Nog mensen die XC met 26 inch of 650B rijden?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heb je een foto?
Wel jammer van die lichtgewicht snelspanners, hoewel die toe helemaal hip waren.

Flite zadel is jaren mijn favoriet geweest, tot ik de Gobi XM ontdekte.

En de Maguras waren natuurlijk de beste velgremmen ooit. Als ze eenmaal goed afgesteld waren....
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jo_VdB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 13 december 2020, 19:29

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 25 februari 2022, 22:01 Wel jammer van die lichtgewicht snelspanners, hoewel die toe helemaal hip waren.
De originele heb ik waarschijnlijk nog wel liggen in een doos.

Ik herinner me ook dat ik er eens Onza klikpedalen heb op gehad , die met polymeren in verschillende "stijfheden" werkten...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die heb ik ook gehad. Werkte niet eens verkeerd.
Maar na verloop van tijd gingen de glijlagers piepen als een idioot :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Destijds was mijn toenmalige werkgever SPARTA het 1e NL merk dat de Magura's op enkele modellen monteerde...Niet elk velgtype was hiervan gecharmeerd weet ik nog wel...😲😳🙈 trail & error zeg maar..
Ze hebben echter altijd mijn voorkeur gehouden totdat er hydraulische schijfremmen in beeld kwamen..
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Mijn kleinzoon,13j,heeft gisteren zijn eerst MTB wedstrijd gereden.Hij was de enige met kleine wielen.Wat een professialisme,met mobilhomes,rollen als opwarming en dit voor kinderen tot 15j.
Dit vind ik echt overdreven.
Op 80 deelnemers lag hij 22ste in de tweede ronde en geëindigd op 29.
Vraag mij af hoeveel plaatsen hij zou gewonnen hebben met een 29niner.
Denk geen enkele,het waren bijna allemaal renners die uit de cyclocross komen. Hij is een tennisser en geen ervaring wielrenner .Hij MTB alleen voor zo zijn plezier,maar wilde eens een wedstrijd mee doen.
Eigenlijk vind ik dit een zeer goed resultaat.
Hij doet ook graag aan kiten,dus laat hem maar wat plezier maken en studies primeren nog.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

rognic schreef: zo 27 februari 2022, 13:43 Mijn kleinzoon,13j,heeft gisteren zijn eerst MTB wedstrijd gereden.Hij was de enige met kleine wielen.Wat een professialisme,met mobilhomes,rollen als opwarming en dit voor kinderen tot 15j.
Dit vind ik echt overdreven.
Op 80 deelnemers lag hij 22ste in de tweede ronde en geëindigd op 29.
Vraag mij af hoeveel plaatsen hij zou gewonnen hebben met een 29niner.
Denk geen enkele,het waren bijna allemaal renners die uit de cyclocross komen. Hij is een tennisser en geen ervaring wielrenner .Hij MTB alleen voor zo zijn plezier,maar wilde eens een wedstrijd mee doen.
Eigenlijk vind ik dit een zeer goed resultaat.
Hij doet ook graag aan kiten,dus laat hem maar wat plezier maken en studies primeren nog.
ligt ook een beetje aan zijn lengte natuurlijk.. met 13 jaar is naar mijn idee niet iedereen groot genoeg voor een 29er. Het is al anders (niet lastiger, maar meer werk.. ) om een 29er de bocht door te krijgen, als je dan ook nog eens eigenljk te klein bent wordt het helemaal niet makkelijk.
Ofwel een combinatie van lengte, gewicht, techniek, ten opzichte van het parcours, hoeveel voordeel heb je op de stukken waar je makkelijker rolt, hoeveel nadeel heb je als kleine onervaren rijder in de bochten
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Ik heb nog steeds een Scott Aspect uit 2009 in de schuur staan. Ben elke keer te lui om hem op marktplaats te zetten ook omdat ik niet verwacht dat er nog markt voor is.

Wel veel plezier van gehad destijds

Plaatje van google gestolen:
Afbeelding
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor een netjes onderhouden fietsje is altijd wel een markt denk ik.
Het hangt er vooral vanaf of jij en de koper een prijs kunnen vinden die voor beiden oké is ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ik heb een alu Poolse Northtec (beetje standaard model fiets) met Rockshox silver air, xt afmontage en Dt swiss wielen m1900 27.5. Ook een giant xtc carbon 27.5, xtr-xt afmontage, Fox32 vork en ook Dt swiss m1700. Beide fietsen zijn een L maat. Ga waarschijnlijk zelf over op een fully binnenkort.
wilmar
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 17:19
Mijn mountainbike: YT Izzo

Ik rij nog steeds 26”. Ik ben eind jaren 80 ( vorige eeuw,) begonnen met mtb’en. Verschillende fietsen gehad en in die jaren veel technische vooruitgang meegemaakt .Ik rij nu op een Intense5,5 evp met een voor die tijd zeer moderne geometrie en ‘grote’ veerweg. Deze fiets is 17 jaar oud. Ik rij nu met 1x11 en een moderne voorvork en demper. Schijfremmen waren toen al standaard. De wielset en het balhoofdlager gaan al 17 jaar mee als ook de cranckset. Zadelpen , voorbouw en stuur zijn ook nog van de eerste dag. De fiets rijd heerlijk ik ga -bijna- iedere woensdag het bos in en geniet nog iedere keer van deze heerlijke fiets. Een goed frame kan erg lang mee. Uit nieuwsgierigheid ga ik binnenkort een moderne full suspension huren en misschien ga ik wel helemaal om.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Vorige week zondag gingen we een rondje XC knallen, zo'n 40 km. Eén van mijn vrienden kwam met zijn 25 jaar oude 26" MTB, loodzwaar en nog met V brakes, omdat zijn zoon zijn 29'" er had meegepikt. Maar hoe we ook sleurden en jakkerden, we kregen hem er niet af.....
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

Classic Biker schreef: zo 11 december 2022, 12:49 Vorige week zondag gingen we een rondje XC knallen, zo'n 40 km. Eén van mijn vrienden kwam met zijn 25 jaar oude 26" MTB, loodzwaar en nog met V brakes, omdat zijn zoon zijn 29'" er had meegepikt. Maar hoe we ook sleurden en jakkerden, we kregen hem er niet af.....
Dezelfde ervaring aantal weken geleden, kennis van ons wou ook wel eens weer met de mtb mee..
Komt met een KLEIN met standaard afmontage en brak vorkje aanzetten.
Met ons 29er geweld(Cannondale Scalpel en Specialized Epic..) konden we hem amper bijhouden..nu rijdt ie wel veel km's op de weg dus het tempo zat er mooi in.
Onderschat dus een 26er niet.
:bier:
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

robin schreef: ma 12 december 2022, 13:36
Classic Biker schreef: zo 11 december 2022, 12:49 Vorige week zondag gingen we een rondje XC knallen, zo'n 40 km. Eén van mijn vrienden kwam met zijn 25 jaar oude 26" MTB, loodzwaar en nog met V brakes, omdat zijn zoon zijn 29'" er had meegepikt. Maar hoe we ook sleurden en jakkerden, we kregen hem er niet af.....
Dezelfde ervaring aantal weken geleden, kennis van ons wou ook wel eens weer met de mtb mee..
Komt met een KLEIN met standaard afmontage en brak vorkje aanzetten.
Met ons 29er geweld(Cannondale Scalpel en Specialized Epic..) konden we hem amper bijhouden..nu rijdt ie wel veel km's op de weg dus het tempo zat er mooi in.
Onderschat dus een 26er niet.
Volgens mij gaat het uiteindelijk vooral om wie er op de 26er of 29er zit..

Ik rij ook pas sinds de zomer van dit jaar op een carbon 29" full-susser en vond het voorheen ook een uitdaging om op mijn aluminium 26" hardtail 29" rijders te volgen (met name op de routes rond Nijmegen): soms lukte dat heel aardig of reed ik bij ze weg, soms ook niet..

Hetzelfde als ik zo nu en dan had op mijn (starre) retro mountainbikes t.o.v. 'moderne' 26" rijders..
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Classic Biker schreef: zo 11 december 2022, 12:49 Vorige week zondag gingen we een rondje XC knallen, zo'n 40 km. Eén van mijn vrienden kwam met zijn 25 jaar oude 26" MTB, loodzwaar en nog met V brakes, omdat zijn zoon zijn 29'" er had meegepikt. Maar hoe we ook sleurden en jakkerden, we kregen hem er niet af.....
Grappig, al mijn 26ers zijn stuk voor stuk lichter dan de gemiddelde 29-er..
Geldt trouwens ook voor mijn racefiets, die is van titanium, maar door de ols skool brakes is die lichter dan de gemiddelde racefiets tot pak m beet 5000€
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

gekkokees schreef: vr 16 december 2022, 13:22
Classic Biker schreef: zo 11 december 2022, 12:49 Vorige week zondag gingen we een rondje XC knallen, zo'n 40 km. Eén van mijn vrienden kwam met zijn 25 jaar oude 26" MTB, loodzwaar en nog met V brakes, omdat zijn zoon zijn 29'" er had meegepikt. Maar hoe we ook sleurden en jakkerden, we kregen hem er niet af.....
Grappig, al mijn 26ers zijn stuk voor stuk lichter dan de gemiddelde 29-er..
Geldt trouwens ook voor mijn racefiets, die is van titanium, maar door de ols skool brakes is die lichter dan de gemiddelde racefiets tot pak m beet 5000€
sja.. een 29er heeft gewoon meer materiaal, meer velg, langere spaken, meer rubber (tegenwoordig ook breder.. een 2.4" 29er XC band van 750 gram is niet uitzonderlijk, terwijl een eenvoudig 26 band al snel 600 of minder is. Velgen zijn niet alleen groter in diameter, maar ook de breedte is toegenomen, daardoor zijn wielen in het totaal zeker niet lichter dan vroeger.
Frames zijn ook groter geworden, langer, meer veerweg, stevigere poten (34/35 stanchions voor xc ipv 32 of minder.
dus een high end 26er is bijna altijd lichter dan een high end 29er.

Wat betreft je tita racer... normaal gesproken zal je het meer gewicht van schijfremmen wel tegen het meergewicht van een tita frame kunnen wegstrepen (in vergelijking met een carbon frame van een 5k fiets).
een Van Nicholas Skeiron van 2200 euro weegt 1700 gram

en carbon frame van die prijsklasse is ongeveer 1 kg.. kan je aardige zware schijfremmen monteren...
Plaats reactie