Nog mensen die XC met 26 inch of 650B rijden?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sanderc
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: di 12 februari 2013, 21:39
Mijn mountainbike: cube analog 27,5"

rognic schreef: zo 14 juni 2020, 21:01 Het is een Seven sola SL,achteraan Crest MK3 vooraan voorlopig men gravel Mavic wiel.Vaste vork in carbon heeft geen merk,de sprong weet ik niet,maar veronderstel dat de zitbuis steiler gaat worden omdat de vork in lengte korter is.

De enige vork die ik gevonden heb is de Manitou Markhor,vooral voor het gewicht 1kg675 en prijs is betaalbaar 254 euro.Fox heeft voor 2021 een straight aan 899 euro,dit zou ideaal maar wat te hoog in prijs.

Het frame is wel 2cm langer,nu rij ik met stuurpen van 100mm,denk van een 70mm te plaatsen.Zitbuis lengte is 2 cm korter,daar ben ik dan weer heel blij mee,want ik zie graag dat de zadelpen mooi uitsteekt uit het frame.

Ook nog aan het twijfelen of ik 1X11(32/11-46) of 2X10(42-28/10-36) ga monteren.Nu heb ik nog een triple(42-32-22) op men Seven 26'met cassette tot 32.

Heb al die verhoudingen hier nog liggen,dus geen extra investering.Alleen dat ik heel mijn leven met 170mm cranks heb gereden en de 42-28 xtr is in 175mm,dat houdt mij een beetje tegen,ooit gekregen van Merida team maar nooit gebruikt.

Alé kan weer wat piekeren naar de toekomst.
Ik ben benieuwd hoe deze vork je gaat bevallen. Ik zie hier misschien ook wel wat in als vervanging/upgrade voor mijn rs xc30 27.5.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

rognic schreef: ma 15 juni 2020, 13:04 Mooie collectie,spijtig dat Merlin uit de markt is,hadden heel mooie frames.
Het is nooit meer goed gekomen sinds Rob weg ging. Maar;https://www.merlinbikes.com/mountain-bikes

Mijn kleine man moet het doen met zijn Lynskey;
Afbeelding
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

Die is nogal verwent,mooi fietsje waar hij zeker veel plezier zal aan beleven.Titanium familie!!!

Vandaag men xtr cranks (175mm)op men Seven geplaatst,ga ermee rijden tot de vork binnen is,maar twijfel op zo een korte periode dat ik er kan aan wennen.Veronderstel dat ik men zadel 0,5cm moet laten zakkken maar ga eerst proberen van niet aan men zadelhoogte te komen.

Maar ben bijna zeker dat het de mono 32 absolute black gaat worden op de 29.
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

sanderc schreef: ma 15 juni 2020, 15:07
rognic schreef: zo 14 juni 2020, 21:01 Het is een Seven sola SL,achteraan Crest MK3 vooraan voorlopig men gravel Mavic wiel.Vaste vork in carbon heeft geen merk,de sprong weet ik niet,maar veronderstel dat de zitbuis steiler gaat worden omdat de vork in lengte korter is.

De enige vork die ik gevonden heb is de Manitou Markhor,vooral voor het gewicht 1kg675 en prijs is betaalbaar 254 euro.Fox heeft voor 2021 een straight aan 899 euro,dit zou ideaal maar wat te hoog in prijs.

Het frame is wel 2cm langer,nu rij ik met stuurpen van 100mm,denk van een 70mm te plaatsen.Zitbuis lengte is 2 cm korter,daar ben ik dan weer heel blij mee,want ik zie graag dat de zadelpen mooi uitsteekt uit het frame.

Ook nog aan het twijfelen of ik 1X11(32/11-46) of 2X10(42-28/10-36) ga monteren.Nu heb ik nog een triple(42-32-22) op men Seven 26'met cassette tot 32.

Heb al die verhoudingen hier nog liggen,dus geen extra investering.Alleen dat ik heel mijn leven met 170mm cranks heb gereden en de 42-28 xtr is in 175mm,dat houdt mij een beetje tegen,ooit gekregen van Merida team maar nooit gebruikt.

Alé kan weer wat piekeren naar de toekomst.
Ik ben benieuwd hoe deze vork je gaat bevallen. Ik zie hier misschien ook wel wat in als vervanging/upgrade voor mijn rs xc30 27.5.

Ik eigenlijk ook,altijd met Fox gereden.In de reviews komt ze er toch goed uit.
Gebruikersavatar
sanderc
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: di 12 februari 2013, 21:39
Mijn mountainbike: cube analog 27,5"

Ik eigenlijk ook,altijd met Fox gereden.In de reviews komt ze er toch goed uit.
Heeft inderdaad veel positieve reviews én een "schappelijk" prijskaartje.

Nu zal het in mijn geval al gauw een verbetering zijn omdat ik alleen ervaring heb met mijn huidige xc30 (coil) vork.
Gebruikersavatar
Downtherabbithole
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq

Zo klassiek is 27,5" toch niet? Dat werd toch enkele jaren na introductie 29er ontwikkeld, dus jonger dan 29"?
In mijn fietsenstal staat een 29" en een 27,5" MTB maar 27,5" past mij het best.
Puur gevoel, niet cijfermatig onderbouwd aangetoond.
29" is een prima ontwikkeling geweest maar ik ben nog steeds niet eens met de tactiek waarmee 26" de nek omgedraaid is.
Qua Patet Orbis
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

29" is een prima ontwikkeling geweest maar ik ben nog steeds niet eens met de tactiek waarmee 26" de nek omgedraaid is.


Blij van dit te horen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Downtherabbithole schreef: di 16 juni 2020, 09:02
29" is een prima ontwikkeling geweest maar ik ben nog steeds niet eens met de tactiek waarmee 26" de nek omgedraaid is.
De klacht die je nu veel hoort van bikeshops is dat de 29er markt verzadigt is en de hele grote groep 26" rijders die niks meer voor zijn bike terug kreeg nooit is overgestapt. Dat is wel die grote midden klasse.
Gebruikersavatar
Downtherabbithole
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq

Logisch. Zeg dat je in 2012 een fraaie 26er aangeschaft hebt voor € 3000,-.
Daar krijg je bij inruil geen drol meer voor.
Die jongens blijven wel een paar jaar doorrijden.
Tot de boel versleten is en je geen nieuwe vork of wielsetje kunt aanschaffen.
Dat moment komt gewoon een keer. En daarmee een opleving in de vervangingsmarkt 26->29".
Qua Patet Orbis
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Opleving in de vervangingsmarkt 26>27,5” eerder. Sowieso lijkt er een opleving gaande van 27,5”. Verschillende bekende merken die 2021 modellen presenteren in 27,5” terwijl het er vorig jaar nog op leek dat alles op de xs-jes na 29” zou worden. In ieder geval in de trail/backcountry full suspension categorie.
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Los van al mijn retrobikes, rijd ik als ik wat 'zorgelozer' (dat wil zeggen: me niet druk makend of moeilijk vervangbare onderdelen het misschien begeven) op pad ga op mijn 'moderne' 26" aluminium hardtail (met nog wat retro-elementen..), die inmiddels ook alweer bijna 11 jaar oud is:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Meestal kan ik wel aan spul komen. Al dan niet via marktplaats. Soms staan daar leuke dingen zelfs gratis af te halen. Als je een beetje handig bent kun je het meeste gebruiken of even oppoetsen. Neem verstellers die het niet meer doen; vaak is dat verontreiniging. Flink sprayen en bewegen is meestal genoeg voor ‘nieuw leven’ in een rapidfire 7 tot 9 speed :wink:
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Erg mooie yeti ook trouwens!
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Majoorkees schreef: wo 17 juni 2020, 14:32 Meestal kan ik wel aan spul komen. Al dan niet via marktplaats. Soms staan daar leuke dingen zelfs gratis af te halen. Als je een beetje handig bent kun je het meeste gebruiken of even oppoetsen. Neem verstellers die het niet meer doen; vaak is dat verontreiniging. Flink sprayen en bewegen is meestal genoeg voor ‘nieuw leven’ in een rapidfire 7 tot 9 speed :wink:
Inderdaad: een beetje WD40 doet (heel) vaak wonderen!
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ook in de kabels :-q
Plaats reactie