Nog mensen die XC met 26 inch of 650B rijden?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Pat. schreef: za 13 juni 2020, 15:47
Victor1977 schreef: za 13 juni 2020, 15:38 we zouden een 26" lets ride moeten organiseren, kijken hoeveel mensen komen opdagen :-D
Ach, dan wordt het gewoon een retro ride :bier:
dat klinkt mooier ja, al vind ik 26ers na 2000 niet echt retro maar meer gewoon oud :D
Ik heb gelukkig nog wel een kandidaat uit 1993 liggen dus ik heb groen licht :bier: :-q
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Rayb81 schreef: vr 5 juni 2020, 22:29 Ik vraag me af of iedereen tegenwoordig 29er rijdt of dat er nog hardcore 26inch of 650B piloten zijn.
En dan bedoel ik niet de mensen van de laatste maanden die eenmalig hun oude brik uit de schuur hebben gehaald :wink:
27,5 is voor mij echt een prima maat. Juist het wendbare spreekt me aan. Makkelijker plat te liggen en van kant te wisselen in mijn beleving. En wat minder last van de achterband in de bilnaad als het steil is (ik ben 1,76m). Het zal theoretisch langzamer zijn maar voorlopig haal ik nog genoeg mensen in. Als dat significant minder wordt ga ik ook met grote wielen rijden. Misschien dat ik dan wel meteen voor 32” ga.

Grappig dat 26” doodverklaart wordt terwijl het voor dirtjump en freeride (van die Rampage types... ok, kleine niches misschien, zeker hier in NL) een gangbare wielmaat is die niet snel vervangen zal worden. Voordeel is dat er nog wel even 26” banden gemaakt zullen blijven worden, nadeel dat je dan alleen kan kiezen uit vrijwel geen óf juist veel te veel profiel en 1,5 kg per band 😄
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Blijkt dat ik naar huidige MTB kretologie al jaren een down country 26 "bike rijdt. Wist ik veel. Het ragt lekker.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Heb nog ergens in een verdomhoekje een knondeel scalpel staan uit 2000 en een beetje. Zou zelfs een leuk project kunnen zijn als wintergravel bike. Helaas past 27,5 niet in de voorvork.
Bike zal nog wel 10 jaar stof blijven happen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Heb laatst nog een set Conti Racekings (racesport) gekocht voor de 26er.
Ook andere varianten en lichtgewichten zijn er nog volop gelukkig.
Aan mijn fiets is zoveel verspijkerd dat ik hem niet te koop ga zetten.

Enige nadeel aan de kleine wielen is dat de fiets langzamer is op rechte stukken.
Heb al een groter voorblad gemonteerd maar blijf uit de versnellingen lopen terwijl ik daar op mijn 29er HT met dezelfde verhouding geen last van heb :P
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Rayb81 schreef: za 13 juni 2020, 23:40 Heb al een groter voorblad gemonteerd maar blijf uit de versnellingen lopen terwijl ik daar op mijn 29er HT met dezelfde verhouding geen last van heb :P
Ja, grappig is dat. Je wielen lopen 10% langzamer op een 29er dan een 26" en dan op die 29er een verzet kiezen die ook 10% kleiner is..... Ik vraag me dan altijd af wie zichzelf voor de gek houd. :bier:
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Pat. schreef: za 13 juni 2020, 15:47
Victor1977 schreef: za 13 juni 2020, 15:38 we zouden een 26" lets ride moeten organiseren, kijken hoeveel mensen komen opdagen :-D
Ach, dan wordt het gewoon een retro ride :bier:
Nou dan is de gemiddelde toertocht toch ook een Retro-ride. :lol:
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Rij sinds 2007 met men Seven(waaronder bijna alle klassieke marathons in Europa) en ben er nog altijd heel tevreden van.Soms zet ik er 29"wielen in met 30mm bandjes om wat gravel te rijden,eigenlijk voel ik geen verschil.Fiets heeft ondertussen bijna 100 000km gedaan ,dank zij titanium is hij nog steeds niet verouderd,af en toe eens waxen en hij is als nieuw.

Heb nu een Seven 29'op de kop kunnen tikken,die zal binnen een 14 dagen kllaar zijn,dan zal ik de perfecte vergelijking kunnen maken wat de pluspunten zijn van 29 t.o.26 wielen.

Ben echt benieuwd,had maar 1 probleem om een vork in 1 1/8 te vinden,ondertussen gevonden,vandaar de wachttijd.Ga hem misschien eens monteren met de vaste vork van men 26 waar de 29 wielen ook in passen,geometrie zal dan wel niet kloppen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

rognic schreef: zo 14 juni 2020, 13:28
Heb nu een Seven 29'op de kop kunnen tikken,die zal binnen een 14 dagen kllaar zijn,dan zal ik de perfecte vergelijking kunnen maken wat de pluspunten zijn van 29 t.o.26 wielen.

Ben echt benieuwd,had maar 1 probleem om een vork in 1 1/8 te vinden,ondertussen gevonden,vandaar de wachttijd.Ga hem misschien eens monteren met de vaste vork van men 26 waar de 29 wielen ook in passen,geometrie zal dan wel niet kloppen.
Welke Seven is het geworden en welke wielen ga je monteren?

1 1/8 straight vorken zijn beide lastig te vinden 26" en 29er... Welke vaste vork wil je monteren? Een 26" vork met een kleine sprong heeft voordelen bij kort sturen en ballans op lage snelheid. Alleen berg op wil het voorwiel steeds omslaan. Maar goed een 51mm doet precies het omgekeerde.
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Het is een Seven sola SL,achteraan Crest MK3 vooraan voorlopig men gravel Mavic wiel.Vaste vork in carbon heeft geen merk,de sprong weet ik niet,maar veronderstel dat de zitbuis steiler gaat worden omdat de vork in lengte korter is.

De enige vork die ik gevonden heb is de Manitou Markhor,vooral voor het gewicht 1kg675 en prijs is betaalbaar 254 euro.Fox heeft voor 2021 een straight aan 899 euro,dit zou ideaal maar wat te hoog in prijs.

Het frame is wel 2cm langer,nu rij ik met stuurpen van 100mm,denk van een 70mm te plaatsen.Zitbuis lengte is 2 cm korter,daar ben ik dan weer heel blij mee,want ik zie graag dat de zadelpen mooi uitsteekt uit het frame.

Ook nog aan het twijfelen of ik 1X11(32/11-46) of 2X10(42-28/10-36) ga monteren.Nu heb ik nog een triple(42-32-22) op men Seven 26'met cassette tot 32.

Heb al die verhoudingen hier nog liggen,dus geen extra investering.Alleen dat ik heel mijn leven met 170mm cranks heb gereden en de 42-28 xtr is in 175mm,dat houdt mij een beetje tegen,ooit gekregen van Merida team maar nooit gebruikt.

Alé kan weer wat piekeren naar de toekomst.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Wel de Argen butted versie dus. Er staat er momenteel ook een op Marktplaats maar dat is een S en ongeveer €500 te duur.

Hoeveel is die vork korter? Hou je ook rekening met de normale sag die je met een geveerd exemplaar hebt? Vaak kom je dan weer uit op dezelfde lengte.

Met die verzetten. Ik zou eerst eens kijken of die 2X XTR crank wel past. Veel 29er (rijders) kunnen dat soort grote bladen niet aan. :wink:

Ik ben benieuwd naar het geheel. (Foto's.)
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Je kent er precies veel van,rij je ook op een Seven?

De vorkbenen meten 42,5,vermits er geen beugel is,passen 29 wielen met 2.25 banden.

Xtr 42-28 moet toch wel lukken met cassette tot 46,velen rijden mono 30 vooraan,ok,de meesten met 50 achteraan maar vroeger was 46 standaard.

Kan die Seven niet vinden op marktplaats,S zou wel beter geweest zijn,,meet maar 1m69.

Dit is mijn huidige die ik waarschijnlijk ga verkopen rond de 800 euro.

https://i.postimg.cc/fLySTNX5/IMG-8314.jpg
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik heb twee Sevens. Beide IMX en een Merlin XLM.

Maar een 42mm vork is zeg maar een retro vork van uit de 45-63mm veerweg periode. Ik zou even op zoek gaan naar een mooie Pace.

Je gaat dus met een 11-46t rijden op die die cranks? Ik dacht dat je hem met een 10sp cassette zou gaan rijden. 11-36. Daarmee heb ik genoeg 29ers zien worstelen. Die moesten uiteindelijk met voorbladen van 20-32t gaan rijden anders kwamen ze niet omhoog.

Ik bedoelde S voor het type. Je hebt tegenwoordig een Sola in S, SL en SLX.

Ik zie dat ie bij ons in België te koop staat,
https://www.2dehands.be/a/fietsen-en-br ... b9c5b7a618
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Mooie collectie,spijtig dat Merlin uit de markt is,hadden heel mooie frames.

Set up 1X11(ovaal 32 vooraan,achteraan cassette 11-46) staat op een merida carbon 96 van 2012,voledige XT uitvoering,deze set up zal op de Seven 29 komen.Misschien met xtr trapstel in 42-28,dus nog wat kleiner dan de 32.,maar die 175mm traparmen storen mij.

Heb die merida indertijd aan 100 euro kunnen kopen,fullsuspension frame van 1kg920 met demper;ook wel een zalige fiets.Daar ga ik alles op plaatsen van men huidige Seven en men kleinzoon van 11j plezier mee doen.

Die Seven op 2 hands is een large,niet voor mij.
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Pace had ik,maar 1 van de carbonpoten volledig gebroken,veel geluk gehad dat ik toevallig de barst onderweg heb gezien omdat men stuurgedrag vreemd aanvoelde.
Plaats reactie