

Afbeelding
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Jup, qua vermogen zijn de nieuwe 1000's sterker. Maar qua sturen zijn ze ultra stabiel
Bird Aeris 9 blurple
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

japie carbon schreef: do 9 juli 2020, 12:18 Ik weet niet wat de ge,iddelde motor is, maar op mijn racer is het prima te doen.
Video or it didn't happen :lol:

Zoals ik eerder zei; van je lijn afraken of daarmee een flauwe bocht maken tot daar aan toe. Maar je kan niet als een fiets een bocht insturen, period.

Om dan weer op de originele quote aan te haken waardoor deze discussie op gang kwam. Sturen kan door het stuur, gewichtverplaatsing speelt daar geen rol in
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

Tarwetijger schreef: do 9 juli 2020, 21:55
novaterra schreef: do 9 juli 2020, 20:23 Ik weet niet wat voor racer je hebt, maar ik rij met enige regelmaat op een ducati desmosedici, en die kan ik zonder handen aan het stuur niet de bocht om krijgen, net zoals mijn supermoto dat ook niet wilde.
Whoah! :-D

Afbeelding
Zeg dat :-q :bier: wat een prachtige motoren zijn dat. Nog maar 1 in het echt gezien, Engelsman op de Nordschleife
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
Plaats reactie