Vervangende 29" wielen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
Sicos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 26 juni 2005, 22:10
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 super HPC race 29 blackline full suspension

Op dit moment heb ik op mijn mountainbike een Fulcrum Red44 15QR/X12, 622x19C wielen set zitten, echter maakt de body sinds een maand of 2 geregeld een schrapend geluid als ik de pedalen stil heb of achteruit trap. Ik heb al 2 keer de achteras en body helemaal uit elkaar gehaald en opnieuw ingevet maar ik blijf maar dit schrapend geluid houden. Als ik gewoon kracht op de pedalen zet dan hoor ik helemaal niks. Ik heb al contact gehad met de winkel waar ik me fiets heb gekocht maar als ik de as en body laat vervangen dan ben ik iets meer dan 200 euro kwijt, iets wat ik zonde vind voor een set die er bijna 10.000 km heeft opzitten.

Nu zat ik dus te kijken naar een nieuwe wielen set en kwam deze tegen --> https://www.mantel.com/mavic-xa-elite-mtb-wielen ... heeft hier iemand ervaring mee. Ik heb zelf ook geen flauw idee hoe deze set zich verhoud toch de Fulcrum set die nu op mijn mountainbike zit.

Of heeft iemand nog andere tips voor een goede set die hetzelfde of beter is dan mij Fulcrum Red44 wielen die ik nu heb?

Eigenlijk zie ik door alle type wielen sets die je hebt de bomen in het bos niet meer.
Niet zeuren.... door fietsen
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je gaat er op vooruit: bredere velg, vrij licht wiel. Maar Mavic heeft ook niet de reputatie het meest betrouwbare merk te zijn. En het is soms lastig om vervangingsonderdelen te krijgen mocht het mis gaan.


Als WC-Eend vertegenwoordiger wil ik je op deze set wijzen: https://www.mountainbike.nl/nieuws/2020 ... mtb-wielen

Standaard spul, dus makkelijk aan reserve onderdelen te komen. Gelijk gewicht (zelfs iets minder) en strak gebouwd.


En als je iets gaat zoeken kun je ander handgebouwd spul in de buurt van jouw budget vinden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Sicos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 26 juni 2005, 22:10
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 super HPC race 29 blackline full suspension

De Fulcrum Red44 wielen zitten in deze mountainbike --> https://www.futurumshop.nl/cube-ams-100 ... bike.phtml .... nooit bij futurmshop gekocht maar toendertijd nog bij Bike2Build wat nu cubestore is.

De MTB is nog prima inorde (elk jaar goed onderhouden) behalve dan de problemen met mijn achterwiel. Aangezien ik zeer tevreden ben met mijn huidige MTB wil ik hem voorlopig nog aanhouden en dus het wielenset vervangen.

Mocht je nog een andere keuze hebben als wielenset dan sta ik daar ook voor open, 1 of 2 honderd verschil ga ik me niet druk over maken. Ik wil gewoon goede wielen hebben.
Niet zeuren.... door fietsen
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Sicos schreef: za 30 mei 2020, 21:15 Mocht je nog een andere keuze hebben als wielenset dan sta ik daar ook voor open, 1 of 2 honderd verschil ga ik me niet druk over maken. Ik wil gewoon goede wielen hebben.
In de 'Te Koop' sectie staan ook wat leuke wielen, ook nieuw. Jan the Man heeft nog een leuk setje staan dat volgens mij past.


En ik heb nog een 'jong gebruikt' setje liggen dat ook past (maar iets zwaarder en breder is).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Sicos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 26 juni 2005, 22:10
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 super HPC race 29 blackline full suspension

Ik ben toch maar voor de XA elite wielen gegaan, toch bedankt voor het aanbod. Ik merk vanzelf wel of ze gaan bevallen.
Niet zeuren.... door fietsen
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Ik heb op bijna al mijn fietsen diverse types Mavic Crossmax wielen gehad. Dit voor jarenlang! Ondanks dat het merk niet altijd goed uit de reviews kwam heb ik er persoonlijk nooit problemen mee gehad (afkloppen heb pas nog voor mijn project wederom Crossmax gekocht :D , ook bij Mantel).
Het klopt ook wel dat de wielen nooit zo stijf zijn geweest ivm een handgespaakte setje. Maar voor mij geen probleem. Op mijn Canyon heb ik al 6 jaar nog steeds de SL's op zitten en deze doen prima!
Moet wel zeggen dat ik op mijn Scott een carbon setje Nine waves op heb zitten en dat is toch wel een groot verschil met de Mavic's.

Echter veel succes met je wielen en ik hoop dat ze jou bevallen :-q
Laatst gewijzigd door Shaggadellick op do 4 juni 2020, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sicos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 26 juni 2005, 22:10
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 super HPC race 29 blackline full suspension

Ik ga ze er zaterdag opzetten, geen dag te vroeg aangezien mijn huidige wielen hun beste tijd wel hebben gehad. De achter hub die maakt me toch een lawaai... Daar is duidelijk iets niet meer goed in
Niet zeuren.... door fietsen
Gebruikersavatar
Sicos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 26 juni 2005, 22:10
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 super HPC race 29 blackline full suspension

Dat zijn inderdaad toch wel een stuk betere wielen dan mijn Fulcrum setje wat er eerst op zat. Maar goed die hadden er dan wel weer 10.000 km op zitten.
Niet zeuren.... door fietsen
Gebruikersavatar
Sicos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 26 juni 2005, 22:10
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 super HPC race 29 blackline full suspension

Meteen ook maar tubeless banden gekocht, benieuwd hoe dat rijd.

https://www.futurumshop.nl/schwalbe-rac ... ruin.phtml
Niet zeuren.... door fietsen
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Had je niet gewoon de body eraf kunnen trekken en een nieuwe kunnen plaatsen?
Dat kun je doorgaans vrijwel zonder tools doen, er vanuit gaande dat je een cassette kunt verwijderen.
Gebruikersavatar
Sicos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 26 juni 2005, 22:10
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 super HPC race 29 blackline full suspension

Nou ik had de body al 3 keer gesmeerd, nipples en veer vervangen maar nog steeds geschraap en geratel. Een nieuw body en as koste me 225 euro en dat vond ik het niet waard op een set wielen die er al 10.000 km op hebben zitten. En ik wilde zo ie zo al eens een keer tubeless gaan rijden dus dit was het perfecte moment om dat te gaan doen. Ja het kost natuurlijk wel wat maar dat is hobby.
Niet zeuren.... door fietsen
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

en hoe bevallen de nieuwe wielen?
Gebruikersavatar
Sicos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 26 juni 2005, 22:10
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 super HPC race 29 blackline full suspension

Majoorkees schreef: di 28 juli 2020, 10:29 en hoe bevallen de nieuwe wielen?
Ze bevallen me erg goed, niet dat me oude wielen slecht reden maar je merkt wel dat die er 10.000 km op hadden zitten en dit nieuwe wielen zijn. Ik ben ook meteen maar voor tubeless gegaan omdat het met deze velgen kon. Het was daardoor ook dat ik een set nieuwe banden nodig had maar goed die andere banden waren ook al weer 5 jaar oud. Voor mijn gevoel rollen de nieuwe wielen net allemaal iets lichter. Ik merk het voornamelijk bij het op snelheid brengen van je mountainbike na het remmen, het gaat allemaal net iets sneller. Mijn ronde tijden zijn ook omlaag gegaan maar dat kan net zo goed aan mijn conditie liggen die op het moment erg goed is.
Niet zeuren.... door fietsen
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Sicos schreef: ma 1 juni 2020, 13:59 Ik ben toch maar voor de XA elite wielen gegaan, toch bedankt voor het aanbod. Ik merk vanzelf wel of ze gaan bevallen.
Ik heb die destijds als upgrade voor mijn Roval wielen ook gekocht. Geen slechte ervaring mee. Ondertussen toch al aantal 1000en km’s op. Was toen ook groot verschil met de Specialized stockwielen op de Crave Expert. Ook gemakkelijk tubeless te krijgen.
Gebruikersavatar
Sicos
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 26 juni 2005, 22:10
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 super HPC race 29 blackline full suspension

Rasmazzer schreef: di 28 juli 2020, 10:40
Sicos schreef: ma 1 juni 2020, 13:59 Ik ben toch maar voor de XA elite wielen gegaan, toch bedankt voor het aanbod. Ik merk vanzelf wel of ze gaan bevallen.
Ik heb die destijds als upgrade voor mijn Roval wielen ook gekocht. Geen slechte ervaring mee. Ondertussen toch al aantal 1000en km’s op. Was toen ook groot verschil met de Specialized stockwielen op de Crave Expert. Ook gemakkelijk tubeless te krijgen.
Wat ik wel lastig vind aan de XA elite wielen is om de banden over de velg heen te krijgen, de velg is vanwege tubeless ready net iets hoger. Ik heb me toch een partij zitten vloeken voordat ik de banden over de velg had liggen. Dat ging bij mijn vorige wielen eigenlijk altijd zonder problemen en bij de XA elite zitten ze er wel heel erg strak op.

Speciaal daarvoor deze bandenlichter aangeschaft, daarmee ging het een stuk makkelijker dan de standaard bandenlichters --> https://www.futurumshop.nl/crankbrother ... wart.phtml
Niet zeuren.... door fietsen
Plaats reactie