Bochtentechniek MTB vs Motorfiets

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Ik rijd nu 10 jaar motor en sinds 1.5 jaar zit ik op de MTB. Op de motor wil je net zoals op de MTB zo hard mogelijk door de bocht, voornamelijk voor de kick. Een bocht maak je door meer gewicht naar de kant waar je heen wilt te drukken dan de middelpuntvliedende kracht naar buiten. Voor de motor doe je dit door naast je motor aan de binnenkant te hangen. Het effect hiervan is dat de motor relatief rechter op kan blijven, zodat de druk op de banden lager kan blijven. Op de MTB deed ik dit ook, maar dat voelde niet echt fijn en resulteerde geregeld in een glijder, ook moet ik nog wel eens mijn hoofd intrekken bij een boom in de binnenbocht.

Ik ben eens wat YouTube filmpjes gaan kijken over bochtentechniek, en daarin komt naar voren dat je fiets de binnenkant van de bocht in moet en het lichaam de buitenkant, je drukt je fiets de bocht in. Ik merk vooral dat dit meer controle geeft en dat ik snelle bochten beter doorkom. Wielrenners zie ik dit ook doen bij afdalingen met haarspeldbochten, dus het lijkt niet aan de ondergrond te liggen.

Heeft iemand enig idee waarom dit verschil in techniek zinvol is?
Geen gezeik, mountainbike!
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Dit ligt aan het gewicht, een motor weegt 150kg, als die plat gaat wil het gewicht naar buiten, door het gewicht van de motor rechterop heb je druk op de banden, als je hetzelfde gaat vergelijken met je fiets dan heeft je fiets geen druk op de banden en moet je dus zelf de druk op de band zetten.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Eigenlijk nooit bij nagedacht, maar ik denk dat het komt omdat de motor zwaarder is dan jij, maar je fiets juist lichter.

Hoe dan ook, gewicht op je buitenste been en je binnenste arm, dat geeft wel wat extra grip, stuurt strakker.

Esit: Naze was me voor maar zegt ongeveer hetzelfde.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Je kunt MTB niet met een wegmotor vergelijken. Bij een wegmotor is de snelheid hoger en de motor is veel zwaarder, dus die wil heel graag rechtuit als je niet gaat hangen. Bij een fiets is het andersom, de rijder is zwaarder dan de fiets. Je moet zorgen dat je grip houdt door je gewicht naar de juiste kant te verplaatsen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik denk dat je een straatbrommer vergelijkt met een mountainbike.

Probeer het eens met een crossbrommert!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Dat heb je redelijk goed opgemerkt.

Probeer je bovenlichaam recht te houden in de bocht, zet je als het ware af van je fiets. Druk je fiets plat.
Sturen op een MTB doe je met je lichaam, blijft dynamisch. Als je statisch je rondjes gaat rijden dan ga je fouten maken.

Ik ben geen topper wat betreft stuurmanskunsten maar heb me wel verdiept in wat het beste is na een aantal vervelende "afstappers" te hebben gehad.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik heb mezelf deze bochtentechniek ook een beetje aangeleerd, en het werkt inderdaad prima.
Ik vermoed dat het effect behaald wordt omdat je zelf in verhouding relatief rechtop blijft staan maar daarmee ook recht boven het contactvlak van je banden. Door je gewicht druk je de banden sterker naar de ondergrond.
Overigens wordt deze manier je ook aangeleerd tijdens sommige bijzondere verrichtingen... bij motorrijlessen 😉
Gebruikersavatar
N1co
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: do 21 november 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ligt aande snelheid. Bij lage snelheden druk je de motor ook naar beneden en blijf jezelf rechter op. Bij hogere snelheden is het op de motor inderdaad wel naar binnen hangen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Vergeet ook vooral niet je heupen mee naar binnen te draaien.
Zo vang je de fiets veel makkelijker op als het verkeerd gaat.

Zo dus:

Afbeelding
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Dat met die heupen is nog een goede tip 👍 ziet er ook wel agressief uit.

Verder klinken de verklaringen wel plausibel. Met de motor bij lage snelheden doe ik het inderdaad ook nu ik erover nadenk, maar dan niet voor meer grip, maar vooral voor het snel kunnen corrigeren en meerdere bochten na elkaar te kunnen maken.

Mijn motor weegt overigens 300kg, in veel gevallen niet vergelijkbaar met de MTB. Het enige voordeel is dat je dan ook al goed leert de bocht door te kijken en niet het stukje weg een meter voor je wiel.
Geen gezeik, mountainbike!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Bij lage snelheden op de motor druk je die inderdaad omlaag naar de grond, zowel op de weg als bij de trial sport. Bij hoge snelheden loop je tegen een ander probleem aan, namelijk dat je zo plat gaat dat je met je voetsteunen of zelfs je frame/motorblok aan de grond komt. De enige manier om platter te gaan is om het zwaartepunt naar binnen te verplaatsen en dat doe je door te verzitten of te hangen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Kunt het beter vergelijken met skiën, ook daar zet je druk op het buitenste been in de bocht door deze min of meer te strekken en het binnenste been ligt te buigen.

Op de foto van Rayb81 mooi te zien, druk op het buitenste lage pedaal, hierdoor druk je de binnenste rij noppen van de band stevig in de grond. Schouder en elleboog aan de buitenzijde omhoog waardoor je de fiets onder je kunt kantelen. Gewicht centraal op de fiets, waardoor je druk op het beide wielen kunt houden, bij voorkeur iets meer op het voorwiel, zeg 55/45. Heupen in de bocht draaien en kijken in de richting waar je heen wilt.

Voor zover de theorie, nu nog in de praktijk ten uitvoer brengen...
Laatst gewijzigd door petter op do 7 mei 2020, 17:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

petter schreef: wo 6 mei 2020, 23:14 Kunt het beter vergelijken met skiën, ook daar zet je druk op het buitenste been in de bocht door deze min of meer te strekken en het binnenste been ligt te buigen.

Op de foto van Rayb81 mooi te zien, druk op het buitenste, lage pedaal, hierdoor druk je de buitenste rij noppen van de band stevig in de grond. Schouder en elleboog aan de buitenzijde omhoog waardoor je de fiets onder je kunt kantelen. Gewicht centraal op de fiets, waardoor je druk op het beide wielen kunt houden, bij voorkeur iets meer op het voorwiel, zeg 55/45. Heupen in de bocht draaien en kijken in de richting waar je heen wilt.

Voor zover de theorie, nu nog in de praktijk ten uitvoer brengen...
In je tekst geef je aan dat de buitenste rij noppen stevig in de grond gedrukt wordt. Zoals op de foto te zien hebben de binnenste noppen grond contact. Vermoedelijk heb je een kleine vergissing gemaakt

De parallel met ski techniek is een goede. Omdat bij skien net zoals bij biken de gewichtsverdeling en de verplaatsing van het gewicht t.o.v. je materiaal in alle richtingen een voornaam deel is in de vaardigheden.

Met de hoge buitenste schouder en elleboog zet je extra druk op het voorwiel. Hiermee geef je extra druk op de binnenste rij noppen van het voorwiel in de grond.
De binnenste arm geeft minder of geen druk. Dit is zeer belangrijk in hobbelige parcoursen. Mocht het voorwiel opspringen en je hebt veel druk op binnenste stuurhelft. Dan duw je je zelf onderuit.
In dit soort hobbelige situaties heeft staan met de pedalen gelijk een voordeel. Je kan je gewicht dan makkelijker naar voren en achteren verplaatsen en zo de drukverdeling op de wielen varieeren.
Bij uitrijden van de bocht zet je de pedalen gelijk, zodoende heb je de mogelijkheid de bocht te pompen. En weer aan te zetten.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Yup, helemaal gelijk, moet inderdaad de binnenste rij noppen zijn.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Ik had zeker de eerste maanden elke toch wel 1of 2x een wegglijden met het voorwiel, dat komt nu vrijwel niet meer voor. Die drukverdeling voor en achter is ook nog wel een dingetje, vaak te ver naar achteren (te lui).

Overigens heb ik nu een gebroken neus omdat ik voorover kiepte, m’n pedaal bleef hangen aan een wortel aan het randje van de track, auw....
Geen gezeik, mountainbike!
Plaats reactie