MTB als vakantie/trekking fiets

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Deze weet ik niet maar je ziet wel steeds meer flatbar gravelbikes.

In jouw geval zou ik gewoon een goede vakantie/trekkingfiets zoeken. Daarmee kun je prima een bospad af en veel beter bagage op meenemen.

Hier kun je alle bovenbudget opties bekijken https://www.bike4travel.nl/ :winkie:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dat dus. Vakantiebagage vraagt een ander soort fiets dan woon/werk, bikepacken, gravelen, flatbar gravelen etc.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Maar waarom niet ‘gewoon’ een vakantiefiets als vakantiefiets. Of is dat te voor de hand liggend? :~
Zoiets bijvoorbeeld: https://www.koga.com/nl/trekking-fietse ... eller-2019
Stevig, alles erop en eraan, 50mm banden (gravelen lukt dus ook), recht stuur (comfort) en (bijna) binnen budget.
Be Nice, Say Hi!
Orlac12
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 mei 2020, 07:02

Pbro schreef: di 12 mei 2020, 18:31 Maar waarom niet ‘gewoon’ een vakantiefiets als vakantiefiets. Of is dat te voor de hand liggend? :~
Zoiets bijvoorbeeld: https://www.koga.com/nl/trekking-fietse ... eller-2019
Stevig, alles erop en eraan, 50mm banden (gravelen lukt dus ook), recht stuur (comfort) en (bijna) binnen budget.
inderdaad, maar vroeg me gewoon af of er veel mogelijkheden zijn of mensen zijn die een MTB als vakantiefiets gebruiken. Maar dat valt dus niet mee. Maar de Avaghon X29 vindt ik wel heel mooi, iets boven mijn budget maar toch. Fiets zit ook meer tussen een MTB en vakantiefiets in, dus niet echt een MTB. Tja bedankt in ieder geval, heb toch wat ideeën opgedaan en oriënteren kan nooit kwaad, toch een flinke uitgave :wink:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb ettelijke duizenden km's afgelegd op (iets) aangepaste mtb's. Het kan dus wel. Sommige van de reeds getipte fietsen zijn aangepaste mtb's (zoals de Ogre, van oorsprong is dat de 'trekking' uitvoering van de karate monkey) en die kunnen ook prima uit de voeten met volle bepakking.

Dan de 'echte' trekkingfietsen. Koga moet het imho vooral van imago en marketing hebben, ik vind ze behoorlijk duur voor wat ze leveren. Kijk maar eens wat er in de specificaties van die 'Worldtraveller' overblijft van de SLX 'groep'. Tipje van de sluier, die groep bestaat uit een SLX achterderailleur. Die Koga heeft de afmontage op het niveau van een mtb die de helft minder kost. Kritisch blijven kijken dus. Dan vind ik die Surly Bridge Club veel leuker hoewel die ook relatief slecht afgemonteerd is voor de prijs.

Een oudere HT mtb kopen, verstandig upgraden (vaste vork, stevige wielen, goed setje dragers) en gaan. Moet lukken voor de helft van het budget ;)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Vlees nog vis maar wel een erg fijne fiets, Giant Toughroad. Mountainbiken doe ik er niet mee, maar gravelen, woon-werk verkeer, wielrennertje spelen en mee op vakantie gaan wel. En hokjes of dogma’s laat ik aan andere fietsers :winkie:
Afbeelding

In het verleden gebruikte ik een Trek 8000 als vakantiefiets. Achterop zaten nokjes voor een achterdrager en voorop had ik een starre vork met lowrider gemonteerd.
En met die fiets deed ik alles, inclusief mountainbiken 8)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In het Belgie topic loopt nu een onderwerp over een fatbike met raft er op: viewtopic.php?f=11&t=145689.

Met plaatjes van echt ongebaande paden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Moderne mtb's hebben korte chainstays.
Als je daar een drager met tassen op monteert, moet je schoenmaat kleiner zijn dan 42 want anders zit je telkens met je hakken tegen je tassen.
Een oude mtb (echt oud) gaat dan beter.
Die waren lang aan de achterkant.
Zo'n echt oude stalen mtb heeft ook al meteen een starre stalen voorvork.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Heeft een echt oude MTB dan zoveel langere chain stays dan een 29'er? Dan zit je meteen met 26" en velgremmen en misschien zelfs nog oude balhoofden en oude naafbreedtes.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Sommige maar even ter vergelijk, mijn 26" HT (2005) heeft een chainstay lengte van 425mm. Dat is net zo lang als de 'zo kort mogelijke' van mijn 29er trailbike. Ik heb het niet nagemeten maar ik weet zeker dat die van mijn Karate Monkey (geo uit 2002) langer zijn en die van een huidige 29er HT ook, zeker als er een voorderailleur op moet passen.

Op eerder genoemde 26" HT kan ik overigens dragers en tassen kwijt zonder problemen met schoenmaat 43/44, op de Karate Monkey ook, trouwens. V-brakes zou ik overigens geen nadeel vinden voor een trekking atb en je moet nog wel wat verder terug voor non-courante 130mm inbouw achter bij mtb's. Dan zit je al op cantilever terrein qua remmen (en een geschroefd balhoofd inderdaad).

Dit alles gewoon even ter info, ik houd ook wel van een beetje doordraven zo nu en dan. Misschien is het inderdaad beter om gewoon meteen een voor het beoogde doel gemaakte fiets aan te schaffen maar het kan dus wel ;)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hier in de schuur een Inbred met drager en daar heb ik echt moeite moeten doen om mn hielen vrij te houden.
De Ortlieb tassen pasten niet.
Ingeruild tegen Vaude, want die zijn schuin aan de voorkant (dus L en R specifiek)
Chainstays zijn 435mm.

Een stalen mtb is wel een lekker werkpaard en als je er een hebt is het de moeite waard om die te gebruiken.
Maar als je toch iets gaat kopen, dan toch een echte vakantie fiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou nog even een tweede blik werpen op die Longitude die Suravida meteen al linkte...
MTB(-achtig), bedoeld voor bagage dus veel nokken en achtervorken die lang genoeg zijn om tassen kwijt te kunnen zonder er steeds tegenaan te trappen.

Stevige 650b wielen of als 29er tot 2.4 banden, en een prijs waarvoor je nog wat kunt perfectioneren naar je eigen smaak (1.200 GBP).
https://www.genesisbikes.co.uk/bike/longitude

Of als los frame en lekker zelf bouwen, behalve dat dat leuk is krijg je ook een mooiere kleur ;-)
https://www.genesisbikes.co.uk/bike/longitude-fs

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Bootzipper die George al linkte.
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOBZ29S ... ntain-bike
Bootzippers smooth steel frame and rigid fork are a throwback to the bikes we loved before suspension, fully updated with all the features you need for bike packing
Of mijn Inbred die ik hier niet te koop mag aanbieden :wink: , maar die aan de Costa staat, dus sowieso een logistieke uitdaging met zich mee brengt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De Sonder fietsen van Alpkit heb je ook in zowel MTB als gravel uitvoering, worden sterk in de markt gezet voor meerdaagse tochten.
Orlac12
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 mei 2020, 07:02

Ga toch eerst maar eens kijken naar een Snel Steel Ride 28 (deore). Daar heb ik nu mijn oog op laten vallen, even de MTB op een zijspoor. :o
Plaats reactie