Nog mensen die XC met 26 inch of 650B rijden?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Rijd sinds 2014 kona steely, met heel veel plezier, tijdje op een unit gereden maar vanwege de speel factor teruggekeerd naar kleine wielen. Als er een 29er komt dan een 29+ gewoon omdat het kan, maar spelen blijf ik op de steely.
anders ga ik wel op de fiets
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Afbeelding

Om de coronatijd een beetje door te komen heb ik deze onder het stof vandaan gehaald en flink opgeknapt. Octalink lager BB vervangen door Hollowtech2, een chinees crankstel met 36t NW, dus van 3x9 naar 1x9, na wat gepruts met een knarsende freehub toch maar het hele achterwiel vervangen door een volledig nieuw exemplaar (met dank aan LarsTB) en tot mijn grote vreugde via dit Forum een 80mm stuurpen met een lichte rise gescoord in plaats van het oude 120 mm exemplaar. Verder nog een verse derailleurkabel gemonteerd en nu fietst en schakelt hij weer als een zonnetje.

Maar voor echt mtb'en neem ik toch liever m'n 29 inch Tallboy
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

Downtherabbithole schreef: di 16 juni 2020, 09:02 Zo klassiek is 27,5" toch niet? Dat werd toch enkele jaren na introductie 29er ontwikkeld, dus jonger dan 29"?
In mijn fietsenstal staat een 29" en een 27,5" MTB maar 27,5" past mij het best.
Puur gevoel, niet cijfermatig onderbouwd aangetoond.
29" is een prima ontwikkeling geweest maar ik ben nog steeds niet eens met de tactiek waarmee 26" de nek omgedraaid is.
er zijn nog heel wat (grote) merken die 27.5 aanbieden. Santa Cruz heeft een hele range, en hun Ebike is ook met 27.5 wielen
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Maar niet in modern XC :wink: ...
650b zie je in ‘moderne’ uitvoering >98% alleen nog in het Trail/AM/Enduro/DH segment (of bij XC eventueel in maatje S of kleiner).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Klopt, zelfs de niet al te grote Schurter is over op 29" hoewel hij best succesvol was op 650b.

Ziehier trouwens de argumenten: http://www.treadmtb.co.za/the-real-reas ... ch-wheels/
Thonie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 16:50

Afbeelding

Laatste jaren rondjes gedaan op mijn Canyon Ultimate CF 26" Ga deze zeker niet weg doen maar er is wel een 29" fully in bestelling. Na het rijden op verschillende moderne 29ers wel overtuigd van de voordelen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat dacht ik destijds ook, dat ik mijn 26er fully niet snel weg zou doen... :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ik ook en ik heb er lang mee doorgereden. Ik heb nog steeds voor ‘het gevoel van toen’ een Trek 930 maar als ik lekker wil rammen neem ik toch de Scalpel :-q
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Zullen we er geen 29 vs 26/650b van maken? :bier: :kiss:
Dat was namelijk helemaal niet de intentie van de TS.

Ontopic:
Gisteren weer heerlijk gereden op de 27,5 op de UHR met de Spider, wat een fun.
Alle stukken naar beneden een stuk gaver kunnen rijden dan eerder, was daarbij ook een topdag om te fietsen gisteren dat speelde wel mee.
Neronyx
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 16 juli 2020, 17:27

Ik heb vorige maand mijn 26" M uit 2008 de deur uitgedaan voor een 29" XL van 2018. Het voelt de laatste weken alsof ik een vrachtwagen aan het besturen ben in plaats van een loopfietsje van mijn zoontje, maar het went. Af en toe moet ik zeggen dat ik de wendbaarheid van mijn oude fiets wel mis, maar krijg er met de 29er toch veel rijcomfort voor terug. Tot voor kort zweerde ik echt bij 26ers, maar begin het steeds meer te vergeten.
Ik zie de laatste tijd wel veel 26ers weer fietsen nu mensen weer mtbs kopen omdat lang sportscholen etc dicht zijn geweest.
Lupo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 28 juli 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Merida TFS waarvan alleen het frame origineel is

Wij rijden bijna allemaal op 26", alleen oudste zoon was toe aan een nieuwe MTB en kocht een 29". Rijden op zijn fiets voelt relaxter, maar ook logger in de bochten. Met een korte voorbouw is wat van de vlotte stuurreactie terug.
Ik blijf nog even op de 26"

Met tochten was het altijd prettig inpakken, 1 vouwband en twee binnenbanden (Frans en Auto). Nu moet er ook een zetje voor zijn fiets in de rugtas.

Misschien is de tussenmaat wel de uiteindelijke oplossing.
Merida TFS 300, Merida Lite XT, Merida Whitewater, Cube Attention, Raleigh Raven
GerGio
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: di 11 augustus 2015, 15:29
Mijn mountainbike: Giant XTC ADVANCED 27.5 2 LTD

Lupo schreef: di 28 juli 2020, 11:44 Wij rijden bijna allemaal op 26", alleen oudste zoon was toe aan een nieuwe MTB en kocht een 29". Rijden op zijn fiets voelt relaxter, maar ook logger in de bochten. Met een korte voorbouw is wat van de vlotte stuurreactie terug.
Ik blijf nog even op de 26"

Met tochten was het altijd prettig inpakken, 1 vouwband en twee binnenbanden (Frans en Auto). Nu moet er ook een zetje voor zijn fiets in de rugtas.

Misschien is de tussenmaat wel de uiteindelijke oplossing.
Je kunt een 27.5 binnenband ook gewoon om een 29er leggen, weet ik uit ervaring. Mijn broertje reed zijn 29 goed lek. Ik ben zondag op mijn 27,5 gewoon weer lekker los geweest op UHR. Ik win wel echt veel snelheid in de bochten als ik kijk naar een 29. Al ga ik denk ik wel de overstap maken om gewoon lekker door te kunnen fietsten
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

En een 27,5 " binnenband kan ook prima in een 26"
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Elvander schreef: di 9 juni 2020, 11:17 Ik ben terug bij 27,5 maar rij ook op m'n 29er.
Over snelheidsverschil, ja op saaie rechte stukken is een 29er sneller maar op de PJ-trails maakt het erg weinig uit.
De andere lijnen die je met kleinere wielen kunt rijden bevallen me zo goed dat de 29er op dit moment minder wordt gebruikt.
Wegdoen is overigens ook niet de bedoeling.
Ik heb een 29 HT en een 27.5 FS, beide carbon met carbonnen wielen. Ben wel eens met bovenstaande, maar het scheelt niet heel veel. Met de 27.5 heb ik het gevoel meer te kunnen "scheuren". Op hobbelige stukken sneller dan de 29 HT, op t rechte niet.

Gebruik van carbonnen wielen heeft veel geholpen de 29 HT vlot en wendbaar te doen aanvoelen, voorheen wat log. De juiste bandenspanning helpt ook op beide fietsen, ik rij graag met iets hardere banden ca. 1.8-1.9 bar achter, 1.6-1.7 bar voor. Voor mij voelt het anders sloppy aan, ondanks 27-29 mm velgen.

Zie verder in sig.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

[/quote]

Ik win wel echt veel snelheid in de bochten als ik kijk naar een 29.
[/quote]

En dan maakt het ook nog uit welke 29" er je vergelijkt. Mijn tallboy is veel sneler in de bochten dan mn 50mm langere kahuna, beide 29.

Groet, Jan
Plaats reactie