Lars TB schreef: ↑di 5 mei 2020, 22:02
Ik denk dat je een straatbrommer vergelijkt met een mountainbike.
Probeer het eens met een crossbrommert!
+1
Motorcrosstechniek is een hele andere dan op de weg rijden/racen. Bijvoorbeeld dat je niet in de bocht gaat hangen maar gaat staan en balanceren. Dan nog maakt het een wereld van verschil of je een hulpmotor hebt waarmee je tractie kan bepalen of dat je zelf moet trappen.
En toch in snelle kombochten hang ik ook naast de mtb a la mijn offroad en circuit onroad motor! En wat je bij een motor vooral doet is het gewicht op een zo laag mogelijk punt te brengen. Overigens ook leuk bij wegmotoren, tegengesteld sturen, linkerbocht lichtjes aan je rechter stuurhelft trekken en vice versa en je 'valt' zo de bocht in. Als je het eenmaal in de gaten hebt, doe je niet anders meer.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me
Counter steering heet die techniek. eerst tegen stuur en dan de bocht doorsturen. Is ook toe te passen op de fiets en ook een auto.
Een cuttie is een extreme vorm van tegensturen met de mountainbike
In het verkeer zie je bestuurders van auto's ook tegensturen om een korte bocht te maken. Een auto die eerst even aan de voorzijde naar rechts gaat bij het sturen van een een linkerbocht. En dan de weg voor een fietser, die netjes rechts rijdt te smal maakt.
Het gaat bij alle tweewielers om balans houden bij een bepaalde middelpuntvliedende kracht en een bepaalde grip.
Bij een langzame bocht blijf je met je lijf verticaler, omdat je anders omvalt aan binnenkant bocht.
Bij een snelle bocht ga je horizontaler, omdat je anders omvalt naar de andere kant.
Het is dus geen keuze maken welke bocht techniek je wilt gebruiken, het is een kwestie welke je moet gebruiken om niet onderuit te gaan.
surfroy01 schreef: ↑do 7 mei 2020, 09:26
En toch in snelle kombochten hang ik ook naast de mtb a la mijn offroad en circuit onroad motor! En wat je bij een motor vooral doet is het gewicht op een zo laag mogelijk punt te brengen. Overigens ook leuk bij wegmotoren, tegengesteld sturen, linkerbocht lichtjes aan je rechter stuurhelft trekken en vice versa en je 'valt' zo de bocht in. Als je het eenmaal in de gaten hebt, doe je niet anders meer.
Ik heb bij de vro juist geleerd om te duwen met de hand aan de kant waar je heen wil, dus rechts duwen voor een rechterbocht. Effect is hetzelfde, maar voelt beter aan, je duwt de motor echt de bocht in.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Tegenstuur en leun je fiets, laad buitenpedaal, blijf rechtop staan, buitenelleboog omhoog, balanceer het gewicht tussen voor- en achterwiel voor tractie, kijk waar je heen wilt.
0:48, 0:58, 1:00 https://youtu.be/vVZGvtfwma0
Laatst gewijzigd door void op do 7 mei 2020, 11:53, 2 keer totaal gewijzigd.
petter schreef: ↑wo 6 mei 2020, 23:14
Kunt het beter vergelijken met skiën, ook daar zet je druk op het buitenste been in de bocht door deze min of meer te strekken en het binnenste been ligt te buigen.
Snowboarden is ook een goed voorbeeld, het balanceren van gewicht tussen voor- / achterbeen (wiel) is vergelijkbaar.
Als iemand die jarenlange geschaatst heeft merkte ik dat mijn aanpak qua bochten bij mij in het begin erg asymmetrisch was, vermoedelijk doordat ik daar altijd naar links ging . Hierdoor heb ik beide methode door elkaar gebruikt. Waar ik de linker bochten nam door mijn heup naar binnen te drukken (fiets naar binnen), drukte ik bij de rechter bochten mijn bovenlichaam juist naar binnen (fiets naar buiten). Inmiddels doe ik zowel links als rechts de methode door de heup naar binnen te draaien (dus zoals de eerste foto in dit topic. Hierdoor merk ik dat ik veel meer controle heb over mijn fiets en harder door de bochten kan. Daarnaast zijn links/rechts combinaties veel makkelijker doordat je eigenlijk alleen maar je fiets onder je lichaam door hoeft te bewegen zonder zelf gekke bewegingen te maken met je lichaam (althans zo voelt het).
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Rayb81 schreef: ↑vr 8 mei 2020, 03:06
Hier een paar tips voor kombochten van Jeroen van Eck (die snelle Eliminator jongen).
Staan overigens nog meer video's van hem op zijn kanaal.
Mooie filmpjes, en duidelijk uitgelegd.
Hij noemt ook dat het helpt je zadel wat te laten zakken. Scheelt dit veel? Ik heb sinds een week of zes een tweedehands specialised epic met dropper. Ik gebruik die vooral voor afdalingen en bv technische rondje in de route lemelerberg. Nog nooit in kombochten geprobeerd.
Arjan76 schreef: ↑di 5 mei 2020, 22:01
Je kunt MTB niet met een wegmotor vergelijken. Bij een wegmotor is de snelheid hoger en de motor is veel zwaarder, dus die wil heel graag rechtuit als je niet gaat hangen. Bij een fiets is het andersom, de rijder is zwaarder dan de fiets. Je moet zorgen dat je grip houdt door je gewicht naar de juiste kant te verplaatsen.
Nee.. hangen doet echt 0,0 met het stuurwerk.
Mocht je motorrijder zijn en het je interesseren: twist of the wrist.
Super cliché film maar keiharde waarheid! Hangen doet een hoop met grip maar niks met sturen
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
Na circuit gereden te hebben met racemotoren, toermotoren en supermoto vind ik supermoto nog het meeste in de buurt komen bij MTB.
De manier van sturen op vlakke bochten en kom/kuipbochten is nagenoeg identiek. ook qua druk op de stepjes/pedalen.
Als je het dan toch naast sportief motorrijden wilt leggen, wat is dan wel hetzelfde:
- druk op het stepje/pedaal is hetzelfde > altijd de buitenkant
- Countersteering is absoluut hetzelfde, zoals op elke 2 wieler overigens
- kijktechniek, bochten in en doorkijken, target fixation is ook een grote veroorzaker van ongelukken bij beide groepen
denk dat die het meeste overeenkomen met het 'gewone motorrijden'
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!