Krijg je daar al service, bij Snel? (In het verleden waren ze daar klanten liever kwijt dan rijk).
MTB als vakantie/trekking fiets
Ik vind een geveerde MTB heerlijk als vakantiefiets. Ik heb er nu nog een BOB achter hangen, ben bezig een geveerde achterdrager te ontwikkelen die op de remnokken van de velgrem en op de achteras gemonteerd wordt.
Om alvast op vragen vooruit te lopen: een geveerde drager heeft enkele voordelen: 1. de piekbelasting op het wiel is veel lager, de bagage wordt enigszins ontzien, met alle trillingen worden harde voorwerpen nog wel eens wat beschadigd, ik denk aan een pannenset, het kooktoestel, de tentstokken, noem maar op. Het beetje extra gewicht die de constructie met zich meebrengt neem ik wel voor lief.
Ik heb voor de vakantie aan achterspatbord, we doen niet moeilijk over een grammetje en of het wel of niet hoort.
Om alvast op vragen vooruit te lopen: een geveerde drager heeft enkele voordelen: 1. de piekbelasting op het wiel is veel lager, de bagage wordt enigszins ontzien, met alle trillingen worden harde voorwerpen nog wel eens wat beschadigd, ik denk aan een pannenset, het kooktoestel, de tentstokken, noem maar op. Het beetje extra gewicht die de constructie met zich meebrengt neem ik wel voor lief.
Ik heb voor de vakantie aan achterspatbord, we doen niet moeilijk over een grammetje en of het wel of niet hoort.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4714
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Of wat te denken van de Trek 1120 gebaseerd op de Trek Stache met lekkere dikke 3.0 banden.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5247
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Schrijf een bike met dropbar niet zomaar af. Of het comfortabel zit hangt ook een beetje af van de geometrie.
Zelf heb ik een Genesis Vagabond. Die heb ik nu al 3x gebruikt tijdens de Roparun (als fietser zit je dan van de ongeveer 48 uur 28 uur op je fiets om hardlopers te begeleiden van Parijs naar Rotterdam). Zonder problemen. Anderen kijken in het begin vreemd op, maar zijn bijzonder verrast als ze er zelf een stuk op fietsen.
Ook nagedacht over evt. reparaties onderweg: alle kabels buitenom, mechanische schijfremmen, BSA Bottombracket. Daarnaast 3 mounts voor bidonhouders, 27,2 zadelpen voor wat extra comfort.
Voordeel van dropbar is dat je veel van zitpositie kunt wisselen, waardoor je minder snel last krijgt van je nek, rug, armen en polsen.
Hier in Roparun setup (spatborden/verlichting/navigatierol/semi-slicks):
En hier als monstercrosser (voor past er een 3.0 band in).
Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Ja dat kan heel goed, bijvoorbeeld met een Trek X-Caliber:
viewtopic.php?p=2328512#p2328512
Al heel wat vakantie km's en MTB tripjes mee gedaan, scheelde ons twee fietsen in een heel beperkte ruimte. Het is ook relatief goedkoop tov de toch kleinere vakantiemerken.
viewtopic.php?p=2328512#p2328512
Al heel wat vakantie km's en MTB tripjes mee gedaan, scheelde ons twee fietsen in een heel beperkte ruimte. Het is ook relatief goedkoop tov de toch kleinere vakantiemerken.
Serieus tevreden mee, al ben ik de eerste die toegeeft dat Lars gelijk heeft en je een Fully moet hebben voor echt fijn MTBen, zeker als knoeier zoals ik
Ik heb alleen geen auto om naar het parkoers te gaan* en geen ruimte in de berging voor een fully voor erbij. Denk ook niet dat ik mijn op dit onderwerp kan vermurwen
* Wij fietsen dus met het gezin ergens heen, zetten de tent op en gaan dan lekker door het bos rijden... hartstikke leuk, al is je actieradius en flexibiliteit natuurlijk uiterst beperkt. Ik kan niet zomaar even naar Schoorl of Amerongen om een middagje te fietsen
Als je gaat MTB’en is dus de bepakking eraf, en als de bepakking erop zit, staat de lockout aan? Ik vraag het, want in principe is het beter de ongeveer de massa zo laag mogelijk te houden, en de bepakking dus niet aan het (voor)wiel en de onderste vorkpoten te bevestigen.
Laatst gewijzigd door Alien op vr 7 augustus 2020, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorsprung durch Pedantik.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Starre stalen vork met bagage oogjes?
(Kona P nogwat of iets van Surly?)
(Kona P nogwat of iets van Surly?)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Uiteraard. Zit sowieso niet zoveel in de voortassen 2.5kg per kant max (matjes/slaapzakken dons) en je moet niet denken dat we met bagage überhaupt iets anders zien dan goed verharde wegen. Vooral niet denken dat ik hiermee vol beladen wel ff een trail ga pakken.Alien schreef: ↑vr 7 augustus 2020, 13:34 Als je gaat MTB’en is dus de bepakking eraf, en als de bepakking erop zit, staat de lockout aan? Ik vraag het, want in principe is het beter de ongeveer de massa zo laag mogelijk te houden, en de bepakking dus niet aan het (voor)wiel en de onderste vorkpoten te bevestigen.
Zelf zijn we trouwens ook licht en niet van die raggende beulen, dus die vorken hebben sowieso een redelijk makkelijk leven, ook als we het bos ingaan.
Dat is nou net niet de bedoeling, want dan zit je met een starre fiets. Het hele idee van deze setup is dat dit twee fietsen in één isThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 7 augustus 2020, 21:32 Starre stalen vork met bagage oogjes?
(Kona P nogwat of iets van Surly?)
Het werkt uitstekend en ik maak me geen milliseconde ongerust of de fiets dit niet aankan.
- Juul
- Extreme Biker
- Berichten: 532
- Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
- Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
- Contacteer:
Dit was mijn set-up tijdens mijn eerste serieuze bikepacking, 10 dagen in juni door de Ardennen, Eifel, Pfalzerwald en Sauerland. Fiets is een opnieuw gepoedercoate Specialized Stumpjumper uit 2012 (?), die de jaren hiervoor als winter/strandfiets heeft gediend. Omdat het grote zadeltas principe me niet heel aanstaat, een bagagedrager gemonteerd van AliExpress. Wordt bevestigd met snelspanner om het zadel en met klemmen met inbusschroeven om de achterbrug. Zit muurvast (kleine beschadigingen interesseren me niet) en is makkelijk te demonteren.
Deze keer met een vaste vork gefietst, maar ik merk wel dat als het over gravel naar beneden gaat ik toch niet heel lekker op de fiets zit. Vanwege het gewicht, vanwege toch wel wat gerammel en beperkt comfort. Ik had de banden ook relatief hard staan (om en nabij 3 bar). Nu wil ik in de (misschien nabije) toekomst veel meer gaan bikepacken en misschien ook wel wat meer offroad gaan rijden met bepakking (denk aan de bekende schotterpaden in Sauerland en Eifel). Wie heeft daar meer ervaring mee om het wat comfortabeler te maken. Als in: wat heeft het meeste effect?
- minder bandendruk (lijkt me sowieso beter)
- verende voorvork (die heb ik uiteraard liggen en dat ga ik sowieso proberen
- andere achtertassen dan de Ortlieb (maak ze al wel wat steviger vast me extra band), of zelfs een grote zadeltas
- een combinatie / iets anders
Dank!
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Brede(re) banden, lage druk. Minder meenemen.