Claudio Caluori die Nino-Schurter op zijn Spark RC bij probeert te benen... naar beneden...

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Sorry, maar vind dat de ervaring van Brendog wat genuanceerd mag worden:
Beide (Nino en Brendog) zijn beide door Scott gesponsorde rijders; gaat er wat kapot, dan wordt het gefixed/vervangen.
Daarbij fietst ie ff een middagje een bepaalde trail af, wil niks zeggen over de duurzaamheid en over de fun factor op lange termijn.
Aangezien de meeste van ons toch ff moeten sparen voor een Scott van zo'n €6-7000, willen we die zo lang mogelijk heel houden. Dus om nou zo'n Spark mee naar het bikepark te nemen of dikke enduro trails mee te rijden.... Het kan, maar wil niet zeggen dat het moet.
Ride a bike!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Tuurlijk, wat Fairclough doet is over de limiet. Niet het rijden van een dergelijke trail zelf, wel de manier waaróp hij de Spark daar gebruikt, rijdt.
Maar wat Nino doet met een Spark niet, dat kan een Spark prima aan.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: vr 19 juni 2020, 12:22 Wat uit al deze filmpjes blijkt is dat een 'standaard'-racefully, of een race/marathonfully die trailwaardiger gemaakt is (middels dikkere vork met meer veerweg, banden met meer grip, dropper, en Brendan zet er dan ook nog eens een 650b achterwiel in), potent zat is voor het betere stevigere trailwerk. Mits de rijder over enige techniek beschikt natuurlijk (en geen zwaargewicht is). Maar de fiets kan het, en het is nog fun ook.
Ik ervaar hetzelfde met 110mm veerweg op soortgelijke trails (die ik wel stuk-ken minder extreem berijdt dan deze 2 heren natuurlijk; al ben ik niet vies van een beetje gas geven, mijn 2 wielen blijven toch vooral aan de grond).
'Het hoeft geen trailfully te zijn'.
De huidige Lux en OIZ TR bijvoorbeeld zitten dan nog aan de conservatieve kant wat 'slack-heid' betreft (de iets steilere Lux heeft dan wel wat meer reach), en daar kun je dit soort trails al mee rijden. De net nieuwe Scalpel en Epic in 'trail trim' zijn nog slacker geworden, de Spark alweer voorbij.
Ik vind het een mooie trend. Lichte snelle XC-fully's, beetje meer veerweg, stevigere vork, nog steeds met lock uitgerust, en een dropper. En leuk dat Schurter en Brendan F. dat zo laten zien.
Mijn punt is ook precies andersom: heb je de skills niet, dan is het beter je materiaal aan te passen. En dat gaat op voor 99,9% van de rijders.

En er is vast een reden dat Brendan geen Spark gebruikt bij een DH-wedstrijd.


Je kunt het krom proberen uit te leggen, maar je maakt geen punt.



Waar het commentaar hier in dit topic ook compleet aan voorbij gaat is dat Nino de trail natuurlijk al honderden keren gedaan heeft en Claudio er voor het eerst rijdt. Dat is het enige verschil dat je ziet. Wat Aurelius al terecht opmerkt, deze trail is weinig technisch, maar laat weinig ruimte voor fouten. Precies goed sturen maakt het verschil, maar dan moet je de trail dus wel kennen om precies goed te kunnen sturen. Eigenlijk is het juist indrukwekkend dat Claudio ook maar enigszins in de buurt blijft! De fiets maakt in dit filmpje werkelijk vrijwel geen verschil.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 19 juni 2020, 22:35 Eigenlijk is het juist indrukwekkend dat Claudio ook maar enigszins in de buurt blijft! De fiets maakt in dit filmpje werkelijk vrijwel geen verschil.
Claudio rijdt daar voor het eerst, zit lekker wat in zichzelf te kletsen onderweg en rijdt overal de inside line om Nino weer bij te halen. Nino weet waar hij aan kan zetten en spurt op explosieve kracht weg. Maar Claudio komt toch steeds weer terug in zijn wiel. Denk dat de fiets een behoorlijk verschil maakt. Of Claudio moet een rentree in het XCO circuit overwegen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Oli4k schreef: vr 19 juni 2020, 23:59
Lars TB schreef: vr 19 juni 2020, 22:35 Eigenlijk is het juist indrukwekkend dat Claudio ook maar enigszins in de buurt blijft! De fiets maakt in dit filmpje werkelijk vrijwel geen verschil.
Claudio rijdt daar voor het eerst, zit lekker wat in zichzelf te kletsen onderweg en rijdt overal de inside line om Nino weer bij te halen. Nino weet waar hij aan kan zetten en spurt op explosieve kracht weg. Maar Claudio komt toch steeds weer terug in zijn wiel. Denk dat de fiets een behoorlijk verschil maakt. Of Claudio moet een rentree in het XCO circuit overwegen.
Het hele topic gaat toch helemaal niet over ebike vs niet ebike maar over sturen etc... dat ebike effect is zo overduidelijk das niet interessant:-)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

https://www.pinkbike.com/news/video-cla ... -park.html
... en Nino & Claudio weer; gelukkig kunnen ze beter fietsen dan acteren...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

2e filmpje (zonder het acteren) nog mooier dan het eerste... krijg je toch zin van!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

@paulus1981 Ik bedoelde het eigenlijk andersom. Op die afdaling heeft Claudio vooral voordeel van het extra gewicht, hij lijkt niet veel te trappen en maakt zich het meest druk over de remmen. En hij dendert rechtdoor waar Nino van links naar rechts fladdert. Ik vind het wel mooi om te zien allemaal. Lijkt me ook een leuk padje om eens vanaf te fietsen. Met of zonder e-bike.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Nino mag wel een aardige verzameling remblokjes hebben liggen :D

Heerlijke videos om naar te kijken.
En die sprongen die Nino maakt op die fiets doen volgens mij niet onder voor wat Brendan deed.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Wat volgens mij ook uit de filmpjes blijkt is dat je met een iets minder vergevingsgezinde fiets veel plezier kan hebben.
In Nederland hebben we die trails rond Chur niet, maar wel af en toe een stevige wortelsectie. Als je daar over heen rijdt met super afgeveerde brede banden fully, kan je net zo goed over het fietspad rijden, je voelt er niks van; met een stuiterende hardtail wordt het pas interessant.
Dat is ook wat Brendan zegt met zo een Spark wordt zijn lokale trailtje weer interessant.
Als je een wedstrijd rijdt, gaat het niet om interessant, maar als je leuk wil fietsen, wordt een trail sneller leuk met een fiets die minder vergevingsgezind is.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Willem Altes schreef: zo 21 juni 2020, 09:35..., maar wel af en toe een stevige wortelsectie. Als je daar over heen rijdt met super afgeveerde brede banden fully, kan je net zo goed over het fietspad rijden, je voelt er niks van;
Dan hebben we ook geen stevige wortelsectie want die merk je met een dikke fully echt ook wel...

Al deel ik de mening dat wat met een dikke fully als fietspad voelt, met een hardtail weer interessant kan worden.


Die laatste sprong van Brendog zit volgens mij in een andere categorie dan Nino, wat wel ver is maar super aangelegd met een nette landing.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Oli4k schreef: za 20 juni 2020, 13:31 @paulus1981 Ik bedoelde het eigenlijk andersom. Op die afdaling heeft Claudio vooral voordeel van het extra gewicht, hij lijkt niet veel te trappen en maakt zich het meest druk over de remmen. En hij dendert rechtdoor waar Nino van links naar rechts fladdert. Ik vind het wel mooi om te zien allemaal. Lijkt me ook een leuk padje om eens vanaf te fietsen. Met of zonder e-bike.
Ik gok dat de banden hier het grootste verschil maken. Nino moet toch wel iets lichtlopends op zijn fiets hebben nog en beetje lekker boven te komen, terwijl Claudio's Ebike ongetwijfeld met een Magic Mary 2.6 of gelijkwaardig zal zijn uitgerust. Rolweerstand telt niet als de Eneco meetrapt. ;-) En dan kan je dus ook wat minder kritisch zijn over je lijnen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

v_schultinge schreef: zo 24 mei 2020, 13:59 Zijn gewoon Aspen 2.4
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

https://youtu.be/7U39CsT5hrs

Deze gast doet een whister trail op een MTB zonder suspension. Dus met de goede techniek kom je een heel eind.
Geen gezeik, mountainbike!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik ben toch aardig onder de indruk. Als ik over mezelf praat dan denk ik toch dat ik op mijn xc fietsje op een aantal punten afstap.
En ik denk velen hier als ik zie hoe er doorgaans met fully,s bijna AM over de UHR gereden word.

Daarnaast ook nog de snelheid. Indrukwekkend.
Ook hij kan een foutje maken en met die snelheid is dat een hele harde. respect zeg ik!
Plaats reactie